designer verdens heftigste skip:
Jonas (41) fra Oslo fikk «hysj hysj»-oppdrag fra høyeste hold: – Gir en viss ærefrykt
Den norske industridesigneren Jonas Aabel var en viktig bidragsyter til det nye kjempeskipet MSC World Europa. Men det er et annet oppdrag som får ham til å kjenne på ærefrykt.
Helt siden han var liten har Jonas Aabel vært fascinert av biler, båter, fly og tog.
Ikke ulikt tusenvis av andre gutter som durer med lekebilen over kjøkkengulvet, bygger togbane eller fantasifulle Lego-konstruksjoner.
Den store forskjellen er at Jonas Aabel fortsatte. For ham ble leken og kreativiteten til et yrke. Og det er ikke akkurat småtterier som har forlatt tegnebrettet til Aabel de siste årene.
Han har vært bidragsyter til ett av de største cruiseskipene som sjøsettes i 2022; MSC World Europa - det første skipet i MSC Cruises' flåte som går på LNG – flytende naturgass.
Skipet fra MSC Cruises er det første i MSC Cruises World-klassen og startet tester til sjøs i juni 2022.
Det er ifølge Wikipedias liste over cruiseskip ranket blant verdens ti største, regnet etter bruttotonn.
Råest og raskest
Etter planen skal det 333 meter lange, 46 meter brede og 205 700 bruttotonn tunge skipet debutere som hotellskip under fotball-VM i Qatar, og starte opp i ordinær cruisetrafikk når VM er avsluttet.
Å leie lugar på skipet under Qatar-VM koster for øvrig om lag 3700 kroner per natt, ifølge arrangørens nettsted.
Men det er selvsagt lang vei fra å leke med båter på badestranden, til å være med på å utforme noen av verdens største passasjerskip.
Jonas Aabel har master i industridesign fra Arkitekthøyskolen i Oslo fra 2006, og startet hos Yran & Storbraaten Arkitekter (Nå YSA Design), et firma godt kjent i cruisebåtkretser. Han viste tidlig interesse for utforming av båteksteriører og ble finalist i en internasjonal yachtdesign konkurranse i 2009.
Senere gikk turen innom nederlandske Omega Architects som designer for Heesen Yachts.
– De er kjent for sine spesialbygde superyachter i aluminium, og flere er blant de råeste og raskeste i verden, sier Aabel.
– Tiden der var en viktig og inspirerende erfaring, da lærer man hva som faktisk er mulig innen skipsbygging og hvor ekstremt og påkostet det kan være.
I 2018 publiserte også Superyacht Times en artikkel som viste fram hans egenproduserte 50M yachtkonsept Katana
Et enormt prosjekt
Det er en kompleks og sammensatt bransje Aabel har gitt seg i kast med.
– Mange ting må falle på plass for å lykkes. Du må lage egne konsepter, skape personlige kontakter med verft og byggherrer, skaffe deg en velrenommert merittliste, og aller viktigst: Få ting på vannet, forklarer han.
En oppgave som er vanskeligere enn det høres ut som; vi snakker om svært kostbare konstruksjoner, og mye skal klaffe fra de første konseptskissene til skipet faktisk seiler ut fra verftet. De siste årene har hans eget designfirma AabelWorks samarbeidet tett med Oslobaserte YSA Design om ulike prosjekter, der MS Color Hybrid og MSC World Europa representerer noen av høydepunktene.
– Prosessen rundt MSC World Europa gir et godt bilde av hvordan det er å jobbe med en slik kjempekonstruksjon. Skipsverftet kommer med de grunnleggende rammene til konstruksjonen vi må forholde oss til; ting som generell størrelse, passasjer- og mannskapskapasitet, stålstruktur og fremdriftssystem. Derfra har vi relativt stor frihet til å foreslå løsninger, sier Aabel.
Kontinuerlig bølgeform
Selv et utrent øye kan se at MSC World Europa skiller seg ut fra eksisterende cruiseskip. Det at man skal få på plass nesten 6 800 passasjer, tekniske installasjoner, spisesteder, underholdningsområder, soldekk, basseng og innkvartering for et stort mannskap setter klare premisser. Mange av dagens store cruiseskip ligner til forveksling en gigantisk legokloss på kjøl, men flere i cruisebransjen kaller designet på World Europa for revolusjonerende.
– Mitt ønske var å myke opp det kolossale uttrykket og få skipet til å virke mindre enn det faktisk er. Jeg laget siden i en kontinuerlig bølgeform, der samspillet mellom de ulike elementene gir balanse i totalinntrykket, sier Aabel.
Sammen med den særegne hekk- og baugutformingen gjør det at World Europa representerer noe nytt innen cruiseskip.
