Mangusta 165 REV

Fartshjelp fra Kongsberg

Ved hjelp av vannjet fra Kongsberg Maritime kan den 50 meter lange superyachten nå en toppfart på 35 knop.

<b>ITALIENSKE LINJER:</b> Mangusta 165 REV drives av fire Rolls-Royce-motorer med 2600 hestekrefter hver som forsyner vannjeten fra Kongsberg Maritime med kraft. 
ITALIENSKE LINJER: Mangusta 165 REV drives av fire Rolls-Royce-motorer med 2600 hestekrefter hver som forsyner vannjeten fra Kongsberg Maritime med kraft.  Foto: Produsenten
Sist oppdatert

Vi nordmenn kan ikke skryte på oss så veldig mye innen superyachter – kanskje med unntak av Espen Øino og Windys tendermodeller.

Men på den nye Mangusta 165 REV har Kongsberg Maritime en viktig finger med i spillet. Her sørger nemlig fire Kongsberg-Kamewa vannjet-enheter for å omsette kreftene fra like mange Rolls-Royce-motorer på 2600 hk hver.

Dermed kan den 50 meter lange og nesten 500 tonn tunge superyachten nå en toppfart på 35 knop.

Og selv om Mangusta forteller at drivstofforbruket på den nye modellen er redusert med 30 prosent, tilsier tank­kapasiteten på 40 000 liter at det nok går med litt suppe likevel. Mangusta 165 REV er for øvrig en nyutvikling av den klassiske 165-modellen det familieeide, italienske yachtverftet har bygget 12 eksemplarer av siden 2007.

<b>GJESTER:</b> Mangusta 165 REV er flaggskipet i Maxi Open-serien. 
GJESTER: Mangusta 165 REV er flaggskipet i Maxi Open-serien.  Foto: Produsenten
<b>LUKSUS:</b> Det mangler ikke på luksus i den nesten 500 ton tunge superyachten.  
LUKSUS: Det mangler ikke på luksus i den nesten 500 ton tunge superyachten.   Foto: Produsenten
<b>BRYGGE:</b> Den rålekre superyachten har medbrakt brygge. 
BRYGGE: Den rålekre superyachten har medbrakt brygge.  Foto: Produsenten

Den Barcelona-baserte superyachtdesigneren Igor Lobanov forteller til Boat International at det nye utseendet er inspirert av 1920- og 30-tallets sportsbiler, med langt panser og nedsenket cockpit. Lobanov sier at designgrepet var nødvendig fordi kunden ønsket en stor eierlugar rett i forkant av cockpit, og yachten på den måten kunne beholde sine klassiske linjer.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 16 2024


Denne saken ble første gang publisert 16/05 2024, og sist oppdatert 22/05 2024.

Les også