Combat Craft medium

Ekstrembåtene som Forsvaret ikke vil snakke om

Her er den nye norske spesialstyrkens superbåt: 50 knops toppfart, rekkevidde fra Bergen til Bodø og langt på vei usynlig.  

Pluss ikon
<b>EKSTREM UTHOLDENHET:</b> Marinejegernes neste farkost får evnen til å ta seg frem svært raskt over ekstreme avstander. Her avbildet ved Ramsund under øvelse Cold Response i fjor.
EKSTREM UTHOLDENHET: Marinejegernes neste farkost får evnen til å ta seg frem svært raskt over ekstreme avstander. Her avbildet ved Ramsund under øvelse Cold Response i fjor. Foto: Alexander Undrum Fathi/Forsvaret
Først publisert Sist oppdatert

Høy fart, minimal synlighet og evnen til å frakte 23 spesialsoldater og fem tonn last med en rekkevidde på 600 nautiske mil er de viktigste fortrinnene til Combatant Craft Medium (CCM) som i dag benyttes av den amerikanske spesialstyrken Navy SEALs. Lørdag 26. mars i fjor fikk daværende sjef for Forsvarets spesialstyrker, generalmajor Torgeir Gråtrud og kommandør Kåre Karlsen, sjef for Marinejegerkommandoen (MJK) en demonstrasjon av fartøyene under øvelsen Cold Response 22 ved Ramsund orlogsstasjon, som er Sjøforsvarets hovedbase i Nord-Norge.

Fartøyene var en viktig del av samtreningen mellom de norske og amerikanske spesialstyrkene. Fra før har MJK en dedikert båtskvadron, Echo-skvadronen, med bevæpnede RIB-båter til avskjæring, innsetting, bording og etterretning. I 2021 ble det kjent at den norske båtprodusenten Goldfish hadde vunnet en kontrakt på 162 millioner kroner over flere år for levering av RIB-båter til MJK og andre eliteavdelinger i Forsvaret.

De amerikanske CCM-fartøyene har tydeligvis også bevist sin anvendelighet under besøk i norske farvann, for etter det Vi Menn erfarer, er også et ukjent antall av en norsk versjon bestilt til de norske spesialstyrkene. Forsvaret eller Forsvarsmateriell kommenterer av prinsipp ikke anskaffelser til Forsvarets spesialstyrker, så opplysningen er ikke bekreftet. Men det er sannsynlig at fartøyene skal benyttes av Special Operations Task Group (SOTG) som er under opprettelse i Ramsund.

<b>STOR ILDKRAFT:</b> CCM-fartøyene kan utrustes med tung bevæpning, men vel så viktig er evnen til å snike seg usett inn i trange farvann bak fiendens linjer.
STOR ILDKRAFT: CCM-fartøyene kan utrustes med tung bevæpning, men vel så viktig er evnen til å snike seg usett inn i trange farvann bak fiendens linjer. Foto: Andreas Undrum Fathi/Forsvaret

Ny spesialavdeling

Forsvaret er også tilbakeholdent med opplysninger om SOTG, men i stortingsproposisjon 14S (2020–2021) beskrives den nye spesialavdelingen slik:

«Regjeringen planlegger å etablere en ny maritim Special Operations Task Group (SOTG). Dette vil øke kapasiteten, evnen til innsats og bidrar til å innfri NATOs kapabilitetskrav til Norge. Videre utvikling av FS (Forsvarets spesialstyrker) skal bidra til styrking av etterretning, evne til kommunikasjon og målbekjempelse og samvirke med relevante samarbeidspartnere. I tillegg skal utviklingen bidra til styrking av fellesoperative prosesser, konseptutvikling og innovasjon, samt alliert samarbeid.

Taktisk ledelse av spesialstyrkene er samlokalisert med FOH (Forsvarets operative hovedkvarter) og skal videreutvikle evnen til tverrsektorielt samarbeid i alle typer kriser og konflikter».

«Ramsund orlogsstasjon skal videreutvikles for å legge til rette for økt kapasitet til alliert trening og øving, og ses i sammenheng med den planlagte etableringen av en ny maritim Special Operations Task Group (SOTG). Stortinget vedtok i langtidsplanen for Forsvaret i 2020 å opprette den nye maritime innsatsstyrken som skal bli en ny enhet under Marinejegerkommandoen i Ramsund. Innen 2026 skal den være fullt operativ med 100 årsverk og avanserte amerikanske fartøyer.

Forsvarssjef Eirik Kristoffersen skapte overskrifter i VG rett før jul da han gikk til en omkamp mot stortingsvedtaket der han ba regjeringen om å stoppe oppbyggingen. Argumentet skal ha vært at det ikke finnes økonomi til å gjennomføre hele langtidsplanen, og at han dermed ikke ville prioritere SOTG. Men under en spørretime i Stortinget i februar fastholdt forsvarsminister Bjørn Arild Gram at implementeringen av SOTG fortsetter som planlagt.

