TEST: Silver Beaver BR og Terhi 480 BR
DUELL: Dette er en super størrelse for ferske båtfolk
Silver og Terhi er velkjente merker fra det samme finske konsernet, men merkene bygger båter på forskjellig måte. Vi har sammenlignet søskenbarna Silver Beaver BR og Terhi 480 BR.
Finske fritidsbåter har lenge vært populære i hele Norden. Merker fra Finland står for en solid del av nybåtsalget.
I tillegg til «vanlige» båter i glassfiberarmert polyesterplast setter mange av kundene pris på at finnene bruker litt andre materialer også.
I dette bildet passer båter fra Terhi og Silver fint, ettersom de ikke bygges etter tradisjonelle metoder. Vi har tittet nærmere på de to merkenes modeller på 4,8 meter.
Dette er en populær lengde for mindre familier som bruker båten til fornøyelse eller fisketurer. Det er også en meget god størrelse for ferske båtfolk.
Silver ble startet opp på 1990-tallet av fem båtbyggere som kom fra en av de større aluminiumsprodusentene i Finland. De bestemte seg for å bruke en helt ny båtkonstruksjon med aluminium i skroget kombinert med interiør av tradisjonell glassfiberarmert plast.
Les også (+): Test: Daycruiser eller bowrider - det er spørsmålet
I tillegg ble hulrommene i skroget fylt med vannavstøtende polyuretanskum, slik at båtene ble nærmest usynkelige. Denne metoden brukes fortsatt i Silvers Y-serie, der Beaver er en av modellene, og konstruksjonsmåten er også kopiert av andre fabrikker.
Les også (+): Test: Pioner 15 Allround
Silver X-serien bygges derimot utelukkende av aluminium, mens Z-båtene kun består av vanlig glassfiberarmert plast. Silver Beaver er den minste av Silvers modeller.
Merkets største
Terhi har produsert småbåter i nesten et halvt århundre – med tiden er det blitt et par hundre tusen av dem. Det nåværende modellprogrammet omfatter intet mindre enn 21 modeller.
Det særegne med Terhi er at merket ikke benytter seg av den vanlige produksjonsmåten med glassfiberarmert polyesterplast. I stedet bruker de robust og værbestandig ABS-plast.
Også her fylles hulrommet mellom skroget og interiørdelen med polyuretanskum som ikke suger til seg vann.
Skummet sørger også for å feste de to delene til hverandre. Denne sandwichkonstruksjonen stiver opp båten, isolerer mot støy, gir lavt tyngdepunkt og gjør at båten ikke kan synke.
Terhi 480 BR er merkets største modell, og den erstatter modellen som het 475. Den største forskjellen i utseende er at den nye båten er hvitere i plasten enn den litt gulbeige forgjengeren. Planløsningen i Terhi 480 BR er veldig lik det vi finner i Silver Beaver, med en typisk todelt bowrider-konsoll plassert midt i båten.
Begge båtene har vindskjerm foran stolene og en todelt midtseksjon som kan lukkes. Vindskjermen er bygd opp på samme måte i de to båtene, og løsningen gir god sikt fremover ettersom skjermen ikke har overliggende ramme.
Ulempen med dette er at konstruksjonen ikke blir like stabil som en full rammekonstruksjon. Skjermen er derfor ikke noe du bør holde fast i når sjøen blir grov.
Forskjellene
Noen forskjeller finner vi likevel. Terhis midtdør åpnes innover, mens vinduet åpnes utover. I Silver åpnes begge deler utover. Terhi finnes også i en sportsversjon med lavere vindskjerm, og denne utgaven har ikke kalesje.
Les også (+): Test av 13 vaskemidler til båt
Foran konsollen er det mer plass på fordekket i Silver Beaver. Her er sitteplassen mer avrundet enn i Terhi. Til gjengjeld er stuerommene i Terhis forpart større.
Det finnes dessuten to minimale sitteplasser, eller kanskje skal vi heller se på dem som trinn, på hver av sidene foran konsollen. Terhi har også et drenert rom for ankeret lengst fremme i baugen. Dette mangler Silver – i stedet kan det her monteres en elmotor, noe fiskere vet å verdsette.
De to testbåtene våre er utstyrt med kraftige, rustfrie pulpit-rekker som øker sikkerheten om bord, både når en kjører og ligger stille. Dette er standard på Terhi, men ekstrautstyr i Silver. På den annen side er rødgrønn lanterne i baugen og hvit lanterne akter ekstrautstyr hos Terhi, men standard i Silver Beaver BR.
Begge båter er CE-merket for fem personer i kategori C (kystfarvann/innaskjærs). Med tanke på båtenes lengde er det god plass til alle fem bak vindskjermen. De to stolene har høydejustering i begge båter, men bare Silver tilbyr fjærende understell som ekstrautstyr.
Sitteputene kan også skyves frem- eller bakover slik at føreren finner rett avstand og en komfortabel sittestilling. Vinklede plater i dørken gir mulighet for mothold.
Smart vis
På sofaen akter er det plass til de resterende tre personene, uten at intimsfæren blir krenket. Under sitteplassene er det store stuerom.
Lukeåpningen er smalere i Silver enn i Terhi, men en ekstra opptrekkbar luke i fronten gjør det likevel lett å legge inn eksempelvis en 25-liters vannbeholder.
Silver Beaver har dessuten gassfjærer som hindrer at luken går igjen. Begge båter er selvlensende, men for sikkerhets skyld har de en plugg som kan settes i dreneringshullet.
