TEST: Silver Beaver BR og Terhi 480 BR

DUELL: Dette er en super størrelse for ferske båtfolk

Silver og Terhi er velkjente merker fra det samme finske konsernet, men merkene bygger båter på forskjellig måte. Vi har sammenlignet søskenbarna Silver Beaver BR og Terhi 480 BR.

Pluss ikon
<b>I SLEKT:</b> Silver Beaver BR og Terhi 480 BR er søskenbarn i samme størrelse og fra samme konsern i Finland.
I SLEKT: Silver Beaver BR og Terhi 480 BR er søskenbarn i samme størrelse og fra samme konsern i Finland. Foto: Joakim Hermansson
Sist oppdatert

Finske fritidsbåter har lenge vært populære i hele Norden. Merker fra Finland står for en solid del av nybåtsalget.

I tillegg til «vanlige» båter i glassfiberarmert polyesterplast setter mange av kundene pris på at finnene bruker litt andre materialer også.

I dette bildet passer båter fra Terhi og Silver fint, ettersom de ikke bygges etter tradisjonelle metoder. Vi har tittet nærmere på de to merkenes modeller på 4,8 meter.

Dette er en populær lengde for mindre familier som bruker båten til fornøyelse eller fisketurer. Det er også en meget god størrelse for ferske båtfolk.

Silver ble startet opp på 1990-tallet av fem båtbyggere som kom fra en av de større aluminiumsprodusentene i Finland. De bestemte seg for å bruke en helt ny båtkonstruksjon med aluminium i skroget kombinert med interiør av tradisjonell glassfiberarmert plast.

Les også (+): Test: Daycruiser eller bowrider - det er spørsmålet

<b>TESTET TERHI 480 BR:</b> Terhi bygger båter i Rimito utenfor Turku, og ABS-plast i sandwich­konstruksjon er merkets spesialitet. 480 BR er den største av de 21 småbåtene i modellprogrammet.
TESTET TERHI 480 BR: Terhi bygger båter i Rimito utenfor Turku, og ABS-plast i sandwich­konstruksjon er merkets spesialitet. 480 BR er den største av de 21 småbåtene i modellprogrammet. Foto: Joakim Hermansson
<b>TESTET SILVER BEAVER BR:</b> Beaver BR er den minste av Silvers båter. Den inngår i Y-serien, som kombinerer et robust aluminiums­skrog med innredning av forseggjort glassfiberarmert polyesterplast.
TESTET SILVER BEAVER BR: Beaver BR er den minste av Silvers båter. Den inngår i Y-serien, som kombinerer et robust aluminiums­skrog med innredning av forseggjort glassfiberarmert polyesterplast. Foto: Joakim Hermansson

I tillegg ble hulrommene i skroget fylt med vannavstøtende polyuretan­skum, slik at båtene ble nærmest usynkelige. Denne metoden brukes fortsatt i Silvers Y-serie, der Beaver er en av modellene, og konstruksjonsmåten er også kopiert av andre fabrikker.

Les også (+): Test: Pioner 15 Allround

Silver X-serien bygges derimot utelukkende av aluminium, mens Z-båtene kun består av vanlig glassfiber­armert plast. Silver Beaver er den minste av Silvers modeller.

<b>TERHI:</b> I testbåten fra Terhi er det montert en plotter fra Garmin, beregnet på det finske markedet.
TERHI: I testbåten fra Terhi er det montert en plotter fra Garmin, beregnet på det finske markedet. Foto: Joakim Hermansson
<b>SILVER:</b> Plotteren fra Ray­marine er standard i Silver Beaver BR, men ekstrautstyr i Terhi 480 BR. 
SILVER: Plotteren fra Ray­marine er standard i Silver Beaver BR, men ekstrautstyr i Terhi 480 BR.  Foto: Joakim Hermansson

Merkets største

Terhi har produsert småbåter i nesten et halvt århundre – med tiden er det blitt et par hundre tusen av dem. Det nåværende modellprogrammet omfatter intet mindre enn 21 modeller.

