Duell: AMT 210 DC og 210 BR

Familiens ære

Finske AMT skifter motormerke fra Honda til Yamaha for 2021-sesongen. Vi benytter anledningen til å kjøre de to populære 210-modellene i en prestisje­tung familieduell. Hva skal du velge – bowrider eller daycruiser?

Pluss ikon
<b>VALGETS KVAL:</b> De to 210-modellene fra AMT er temmelig like, men fra vindskjermen og frem er det vesentlige forskjeller. 
VALGETS KVAL: De to 210-modellene fra AMT er temmelig like, men fra vindskjermen og frem er det vesentlige forskjeller.  Foto: AMT
Først publisert Sist oppdatert

Det er et markert avhengighetsforhold mellom båt- og motorprodusenter. På 1990-tallet ble allianser mellom båtbyggere og motorleverandører et viktig element i båtmarkedet.

I noen tilfelle kjøpte de store motorprodusentene seg inn i lokale båtprodusenter for å sikre sine produkter en plass på akterspeilet.

I dag er dette nærmest normen og det finnes kun et fåtall båter der du har valgmulighet i forhold til hvilken motor du ønsker på hekken.

Skiftet motormerke

Vi fikk et tydelig eksempel i 2020 da Evinrude la inn årene, og Nordkapp plutselig hadde ledig akterspeil. Det manglet ikke på friere og til slutt endte Mercury opp med å trekke det lengste strået.

At AMT skifter motormerke her i Norge har mer forretningsmessige og strategiske årsaker. Det finske båtmerket har lange tradisjoner for samarbeid med Yamaha: Blant annet har verftet produsert mange av Yamarins modeller, men har etter hvert stått stadig stødigere med egne produkter.

<b>LETTKJØRT:</b> Fine skrog tar bølgene bra og planer lett. God toppfart og lavt forbruk i marsjfart. 
LETTKJØRT: Fine skrog tar bølgene bra og planer lett. God toppfart og lavt forbruk i marsjfart.  Foto: AMT

Båter som vi i ordets mest positive forstand kan kalle folkebåter, på den måten at de ikke bruser altfor mye med fjærene, men svært ofte kombinerer gode egenskaper med fornuftig utstyr til attraktive priser.

Store produsenter som AMT utvikler ofte en skrogplattform i en bestemt størrelse og lager ulike innredningsløsninger med den som basis.

De to modellene vi ser nærmere på her følger det mønsteret. En bowrider og en daycruiser, begge i den populære størrelsen på 6-6,5 meter. Her får du mye familiebåt for drøyt 500 000 kroner, og vi ser nærmere på forskjeller og egenskaper for de to.

TEST: AMT 210 DC

Gode prioriteringer

<b>KLASSISK:</b> Daycruiserutgaven holder seg til velprøvde løsninger, med stor sofa som beste egenskap. 
KLASSISK: Daycruiserutgaven holder seg til velprøvde løsninger, med stor sofa som beste egenskap.  Foto: AMT

Daycruiserkonseptet er en nordisk klassiker, udødeliggjort gjennom båter som Draco 2000, Yamarin 6110 eller Windy 22.

Det finnes mange variasjoner over temaet i denne båtstørrelsen, der AMT 210 DC med sin 6,3 meter lengde og 2,4 meter bredde er ganske midt i blinken på det mest populære formatet.

Mens båtkundene tidligere var opptatt av at en liten daycruiser skulle være en slags sveitsisk lommekniv – der du kunne over­natte, lage mat og gå på do – er det nå mer fokus på behagelige dagsturer i denne daycruiserklassen.

Fornuftig, synes vi – all den tid du bør opp på en båt i 7-meters klassen før et slikt alt i ett-prinsipp er i stand til å fungere skikkelig.

