Politiets nye superbåt
Nå kan ikke bølgene lenger stoppe politiet
Den gamle politibåten måtte bli liggende i havn dersom sjøen var for røff i et av Norges barskeste farvann: Havet utenfor Lista og Lindesnes. Slik er det ikke lenger. Det sørger et aluminiumsråskinn med to V12-motorer og 1200 hestekrefter for.
Det er en nydelig, stille vårmorgen på brygga rett utenfor politistasjonen i Mandal. Her ligger politiets nye vidunder pent fortøyd langs bryggekanten, der elva Marna flyter rolig forbi på sin vei ut i grenselandet mellom Skagerak og Nordsjøen.
Det er idyllisk, men det skal ikke mer enn et øyekast til før jeg skjønner at den nye politibåten er bygget for langt tøffere forhold enn dette.
Her snakker vi om et seriøst arbeidsredskap, en stor nivåhevning fra den tidligere politibåten i Lister og Lindesnes. Ikke noe galt om den gamle Draco Oceancraft 761 med innenbordsmotor på 350 hester, men med den nye Marell M12 og de to Mercury V12 utenbordsmotorene på til sammen 1200 hester, er lista lagt flere divisjoner høyere.
BLI ABONNENT: Ikke gå glipp av dette tilbudet på Vi Menn!
70 millioner kroner
Jeg blir møtt av politioverbetjent Magnus von Porat Fiane (44) som er sjøkoordinator og fagleder sjø her i området. Det sier seg selv at han er svært fornøyd, ikke bare med den nye skuta, men også det faktum at politiet har samordnet anskaffelsen av nye politibåter på en helt annen skala enn tidligere.
I første omgang blir det levert fem Marell M12 fra høsten 2022 til våren 2023, med opsjon på ytterligere fire båter fram til 2026. Agder politidistrikt fikk en av de første båtene. Rammen for den totale leveransen ligger på 70 millioner kroner, og i tillegg til patrulje- og kontrollvirksomhet, er båtene også tilpasset transport, søk- og redningsoppdrag.
– Med denne båten har vi mye større mulighet til å løse oppdragene i vårt område. Det strekker seg fra Søgne i øst til Flekkefjord i vest, og inkluderer da to svært tøffe havområder. Både farvannet utenfor Lindesnes og rundt Lista er kjent, ikke bare for krevende værforhold, men også for sine vanskelige bølgeforhold. Da er det svært velkomment at vi har fått en arbeidsplass av dette kaliberet, sier Fiane.
Kunne ikke gå ut
I mellomtiden har politibetjent Børge Tronstad (40) gjort seg ferdig med klargjøringen før vi skal ut på tur med den nye stoltheten. Han har vært båtfører på politibåten i Lister og Lindesnes siden 2010, og bekrefter at overgangen fra en åpen Draco med basis i fritidsbåt, til en aluminiumsbåt for profesjonell bruk har vært over all forventning.
– Med forholdene vi har på sjøen i dette området, sier det seg selv at det var dager da vi måtte la den gamle båten ligge i havn.
Han peker over på redningsskøyta «Ægir» som nettopp er sjøsatt igjen etter at den gikk rundt under dramatiske forhold i 2016.
– Vi må selvsagt fortsatt ha respekt for naturkreftene, men nå er de i langt mindre grad til hinder for at vi kan gjøre jobben vår, sier Tronstad
Unike tekniske løsninger
Men nok snakk, og Tronstad fyrer opp de to V12-motorene med 7,4-liters sylindervolum hver. De starter med et fornøyd bjeff, og legger seg på en kledelig dyp tomgangstone. De er i utgangspunktet bygget for store, tunge båter fra 40 fot og oppover, med to eller flere motorer på hekken.
I tillegg har de noen unike tekniske løsninger: To kontraroterende propeller er i seg selv ingen nyhet, det unike er at det kombineres med et totrinns automatgir. Det skal sørge for at man får moderat tomgangsfart og rask akselerasjon, samtidig blir turtallet redusert i marsjfart og det kan hentes ut noen knop ekstra på toppfart.
Men det er annen løsning Tronstad er spesielt fornøyd med: Den elektrohydrauliske styringen, der bare den nedre delen av girhuset roterer, mens selve motorblokken står stille. Mens du normalt får et svingutslag på 30 grader til hver side, skal denne løsningen klare 45 grader.
– Her trenger vi sjelden å bruke baugpropellen, og båten kjennes svært lettmanøvrert, forklarer han, mens joysticken sørger for plettfri avgang fra brygga.
Mathilde Kjærvik Løland (22) hopper om bord med den siste trossa. Hun er politistudent og har praksis her i Mandal. Det betyr blant annet å følge tjenesten til Børge Tronstad, noe som kjennes ekstra bra i dag: –
– Jeg kommer fra Søgne og er omtrent oppvokst i båt, så det blir ikke særlig bedre enn dette, sier Løland.
Ut å prøve utstyr
– Er det greit for deg at vi tar dette som en treningstur Mandal-Farsund-Mandal, spør Fiane.
Det er et tilbud en svoren båtnerd verken kan eller vil takke nei til.
– Da kjører vi, melder Tronstad fra det dempede Ullmann-setet, og de to Mercury-motorene setter teknikken i arbeid. At båten veier mellom 6,5 til 8,5 tonn avhengig av lasten om bord, merker vi fint lite til når marsjfarten kjapt stabiliserer seg rundt 35 knop.
– Dette er en fin anledning til å øve, forklarer Fiane fra styrmannsposisjonen, skulder ved skulder med Tronstad.