Det særegne med Terhi er at merket ikke benytter seg av den vanlige produksjonsmåten med glassfiberarmert polyesterplast. I stedet bruker de robust og værbestandig ABS-plast.

Også her fylles hulrommet mellom skroget og interiørdelen med polyuretanskum som ikke suger til seg vann.

Skummet sørger også for å feste de to delene til hverandre. Denne sandwichkonstruksjonen stiver opp båten, isolerer mot støy, gir lavt tyngdepunkt og gjør at båten ikke kan synke.

Terhi 480 BR er merkets største modell, og den erstatter modellen som het 475. Den største forskjellen i utseende er at den nye båten er hvitere i plasten enn den litt gulbeige forgjengeren. Planløsningen i Terhi 480 BR er veldig lik det vi finner i Silver Beaver, med en typisk todelt bowrider-konsoll plassert midt i båten.

<b>SILVER:</b> Fremre stuerom for fendere og lignende i Silver.
SILVER: Fremre stuerom for fendere og lignende i Silver. Foto: Joakim Hermansson
<b>TERHI:</b> Fremre stuerom for fendere og lignende i Terhi. 
TERHI: Fremre stuerom for fendere og lignende i Terhi.  Foto: Joakim Hermansson

Begge båtene har vindskjerm foran stolene og en todelt midtseksjon som kan lukkes. Vindskjermen er bygd opp på samme måte i de to båtene, og løsningen gir god sikt fremover ettersom skjermen ikke har overliggende ramme.

Ulempen med dette er at konstruksjonen ikke blir like stabil som en full ramme­konstruksjon. Skjermen er derfor ikke noe du bør holde fast i når sjøen blir grov.

Forskjellene

Noen forskjeller finner vi likevel. Terhis midtdør åpnes innover, mens vinduet åpnes utover. I Silver åpnes begge deler utover. Terhi finnes også i en sportsversjon med lavere vindskjerm, og denne utgaven har ikke kalesje.

Les også (+): Test av 13 vaskemidler til båt

Foran konsollen er det mer plass på fordekket i Silver Beaver. Her er sitteplassen mer avrundet enn i Terhi. Til gjengjeld er stuerommene i Terhis forpart større.

<b>DEFEKT:</b> Hanske­rommet under rattet i Terhi 480 BR holder vann ute og kan brukes til oppbevaring av småting. I testbåten åpnet luken seg av seg selv gjentatte ganger.
DEFEKT: Hanske­rommet under rattet i Terhi 480 BR holder vann ute og kan brukes til oppbevaring av småting. I testbåten åpnet luken seg av seg selv gjentatte ganger. Foto: Joakim Hermansson

Det finnes dessuten to minimale sitteplasser, eller kanskje skal vi heller se på dem som trinn, på hver av sidene foran konsollen. Terhi har også et drenert rom for ankeret lengst fremme i baugen. Dette mangler Silver – i stedet kan det her monteres en elmotor, noe fiskere vet å verdsette.

<b>PENT:</b> I Silver Beaver BR er batteri, hoved­strøms­bryter og sikringer plassert godt beskyttet i konsollens babord side, foran passasjerens føtter.
PENT: I Silver Beaver BR er batteri, hoved­strøms­bryter og sikringer plassert godt beskyttet i konsollens babord side, foran passasjerens føtter. Foto: Joakim Hermansson

De to testbåtene våre er utstyrt med kraftige, rustfrie pulpit-rekker som øker sikkerheten om bord, både når en kjører og ligger stille. Dette er standard på Terhi, men ekstrautstyr i Silver. På den annen side er rødgrønn lanterne i baugen og hvit lanterne akter ekstrautstyr hos Terhi, men standard i Silver Beaver BR.

Begge båter er CE-merket for fem personer i kategori C (kystfarvann/innaskjærs). Med tanke på båtenes lengde er det god plass til alle fem bak vindskjermen. De to stolene har høydejustering i begge båter, men bare Silver tilbyr fjærende understell som ekstrautstyr.

Sitteputene kan også skyves frem- eller bakover slik at føreren finner rett avstand og en komfortabel sittestilling. Vinklede plater i dørken gir mulighet for mothold.

