Drømmebåter fra Ulstein

Planlegger nye norske super­yachter

Den første X-Bow-yachten fra Ulstein kom i 2018. Nå viser verftet hvordan de ser for seg framtidige utgaver. 

Pluss ikon
<b>ULSTEIN CX123:</b> Slik ser designeren den norskbygde super­yachten for seg i kveldssol ved Runde. 
ULSTEIN CX123: Slik ser designeren den norskbygde super­yachten for seg i kveldssol ved Runde. 
Først publisert Sist oppdatert

X-Bow er i seg selv en velprøvd teknologi for Ulstein. Siden 2005 har det vært bygget over 100 skip – for det meste til offshoreindustrien – med det særegne baugdesignet.

Derimot er det en relativt ny affære i yachtverdenen, der den Espen Øino-designede ekspedisjonsyachten Olivia O var først ute.

Det er en lang prosess å bygge, og ikke minst ferdigstille en superyacht. Første gang yachtverdenen hørte om Olivia O var i 2016, og byggearbeidene ved verftet var sluttført i 2018.

Men først i 2020 var den futuristiske ekspedisjonsyachten ferdig utstyrt, innredet og overlevert den stolte eieren, Eyal Ofer.

Navnet ringer sannsynligvis ingen bjelle hos nordmenn flest, men den Monaco-baserte shipping- og eiendomsmagnaten hadde en antatt formue på 10,4 milliarder dollar i 2020, skal vi tro Bloomberg. Og dermed rangert som nummer 227 på listen over verdens rikeste personer.

Så selv om Olivia O er estimert til å koste rundt 200 millioner dollar, har Ofer råd til det.

<b>UTSYN:</b> Opplevelsen av å være i ett med naturen er et av de viktigste design­elementene for en «expedition yacht». 
UTSYN: Opplevelsen av å være i ett med naturen er et av de viktigste design­elementene for en «expedition yacht». 

Gikk til Ulstein i stedet

I forbindelse med overleveringen av Olivia O, fortalte Espen Øino litt om hvordan Ulstein ble involvert i utviklingen og byggingen av ekspedisjonsyachten:

– Opprinnelig var planen å konvertere et eksisterende nybygg til en «expedition yacht», men det var mye utstyr om bord vi ikke trengte, og det ville bli kostbart å fjerne. I stedet gikk vi til Ulstein og brukte deres eksisterende plattform til å bygge en ny superyacht på. Baugen ble gjort enda mer dramatisk enn det opprinnelige tegningene.

Etter at grunnkonstruksjonen var ferdig i Ulsteinvik, gikk Olivia O til Palumbo-verftet på Malta for ferdigstillelse og innredning. Interiørdesignen står Droulers fra Milano for, og Nathalie Drouler forklarer at det var Ofers kone, Marilyn, som tok ansvaret for konseptet. Stilen skal visstnok være enkel og japanskinspirert. Olivia O kan huse inntil 20 gjester i åtte kabiner, og et mannskap på inntil 30 personer.

<b>GØY PÅ VANNET:</b> Tendere og vann­scootere hører hjemme om bord i en stor yacht. Da kommer eiere og gjester seg i land på nye steder. 
GØY PÅ VANNET: Tendere og vann­scootere hører hjemme om bord i en stor yacht. Da kommer eiere og gjester seg i land på nye steder. 

Mange fordeler

Historien med Olivia O sier noe om kompleksiteten i superyachtsegmentet, men den opplevelsen har ikke vært noe hinder for å utvikle yachtkonseptet videre. X-Bow konseptet gir fordeler også til dette bruksområdet. Baugformen skal gi mykere gange i bølger, redusere slag og vibrasjoner i stor sjø og gi mindre bevegelser i forskipet. Dessuten sørger konstruksjonen for lavere vannmotstand og langt bedre plassutnyttelse enn et vanlig baugdesign. Hører superyachtdesignerne høyere komfort, bedre plass og en mer bærekraftig profil, er det ja-mat også i disse kretsene.

<b>BEACH CLUB:</b> Akterområdene på nye, store super­yachter skal ha samme kvaliteter som på en eksklusiv strandklubb langs kysten. 
BEACH CLUB: Akterområdene på nye, store super­yachter skal ha samme kvaliteter som på en eksklusiv strandklubb langs kysten. 

Ulsteins tanktester viser at vannmotstanden minsker med 8 % mellom 6–11 knop og 7 % over 13 knop. Olivia O har for øvrig marsjfart på rundt 14 knop og toppfart rundt 16,5 knop. Det ekstra området i baugen foreslår Ulstein kan brukes til utsiktslounge, en stor bar, bibliotek, sauna eller fitnessrom – klientellet har råd til noe spektakulært uansett.

Slik seg hør og bør kan Ulstein også levere en rekke ulike hybridløsninger på framdriftssiden. Det gir yachten en grønnere profil og sørger for at man i spesielt utsatte områder kan kjøre utslippsfritt og med lavere støyprofil i forhold til omgivelsene.

<b>OLIVIA O:</b> Den Espen Øino-designede Olivia O gikk fra Ulsteinvik i 2018, og etter to år med finpuss og utstyrsbonanza ble den overlevert eierne i 2020.
OLIVIA O: Den Espen Øino-designede Olivia O gikk fra Ulsteinvik i 2018, og etter to år med finpuss og utstyrsbonanza ble den overlevert eierne i 2020.

Skal vi tolke reaksjonene på Olivia O, er verken den store kinosalen, det flotte svømmebassenget eller de håndbygde møblene fra Merritt i Ohio noen dårlig reklame for Ulsteins tøffe ekspedisjonsyacht. Og da kan det fort bli flere.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2021

<b>MONACO:</b> Olivia O på en liten ekspedisjon til Yacht Club de Monaco. 
MONACO: Olivia O på en liten ekspedisjon til Yacht Club de Monaco.