Her har de tilgang til to store navigasjonsskjermer med radaroverlegg, kommunikasjonsutstyr, politi-PC, autopilot og betjening av sekundærfunksjoner på rattet, for å nevne noe.
– En ting er å ha det, en annet å kunne bruke det, sier Fiane.
Blåser alltid
Fiane og Tronstad blir travelt opptatt med å sjekke at ruteplanleggingen stemmer med virkeligheten, tolke radarbildet og kjenne hvordan båten takler forholdene gjennom leia.
– Dessuten er det viktig å få navigasjonspraten i gang, og sørge for at vi er på forskudd i situasjonen, forklarer han.
Vi kommer ut i åpent farvann, og det som i Mandal havn virket som en stille dag, viser seg å være mer værhardt enn som så når vi nærmer oss Lindesnes. Selvsagt. Jeg har selv gått med fritidsbåt både her og rundt Lista, og en ting jeg har lært er dette: Det er alltid mer vind og bølger enn du tror. Selv om vi er langt unna hva Marell M12 tåler, merker jeg godt at dette er seriøse saker.
Skjærer gjennom motsjøen
Marell-gründer Patrik Söderholm kaller Marell M12 for «en av de beste høyfartsbåtene vi har bygget». Det svenske verftet er kjent for svært sjødyktige, stive og stabile aluminiumsskrog. V-bunn på 21 grader og et baugparti konstruert spesielt for behagelig gange i røff sjø bidrar til det. Dessuten har båten kraftige rammekonstruksjoner for å gi den nødvendige strukturelle soliditeten.
Og det er nettopp kombinasjonen av dette jeg merker når jeg går ut på akterdekket for å nyte utsikten inn mot Lindesnes fyr. Båten skjærer motsjøen nærmest perfekt, konstruksjonen kjennes svært kompakt, og treffer bølgene med et mykt «boff».
– Allerede her hadde vi hatt det røft med den gamle, åpne båten, sier Tronstad, mens Fiane er fornøyd med den moderate planingsterskelen. De har god sikt over dekk, selv om vi må ned i fart.
Signaleffekt
Da gjenstår æresrunden gjennom den vakre innseilingen til Farsund; krystallklar luft, isblå himmel, mørkeblått hav og lysegrønt mailøv på holmene. Det barske kystlandskapet har sin egen skjønnhet.
Ennå er det lite fritidsbåter på vannet, men vi får noen småbekymrede blikk fra nederlendere og tyskere på fiskeferie i store, åpne båter.
– Den har en litt annen signaleffekt enn den gamle båten når vi kommer rundt neset, smiler Fiane.
Det er blitt lunsjtid og vi etterfyller kalorier lett henslengt på akterdekket i den lune havna i Farsund. Og jammen dukker ordfører Alf Abrahamsen opp for å slå av en prat.
Han er spesielt fornøyd med at båten nå er sjøsterk nok til enkelt å pendle mellom basene i Farsund og Mandal. Både med hyppigere frekvens og på kortere tid.
Forebygging viktig
– De viktigste oppgavene for politibåten er å forebygge; med patrulje, promillekontroll, sjekke bruk av vest og lanterner, sier Fiane.
– Målet er å ha en god tone med båtfolket, og veldig ofte avsluttes samtalen med en takk fra de som blir stoppet. Da føler vi at jobben blir godt utført. Redning, liv og helse er i hovedsak en rolle for Redningsselskapet, men nå har vi bedre evne til å bistå ved behov, sier politioverbetjenten.
Vi kaster loss fra Farsund, og jeg får prøve meg en liten stund bak ratt og spaker. Nok til å kjenne at Tronstad har et godt poeng med manøvreringsegenskapene: Båten lystrer kommando fra gass og ratt på en måte som kamuflerer både vekt og lengde. Så er det Fiane som overtar kapteinssetet, mens Tronstad tar navigatør- og copilot-rollen.
De beslutter å gå innaskjærs via Spangereidkanalen. Ikke fordi vinden har tatt seg opp til 12–14 sekundmeter rundt Lindesnes, det kunne i og for seg vært morsomt. Men mest for å prøve seg på en ny rute og hvordan det går i den ikke alt for brede kanalen.
I de lange, oversiktlige fjordpartiene er det også anledning til å la båten strekke ut for fullt. Og Marell har nok sine ord i behold om at toppfarten ligger i området rundt 55 knop - cirka 100 km/t.
– Maksfart er i seg selv ikke noe stort mål, det viktigste med denne båten er at vi reduserer utrykningstiden vesentlig i forhold til den gamle, siden gjennomsnittsfarten blir høyere, sier Tronstad.
Og gjennom kanalen fyller den nye politibåten godt opp, og en litt befippet fører av en Pioner Multi sjekker nervøst om dette går bra.
Og det gjør det. Det brede smilet og et muntert vink opp til mannskapet om bord vitner om at den nye politibåten tas godt imot her ytterst i skjærgården. Selv om uttrykket og egenskapene er langt barskere enn tidligere. Men det er bare av det gode.
Tekniske data Marell M12 Patrol
Lengde uten/med motorer, m: 11,7/13,8
Bredde, m: 3,55
Dypgang, m: 0,9
Skrogvinkel, grader: 21
Vekt uten/med last, kg: 6500/8500
Nyttelast, kg: 2000
Maks personer: 12
Motor: 2x Mercury V12
Hk: 1200
Toppfart: Rundt 55 knop
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 27 2023