Luksusyacht: Mangusta 132
40 meter pur luksus
Mangustas nye 132 får deg fra Oslo til Kristiansand nesten like fort som NSB.
Nå er kanskje ikke NSB det beste målet på hastighet, men det er likevel imponerende at en båt på 40 meter kan holde en marsjfart på 32 knop. Fra hovedstaden til Kristiansand er det rundt 160 nautiske mil, og da vil denne turen ta ganske nøyaktig fem timer. Toget bruker 4 timer og 40 minutter på den samme reisen, men da må du gi slipp på det meste av komfort.
For komfort er det mer enn nok av om bord i Magnustas nyeste luksusyacht . Enten du velger å plassere deg i salongen i akterenden, på fordekket, inne på hoveddekket eller på flybridgen, vil du sannsynligvis sitte mer komfortabelt enn på toget. Nok av plass er det definitivt. I tillegg til de nevnte salongene, som alle kan romme båtens ti gjester uten at det blir trangt, kan du også ta plass ved én av de to store spisebordene.
Danseplass i kabinene
Under dekk på denne båten, som er den første Mangusta har bygget, er det fire kabiner. Standardløsningen er fem, men som det meste i annet i båter som dette er de endelige løsningene i stor grad opp til kjøperen. Eierkabinen er plassert midtskips, og dekke hele båtens bredde. Dermed er det mer enn nok tumleplass også her. Gjestelugarene er også såpass romslige at faren for klaustrofobi ikke er nevneverdig stor. På en båt som dette er det naturligvis også funnet plass til mannskapslugarer - nærmere bestemt tre i tallet. De arbeidende har også en egen bysse under dekk for å unngå at de har for mye kontakt med gjestene om bord.
(Artikkelen fortsetter under bildegalleriet)
Full tank for 180 000 kroner
Helt bakerst sitter det tre MTU-maskiner som yter 2600 hver. Med 7800 hestekrefter skulle det bare mangle at det flyttet på seg, men det er likevel imponerende med en båt på denne størrelsen som klarer godt over 30 knop.
Marsjfarten ved halv last er oppgitt til 32 knop, mens toppfarten er på 34 knop. Forbruket tør vi ikke engang tenke på, men dieselregningen er nok ikke det eierne av denne båten bryr seg mest om. Og godt er det, for en full tank på 20 000 liter koster med dagens dieselpris 180 000 kroner.
Hva båten i seg selv koster er en godt bevart hemmelighet, men en ti år gammel utgave av forgjengeren Mangusta 130 ligger for tiden ute til salgs for 7,7 millioner dollar - eller drøye 63 millioner kroner.