– Inspirasjonen kommer fra flydesign, og kreftene i hydro- og aerodynamikken som påvirker skipet. Til syvende og sist skal det ende opp i en funksjonell utforming, men i startfasen er det viktig å ikke fokusere for mye på de tekniske begrensningene, siden det kan gi kjedelige og lite nyskapende resultater. Selv om skipets endelige utforming avviker en del fra det originale konseptet, kan man fortsatt gjenkjenne design grepene som ble gjort tidlig i prosessen, forteller nordmannen.
En kongelig hemmelighet
Et av de mest spesielle oppdragene Aabel og YSA Design har påtatt seg de siste årene, kom gjennom en meget diskret henvendelse fra England. Kunne man tenke seg å tegne et konsept for et nytt britisk kongelig representasjonsskip? Det kan man jo selvsagt, og da tidligere statsminister Boris Johnson presenterte planene tidligere i år, var det nettopp Aabel og YSA Designs konsept som ble vist fram.
– Hele prosessen var preget av hemmelighold fra start til mål, forteller Aabel.
– Jeg vet fortsatt ikke hvem som var den egentlige oppdragsgiveren, men det er kanskje ikke så rart når man tenker på omstendighetene, smiler industridesigneren.
Historien til de britiske konge- og dronningskipene er nemlig både lang og stolt. Siden det første av skipene ble sjøsatt for Charles II i 1660, var HMY Britannia det 83. i rekken da det ble overtatt av Dronning Elisabeth II i 1954. Da det ble tatt ut av tjeneste i 1997, hadde skipet seilt over en million nautiske mil. I likhet med monarken selv, var HMY Britannia blitt en institusjon.
Ærefrykt
Planene om et nytt kongelig representasjonsskip er i og for seg velkjente. Tanken har vært at et slik skip skal representere alt som er britisk – fra tradisjon til moderne teknologi.
Et slik skip kan skape stolthet i nasjonen og oppmerksomhet i utlandet, et behov som ikke er blitt mindre etter Brexit. Men i et britisk minefeltet av tabloidaviser og potensiell rivalisering både politisk og i marineindustrien, var det kanskje en klok avgjørelse å la konseptet ta form utenfor det mest intense rampelyset.
– Det er et oppdrag man går til med en viss ærefrykt, både når man kjenner historien og den framtidige betydningen. I dette tilfellet var det innlysende at det gamle skipet måtte brukes som utgangspunkt rent designmessig, men med moderne utforming og spydspiss-teknologi, forteller Aabel.
Arbeidet ble spennende, med tett oppfølging fra oppdragsgiveren og mange runder med skisser og ideer. Aabel har fått fornøyde tilbakemeldinger, og skjønner behovet for å holde en lav profil et prestisjefylt prosjekt:
– Vårt bidrag er jo ikke det endelige resultatet, det skal etter alt å dømme britiske designere og marineindustri stå for.
Det største hybridskipet
Men skipsdesignerens verden består ikke bare av kongelige intriger, superyachter og gigantiske cruiseskip. Også hverdagsheltene skal utformes, konstrueres og bygges. Det behøver verken være kjedelig eller trivielt, noe Aabels design av Color Hybrid viser med all ønsket tydelighet.
Fergen til Color Line trafikkerer den populære strekningen Sandefjord-Strømstad flere ganger daglig, og er et kjent syn for mange nordmenn i skjærgården rundt og i Ytre Oslofjord.
Color Hybrid var verdens største skip med dieselelektrisk ladbar hybridteknikk da det ble satt i drift i august 2019. Et helnorsk prosjekt fra start til mål, med konsept fra Fosen, bygget hos Ulstein og maskiner fra Rolls-Royce Bergen.
Color Hybrid har en batteripakke med kapasitet på 5MWh. Dermed kan skipet gå helelektrisk i inntil en time, med fart på opptil 12 knop. I Sandefjord har skipet egen ladestasjon, den gjør det mulig å gå på strøm i nærheten av havneområdene, og skifte til konvensjonell drift lenger ut. Den 160 meter lange fergen kan frakte 2000 passasjerer og inntil 500 biler, og fikk next-generation Ship Award på Nor-Shipping 2017, og ble kåret til Ship of the Year i 2019.
Elektrifiseringen er noe Aabel har tro på:
– Særlig båter og skip i rutetrafikk kan gå over til hybrid- eller helelektrisk drift relativt enkelt. Det er mer komplisert i forhold til cruiseskip, men etter hvert som teknologien utvikler seg, vil også mer av driften på slike skip bli elektrisk. Kanskje i en kombinasjon med batterier og brenselsceller, mener Aabel.
