Dette er de viktigste båttypene

Slik velger du riktig hyttebåt

Er du relativt fersk som båtbruker og skal kjøpe båt? Da er det lett å bli forvirret over ulike typer og modell­betegnelser. Her rydder vi opp i de viktigste begrepene.

Pluss ikon
<b>LIKT OG ULIKT:</b> Mange båtprodusenter lager ulike innrednings­løsninger på samme skrog. Her Askeladden C61 som bowrider (til venstre) og senter­konsoll.
LIKT OG ULIKT: Mange båtprodusenter lager ulike innrednings­løsninger på samme skrog. Her Askeladden C61 som bowrider (til venstre) og senter­konsoll. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Prisområde ny 60 000 til 160 000 kroner, brukt 40 000 til 80 000 kroner

Det er ikke lett å navigere seg gjennom uryddig farvann når du skal velge ny eller brukt båt. Enten det er for småkjøring ved hytta, øyhopping i skjærgården eller for lengre oppdagelsesturer.

I denne småbåtguiden går vi gjennom egenskapene til de vanligste båttypene med lengde fra 4–7 meter og priser fra 40 000 til rundt 1 million kroner.

Det er i denne størrelsen de aller fleste nordmenn kjøper båt, og utvalget er stort. Med disse enkle tipsene blir det lettere å finne ut hvilken båttype som passer dine behov og lose båtkjøpet trygt i havn.

Vi har tatt utgangspunkt de erfaringene vi har gjort gjennom våre båttester de siste 10 årene. Prisantydningene for bruktbåter gjelder årsmodeller fra 2012 til 2018.

<b>TENK BEHOV:</b> Båter er utviklet for ulike bruksområder. Sjekk at den du velger passer ditt bruk så godt som mulig. 
TENK BEHOV: Båter er utviklet for ulike bruksområder. Sjekk at den du velger passer ditt bruk så godt som mulig.  Foto: Tobias Bjørnsen

Landstedsbåt

<b>GLANSNUMMER:</b> Lun cockpit med mange sitteplasser? Det er noe en daycruiser behersker til fingerspissene. 
GLANSNUMMER: Lun cockpit med mange sitteplasser? Det er noe en daycruiser behersker til fingerspissene.  Foto: Vi Menn Arkiv

Da plastbåtrevolusjonen satte Norge på vannet i løpet av 60- og 70-årene, var det de åpne småbåtene som dominerte.

Økende velstand har gjort at mange nå velger en større båt. Men fortsatt er denne båttypen attraktiv.

Det er rimelige, lette båter med enkelt vedlikehold mange kan klare selv. De fungerer med små motorer fra fem til 25 hk, bruker lite drivstoff og kan kjøres uten sertifikat.

Sjekk at båt og motor fungerer med det antall personer du skal ha om bord og gir ønsket fart.

Båter av denne typen tilbyr naturlig nok lite værbeskyttelse og moderat sitte- og kjørekomfort.

De egner seg best til korte turer, transport og fiske.

Skal det være flere barn og voksne om bord er det viktig å velge en båt med god stabilitet, slik at du kan flytte på deg uten at det kjennes utrygt. Ikke alle modeller har like gode løsninger for selvdrenering. Skal den ligge i lengre perioder uten tilsyn er det viktig å sjekke før kjøp.

Prisområde ny 60 000 til 160 000 kroner, brukt 40 000 til 80 000 kroner

Konsollbåt

<b>RIMELIG:</b> En konsollbåt med førerplass på akterbenken kan være et godt og billig båtkjøp. 
RIMELIG: En konsollbåt med førerplass på akterbenken kan være et godt og billig båtkjøp.  Foto: Vi Menn Arkiv

Kjært barn har mange navn og båttypen refereres ofte til som skjærgårdsjeep. De siste årene har variasjonene over temaet blitt så mange at konsollbåt er det mest dekkende. Hva er nå egentlig denne konsollen? Vel, i sin enkleste form er det der du finner ratt, gass og vindskjerm plassert. På større båter gjerne med oppbevaringsrom og kartplotter i tillegg.

Disse båtene er litt større og har kraftigere motor enn landstedsbåtene. Typisk 4,5 til 6 meter og fra 50 til 115 hk. Her får du god fart, mye plass i forhold til størrelsen og mer komfort. Varierende grad av beskyttelse mot vind og vær.

Plasseringen og utformingen av konsollen er det viktigste å merke seg når du er på jakt etter en slik båttype. En kort forklaring:

På mindre modeller er den ofte plassert bak, slik at du sitter på akterbenken og kjører. Det gir bra plass forover i båten, men sjekk at du faktisk sitter godt på førerplassen. Når båten blir litt større kan konsollen flyttes fremover og du får to separate stoler, i tillegg til akterbenken som passasjerplass. Transport- eller sitteplass i baugen. Den luneste og mest familievennlige utgaven har to separate konsoller på hver side med dør i midten. Da blir cockpiten beskyttet mot elementene og det er gjerne en god kalesjeløsning.

Prisområde ny 180 000 til 450 000 kroner, brukt 120 000 til 260 000 kroner.

Daycruiser

KLASSISK: Daycruiserutgaven holder seg til velprøvde løsninger, med stor sofa som beste egenskap, som denne AMT 210
KLASSISK: Daycruiserutgaven holder seg til velprøvde løsninger, med stor sofa som beste egenskap, som denne AMT 210 Foto: Produsent

En av de klassiske båttypene det er lett å definere: Her har du dekk, solid vindskjerm, komfortable sitteplasser i cockpit – og avhengig av størrelse, en kabin som kan brukes til oppbevaring, småbarnas formiddagslur eller en overnatting for to. Noen har også toalettløsning.