Pluggen må brukes om lasten er tung, for at vannet ikke skal ta bakveien inn i båten.
På Terhi 480 BR kan kalesjen (ekstrautstyr) skjules på smart vis i et senket rom bak rygglenet. Dette rommet dekkes av en beskyttende luke i nesten hele båtens bredde.
En lignende mulighet finnes ikke i Silver Beaver BR, der kalesjen (også her ekstrautstyr) må rulles sammen og plasseres i et trekk med glidelås som holder det hele på plass.
Terhi kan også skryte av stuerom på hver sin side av motorbrønnen, noe Silver ikke kan.
Begge båter har funksjonelle, rustfrie stiger av den uttrekkbare typen, og begge har doble, veldimensjonerte kryssholt både foran og bak. Dette gir pluss i vår karakterbok – altfor mange båter har for små kryssholt som gjør fortøyning vanskelig. Terhi og Silver har heldigvis ikke gått i denne sparefellen.
Skjuler skjermen
Terhi har mattsvart instrumentpanel med plass nok til kartplotteren Raymarine Axiom 9 RV (ekstrautstyr). På prøvekjøringsbåten er det derimot montert en mindre enhet fra Garmin, men den er beregnet for det finske markedet.
I Silver Beaver BR er den samme Raymarine-plotteren standard, men her er instrumentpanelet like blankt og hvitt som resten av båtens innredning. Prøvekjøringen skjer i overskyet vær, og da merker vi ingen forskjell i reflekser mellom de to instrumentpanelene.
Derimot noterer vi at rattet skjuler den nedre delen av plotterskjermen i begge båter når en mann av gjennomsnittslengde sitter komfortabelt bak rattet. Om føreren hever setet for å se hele plotteren, er bieffekten at vindskjermen ikke lenger skjermer like godt. Dette er tilfelle i begge båter.
Ellers er førerplassen fornuftig utformet både i Terhi og Silver, med instrumenter som er lette å se og lette å nå.
Stivere i sjøen
Terhi 480 BR stikker kjapt av gårde når gasspaken skyves fremover.
Den går raskt i plan, men om jeg trimmer opp motoren litt for mye, sklir båten en tanke ut i svingene i stedet for å bite seg fast og svinge raskere og skarpere.
I de små og korte bølgene som det er på sjøen denne testdagen, er det etter min mening vel mye av slamre- og skramlelyder.
Hanskerommet faller ned flere ganger, selv om jeg stenger det. Det siste er antagelig en justeringssak, men likevel irriterende.
Toppfarten med 50-hesters Mercury er 31 knop ved 6000 omdreininger i minuttet, og da ligger forbruket på 19 liter i timen.
Mer behagelig er det i 22 knop og 4500 o/min., der forbruket har sunket til mer beskjedne 10,7 liter i timen. Terhi kan ha inntil 60 hestekrefter på akterspeilet.
Silver Beaver BR er også raskt oppe i plan, med den samme 50-hesteren fra Mercury som konsernfetteren (selges med Suzuki i Norge).
Når en slepebåt i nærheten skaper det som svarer til ordentlige havbølger, overbeviser Silver. Den er mye stivere i sjøen enn Terhi 480 BR, føles mer gedigen og velbygd og er nesten uten skjemmende støy fra skroget.
Silver beaver BR
Pluss:
Går veldig fint i sjøen
Aluminiumsskrog er lett å vedlikeholde
Minus:
Dyrere enn Terhi
Terhi 480 BR
Pluss:
Mange og gode stuerom
Smart oppbevaringsplass for kalesje
Minus:
Litt mye støy under kjøring
I likhet med Terhi sladder den litt med motoren trimmet opp så langt det går, så det er best å senke den litt før skarpere svinger.
Topphastighet, marsjfart, drivstofforbruk og turtall skiller seg bare marginalt fra Terhi.
I standardutgave er Silver Beaver BR drøyt 50 000 kroner dyrere enn Terhi 480 BR. Men regn inn Raymarine-plotteren som er standard bare i Silver, og nærmere halvparten av prisforskjellen blir borte.
TEKNISKE DATA
Terhi 480 BR
Lengde: 4,8 m
Bredde: 1,85 m
Vekt: 390 kg (uten motor)
Motor, maks.: 60 hestekrefter
Tankvolum, løs tank: 25 liter
CE-godkjenning: 5 personer i CE C
Pris fra: 179 900 kroner med
Honda 50 hestekrefter
Testresultater:
Last: Én person
Motor: Mercury 50 hestekrefter
Toppfart: 31 knop ved 6000 o/min.
Vi Menn Båt mener
Modellen imponerer med hvit finish og mange stuerom, men den støyer noe under kjøring.
TEKNISKE DATA
Silver Beaver BR
Lengde: 4,8 m
Bredde: 1,95 m
Vekt: 440 kg (uten motor)
Motor, maks.: 50 hestekrefter
Tankvolum, løs tank: 25 liter
CE-godkjenning: 5 personer i CE C
Pris fra: 232 000 kroner med
Suzuki 50 hestekrefter
Testresultater:
Last: Én person
Motor: Mercury 50 hestekrefter
Toppfart: 31 knop ved 6000 o/min.
Vi Menn Båt mener:
Båten oppleves som stiv og sterk i sjøen, med stabil gange og morsomme kjøreegenskaper
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2021
Denne saken ble første gang publisert 14/04 2021, og sist oppdatert 29/04 2021.