Smart vis

På sofaen akter er det plass til de resterende tre personene, uten at intimsfæren blir krenket. Under sitteplassene er det store stuerom.

Lukeåpningen er smalere i Silver enn i Terhi, men en ekstra opptrekkbar luke i fronten gjør det likevel lett å legge inn eksempelvis en 25-liters vannbeholder.

Silver Beaver har dessuten gassfjærer som hindrer at luken går igjen. Begge båter er selvlensende, men for sikkerhets skyld har de en plugg som kan settes i dreneringshullet.

Pluggen må brukes om lasten er tung, for at vannet ikke skal ta bakveien inn i båten.

TERHI: I begge båter er det plass til eksempelvis vanntank på 25 liter og massevis av utstyr i stuerommene akter.
TERHI: I begge båter er det plass til eksempelvis vanntank på 25 liter og massevis av utstyr i stuerommene akter. Foto: Joakim Hermansson
<b>SILVER:</b> Bare Silver har gassfjærer og et frontpanel som kan åpnes.
SILVER: Bare Silver har gassfjærer og et frontpanel som kan åpnes. Foto: Joakim Hermansson

På Terhi 480 BR kan kalesjen (ekstra­utstyr) skjules på smart vis i et senket rom bak rygglenet. Dette rommet dekkes av en beskyttende luke i nesten hele båtens bredde.

En lignende mulighet finnes ikke i Silver Beaver BR, der kalesjen (også her ekstrautstyr) må rulles sammen og plasseres i et trekk med glidelås som holder det hele på plass.

Terhi kan også skryte av stuerom på hver sin side av motorbrønnen, noe Silver ikke kan.

Begge båter har funksjonelle, rustfrie stiger av den uttrekkbare typen, og begge har doble, veldimensjonerte kryssholt både foran og bak. Dette gir pluss i vår karakterbok – altfor mange båter har for små kryssholt som gjør fortøyning vanskelig. Terhi og Silver har heldigvis ikke gått i denne sparefellen.

<b>TERHI:</b> Terhi har et drenert rom for ankeret i baugen, noe Silver ikke har. I Silver kan en i stedet få frontmontert elmotor
TERHI: Terhi har et drenert rom for ankeret i baugen, noe Silver ikke har. I Silver kan en i stedet få frontmontert elmotor Foto: Joakim Hermansson
<b>SILVER:</b> Mer plass på fordekket til Silver Beaver, mens Terhi har større stuerom. 
SILVER: Mer plass på fordekket til Silver Beaver, mens Terhi har større stuerom.  Foto: Joakim Hermansson
<b>TERHI:</b> CE-merkingen i kategori C gjelder for fem personer, og de har ganske god plass bak vindskjermen i begge båter.
TERHI: CE-merkingen i kategori C gjelder for fem personer, og de har ganske god plass bak vindskjermen i begge båter. Foto: Joakim Hermansson
SILVER: Begge båtene har to gode stoler lengst fremme, og plass til tre uten trengsel i aktersofaen.
SILVER: Begge båtene har to gode stoler lengst fremme, og plass til tre uten trengsel i aktersofaen. Foto: Joakim Hermansson

Skjuler skjermen

Terhi har mattsvart instrumentpanel med plass nok til kartplotteren Raymarine Axiom 9 RV (ekstrautstyr). På prøvekjøringsbåten er det derimot montert en mindre enhet fra Garmin, men den er beregnet for det finske markedet.

I Silver Beaver BR er den samme Raymarine-plotteren standard, men her er instrumentpanelet like blankt og hvitt som resten av båtens innredning. Prøvekjøringen skjer i overskyet vær, og da merker vi ingen forskjell i reflekser mellom de to instrumentpanelene.

Derimot noterer vi at rattet skjuler den nedre delen av plotterskjermen i begge båter når en mann av gjennomsnittslengde sitter komfortabelt bak rattet. Om føreren hever setet for å se hele plotteren, er bieffekten at vindskjermen ikke lenger skjermer like godt. Dette er tilfelle i begge båter.

Ellers er førerplassen fornuftig utformet både i Terhi og Silver, med instrumenter som er lette å se og lette å nå.