God plass for syv

<b>FORNUFTIG:</b> Laminat i dørk og på dekk er standard, det samme er lys- og lufteluke til kabinen. 
FORNUFTIG: Laminat i dørk og på dekk er standard, det samme er lys- og lufteluke til kabinen.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>ALLSIDIG:</b> Den lille kabinen fungerer for en overnatting, men passer best som stuerom eller til en ettermiddagslur for de små. 
ALLSIDIG: Den lille kabinen fungerer for en overnatting, men passer best som stuerom eller til en ettermiddagslur for de små.  Foto: Terje Bjørnsen

Her blir det for mange kompromisser hvis slike utstyrsdetaljer skal på plass, selv om du kan få kjemisk toalett og trykkvann som ekstrautstyr. Planlegger du overnatting med båten din vil vi heller anbefale å gå opp en båtstørrelse eller to.

<b>ATTRAKSJON:</b> Stor aktersofa er korrekt prioritering i denne båten. Lett å ta ut puter når du skal ut på badeplattformen. 
ATTRAKSJON: Stor aktersofa er korrekt prioritering i denne båten. Lett å ta ut puter når du skal ut på badeplattformen.  Foto: Terje Bjørnsen

I stedet for den sveitsiske lommekniven er nemlig AMT 210 DC rendyrket mot fine dagsturer. Det betyr prioritering av sittegruppen i cockpit, der du har en rommelig U-sofa i tillegg til de to sportsstolene for fører og copilot. Dermed er det god plass for de syv personene båten er godkjent for.

PLUSS OG MINUS

PLUSS: Stor aktersofa, praktiske interiørløsning, lettmanøvrert

MINUS: Ikke spesielt egnet for overnatting

En praktisk skyvedør til kabinen dobler også som leider med brede trinn opp til fordekket når den er stengt. I åpen tilstand sørger den for god bredde inn til den lille kabinen.

Dekksluke og sidevinduer gir lys, og det er fullt mulig for to å strekke seg her inne, mens det mest naturlige bruksområdet er for barna eller som stueplass til familie­turens pakkenelliker.

Minimal planingsterskel

Vår testbåt er utstyrt med Yamahas 150-hester. Den passer fint til båten og gir ytelser de aller fleste vil være fornøyd med. Toppfart på 41 knop takler skroget uten noe dramatikk, og slik det sømmer seg en folkebåt trenger du heller ikke være offshore­mester for å få det beste ut av den.

Tekniske data

AMT 210 DC

Lengde, m: 6,3

Bredde, m: 2,4

Vekt tom, kg: 1000

Drivstoff, l: 140

Personer: 7

Soveplasser: 2

Kabiner: 1

Anbefalt motor: 150–200

Pris med 150 hk: 544 000

Her er det minimal planingsterskel, med 150 hk er marsjfarten behagelig og økonomisk i området rundt 25 knop. Et farts­område hele familien trives i underveis uten for mye trekk eller bølgeslag.

Slik vi nevnte innledningsvis er AMT en fornuftig båt, og i stedet for overdreven luksus, utstråler interiørdetaljene nøktern brukervennlighet. Praktiske, men behagelige materialer og tilstrekkelig med stuerom og utsparringer du kan legge småtterier i. Sportsstolene har vippepute for halvhøy sittestilling, mens dashbordet har noen få brytere, motorinstrumenter og med god plass til 9-tommers kartplotter.

TEST: AMT 210 BR

Sosial fulltreffer

<b>SPORTSLIG:</b> 200-hester på hekken gjør BR-modellen til en livlig opplevelse. 
SPORTSLIG: 200-hester på hekken gjør BR-modellen til en livlig opplevelse.  Foto: AMT

I tilfelle noen lurer, så er altså ikke bowriderkonseptet noe vi har næret av eget bryst i Norden. I likhet med mange andre nyttige ting, som cheeseburgere og V8-motorer, er bowridere noe vi kan takke våre venner på den andre siden av Atlanterhavet for.

Hvis du er på båttur i Florida Keys eller Lake of the Ozarks, er det liten vits i å gjemme seg under dekk. Så lemp inn sittebenker, behagelige puter, rikelig med drikkeholdere i baugen og nyt dagen!

