Test: AMT 190 BR vs AMT 190 R

Forskjellene er overraskende store

Selv om skrogene er like, er forskjellene mellom skjærgårdsjeepen og bowrider-modellen overraskende store.

Pluss ikon
STORE FORSKJELLER: De to 5,6-meters modellene fra AMT deler skrog, men byr på ulike løsninger.
STORE FORSKJELLER: De to 5,6-meters modellene fra AMT deler skrog, men byr på ulike løsninger. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Vi har hatt en aldri så liten AMT-føljetong i årets første utgaver av Vi Menn Båt.

Da modellene fra den finske produsenten ble en del av Yamaha-familien, fikk vi anledning til å prøve en lang rekke ulike utgaver side om side.

Og dermed en sjelden og velkommen mulighet til å sammenligne ulike båtkonsepter med hverandre.

Etter test av bowrider mot daycruiser, samt to rimelige skjærgårdsjeeper med ulik innredning, er turen nå kommet til et annet familieoppgjør.

Denne gangen ser vi på to modeller i den populære størrelsen på rundt 5,5 meter.

<b>BOWRIDEREN:</b> AMT 190 BR. 
BOWRIDEREN: AMT 190 BR.  Foto: Produsenten

Stor variasjon

Slik normalen er i denne klassen har også AMT en gjennomført plattformtankegang, der et skrog er utgangspunkt for flere modeller.

For 190-modellen er det snakk om to varianter; en bowrider og en konsollbåt, eller skjærgårdsjeep. De to modellene kommer også med aluminiumsskrog og glassfiberinnredning, så mangfoldet er det ikke noe å utsette på.

<b>SKJÆRGÅRDSJEEPEN:</b> AMT 190 R.
SKJÆRGÅRDSJEEPEN: AMT 190 R. Foto: Produsenten

Begge båtene har naturlig nok like dimensjoner, med 5,6 meter lengde og 2,26 meter bredde. Det gir bowrider-modellen 190 BR litt mer å spille på når det kommer til utforming og innredning enn en mindre utgave.

Dermed sier vi farvel til bowrider-typen med to konsoller på hver side, og hilser velkommen typen med mer daycruiser-aktig fasong og utforming på vindskjermene.

<b>STOR COCKPIT:</b> Bowriderløsning med seter på hver side trukket langt fram i båten. Det gir god dørkplass bak vindskjermen. 
STOR COCKPIT: Bowriderløsning med seter på hver side trukket langt fram i båten. Det gir god dørkplass bak vindskjermen.  Foto: Terje Bjørnsen

Det betyr en lun og godt beskyttet fører- og copilotplass, med en mer solid ramme og dørløsning enn eksempelvis lillebror 175 BR. At innfallsvinkelen er ulik mellom merker og modeller kan AMT 190 BR være et godt eksempel på.

Mens mange bruker ekstra lengde til plassen forut i en bowrider, har AMT i stedet prioritert plassen i cockpit.

<b>UTYPISK:</b> I baugen er 190 BR praktisk, men har ikke spesielt gode sitteplasser.
UTYPISK: I baugen er 190 BR praktisk, men har ikke spesielt gode sitteplasser. Foto: Terje Bjørnsen

Med en smule merkelig resultat: Baugområdet har en utforming uten særlig gode sitteplasser, bortsett fra noen små utsparinger på hver side foran konsollen.

I stedet er det mer dørkplass, og svært godt tilrettelagt for enkelt å komme seg inn og ut av båten.

Flere sitteplasser

Kikker du på løsningen forut i 190R, minner den mer om bowrider. Her er det to langsgående sittebenker med sitteplass til fire, puter og stuerom under.

<b>MYE PLASS:</b> I konsollmodellen 190 R er det fine sittebenker og god bevegelses­frihet i baugområdet. 
MYE PLASS: I konsollmodellen 190 R er det fine sittebenker og god bevegelses­frihet i baugområdet.  Foto: Terje Bjørnsen

Siden AMT går for en slank konsoll uten sittebenk i forkant, er det også god dørkplass og fin passasje på begge sider av den midtplasserte konsollen. Siden den er relativt grunn, beskytter vind­skjermen best for vind og sjøsprøyt som kommer rett forfra, og tar ikke noe av fra siden.

Plassen konsollmodellen 190R vinner foran konsollen, går selvsagt tapt i bakkant. Her er det mindre dørkplass mellom de to gode sportsstolene og aktersofaen.

