BENETEAU GT 32

Tenker helt nytt

Det ser ut som en ganske vanlig hardtop-båt. Men det er før du kikker nærmere på detaljene.

Pluss ikon
<b>ÅPEN OG LUKKET:</b> Masse uteplass forut og et godt beskyttet område helt akter gir fleksibilitet.
ÅPEN OG LUKKET: Masse uteplass forut og et godt beskyttet område helt akter gir fleksibilitet. Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

Jeg sto ved Beneteau-standen under årets utgave av verdens største båtmesse, Boot 2020 i Düsseldorf ,og forsøkte å få øye på den nye, spennende GT 32-modellen. Etter litt leting fant jeg den, godt skjult bak en inngang like godt bevoktet og innglasset som hos Ferretti Yachts. Skulle ikke tro dette var et folkemerke med ønske om å vise produktene sine til flest mulig.

Uansett er den nye Gran Turismo 32 et spennende båtkonsept. Vi har kikket interessert på de mange store sundeck-modellene de siste årene, men måttet konstatere at tilpasningen til norsk klima er noe mangelfull.

Men Beneteau har gjort noe smart for oss nordmenn. Man har tatt utgangspunkt i løsningen fra Flyer 10-modellen og laget noe som tilsynelatende ser ut som en hardtop-båt. Det blir en interessant kombinasjon.

Hardtop'en gir god værbeskyttelse og et skyvetak åpner for sol og luft når forholdene tillater. Den rommelige aktersofaen er også delvis beskyttet av hard­top-
­en, men kan relativt kjapt gjøres om til en stor sol­seng. Også byssa er under tak i cockpit, rett bak førerplassen finner du to bluss, kjøleskap, vask og et lite tilberedings­område.

<b>TA PLASS, PÅ MED SOLBRILLER:</b> På godværsdager tipper vi det blir rift om loungeplassene i baugen.
TA PLASS, PÅ MED SOLBRILLER: På godværsdager tipper vi det blir rift om loungeplassene i baugen.

Så langt, ganske normalt. Men forut i cockpit begynner ting å skje. En ting er at fire kan sitte i fartsretning, med to enkeltstoler ved førerplassen og et dobbeltsete til copilotene. En annen at det i stedet for dollbord langs sidene går en dør på babord og ut til fordekket. Og her er det godværsstemning så det holder, med tre svære solsenger og dekksplass i forkant.

Opphøyningen på dekk har en svært gunstig bieffekt siden det gir rom til en stor sittegruppe – alternativt dobbeltkøye under dekk. Der du også finner en grei stikkabin og et dusj/toalettrom med dimensjoner som forventet i en 10 meters båt. Er du to på tur tipper vi midtkabinen blir soveplass og sittegruppen forut oppholdsrom på kjølig sommerkvelder.

<b>KOMBI:</b> Sittegruppen forut i kabinen kan raskt bli til dobbeltkøye.
KOMBI: Sittegruppen forut i kabinen kan raskt bli til dobbeltkøye.
<b>ALLSIDIG:</b> I cockpitområdet er det meste på plass. Stor sittegruppe, bysse og fire sitteplasser i fartsretning. 
ALLSIDIG: I cockpitområdet er det meste på plass. Stor sittegruppe, bysse og fire sitteplasser i fartsretning. 

Også helt akter har Beneteau Gran Turismo 32 en overraskelse på lager. I tillegg til versjonen med hekkaggregat har du også muligheten for to Suzuki utenbordsmotorer på akter­speilet. Enten 2x300 eller 2x350 hk. Suzuki-importør Erling Sande AS har satt prisen for den rimeligste versjonen til snaut 2,4 millioner.

Tekniske data

<b>TO ALTERNATIV:</b> GT 32 kommer både med Suzuki utenbordsmotorer eller Mercruiser hekkaggregat. 

Beneteau GT 32

Lengde, m:  9,95

Bredde, m:  3,32

Vekt, kg:  5377 kg (utenbords)

Drivstoff, l:  2x400 (utenbords)

Motor, hk:  600–700

CE-kategori:  B8/C11

Pris med 2x350 hk:  2 468 000,-