Vellykket kompromiss

På våre breddegrader må vi ha et noe mer påkledd forhold til båtlivet, så det tok en stund og noen tilpasninger før konseptet slo an: Den nordiske bowrideren har slått seg opp som et vellykket kompromiss mellom daycruiserens lune komfort, og skjærgårdsjeepens åpne allsidighet.

<b>FIN LØSNING:</b> Layouten i baugen gir varierte sitte­mulig­heter og en bred, trygg gjennomgang. 
FIN LØSNING: Layouten i baugen gir varierte sitte­mulig­heter og en bred, trygg gjennomgang.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>ÅPEN:</b> Vindu og en nedre port skiller cockpit og baug. 
ÅPEN: Vindu og en nedre port skiller cockpit og baug.  Foto: Terje Bjørnsen

Også her kjører AMT en velprøvd middelvei i sin 210 BR. Som en typisk plattformbåt finner du mange likhetstrekk med daycruiser-tvillingen; fra badeplattformen med lett passasje ut og inn av cockpit, via den rommelige U-sofaen, til førerplass og sportsstoler forut – det meste er identisk.

<b>RYDDIG:</b> Ingen store fiksfakserier i cockpit, men grei kvalitet på detaljene. 
RYDDIG: Ingen store fiksfakserier i cockpit, men grei kvalitet på detaljene.  Foto: Terje Bjørnsen

Men herfra og til baugen er det annerledes: Dør med gjennomgang til sitteplassen forut, der AMT kjører et velprøvd opplegg med to sittebenker på hver side og stuerom under.

Ryggputer kneppes på i bakkant slik at to personer kan sitte lounge-aktig med bena fremover, alternativt kan man sitte noen flere med bena på dørken.

PLUSS OG MINUS

PLUSS: Mange fine sitteplasser, sportslig følelse med 200 hk

MINUS: Ikke fullt så lun som DC-modellen

Dermed har BR-modellen flere og mer varierte sittemuligheter enn DC-en, men mangler altså det lille krypinnet – alternativt store stuerommet sistnevnte kan by på. En bred og god trapp forut gir enkel i land- og ombordstigning, og med det en trygg gangvei gjennom hele båten for de små, eller de eldre blant oss.

Hakket sportsligere

Kjøremessig er det ikke mye som skiller DC- og BR-varianten. Dekket i førstnevnte gir rundt 50 kg ekstra vekt, det spiller ikke særlig rolle. I stedet gir det en ekstra avstivning, noe du merker hvis du kjører hardt i bølger. Nå er nok ikke det hovedaktiviteten i noen av disse båtene, og ved normal bruk er det ingen merkbar forskjell – begge kjører trygt og komfortabelt.

TEKNISKE DATA

AMT 210 BR

Lengde, m: 6,3

Bredde, m: 2,4

Vekt tom, kg: 950

Drivstoff, l: 140

Personer: 7

Anbefalt motor: 150–200

Pris med 150 hk: 508 000

At 210 BR kjennes hakket sportsligere ut, kommer først og fremst av at den har Yamahas 200-hester på hekken. Grunnkonstruksjonen er den samme som 150-hesteren, men her er det skremt mer effekt ut av den firesylindrede 2,7-literen.

Det gir båten en toppfart på 47 friske knop, der jakten på de siste par knopene gir livlig kjørefølelse. Farten er omtrent den samme i daycruiseren med 200 hk på hekken. I våre øyne er ikke toppfart det viktigste for å velge kraftigste motor til 50 000 kroner ekstra, men heller at den går på lavere turtall og dermed gir et mer behagelig marsjfart­register opp til ca. 30 knop.

Vi Menn Båt mener

Begge AMT-modellene har gode basiskvaliteter og gir deg de typiske bowrider- og day­cruiser-egenskap­ene. Til dagsturbruk holder vi en knapp på BR-modellen, hvis du ikke har klare behov for de mulighetene den lille kabinen gir.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2021