– Det mest naturlige ville være å erstatte dieseltankene i bunnen av skipet med batterier når de en dag oppnår like høy energitetthet som fossilt drivstoff. Da får man frigjort mer innvendig plass, som det alltid er mangel på, særlig når det gjelder cruiseskip. Dette er nok noe som ligger mange år fram i tid, men ville vært det mest optimale i mine øyne, forklarer han.
Drømmen om en yacht
Rent skip
Det er ikke bare i Geiranger, Bergen eller Oslo at man har registrert at store cruiseskip belaster lokalmiljøet. Derfor står et mindre fotavtrykk helt sentralt i utviklingen av nye cruiseskip. World Europa er det første skipet i MSC-flåten som går på LNG (flytende naturgass). Det bidrar blant annet til å redusere utslippet av svoveloksider (SOx) med 99 % og nitrogenoksider (NOx) med 85 %. Det bruker også 28 % mindre drivstoff enn eldre, tilsvarende skip hos MSC og kan kobles til landstrøm der det tilbys.
Også andre tiltak er på plass, blant annet et system for ballastvann som skal hindre at man sprer fremmede arter, eller et smart varme/ventilasjonssystem for best mulig gjenvinning. Eksempelvis brukers varme fra maskinene til å varme opp bassengene. MSC sier også at systemene for rensing av gråvann og septik holder høyere standard enn de fleste landbaserte anlegg.
Selv om skipsdesign er blitt hovedgeskjeften, leker Jonas Aabel fortsatt med biler og båter – i alle fall på tegnebrettet. Eksempelvis den futuristiske kombinasjonen av daycruiser og sundeckbåt som han designet for en privatperson:
– Det er en sportslig dagsturbåt med vekt på god uteplass, sier Aabel.
Her er det stor sitteplass og solseng akter, senterplassert styrekonsoll, med trapp til fordekket på styrbord og inngang til kabin med køye forut og stikkøye under dørken. To kraftige utenbordsmotorer sørger for gode fartsressurser.
Den siste designstudien på bilfronten er en spennende elektrisk bybil:
– Nå dominerer store, ressurskrevende modeller utvalget av elbiler, sier Aabel.
– Dette konseptet representerer en motpol, en urban transportløsning med vekt på enkel konstruksjon og svært lavt energiforbruk.
– Aluminiumsbøylen rundt bilen fungerer som strukturell ramme, mens flate, såkalte enkeltkrumme paneler festes til denne.
– Kostnaden for å lage avanserte støpeverktøy med dobbeltkrumme overflater er ofte svært høy, derfor kunne dette konseptet potensielt bli ganske rimelig å sette i produksjon, mener Aabel.
Med en lengde på under 2,5 meter havner bilen også i mopedkategorien, som gjør at man slipper unna dyre sikkerhetsløsninger og myndighetskrav.
Fakta om World Europa
Kjempeskipet World Europa skal ha noe å by alle sine 6762 gjester. Her er noen av tallene:
– 2626 lugarer
– 19 lugarkategorier
– 152 suiter
– 13 restauranter
– 20 bar- og loungeområder
– 1153 plasser i teatersalen
– 2068 m² spa og gym
– 7 svømmebasseng
– 13 boblebad
– 1034 m² største lekeområde
– 1 akvapark med vannsklier
– 104 m promenade
– 11 dekks sklie
– 40 000m2 fellesområder
Hemmelighold
Store prosjekter som World Europa er noe Aabel jobber med gjennom flere år, og involverer mange møter, partnere og bidragsytere.
– Det er en fantastisk følelse å se ting man har jobbet med realisert i fysisk form, sier Aabel. Samtidig får man oppdraget på avstand fra man har levert ferdig på sine oppgaver, til skipet kommer på vannet. De fleste designere lever for å være kreative og skape nye ting, jeg er alltid mest opptatt av det neste spennende prosjektet, og dveler ikke så lenge ved ting som er ferdigstilt. Derfor blir det verken fergeturer mellom Sandefjord og Strømstad, eller billett til de første middelhavscruisene med World Europa, smiler Aabel.
Hva framtiden vil bringe, kan ikke Aabel si så mye om, annet enn at den blir spennende. Det kreves nemlig en stor grad av hemmelighold rundt nye designprosjekter.
– Ambisjonen er å bidra i utviklingen av norsk og internasjonal marineindustri på et enda høyere nivå enn til nå, sier Aabel. Dessuten har han guttedrøm i bakhodet:
– Det hadde vært utrolig spennende å få bygget 50-meters yachten Katana. Da skal riktignok mange brikker falle på plass, men det er lov å håpe at drømmen kan bli virkelighet, avslutter Aabel.