TERHI: Kalesjen kan skjules i et nedsenket rom i Terhi 480 BR. Den billigste båten har også stuerom på hver sin side av motorbrønnen.
TERHI: Kalesjen kan skjules i et nedsenket rom i Terhi 480 BR. Den billigste båten har også stuerom på hver sin side av motorbrønnen. Foto: Joakim Hermansson
SILVER: Begge båter har rustfrie stiger og gode kryssholt.
SILVER: Begge båter har rustfrie stiger og gode kryssholt. Foto: Joakim Hermansson

Stivere i sjøen

Terhi 480 BR stikker kjapt av gårde når gasspaken skyves fremover.

Den går raskt i plan, men om jeg trimmer opp motoren litt for mye, sklir båten en tanke ut i svingene i stedet for å bite seg fast og svinge raskere og skarpere.

I de små og korte bølgene som det er på sjøen denne testdagen, er det etter min mening vel mye av slamre- og skramlelyder.

Hanskerommet faller ned flere ganger, selv om jeg stenger det. Det siste er antagelig en justeringssak, men likevel irriterende.

Toppfarten med 50-hesters Mercury er 31 knop ved 6000 omdreininger i minuttet, og da ligger forbruket på 19 liter i timen.

Mer behagelig er det i 22 knop og 4500 o/min., der forbruket har sunket til mer beskjedne 10,7 liter i timen. Terhi kan ha inntil 60 hestekrefter på akterspeilet.

Silver Beaver BR er også raskt oppe i plan, med den samme 50-hesteren fra Mercury som konsernfetteren (selges med Suzuki i Norge).

Når en slepebåt i nærheten skaper det som svarer til ordentlige havbølger, overbeviser Silver. Den er mye stivere i sjøen enn Terhi 480 BR, føles mer gedigen og velbygd og er nesten uten skjemmende støy fra skroget.

Silver beaver BR

Pluss:

Går veldig fint i sjøen

Aluminiumsskrog er lett å vedlikeholde

Minus:

Dyrere enn Terhi

Terhi 480 BR

Pluss:

Mange og gode stuerom

Smart opp­bevarings­plass for kalesje

Minus:

Litt mye støy under kjøring

I likhet med Terhi sladder den litt med motoren trimmet opp så langt det går, så det er best å senke den litt før skarpere svinger.

Topphastighet, marsjfart, drivstofforbruk og turtall skiller seg bare marginalt fra Terhi.

I standardutgave er Silver Beaver BR drøyt 50 000 kroner dyrere enn Terhi 480 BR. Men regn inn Raymarine-plotteren som er standard bare i Silver, og nærmere halvparten av prisforskjellen blir borte.

TEKNISKE DATA

Terhi 480 BR

Lengde: 4,8 m

Bredde: 1,85 m

Vekt: 390 kg (uten motor)

Motor, maks.: 60 hestekrefter

Tankvolum, løs tank: 25 liter

CE-godkjenning: 5 personer i CE C

Pris fra: 179 900 kroner med
Honda 50 hestekrefter

Testresultater:

Last: Én person

Motor: Mercury 50 hestekrefter

Toppfart: 31 knop ved 6000 o/min.

Vi Menn Båt mener

Modellen imponerer med hvit finish og mange stuerom, men den støyer noe under kjøring.

TEKNISKE DATA

Silver Beaver BR

Lengde: 4,8 m

Bredde: 1,95 m

Vekt: 440 kg (uten motor)

Motor, maks.: 50 hestekrefter

Tankvolum, løs tank: 25 liter

CE-godkjenning: 5 personer i CE C

Pris fra: 232 000 kroner med
Suzuki 50 hestekrefter

Testresultater:

Last: Én person

Motor: Mercury 50 hestekrefter

Toppfart: 31 knop ved 6000 o/min.

Vi Menn Båt mener:

Båten oppleves som stiv og sterk i sjøen, med stabil gange og morsomme kjøreegenskaper

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2021

Denne saken ble første gang publisert 14/04 2021, og sist oppdatert 29/04 2021.

Les også