Krysser du av for «daycruiser» (DC) på et finn-søk, dukker det imidlertid opp masse feilkategoriserte båter, så hold tunga rett i munnen. DC-konseptet fungerer best fra 5,5 meter og opp til vår 7-meters grense. Her finner du mange gode familiebåter. Motorstørrelse fra rundt 100 til 200 hk vil fungere godt.

Skal vi velge et ord for å beskrive DC-en i forhold til de andre konseptene, må det være «komfort». Du sitter i en dyp, godt beskyttet cockpit med behagelig sittegruppe og gode pilot- og copilotstoler. En båt som passer bedre til hygge- og langturer i skjærgården, enn fiske og transport.

Prisområde ny 450 000 til 1 000 000 kroner, brukt 250 000 til 600 000 kroner

Bowrider

<b>KOMFORT:</b> Med to konsoller og dør mellom blir det mulighet for kalesje og lune sitteplasser i båter som Buster XL.
KOMFORT: Med to konsoller og dør mellom blir det mulighet for kalesje og lune sitteplasser i båter som Buster XL. Foto: Petter Handeland

I utgangspunktet et amerikansk bade- og solbåtkonsept der daycruiserens dekk og kabin er erstattet med sitteplasser forut. Nordiske båtbyggere har imidlertid tatt ned plysj- og putefaktoren betydelig.

<b>NORDISK VARIANT:</b> Nordiske båtbyggere har tatt ned pute­faktoren en god del i sine bow­ridere. Her en Askeladden C61 Bow­Rider 2015
NORDISK VARIANT: Nordiske båtbyggere har tatt ned pute­faktoren en god del i sine bow­ridere. Her en Askeladden C61 Bow­Rider 2015 Foto: Terje Bjørnsen

Dermed er bowrideren blitt en glimrende krysning av konsollbåtens praktiske egenskaper og daycruiserens hyggefaktor. Sitteplassene forut gir bedre mulighet til å fordele passasjerene, det er også et fint sted for barna. Samtidig beholder du mye av de komfortable og godt beskyttede sitteplassene bak vindskjermen. Også her fungerer konseptet best fra 5,5 meter og med motorer som for DC-båtene.

<b>USA-METODEN:</b> Myke puter og teppegulv er typisk for amerikanske bowridere. Den nordiske versjonen tåler røffere bruk.
USA-METODEN: Myke puter og teppegulv er typisk for amerikanske bowridere. Den nordiske versjonen tåler røffere bruk. Foto: Vi Menn Arkiv

Prisområde ny 370 000 til 850 000 kroner, brukt 220 000 til 450 000 kroner .

Styrehyttebåt

Også dette en båttype med mange navn – helårsbåt, kabinbåt, pilothouse – men det viktigste i er at den har et styrehus eller kabin der man kan være beskyttet mot vær og vind underveis. Ikke overraskende et populært valg på Vestlandet og i Nord-Norge.

<b>BESKYTTET:</b> Styrehyttebåtene har blitt populære med sitt styrehus som beskytter mot vær og vind. Her en Beneteau Antares 8
BESKYTTET: Styrehyttebåtene har blitt populære med sitt styrehus som beskytter mot vær og vind. Her en Beneteau Antares 8 Foto: Terje Bjørnsen

Med også sørpå har båtkjøperne oppdaget styrehyttebåtenes fortreffelighet. Ikke minst fordi konseptet har utviklet seg kraftig de siste årene.

Det har gått fra enkle båter med store akterdekk for fiske og transport, til mer familievennlige løsninger. Skal du bruke båten mer til hygge enn nytte, sjekk at den har gode sitteløsninger i kabinen og på akterdekket.

Du finner også modeller med enkle bysse- og toalettløsninger om behovet er der.

<b>NYE TAKTER:</b> Flere styrehytte­båter satser på høyere passasjer­komfort. Her fra Beneteau.
NYE TAKTER: Flere styrehytte­båter satser på høyere passasjer­komfort. Her fra Beneteau. Foto: Terje Bjørnsen

Det blir ikke like mye fart, gode sjøegenskaper og myke puter som i en daycruiser eller bowrider. Men du verden så deilig å slippe kalesjestyret når regnbygen nærmer seg, eller du skal fortøye for kvelden. Styrehyttekonseptet fungerer best fra rundt
6 meter med motor fra 100 hk.

Prisområde ny 340 000 til 950 000 kroner, brukt 250 000 til 550 000 kroner.

Motorvalget

De fleste store båtmerkene i Norge har knyttet seg opp til ett motormerke.

Eksempelvis kommer Askeladden med Suzuki, Yamarin med Yamaha, Nordkapp tidligere med Evinrude, men leveres nå med Mercury, mens Pioner varierer med forhandler. For å nevne noen kombinasjoner.

Det fungerer stort sett helt greit, men siden det er forskjeller og nyanser når det gjelder teknikk og egenskaper er det smart å være bevisst når du velger båt/motorpakke.

Aller viktigst: Ikke kjøp båten med for liten motor. Etter at hk-avgiften forsvant er prisforskjellene moderate.

Er båten godkjent for motor fra 60–100 hk, er det bedre å velge 80 eller 100 hk enn minste motor. Det handler ikke om toppfart, men at du får en båt som går godt med flere personer om bord.

Lavere turtall gjør at det blir mindre støy i de mest brukte fartsområde. Så lenge du ikke kjører med full gass, er økningen i forbruk marginalt.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bat nr 03 2019. Oppdatert med nye priser og motorinformasjon i mai 2023.