Test: Uttern D65
Denne daycruiseren har to store fortrinn
Denne daycruiser-modellen gir nytt liv til begrepet «mye båt for pengene». Og har ytterligere et ess i ermet.
Uttern er et merke med lang tradisjon her i Norge. Særlig på starten av 2000-tallet var Utterns rimelige konsoll-, daycruiser og bowrider-modeller populære.
Gjerne som et rimeligere og litt enklere alternativ til de noe dyrere modellene fra eksempelvis Yamarin, Nordkapp eller Askeladden.
Det svenske folkebåtmerket ble etter hvert en del av det store Brunswick-konsernet, og etter en periode der Uttern slet med å finne en ny identitet, har modellutvalg, stil og egenskaper etter hvert falt på plass i et slags «nye Uttern».
På mange måter har det vært en retur til de klassiske Uttern-egenskapene, riktignok pakket inn i et ganske annerledes designspråk, der den rette baugen, høye skrogsider og en småfrisk fargepalett står sentralt.
Vi tror også det er fornuftig at merket nå konsentrerer seg om båter fra rundt fem til 6,5 meter, et område der Uttern tradisjonelt har stått sterkt.
Ingen regel uten unntak riktignok, for sammen med en styrehyttemodell på syv meter, finner du to større modeller i daycruiser-utvalget – D70 og D77.
Les også: Her kan du lese Vi Menn Båts prøvekjøring av D70 og T70
Men de skal vi la i fred her, og heller kikke nærmere på D65-modellen. Selv om den med sine 6,3 meter er relativt stor i Uttern-sammenheng, er den altså den nest minste DC-modellen hos Uttern.
Prislappen frister
Det kan synes som en liten ulempe, siden vi vet at noen ekstra centimeter her, eller en fot der, kan ha stor betydning for alt fra plassfølelsen til sjøegenskapene. Men samtidig har det også noen fordeler. Sammen med Utterns «mye båt for pengene»-innstilling, gjør nemlig litt mindre dimensjoner underverker for prisen.
De fleste har sikkert fått med seg at alt blir dyrere, og blir det mye fortere enn vi har vært vant til på mange år. Materialprisene til båtbygging var noe av det første som gikk til værs, og båt er noe av det som har ledet an i prisutviklingen.
Da er det utvilsomt på plussiden at man trenger litt mindre av det meste i en båt som Uttern D65, samtidig som løsningene om bord gjennomgående preges av at det skal være enkelt og brukervennlig, i stedet for veldig påkostet.
Mens noen av de andre båtene bikker millionen med god margin, kan du få en fornuftig utstyrt Uttern D65 for rundt 650–700 000 kroner. Da kan man godt tåle noen enklere egenskaper og en «godt nok»-tilnærming til båtbyggerkunsten. Konseptmessig står nemlig båten seg godt sammenlignet med andre daycruisere.
Leve med det?
Cockpit-layouten følger et velprøvd mønster; L-sofa akter, dobbeltsete med vendbar ryggpute, og en høyrygget førerstol. Det fungerer like bra som det ser ut til, og sammenlignet med dyrere premiumbåter merker du forskjellene i form av en løsning der ryggputen på copilotstolen flyttes i stedet for å vippes, samt rimeligere materialkvalitet og tynnere puter. Men kan du leve med det? Ja – absolutt.
Det henger også sammen med at Uttern har fått på plass basiskvalitetene. Det gjelder både utstyr og løsninger som er praktiske og funksjonelle.
Den brede trappen med fine håndtak opp og ned fra dekket er som skapt for ivrige småtasser, eller de litt eldre blant oss der føttene ikke er like spretne som før.
Det samme gjelder god bevegelsesfrihet i cockpit, samt den fine gjennomgangen ut til badeplattformene. Vi setter også pris på den lille passasjen mellom motor og aktersofa.
Herlig motor
I kabinen merkes båtstørrelsen best. Her er det selvsagt mulig for to å få en natts søvn, men fasilitetene passer nok bedre for de små som trenger en powernap underveis, eller som utvidet lagringsrom for det du skal ha med til badeturen ut i skjærgården.
Båten har mulighet for marinetoalett montert på skinner, slik at du kan trekke det frem fra under cockpitdørken. Det høres kronglete ut, men er en smart løsning som er langt å foretrekke fremfor Porta Potti, eller leting etter egnet ilandstigningsmulighet når naturen kaller.
Med i Brunswick-pakken hører selvsagt en Mercury-motor på hekken. Heldigvis for potensielle D65-kunder inkluderer det den beste 200-hesteren i klassen.
Mercurys V6-motor på 3,4-liter passer perfekt til denne modellen, og selv om innstegsmotoren – en firesylindret 3,0-liter på 150 hester – gir nok fart, vil vi anbefale å legge noen ekstra kroner i potten på motorsiden. Det gir deg nemlig overlegen kjørekomfort, med silkemyk gange og et støybilde du knapt legger merke til i de mest brukte fartsområdene.
Du kan også få båten med tilsvarende V6-motor og 225 hester, men siden 200-hesteren gir en toppfart på 42 knop, kjennes det unødvendig. For noen utpreget fartsmaskin er ikke Uttern D65.
Den har i praksis ingen planingsterskel og trives best opp til 30 knop. Vår båt var utstyrt med Mercurys aktive trimsystem, og vil du overlate til automatikken å finne riktig trimvinkel, er du i trygge hender her.
Vi Menn Båt mener:
Uttern D65 er en ærlig og likandes bruksbåt; en som gjør jobben uten for mye fakter og finesser. Det finnes mer påkostede premiumbåter å velge i denne klassen, men da blir også prislappen en helt annen.
Tekniske data
Lengde, m: 6,28
Bredde, m: 2,46
Dypgang, m: 0,5
Vekt tom, kg: 1234
Vekt med motor, kg:
Drivstoff, l: 230
Vann, l: 45
Personer: 7
Soveplasser: 2
Kabiner: 1
Anbefalt motor: 150–225 hk
Pris: 615–750 000 kroner
Testdata
Uttern 65D med Mercury F200
Turtall, Fart, Støy, Forbruk, Forbruk, o/m knop dBA l/t l/Nm
1000 5,0 60,5 4,0 0,8
1400 6,0 62,5 5,5 0,9
1800 7,5 66,5 8,5 1,1
2200 9,0 68,5 12,0 1,3
2600 14,5 72,0 14,0 1,0
3000 17,5 73,0 16,5 0,9
3400 22,0 75,0 20,5 0,9
3800 26,5 76,0 27,0 1,0
4000 28,5 76,5 32,0 1,1
4200 30,5 77,5 35,0 1,1
4400 32,0 78,0 38,0 1,2
4800 35,5 79,5 42,0 1,2
5200 39,0 81,5 61,0 1,6
5600 42,0 84,0 69,0 1,6
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 59 2022