Test: Uttern D65

Denne daycruiseren har to store fortrinn

Denne daycruiser-modellen gir nytt liv til begrepet «mye båt for pengene». Og har ytterligere et ess i ermet.

Pluss ikon
<b>LETTKJØRT:</b> Uttern D65 har snille sjøegenskaper som gjør den enkel å håndtere. Ikke noen sportslig kjøre­maskin i bølgene, men trygg og stabil.
LETTKJØRT: Uttern D65 har snille sjøegenskaper som gjør den enkel å håndtere. Ikke noen sportslig kjøre­maskin i bølgene, men trygg og stabil. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert

Uttern er et merke med lang tradisjon her i Norge. Særlig på starten av 2000-tallet var Utterns rimelige konsoll-, daycruiser og bowrider-modeller populære.

Gjerne som et rimeligere og litt enklere alternativ til de noe dyrere modellene fra eksempelvis Yamarin, Nordkapp eller Askeladden.

Det svenske folkebåtmerket ble etter hvert en del av det store Brunswick-konsernet, og etter en periode der Uttern slet med å finne en ny identitet, har modellutvalg, stil og egenskaper etter hvert falt på plass i et slags «nye Uttern».

På mange måter har det vært en retur til de klassiske Uttern-egenskapene, riktignok pakket inn i et ganske annerledes designspråk, der den rette baugen, høye skrogsider og en småfrisk fargepalett står sentralt.

<b>BEHAGELIG:</b> Båten har fine dagstur­egenskaper, og den stillegående motoren gjør det ekstra trivelig med rolig kjøring mellom øyene. 
BEHAGELIG: Båten har fine dagstur­egenskaper, og den stillegående motoren gjør det ekstra trivelig med rolig kjøring mellom øyene.  Foto: Terje Bjørnsen

Vi tror også det er fornuftig at merket nå konsentrerer seg om båter fra rundt fem til 6,5 meter, et område der Uttern tradisjonelt har stått sterkt.

Ingen regel uten unntak riktignok, for sammen med en styrehyttemodell på syv meter, finner du to større modeller i daycruiser-utvalget – D70 og D77.

Les også: Her kan du lese Vi Menn Båts prøvekjøring av D70 og T70

Men de skal vi la i fred her, og heller kikke nærmere på D65-modellen. Selv om den med sine 6,3 meter er relativt stor i Uttern-sammenheng, er den altså den nest minste DC-modellen hos Uttern.

<b>BRA LØST:</b> Dashbordet følger mønsteret til resten av båten. Her får du det du trenger, hverken mer eller mindre. God layout. Mørk farge minimerer reflekser i solskinn. 
BRA LØST: Dashbordet følger mønsteret til resten av båten. Her får du det du trenger, hverken mer eller mindre. God layout. Mørk farge minimerer reflekser i solskinn.  Foto: Terje Bjørnsen

Prislappen frister

Det kan synes som en liten ulempe, siden vi vet at noen ekstra centimeter her, eller en fot der, kan ha stor betydning for alt fra plassfølelsen til sjøegenskapene. Men samtidig har det også noen fordeler. Sammen med Utterns «mye båt for pengene»-innstilling, gjør nemlig litt mindre dimensjoner underverker for prisen.

De fleste har sikkert fått med seg at alt blir dyrere, og blir det mye fortere enn vi har vært vant til på mange år. Materialprisene til båtbygging var noe av det første som gikk til værs, og båt er noe av det som har ledet an i prisutviklingen.

Da er det utvilsomt på plussiden at man trenger litt mindre av det meste i en båt som Uttern D65, samtidig som løsningene om bord gjennomgående preges av at det skal være enkelt og brukervennlig, i stedet for veldig påkostet.

<b>PRAKTISK:</b> Fenderholdere i skrogsiden er en av mange smarte detaljer for et enklere båtliv. 
PRAKTISK: Fenderholdere i skrogsiden er en av mange smarte detaljer for et enklere båtliv.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>FUNGERER:</b> Active Trim-systemet styrer trimvinkelen på motoren automatisk, og har fem forhåndsprogrammerte innstillinger. Det virker bra. 
FUNGERER: Active Trim-systemet styrer trimvinkelen på motoren automatisk, og har fem forhåndsprogrammerte innstillinger. Det virker bra.  Foto: Terje Bjørnsen

Mens noen av de andre båtene bikker millionen med god margin, kan du få en fornuftig utstyrt Uttern D65 for rundt 650–700 000 kroner. Da kan man godt tåle noen enklere egenskaper og en «godt nok»-tilnærming til båtbyggerkunsten. Konseptmessig står nemlig båten seg godt sammenlignet med andre daycruisere.

Leve med det?

Cockpit-layouten følger et velprøvd mønster; L-sofa akter, dobbeltsete med vendbar ryggpute, og en høyrygget førerstol. Det fungerer like bra som det ser ut til, og sammenlignet med dyrere premiumbåter merker du forskjellene i form av en løsning der ryggputen på copilotstolen flyttes i stedet for å vippes, samt rimeligere materialkvalitet og tynnere puter. Men kan du leve med det? Ja – absolutt.

