FØRSTEINNTRYKK: Pershing 140
Det er ikke bare toppfarten og antall hestekrefter som imponerer
Startprisen på Pershings nye flaggskip ligger i overkant av 250 millioner kroner. Trøsten er at du får mye for pengene.
Mye i dette tilfellet handler om Pershings flaggskip. 140 fot er i seg selv ikke nok til å sette støkk i superyachtfolket, men så var det dette med Pershing da.
De har tatt sin plass i yachtuniverset med fart og stil, en slags blanding av Bentley og Ferrari, om vi holder oss til kjente størrelser fra landjorden.
69 liters sylindervolum
For der de aller fleste 140-fotere nøyer seg med 10–15 knop i pen deplasementsfart, klarer den raskeste utgaven av Pershing 140 smått utrolige 38 knop. Da er det fire MTU 16V2000 M96L på 2600 hestekrefter hver som sparker av gårde gjennom vannjetaggregater.
Vi snakker da om 16-sylindrede dieselmotorer med slagvolum på 35,7 liter. Slikt svinger det av.
Hvis du ikke har det fullt så travelt, kan du eventuelt bestille Pershing 140 med to MTU 4000 M93L-motorer. Enten V12-versjonen på 51,7 liter og 3460 hester, eller V16-versjonen med 69 liter sylindervolum og 4650 hester. Toppfarten vil ligge på henholdsvis 24 og 33 knop.
Men selv om det ved første øyekast kan virke som brutal styrke er Pershings største fortrinn i jakten på knopene, er det mer som skal til.
Dette er den første Pershing-yachten fra Ferretti-gruppens superverft i Ancona. Der er man spesialister på yachter over 40 meter, og bygger i tillegg slike i aluminium om det trengs.
Og det er nødvendig når et slik slagskip skal nærme seg 40 knop. Marinearkitektene har i tillegg tatt en ekstra kikk på raske marinefartøy da de la grunnlaget for skrogkonstruksjonen.
Tilber solguden
Men det holder ikke bare at superyachten skal gå fort, eller skjære seg mykt gjennom bølgene når vi snakker om skuter i denne prisklassen. Da må alt annet også være på stell – fra beachcluben, via salongene og ikke minst til eierlugaren.
For oss som ikke er fullt utlært i superyacht-sjargongen, høres det kanskje ikke så merkelig ut at sistnevnte ligger forut på hoveddekket. Men det er altså første gangen i en Pershing, bare så du vet det.
Verftet er med rette stolte av beachclub-området helt i vannkanten akter, der de tre åpningene – to i skrogsidene og en akter – sørger for direkte kontakt med havet og enkel sjøsetting av tender og vannleker.
De to trappegangene på hver side ser ikke bare elegante ut, men sørger også for at det er lett å bevege seg fra beachclub-området, til uteplassene på hoveddekket og soldekket helt øverst.
På sol- og loungeplassene skal superyacht-eieren tydeligvis bedømmes, for det mangler heller ikke på slikt om du beger deg forut på dekk. Med fartspotensialet i bakhodet, er det sikkert smart at det kan dekkes helt til på lange transportetapper.
Men når farten er lav og solen steker er det knapt noe mer fristende område å oppholde seg. En gedigen solplattform strekker seg helt opp mot cockpitrutene, en rommelig sittegruppe i midten og helt forut en Jacuzzi med sitte- eller liggeplasser på hver side.
Plass til alt
Tross sitt slanke og sportslige design, kan Pershing 140 fortsatt by på staselige forhold innvendig. Her er det ikke meningen at du skal svi av litt egg og bacon til frokost, eller hive inn en Grandiosa til middag.
På hoveddekk er det en svær bysse med separat tilgang til mannskapslugarene på nedre dekk. Litt god, gammeldags upstairs and downstairs-tankegang, med andre ord.
Gjestelugarene finner du også på nedre dekk, selvsagt separert fra mannskapet og med egen tilgang. Her er det fire lugarer med plass til åtte personer, alle med separat dusj og toalett. VIP-lugaren i baugen er en liten lekkerbisken.
Den kan likevel ikke måle seg med den gigantiske eierkabinen i full bredde fremst på hoveddekket. Eieren har stor frihet til å bestemme innredningen selv, og i det første bygget har man i stedet for lugar gjort om hele plassen til en stor salong med kinomulighet.
Har du råd, får du det som regel slik du vil. Det er Pershing 140 et strålende eksempel på.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 40 2021
Denne saken ble første gang publisert 08/02 2022, og sist oppdatert 28/02 2022.