Test: AMT 190 BR vs AMT 190 R
Forskjellene er overraskende store
Selv om skrogene er like, er forskjellene mellom skjærgårdsjeepen og bowrider-modellen overraskende store.
Vi har hatt en aldri så liten AMT-føljetong i årets første utgaver av Vi Menn Båt.
Da modellene fra den finske produsenten ble en del av Yamaha-familien, fikk vi anledning til å prøve en lang rekke ulike utgaver side om side.
Og dermed en sjelden og velkommen mulighet til å sammenligne ulike båtkonsepter med hverandre.
Etter test av bowrider mot daycruiser, samt to rimelige skjærgårdsjeeper med ulik innredning, er turen nå kommet til et annet familieoppgjør.
Denne gangen ser vi på to modeller i den populære størrelsen på rundt 5,5 meter.
Stor variasjon
Slik normalen er i denne klassen har også AMT en gjennomført plattformtankegang, der et skrog er utgangspunkt for flere modeller.
For 190-modellen er det snakk om to varianter; en bowrider og en konsollbåt, eller skjærgårdsjeep. De to modellene kommer også med aluminiumsskrog og glassfiberinnredning, så mangfoldet er det ikke noe å utsette på.
Begge båtene har naturlig nok like dimensjoner, med 5,6 meter lengde og 2,26 meter bredde. Det gir bowrider-modellen 190 BR litt mer å spille på når det kommer til utforming og innredning enn en mindre utgave.
Dermed sier vi farvel til bowrider-typen med to konsoller på hver side, og hilser velkommen typen med mer daycruiser-aktig fasong og utforming på vindskjermene.
Det betyr en lun og godt beskyttet fører- og copilotplass, med en mer solid ramme og dørløsning enn eksempelvis lillebror 175 BR. At innfallsvinkelen er ulik mellom merker og modeller kan AMT 190 BR være et godt eksempel på.
Mens mange bruker ekstra lengde til plassen forut i en bowrider, har AMT i stedet prioritert plassen i cockpit.
Med en smule merkelig resultat: Baugområdet har en utforming uten særlig gode sitteplasser, bortsett fra noen små utsparinger på hver side foran konsollen.
I stedet er det mer dørkplass, og svært godt tilrettelagt for enkelt å komme seg inn og ut av båten.
Flere sitteplasser
Kikker du på løsningen forut i 190R, minner den mer om bowrider. Her er det to langsgående sittebenker med sitteplass til fire, puter og stuerom under.
Siden AMT går for en slank konsoll uten sittebenk i forkant, er det også god dørkplass og fin passasje på begge sider av den midtplasserte konsollen. Siden den er relativt grunn, beskytter vindskjermen best for vind og sjøsprøyt som kommer rett forfra, og tar ikke noe av fra siden.
Plassen konsollmodellen 190R vinner foran konsollen, går selvsagt tapt i bakkant. Her er det mindre dørkplass mellom de to gode sportsstolene og aktersofaen.
Akkurat tilstrekkelig for å åle seg på plass i sofaen. Den samme sofaløsningen finner du i 190 BR, men siden de to sportsstolene er plassert ut til siden og lenger fram, blir dørkplassen i cockpit merkbart større.
Her kan du rigge til med solseng, mens solsengløsningen i R-modellen er lagt til baugområdet. Uansett hvilken av modellene du faller for, er det sitteplass nok til de sju personene båtene er godkjent for. De må bare plassere seg litt ulike steder.
Stødige sjøegenskaper
Ved første gjennomgang kan det virke rart at to i utgangspunktet like båter skal være såpass forskjellige.
Etter litt grubling virker det likevel fornuftig.
Det finnes et stort utvalg av nesten identiske båter i denne klassen, enten det er bowrider eller konsollutgaver.
Når AMT velger litt andre løsninger enn helt standard på 190 BR og 190 R, bidrar det til både å skille dem fra konkurrenter og gi båtkundene større bredde i utvalget. Og annerledes i denne sammenhengen betyr nødvendigvis ikke dårligere.
Begge nyter godt av et moderne skrog, der balansen mellom fornuftige egenskaper og en morsom kjøreopplevelse er godt ivaretatt.
190 R er 50 kilo lettere enn 190 BR som veier cirka 700 kg uten motor. Konsollbåten har tilsynelatende tyngdepunktet litt lenger bak enn bowrideren.
Under vår testkjøring, der jeg er alene om bord, virker den derfor litt livligere enn den mer stødige bowrideren.
Begge ordner opp med krapp vindsjø ute i fjorden uten å mukke, og plasserer seg fint inn i rekken av velkjørende båter i denne klassen.
190 BR er utstyrt med Yamahas 100-hester, mens 190 R har 80-hester på hekken. De har samme 1,6-liters firesylindrete motor, og sistnevnte er en nedtrimmet versjon. Fartspotensialet er ganske likt; 32 knop for 190 R, mens 190 BR når 34,5 knop.
Da oppfører begge seg dønn stabilt, og vi tror nok de fartsglade blant oss skal vurdere å putte største motor – en Yamaha 115 hk med 1,75 liter – på båten.
TEKNISKE DATA
AMT 190BR
Lengde, m: 5,6
Bredde, m: 2,26
Vekt tom, kg: 700
Drivstoff, l: 100
Personer: 7
Anbefalt motor: 80–115
Pris med 100 hk: 360 000
TEKNISKE DATA
AMT 190R
Lengde, m: 5,6
Bredde, m: 2,26
Vekt tom, kg: 650
Drivstoff, l: 100
Personer: 7
Anbefalt motor: 80–115
Pris med 100 hk: 343 000
Prisen er ikke mye høyere, og i tillegg til noen ekstra knop på topp, kan du føye et mer tilbakelent turtallsområde i marsjfart, samt bedre akselerasjon med full last til plussegenskapene.
Vi Menn Båt mener:
De to AMT-modellene er såpass ulike at det ikke skal være vanskelig å velge hva som passer best for deg. Ukonvensjonelt nok byr konsollbåten på mest innredning og fleksibilitet i baugområdet. Mens du i bowrideren kan baske i en enorm cockpit. Godt ikke alle båter følger de samme konvensjonene, sier vi.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 28 2021