Politiets superbåt

Politiets nye superbåt: Du har ikke nubbsjans til å stikke av

Politiets nye 1050 hesters RIB er raskere enn det aller meste til sjøs. Men primæroppgaven er å skape mer trygghet på sjøen. 

Pluss ikon
<b>FARTSMONSTER:</b> Politiets spesialbåt har toppfart på 70 knop.
FARTSMONSTER: Politiets spesialbåt har toppfart på 70 knop. Foto: Håkon Bonafede
Først publisert Sist oppdatert

Gir du meg kikkerten?

Ingen av fritidsbåtene vi møter på vei ut fra Oslo havn unngår de årvåkne blikkene til de tre politibetjentene som utgjør besetningen på politiets hurtiggående patruljebåt «Klar». Politibetjent Edmund Randers tar et kikkertsveip mot de to daycruiserne som kommer i plan gjennom passasjen ved Dyna fyr, før han fornøyd konstaterer at begge båtførerne bruker redningsvest.

<b>ÅRVÅKNE:</b> Politibetjentene Mads Gjerustad, Terje Løvold og Edmund Randers (bak) speider etter båtførere uten påbudt redningsvest.
ÅRVÅKNE: Politibetjentene Mads Gjerustad, Terje Løvold og Edmund Randers (bak) speider etter båtførere uten påbudt redningsvest.

Kvikk storebror

Så gir båtfører Terje Løvold gass mens Mads Gjerustad passer politisambandet. De tre 350 hesters Mercurymotorene lager samstemt resonans mens de synger fornøyd. Fartsvinden røper at hastigheten er i overkant av hva man vanligvis opplever på sjøen. 63 knop viser GPSen mens vi farer over flat sjø. Toppfarten er nesten 10 knop høyere.


Den 12,5 meter lange og fire tonn tunge Goldfish M12 Recon spesialbåten som er konstruert av den norske produsenten Goldfish i Son, er storebroren til båtene som benyttes av Forsvarets spesialstyrker. Sjøtjenesten i Oslo politidistrikt anskaffet den for to og en halv år siden som et tillegg til Norges største politibåt, den 15 meter lange aluminiumsbåten «Vekteren», foruten en mindre RIB.

Sjekk ut Vi Menns digitale arkiv Vi Menn+

Les mer om kjappe båter, avanserte politikjøretøy og alt annet Vi Menn har skrevet om siden 1951 på Vi Menn+

Marsjfart på 40 knop

At politiet valgte en motorisering på «Klar» som gjør den til en av de raskeste båtene i den norske skjærgården, har sammenheng med området den patruljerer i. Fra 1. januar ble ansvars­området til sjøtjenesten utvidet til å omfatte, foruten Asker og Bærum, også Hurum og Røyken, det vil si den østre siden av Drammensfjorden.

– Med 45 nautiske mil fra Rådhuskaia i Oslo til kommunegrensen til Drammen er evnen til responstid blitt prioritert mer enn tidligere, forteller Terje Løvold.

<b>SANGKOR:</b> For båtentusiaster høres tre 350 hesters Mercurymotorer i samklang i 60 knop ut som vakker musikk.
SANGKOR: For båtentusiaster høres tre 350 hesters Mercurymotorer i samklang i 60 knop ut som vakker musikk.

For eksempel kan «Klar» nå Drøbak på 12 minutter på toppfart, mens normal marsjfart ligger på rundt 40 knop.

Væpnet redningsbåt

RIBen er utrustet som en avansert patruljebil på sjøen, og har blant annet blålys, og både politi- og maritimt samband om bord. Mannskapet kan dessuten bevæpne seg ved behov.

– Men primært er det en redningsbåt som kan bistå raskt for å gi folk trygghet på sjøen, forklarer Løvold.

<b>STORT DISTRIKT:</b> Den kraftige motoriseringen skal først og fremst sørge for at Klar skal kunne rekke over et stort politidistrikt på kortest mulig tid.
STORT DISTRIKT: Den kraftige motoriseringen skal først og fremst sørge for at Klar skal kunne rekke over et stort politidistrikt på kortest mulig tid.

«Klar» er førstevalget for Oslo politidistrikt når båtfolket myldrer på fjorden sommerstid. «Vekteren» brukes mest på vinterstid og ved større hendelser som koordinering av rednings­aksjoner.

– Så langt har «Klar» gått 2500 timer, det vil si 1000 timers tilstede­værelse på sjøen hver sesong.

Det ligger an til at årets båtsommer blir den travleste noensinne. På grunn av koronarestriksjonene tydde de som kunne til sjøen tidlig i sesongen, og båtsalget har satt rekorder. Allerede i påsken var det full aktivitet i Oslofjorden, og knallværet i pinsen ga travel sommerstemning. Trafikken gjennom trange sund minner til tider om rene båtkortesjer mellom øyene.

Om det vil slå negativt ut på årets ulykkesstatistikk for fritidsbåter gjenstår ennå å se.

Eldre menn overrepresentert

I 2018 var det totale antallet 24 omkomne, som markerte en jevn nedgang fra 37 i 2015. I fjor steg antallet til 28, og det er fare for at antallet kan stige ytterligere i år.

Ved utgangen av juni var 12 personer omkommet i forbindelse med fritidsfartøy, og juli og august er tradisjonelt månedene med høyest ulykkesstatistikk.