Les også (+): Det norske MTB-mannskapet fikk heltestatus. I virkeligheten begikk de en katastrofal tabbe

<b>NY MARINEJEGERKOMMANDO:</b> Marinejegermiljøet blir etter planen utvidet med 100 årsverk når SOTG etableres. Bildet er fra Echo-skvadronen i Ramsund i 2008.
NY MARINEJEGERKOMMANDO: Marinejegermiljøet blir etter planen utvidet med 100 årsverk når SOTG etableres. Bildet er fra Echo-skvadronen i Ramsund i 2008. Foto: Håkon Bonafede
<b>NORSK UTRUSTNING:</b> Kongsberg Defence &amp; Aerospace har levert kontrollsystemet om bord.
NORSK UTRUSTNING: Kongsberg Defence & Aerospace har levert kontrollsystemet om bord. Foto: US Navy

Stor ildkraft

Lengde: 60 fot/18,5 meter

Bredde: 4 meter

Dypgang: 1 meter

Konstruksjon: Aluminium

Vekt: 29,8 tonn fullastet

Lastekapasitet: 4 mannskap, 19 spesialsoldater og 5 tonn last

Motorisering: To MTU 17,9 liters V8 dieselmotorer på til sammen 2500 hk. 

Toppfart: 52 knop

Drivstoffkapasitet: 5150 liter

Rekkevidde: Maks 600 NM, normalt 400NM

Produsent: Vigor (USA)

Se mer

Med 2500 hestekrefter og en toppfart på 52 knop har Combatant Craft Medium fartsytelser nokså tett oppunder de raskeste RIB-båtene. Rekkevidden på opptil 600 nautiske mil uten etterfylling av drivstoff, tilsvarer strekningen fra Bergen til Bodø. Slik fyller fartøyet gapet mellom en RIB og en korvett av Skjold-klassen.

Den kompakte profilen med Stealth-egenskaper og lavt infrarødt fotavtrykk skal gjøre CCM vanskelig å oppdage når den sniker seg rundt på oppdrag. I motsetning til en gummibåt, tåler det doble aluminiumsskroget skudd fra lette våpen, samtidig som soldater og besetning er beskyttet mot vær, vind og bølger. Det flate akterdekket med en skrånende hekk gjør det også mulig å frakte med seg langt mer tungt utstyr enn tidligere. For eksempel kan soldatene ta med seg en ekstra RIB som enkelt kan låres fra akterdekket.

Akkurat som USAs «Big Navy» fortsetter å modernisere flåten av større krigsskip, har utviklingsarbeidet med moderne mindre fartøy til spesialoperasjoner pågått siden 2014. Nylig ble det siste av foreløpig 30 CCM-fartøy operativt. Norge har også bidratt i utviklingsarbeidet der blant annet Kongsberg Defence & Aerospace har levert sitt C41 Cortex-system som integrerer de ulike systemene om bord, og sørger for at mannskapet kan kontrollere alle funksjoner fra en enkelt stasjon.



I den amerikanske versjonen benyttes akterdekket også til to våpenstasjoner der 12,7mm mitraljøser, 7,62mm maskingevær eller 40mm granatkaster kan monteres etter behov. Et våpentårn, for eksempel det Kongsberg-utviklede Remote Weapons System (RWS), kan i tillegg monteres på fordekket og opereres fra innsiden. Nå ser man også på behovet for lette missilsystemer med enda lengre rekkevidde, presisjon og ildkraft.

Les også (+): Utviklet i Norge og utstyrt for dødelig presisjon. Nytt alvor hviler over fabrikken på Raufoss

Delvis nedsenkbar

Evnen til å se uten selv å bli oppdaget er også prioritert med et avansert infrarødt sensorsystem til å oppdage og følge objekter på lang avstand med høy oppløsning.

Det største i rekken av spesialfartøy fra produsenten Vigor er det 25 meter lange spaningsfartøyet SEALION-II som minner om en krysning av et lukket høyhastighetsfartøy og en ubåt. Utseendet er ikke tilfeldig, for fartøyet er halvveis nedsenkbart for å minimere synligheten.

I motsetning til RIB-båtene som de norske spesialstyrkene anvender fra før, er CCM for tung til å droppes i fallskjerm fra fly. For å fraktes over lengre avstander kan de derimot låres i sjøen fra et større moderskip. Haster det, kan de fraktes i lasterommet til et C-17 transportfly og sjøsettes ved hjelp av megaversjonen av en tradisjonell båttralle som trekkes av en lastebil. Så langt er det ikke bare Norge som har fått besøk av CCM-fartøyene. I det siste har de vært observert både i Middelhavet og på steder i Asia, og det har vært spekulert i om de brukes aktivt i det omstridte Sør-Kina havet. Først og fremst i etterretningsøyemed, men også under trening på det de gjør best: å snike spesialsoldater raskt og usynlig inn bak fiendens linjer.

<b>STOR LASTEKAPASITET:</b> En CCM kan frakte fem tonn utstyr, blant annet en ekstra RIB som enkelt kan låres fra det skrånende akterdekket.
STOR LASTEKAPASITET: En CCM kan frakte fem tonn utstyr, blant annet en ekstra RIB som enkelt kan låres fra det skrånende akterdekket. Foto: US Navy
<b>NORGESBESØK:</b> Amerikanske NAVY SEALs fikk en smak av norsk vinter da de deltok med CCM-fartøyene under Joint Winter 22.
NORGESBESØK: Amerikanske NAVY SEALs fikk en smak av norsk vinter da de deltok med CCM-fartøyene under Joint Winter 22. Foto: Alexander Undrum Fathi/Forsvaret