<b>TRYGT:</b> Uttern har valgt å bruke plass på en ekstra sikker trapp til og fra fordekket. Det vil nok mange sette pris på. 
TRYGT: Uttern har valgt å bruke plass på en ekstra sikker trapp til og fra fordekket. Det vil nok mange sette pris på.  Foto: Terje Bjørnsen
<b>STEG:</b> En liten, men viktig detalj som gjør det lettere å bevege seg mellom de to badeplatt­formene akter. 
STEG: En liten, men viktig detalj som gjør det lettere å bevege seg mellom de to badeplatt­formene akter.  Foto: Terje Bjørnsen

Det henger også sammen med at Uttern har fått på plass basiskvalitetene. Det gjelder både utstyr og løsninger som er praktiske og funksjonelle.

Den brede trappen med fine håndtak opp og ned fra dekket er som skapt for ivrige småtasser, eller de litt eldre blant oss der føttene ikke er like spretne som før.

Det samme gjelder god bevegelsesfrihet i cockpit, samt den fine gjennomgangen ut til badeplattformene. Vi setter også pris på den lille passasjen mellom motor og aktersofa.

Herlig motor

I kabinen merkes båtstørrelsen best. Her er det selvsagt mulig for to å få en natts søvn, men fasilitetene passer nok bedre for de små som trenger en powernap underveis, eller som utvidet lagringsrom for det du skal ha med til badeturen ut i skjærgården.

Båten har mulighet for marinetoalett montert på skinner, slik at du kan trekke det frem fra under cockpitdørken. Det høres kronglete ut, men er en smart løsning som er langt å foretrekke fremfor Porta Potti, eller leting etter egnet ilandstigningsmulighet når naturen kaller.

<b>KLASSISK:</b> Det finnes noen velprøvde cockpitløsninger for daycruisere i denne størrelsen. Ingen grunn til å gjøre fancy eksperimenter da. 
KLASSISK: Det finnes noen velprøvde cockpitløsninger for daycruisere i denne størrelsen. Ingen grunn til å gjøre fancy eksperimenter da.  Foto: Terje Bjørnsen

Med i Brunswick-pakken hører selvsagt en Mercury-motor på hekken. Heldigvis for potensielle D65-kunder inkluderer det den beste 200-hesteren i klassen.

Mercurys V6-motor på 3,4-liter passer perfekt til denne modellen, og selv om innstegsmotoren – en firesylindret 3,0-liter på 150 hester – gir nok fart, vil vi anbefale å legge noen ekstra kroner i potten på motorsiden. Det gir deg nemlig overlegen kjørekomfort, med silkemyk gange og et støybilde du knapt legger merke til i de mest brukte fartsområdene.

Du kan også få båten med tilsvarende V6-motor og 225 hester, men siden 200-hesteren gir en toppfart på 42 knop, kjennes det unødvendig. For noen utpreget fartsmaskin er ikke Uttern D65.

<b>TIL NØD:</b> Overnattingstur er ikke det første som slår deg når du kikker inn i kabinen. Men den har likevel noen gode bruksområder. 
TIL NØD: Overnattingstur er ikke det første som slår deg når du kikker inn i kabinen. Men den har likevel noen gode bruksområder.  Foto: Terje Bjørnsen

Den har i praksis ingen planingsterskel og trives best opp til 30 knop. Vår båt var utstyrt med Mercurys aktive trimsystem, og vil du overlate til automatikken å finne riktig trimvinkel, er du i trygge hender her.

Vi Menn Båt mener:

Uttern D65 er en ærlig og likandes bruksbåt; en som gjør jobben uten for mye fakter og finesser. Det finnes mer påkostede premiumbåter å velge i denne klassen, men da blir også prislappen en helt annen.

Tekniske data

Lengde, m:  6,28

Bredde, m:  2,46

Dypgang, m:  0,5

Vekt tom, kg:  1234

Vekt med motor, kg: 

Drivstoff, l:  230

Vann, l:  45

Personer:  7

Soveplasser:  2

Kabiner:  1

Anbefalt motor:  150–225 hk

Pris:  615–750 000 kroner

Testdata

Uttern 65D med Mercury F200

Turtall, Fart, Støy, Forbruk, Forbruk, o/m knop dBA l/t l/Nm

1000 5,0 60,5 4,0 0,8

1400 6,0 62,5 5,5 0,9

1800 7,5 66,5 8,5 1,1

2200 9,0 68,5 12,0 1,3

2600 14,5 72,0 14,0 1,0

3000 17,5 73,0 16,5 0,9

3400 22,0 75,0 20,5 0,9

3800 26,5 76,0 27,0 1,0

4000 28,5 76,5 32,0 1,1

4200 30,5 77,5 35,0 1,1

4400 32,0 78,0 38,0 1,2

4800 35,5 79,5 42,0 1,2

5200 39,0 81,5 61,0 1,6

5600 42,0 84,0 69,0 1,6

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 59 2022