Test: Ryds 650VI DC
Kombinasjonen gjør den til en attraktiv dagsturbåt
Svenske Ryds er et velkjent navn i norske fritidsbåtkretser. For 2023-
sesongen har de flere interessante nyheter på lager, ikke minst en frisk daycruiser med hyggelig prislapp.
Det har vært en smule frem og tilbake for Ryds på det norske markedet det siste tiåret. Stolleken mellom båtprodusenter og motorleverandører har gjort at Ryds har flyttet på seg med ujevne mellomrom, og nå tar merket turen fra Suzuki til Yamaha her i Norge.
Ryds var sammen med Uttern et av de store folkebåtmerkene på slutten av 1990- og starten på 2000-tallet, med flere populære modeller. Ryds var lenge en del av Nimbus-konsernet, men da det gikk konkurs i 2012, stablet Ryds seg på beina som eget firma.
Dermed fulgte en helt ny modellrekke med ganske annerledes stil enn den de tradisjonelle Ryds-kundene var vant til.
Moderne design, der man var tidlig ute blant annet med rett baug lenge før det ble mer normalt, og en mer minimalistisk tilnærming. Mange av daycruiser-modellene forsvant til fordel for ulike konsollbåter.
Helt ny daycruiser
Men nå er det Yamaha-systemets tur til å gjøre et forsøk på å løfte Ryds her i Norge. Og sannsynligvis er det ikke mulig å få en særlig bedre start enn å relansere merket med en helt ny daycruiser på 6,5 meter.
Slik vi har vært inne på i denne utgavens DC-tema er dette tradisjonelt en populær båttype hos oss, og at startprisen ligger på drøyt 700 000 kroner er i dagens prisbilde i den snillere delen av markedet.
Vakuumstøp
Ryds 650VI DC vekker oppsikt allerede ved brygga, for designet er vellykket – elegant og fartsfylt på samme tid. Bak står svenskenes velkjente båtdesigner Ted Mannerfelt. Det borger ofte for effektive og kjøreglade skrog.
I tillegg bygger Ryds lette båter, blant annet fordi de bruker vakuumstøp i produksjonen av skrogene. Verftet oppgir at 650VI DC (VI står for «vakuuminjeksjon») har 1000 kilo egenvekt, og da er den i så fall blant de aller letteste i sitt slag.
Det merkes straks vi legger fra kai. Testbåten er utstyrt med en 175-hester, naturlig nok fra Yamaha, mens båten er priset med henholdsvis 150- og 200-hester. Største motor er 225 hester.
Effektiv konstruksjon
Førsteinntrykket er at båten både er lett og lettdrevet, slik at du rent fartsmessig vil være godt utstyrt med begge pakkealternativene. En ting er at vi logger friske 42 knop i toppfart med testbåten, en annet at måleresultatene tyder på et effektivt og lettplanende skrog.
Båten går fra sakte fart og opp i plan uten markert planingsterskel, og setter ikke baugen spesielt høyt i prosessen. Den planer ut på rundt 17 knop og bruker lite drivstoff i området rundt 20 knop. Da viser instrumentene 0,8 liter per nautisk mil, og det er pent for en båt av denne typen.
Du må godt over 30 knop før det bikker 1,0 l/Nm, og støynivået holder seg i bakgrunnen opp til 30 knop. Det er bra med en firesylindret motor. Fra et slankt forskip øker bredden til 2,5 meter i cockpitområdet.
Fikser begge deler
I kombinasjon med den lave planingsterskelen tenker man da at kjørefølelsen kan bli litt treg og traurig når du vil kjøre aktivt. I stedet viser Ryds 650VI DC seg som en sprek og kjøreglad båt.
Den svarer fint på trimmen og propellen sitter godt når du leker deg i 35–40 knop. Så lenge bølgene ikke blir altfor store holder komforten seg bra, og blir det for mye sprett og slag er det bare å redusere gasspådraget, trimme ned et par hakk og fortsette turen i ro og mak.
Testdata Ryds 650VI DC med Yamaha 175 SHO
Turtall o/m | Fart knop | Støy dBA | Forbruk l/t | Forbruk l/Nm
1000 | 4,0 | 57,5 | 3,0 | 0,8
1500 | 6,0 | 63,5 | 5,0 | 0,8
2000 | 7,0 | 68,0 | 7,0 | 1,0
2500 | 10,5 | 69,5 | 11,0 | 1,0
3000 | 17,0 | 72,0 | 14,0 | 0,8
3500 | 22,0 | 74,5 | 17,5 | 0,8
4000 | 27,0 | 77,5 | 24,0 | 0,9
4500 | 31,0 | 81,5 | 29,5 | 1,0
5000 | 35,5 | 79,5 | 41,0 | 1,2
5500 | 38,5 | 83,5 | 54,0 | 1,4
6000 | 42,0 | 87,0 | 70,5 | 1,7
Det gir inntrykk av en daycruiser som behersker både hyggeturer og de mer adrenalinfylte opplevelsene.
Ryds har prioritert dagsturegenskapene i denne modellen, og det gir deg et rent og åpent cockpitområde med mange gode sitteplasser.
Båten har mange av de moderne finessene dagens båtbrukere setter pris på: Det er lett tilgang ut akter gjennom en passasje på styrbord, likevel virker L-sofaen rommelig og har vippbar seterygg slik at du kan sitte med utsikt akterover. Vannskibøyle gir ekstra sikring akter, og en fotbred dørkflate foran motoren gir tilstrekkelig gangvei mellom badeplattformene.
Artig grep
I den fremre delen av cockpit har Ryds valgt en løsning med dobbeltsete foran dashbordet, og et enkeltsete som en forlengning av L-sofaen på babord.
Bredden på dobbeltsetet passer best for en voksen og et barn, alternativ en slank voksen.
Tekniske data
Lengde, m: 6,5
Bredde, m: 2,5
Vekt tom, kg: 1000
Drivstoff, l: 200
Personer: 6
Soveplasser: 2
Kabiner: 1
Anbefalt motor, hk: 150–225
Pris, fra (med 150 hk): 720 000,-
Ryggputene på begge sider kan vendes og setter du opp bordet i midten av cockpit, blir det overraskende god plass til et måltid eller noe å drikke.
Adgangen til fordekket og kabinen er smart løst med trinn og åpning i vindskjermen trukket helt ut på babord side. Dermed er det blitt en tilstrekkelig bred skyvedør inn i kabinen.
Båten er ikke tenkt for de store overnattingsturene, men den lille underholdningsskjermen i front er likevel en artig gimmick.
Slik det sømmer seg en helt ny båtmodell er det satt av godt med skjermplass foran føreren, og det lille som trengs av knapper og betjening til baugpropell og ZipWake har god plass på hver side av en eller to plotterskjermer.
Vindskjermen gir bra ly, og er trukket godt rundt cockpit. Dermed er den lune delen av daycruiser-konseptet godt ivaretatt.
Vi Menn Båt mener
Den nye Ryds-modellen har egenskaper som burde treffe norske båtkjøpere godt. Basismodellen er enkelt utstyrt og de fleste vil være best tjent med å velge en av tilvalgspakkene for å få på plass det som gjør båtlivet enklere og triveligere. Kombinasjonen av et lekkert design, stor uteplass og et fint daycruiser-skrog gjør dette til en attraktiv dagsturbåt.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 59 2022. Den ble oppdatert i juni 2023 med ny pris