<b>TRANGT:</b> Mye tyder på at årets båtsommer blir den travleste noensinne. Her fra Middags­bukta St. Hansaften.
TRANGT: Mye tyder på at årets båtsommer blir den travleste noensinne. Her fra Middags­bukta St. Hansaften.

Eldre menn er overrepresentert ved drukningsulykker, mens hver femte dødsulykke i 2018 skyldtes kollisjon eller grunnstøting i høy fart, ifølge Tidsskrift for Den norske legeforening. De fleste båtførerne var yngre på vei hjem fra fest, og gjennomsnittspromillen lå på 1,4.

Mer idyll enn fyll

For den maritime spesialavdelingen til politiet er det en merkbar økning i fart og spesielt i promille utover kvelden.

– Vår erfaring er at over halvparten av de vi stopper har alkohol i blodet. Ikke nødvendigvis over den lovlige grensen på 0,8 promille, men mange rett under. Når man kjører på limiten er det lite som skal til før man bikker over, sier Mads Gjerustad.

<b>FULL OVERSIKT:</b> Avansert instrumentering, samband- og redningsutstyr gjør spesial-RIBen til et viktig verktøy for politiet, sier Terje Løvold.
FULL OVERSIKT: Avansert instrumentering, samband- og redningsutstyr gjør spesial-RIBen til et viktig verktøy for politiet, sier Terje Løvold.

– Vi ser helst at båtførere venter til de er fortøyd med å ta en øl. Alkohol og mørke er en dårlig kombinasjon, legger Løvold til.

Over promillegrensen vanker det både bot og anmeldelse, så det holder ikke å betale seg ut. Alle mister retten til å føre båt i ett år, og båtførereksamen må gjennomføres på nytt, også hvis man er født før 1980.

Før lunsj er det mest ren idyll på fjorden for de tre politifolkene som kan nyte arbeidsdagen i uniformerte kortbukser. En snekke i Middagsbukta uten eiere til stede blir inspisert for å se om den kan være stjålet. Ellers er det mye vinking fra båtfolket som har overnattet.

– Mads fikk belastningsskader av all vinkingen i fjor, fleiper Terje Løvold.

De tre er enige om at det ikke er blitt verre tilstander på sjøen selv om de aldri før har opplevd at uthavnene var fulle av båter allerede i påsken.

Halvparten av de vi stopper har promille.

Mange ferskinger

– Når det er sagt, ser vi at mange av båtførerne er ferske med lite erfaring. Det er typisk at vi må gi advarsler for hensynsløs kjøring når folk kommer kjørende med store båter i halvplan og lager store bølger der andre ligger for anker eller fyller drivstoff, sier Løvold og legger til at med raskere og flere båter er det blitt viktigere enn noensinne å ta hensyn.

Men manglende bruk av redningsvest er fortsatt en gjenganger etter at det ble påbudt å ha den på seg så lenge man er i fart.

<b>SMIL OG VINK:</b> Båtfolket er stort sett begeistret for politiets tilstedeværelse på fjorden. Her slår Edmuns Randers av en kort prat med Lisbeth Waldem i Middagsbukta.
SMIL OG VINK: Båtfolket er stort sett begeistret for politiets tilstedeværelse på fjorden. Her slår Edmuns Randers av en kort prat med Lisbeth Waldem i Middagsbukta.

I fjor skrev Oslopolitiet ut 331 forelegg for manglende vestbruk. Det er over tre ganger så mange forelegg som for høy fart, og nesten seks ganger så mange som for høy promille. I år ligger det an til at tallene blir slått.

Har nok drivstoff

RIBen er godt utstyrt både med redningsutstyr, hjertestarter og fastmontert brannslokkingsutstyr. Den står på konstant beredskap i båtsesongen og er ofte førstemann på plass ved brann og ulykker.

Men rene båtforfølgelser skjer fortsatt sjelden, selv om den har hastigheten til å nå igjen de fleste. Løvold forteller om en vann­scooterfører med promille som prøvde å stikke av fra politiet for noen år siden, før anskaffelsen av M12 spesialbåten. Han kom seg helt fra havnebassenget i Oslo til Engelsviken i Østfold, og hadde neppe blitt sporet uten hjelp fra politihelikopteret.

<b>SJØPOLITI:</b> Edmund Randers, Mads Gjerustad og Terje Løvold har lang erfaring som sjøpoliti. Siden spesialbåten kom i drift har den gått 2500 timer på to og en halv sesong.
SJØPOLITI: Edmund Randers, Mads Gjerustad og Terje Løvold har lang erfaring som sjøpoliti. Siden spesialbåten kom i drift har den gått 2500 timer på to og en halv sesong.

– Nå skal det mye til å slå oss både på fart og utholdenhet. Vi har nok drivstoff til å nå Bergen, konstaterer Terje Løvold.

[email protected]

Goldfish M12 Recon

<b>AVANSERTE:</b> Goldfish-RIBen «Klar» og den større aluminiums­båten «Vekteren», med drøyt 40 knops toppfart, kan begge brukes til å frakte politiets spesial­avdelinger ved behov.

i Oslo politi­distrikts utgave

Lengde: 12,5m

Bredde: 3,3m

Motor: 3x 350 Mercury
Verado

Tomvekt: 4000 kg

Toppfart: ca. 70 knop

Byggemateriale: Hemmelig

Mannskap: 3

Kilde: goldfishboat.com

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 36 2020