<b>SENTERKONSOLL:</b> God aktersofa har 190 R (bildet) og 190 BR til felles. Derfra og fremover er det meste forskjellig.
SENTERKONSOLL: God aktersofa har 190 R (bildet) og 190 BR til felles. Derfra og fremover er det meste forskjellig. Foto: Terje Bjørnsen

Akkurat tilstrekkelig for å åle seg på plass i sofaen. Den samme sofaløsningen finner du i 190 BR, men siden de to sportsstolene er plassert ut til siden og lenger fram, blir dørkplassen i cockpit merkbart større.

Her kan du rigge til med solseng, mens solsengløsningen i R-modellen er lagt til baugområdet. Uansett hvilken av modellene du faller for, er det sitteplass nok til de sju personene båtene er godkjent for. De må bare plassere seg litt ulike steder.

Stødige sjøegenskaper

Ved første gjennomgang kan det virke rart at to i utgangspunktet like båter skal være såpass forskjellige.

Etter litt grubling virker det likevel fornuftig.

Det finnes et stort utvalg av nesten identiske båter i denne klassen, enten det er bowrider eller konsollutgaver.

Når AMT velger litt andre løsninger enn helt standard på 190 BR og 190 R, bidrar det til både å skille dem fra konkurrenter og gi båtkundene større bredde i utvalget. Og annerledes i denne sammenhengen betyr nødvendigvis ikke dårligere.

<b>VELORDNET:</b> Førerplassen er ren og ryddig, med fin forhøyning til kartplotteren. Her i 190 BR.
VELORDNET: Førerplassen er ren og ryddig, med fin forhøyning til kartplotteren. Her i 190 BR. Foto: Terje Bjørnsen

Begge nyter godt av et moderne skrog, der balansen mellom fornuftige egenskaper og en morsom kjøreopplevelse er godt ivaretatt.

190 R er 50 kilo lettere enn 190 BR som veier cirka 700 kg uten motor. Konsollbåten har tilsynelatende tyngdepunktet litt lenger bak enn bowrideren.

Under vår testkjøring, der jeg er alene om bord, virker den derfor litt livligere enn den mer stødige bowrideren.

Begge ordner opp med krapp vindsjø ute i fjorden uten å mukke, og plasserer seg fint inn i rekken av velkjørende båter i denne klassen.

<b>FIKSE LØSNINGER:</b> Begge båtene har smarte rom og luker akter, pluss passasje foran motoren. Her 190 R.
FIKSE LØSNINGER: Begge båtene har smarte rom og luker akter, pluss passasje foran motoren. Her 190 R. Foto: Terje Bjørnsen

190 BR er utstyrt med Yamahas 100-hester, mens 190 R har 80-hester på hekken. De har samme 1,6-liters firesylindrete motor, og sistnevnte er en nedtrimmet versjon. Fartspotensialet er ganske likt; 32 knop for 190 R, mens 190 BR når 34,5 knop.

Da oppfører begge seg dønn stabilt, og vi tror nok de fartsglade blant oss skal vurdere å putte største motor – en Yamaha 115 hk med 1,75 liter – på båten.

TEKNISKE DATA

AMT 190BR

Lengde, m: 5,6

Bredde, m: 2,26

Vekt tom, kg: 700

Drivstoff, l: 100

Personer: 7

Anbefalt motor: 80–115

Pris med 100 hk: 360 000

TEKNISKE DATA

AMT 190R

Lengde, m: 5,6

Bredde, m: 2,26

Vekt tom, kg: 650

Drivstoff, l: 100

Personer: 7

Anbefalt motor: 80–115

Pris med 100 hk: 343 000

Prisen er ikke mye høyere, og i tillegg til noen ekstra knop på topp, kan du føye et mer tilbakelent turtallsområde i marsjfart, samt bedre akselerasjon med full last til plussegenskapene.

Vi Menn Båt mener:

De to AMT-modellene er såpass ulike at det ikke skal være vanskelig å velge hva som passer best for deg. Ukonvensjonelt nok byr konsollbåten på mest innredning og fleksibilitet i baugområdet. Mens du i bow­rider­en kan baske i en enorm cockpit. Godt ikke alle båter følger de samme konvensjonene, sier vi.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 28 2021

Denne saken ble første gang publisert 01/07 2021, og sist oppdatert 08/07 2021.

Les også