TEST: AMT 175BR og AMT 160R
Er denne løsningen verdt 100 000 kroner ekstra?
Det skal ikke store endring i båtstørrelse, motorkraft og egenskaper til, før prisen skvetter i været. Vi tester en liten bowrider mot en enkel konsollbåt og sjekker om det er verdt prisforskjellen.
Den er 43 centimeter lenger og tre centimeter bredere, men koster 98 000 kroner mer.
Det er rene ord for pengene når du sammenligner AMT 160R med storebror AMT 175 BR.
Og båtene representerer et dilemma som går igjen hos flere merker og modeller.
For det er ikke slik at AMT 175BR fremstår som et skip av bugnende luksus, eller at 160R virker som en billig jolle.
Både pris- og konseptmessig har begge kjølen godt plantet i folkebåtsegmentet, der den store modellen med sin 80 hk på akterspeilet koster fra 293 000 kroner, mens minstemann med 50 hk på hekken starter på 195 000 kroner.
Noe for deg og meg, med andre ord.
Typisk representant
Det er ikke så ofte man får anledningen til å kikke på skrå av båtklasser og -priser, men når Yamaha og AMT markerer sitt nystartede samarbeide fra 2021-sesongen, har de rigget til et stort prøvekjøringsopplegg der nettopp denne muligheten byr seg.
Og vi griper selvsagt sjansen.
AMT 160R er en typisk representant for de litt mindre konsollbåtene, eller skjærgårdsjeeper som mange kaller det.
Med en lengde på 4,7 meter havner vi i grenseland for om det er praktisk å lage en konsoll med separate stoler, eller – som i dette tilfellet – putte styrekonsollen på styrbord side akter og bruke akterbenken som førerplass.
Ulemper og fordeler
På generell basis kan vi si at ulempen er en mindre behagelig sittestilling, der avstanden til rattet ikke kan reguleres. Men AMT har funnet er bra kompromiss – i alle fall for personer rundt 180 cm.
Den store fordelen oppdager du raskt: Når alt annet er ryddet bakover, blir plassen foran konsollen stor. Den har AMT brukt fornuftig, med en pen og buet utforming av sittebenken på babord.
Der den vil gjøre det enklere å balansere vektfordelingen med førerplassen.
Dessuten har du en fornuftig dekksplass, enten til å transportere saker og ting, eller til fiskeredskap og annet utstyr på turen.
Nordisk bowrider
De 43 centimeterne betyr mer enn det du kan lese ut av målebåndet. AMT 175BR går et hakk forbi konsollbåtkonseptet, og er en typisk representant for de nordiske bowriderne.
I bunn og grunn ganske lik en vanlig konsollbåt, men med to separate konsoller på hver side og passasje i midten frem til baugområdet, blir det en praktisk løsning på det trivelige bowriderkonseptet vi kjenner fra mange USA-båter.
Men her ser du langt etter dype tepper og soldekk. Praktisk, ren dørk og lettstelte stoler og puter. Selv i denne relativt lille utgaven av arten, er det tilstrekkelig plass til å huse fem voksne i ly bak vindskjermer og pleksiglassdør i midten.
Er båtbruk og bosted slik at nedbør er en faktor, kan en fulldekkende cockpitkalesje fås som tilleggsutstyr.
Denne kombinasjonen av komfort og værbeskyttelse kan ikke 160R matche.
Fornuftigvis har AMT funnet ut at en 5,2 meters båt ville få noen fordøyelsesproblemer om man skulle kombinere 5-personers cockpit med full innredning i baugen.
I stedet er løsningen med to små sittebenker på hver side, tilstrekkelig dørkplass for store føtter, og en trygg inn/utstigning forut et godt kompromiss.
Mer utsatt
På en grå, kjølig og relativt vindfull dag er det selvsagt merkbart triveligere og lukke seg inne i cockpiten på 175BR, der de høye siderutene også bidrar til beskyttelse for sidevind og sjøsprøyt. Du sitter nødvendigvis mer utsatt til i 160R, men båten imponerer likevel med stødige sjøegenskaper i krappsjøen. Rumperister-følelsen som er typisk for disse akterbenkbåtene, kommer først etter at du har provosert skikkelig.
Med Yamahas relativt lette 1,0-liters, firesylindrede 50-hester på hekken får du ingen markant planingsterskel alene om bord. Toppfarten på 29 knop er respektabel, men båt/motorkombinasjon liker seg aller best i fartsområdet mellom 18–24 knop. Da kan du dra av turtallet 1000–2000 o/m; det sparer både ørene og drivstofforbruket er hyggelig med ca. 0,5 l per nautisk mil.
Tåler krappsjøen
Vi har sett det før, og blir ikke helt forundret over at 175BR takler særlig de større bølgene med mer pondus en lillebror. Noe skarpere og lengre skrog, kombinert med ca. 100 kg mer skrogvekt gjør kjørekomforten godt. At vektfordelingen om bord tilsynelatende gir bedre balanse bidrar også til god-
følelsen.
AMT 175BR leveres med Yamahas 70- eller 80-hester, og vår testbåt er utstyrt med sistnevnte alternativ. 10 hk virker lite, men du skal huske på at det er større forskjeller enn skriften på lokket i dette tilfellet. Den minste motoren er en oppjazzet versjon av 50-hesteren, mens den største baserer seg på samme 1,8-liters motorblokk som 115/130-hesteren. Det gir langt mer punch i akselerasjonen, og i våre ører en roligere gange. Toppfart på 33 knop gir sportslig kjørefølelse, og rundt 20 knop klarer båten seg med ca. 0,6 l per nautisk mil.
Vi Menn Båt mener:
Det enkle svaret på 100 000-kronesspørsmålet vi stilte innledningsvis er ja – 175BR er verdt den ekstra prisen. Forutsatt at du bruker båten relativt mye, har bruk for den ekstra værbeskyttelsen og trenger de fem behagelige sitteplassene. Er båtbruken mer preget av korte turer, transportbehov og et enkelt, rimelig båtliv bør du klare deg godt med den billigere utgaven.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 20 2021
Denne saken ble første gang publisert 07/05 2021, og sist oppdatert 07/05 2021.