Test: Nordkapp Gran Coupe 905 V12

Her snakker vi skikkelig drømmebåt

En spesiallaget utgave av Nordkapps toppmodell møter verdens sterkeste utenbordsmotor. Det er slik båtdrømmer blir til. 

Pluss ikon
<b>KRAFTPAKKE:</b> Med sine tilpasninger takler 905 V12 de voldsomme kreftene fra den tunge 600-hesteren. Og du har et stort fartsregister å spille på.
KRAFTPAKKE: Med sine tilpasninger takler 905 V12 de voldsomme kreftene fra den tunge 600-hesteren. Og du har et stort fartsregister å spille på. Foto: Teodor Tomter
Først publisert Sist oppdatert

Selv om man forsøker å beholde fatningen i en verden full av havgående fristelser, skal jeg ikke stikke under stol at drømmen om å prøve Mercurys V12 utenbordsmotor med 600 hester tidvis har vært svært sterk.

Selv om det nå er to år siden den 7,6-liters store monstermotoren debuterte, har det likevel ikke vært enkelt å få til.

Delvis fordi den har vært tiltenkt svære amerikanske båter med to, tre eller fire Verado V12 på hekken, og dermed har blitt svært ettertraktet i USA.

Men også fordi det ikke har vært så mange nordiske båtmodeller som passer til en slik kjempemotor. En standard 300-hesters Verado V8 veier 272 kilo, mens denne bamsen med sine 572 kilo er en vesentlig tyngre sak.

<b>VENNLIG KJEMPE:</b> Ikke forvent motorbrøl i offshoreklassen. Mercurys V12-motor handler om harmoni i alt fra kraft­utvikling, motor­lyd, vibrasjoner til manøvrerings­egenskaper.
VENNLIG KJEMPE: Ikke forvent motorbrøl i offshoreklassen. Mercurys V12-motor handler om harmoni i alt fra kraft­utvikling, motor­lyd, vibrasjoner til manøvrerings­egenskaper. Foto: Teodor Tomter

Det setter sine krav til båten. Ikke bare skal den tåle V12-motoren, men båt og motor skal også fungere som en harmonisk enhet.

Spesialversjon med V12

Nå har i alle fall Nordkapp tatt ansvar og jeg skal få oppfylt et av mine høyeste båtønsker, selv om de nok tenkte langt mer på muligheten til å lage en signalmodell enn på mine båtdrømmer.

<b>KJØREMASKIN:</b> Toppfart på 58 knop er fort, men det aller beste med 905 V12 er evnen til høy marsjfart, også om det skulle bli litt bølger underveis.
KJØREMASKIN: Toppfart på 58 knop er fort, men det aller beste med 905 V12 er evnen til høy marsjfart, også om det skulle bli litt bølger underveis. Foto: Produsenten

Et slags fyrtårn i modellutvalget som viser hva merket kan når de vil – uten å fokusere for mye på hva sluttresultatet skal koste. Som for øvrig er rundt tre millioner.

Les også: Her kan du lese Vi Menn Båts test av standardversjonen av Nordkapp 905 Gran Coupe

Valget av båt for V12-motoren falt ganske naturlig på toppmodellen Gran Coupe 905 – en drøyt ni meter lang og tre meter bred kabinbåt.

<b>KNAPPER:</b> Betjeningsløsningen er i utgangspunktet bra, men vi skulle ønske oss en litt tydeligere organisering av viktige og litt mindre viktige knapper.
KNAPPER: Betjeningsløsningen er i utgangspunktet bra, men vi skulle ønske oss en litt tydeligere organisering av viktige og litt mindre viktige knapper. Foto: Produsenten

Den går normalt med alt fra singel­installasjon på 300 hester til dobbeltinstallasjon med 500 hester og burde således være godt tilpasset oppgaven. Men designer Espen Thorup har gjort tilpasninger på spesialutgaven 905 V12:

– Det er lagt inn kraftigere stringere for å gjøre skrogkonstruksjon stivere og sterkere. Dessuten har den fått forsterket akterspeilet, slik at det er dimensjonert for en så tung og kraftig motor, forklarer Thorup.

I tillegg er det laget en egen interiørdesign og en rekke visuelle detaljer på eksteriøret.

Unik løsning

Ikke bare er det trøkk i 600 hester og saftig dreiemoment fra 12 sylindre og 7,6 liter sylindervolum. Naturlig nok er motoren utstyrt med duoprop, som sørger for effektiv omsetning av kreftene i akselerasjon og svinger, noe som belaster båten ytterligere.

<b>SYNSBEDRAG:</b> Motoren står stille, og bare den nedre delen av girhuset beveger seg når du svinger. Det gir større styreutslag, og duoprop sørger for effektiv kraftoverføring.
SYNSBEDRAG: Motoren står stille, og bare den nedre delen av girhuset beveger seg når du svinger. Det gir større styreutslag, og duoprop sørger for effektiv kraftoverføring. Foto: Produsenten

En unik løsning er den elektrohydrauliske styringen, der bare den nedre delen av girhuset roterer, mens selve motorblokken står stille. Normalt får du et svingutslag på 30 grader til hver side, men denne løsningen klarer 45 grader.

Det innebærer også at kreftene fra motoren på skrogkonstruksjonen kan bli større i sving. Og en utrolig manøvreringsevne, særlig i sakte fart.

Kjøreskrog

Selv om en båtdrøm skal gå i oppfyllelse, byr Strømstad-skjærgården på alt annet enn drømmeforhold. I alle fall hvis du forbinder båtliv med sol, stille vann og hyggelige temperaturer.

RÅSKINN;: Det var skikkelig vintervær da vi kjørte Nordkapp Gran Coupe 905 V12.
RÅSKINN;: Det var skikkelig vintervær da vi kjørte Nordkapp Gran Coupe 905 V12. Foto: Produsent

Værgudene lar det ikke herske noen tvil om at vi skriver november, og gjør sitt beste for å oppfylle farevarslene på yr – styrtregn, kulingvarsel og jordskred, selv om sistnevnte ikke bekymrer så veldig i skipsleia mellom fastlandet og Koster.

STYREHUS: Gran Coupe 905 er en styrehyttebåt, velegnet for helårsbruk.
STYREHUS: Gran Coupe 905 er en styrehyttebåt, velegnet for helårsbruk. Foto: Terje Bjørnsen

Det ville vært ganske utrivelig, om det ikke hadde vært for at vi står i en lukket, lun kabinbåt med et komfortabelt og stabilt skrog, selv om de utrivelige krappsjøene på 1-1,5 meter prøver å bevise det motsatte.

Nordkapp er kjent for sine gode kjøreskrog, og 905 er intet unntak. Det er ikke noen bølgetopp til bølgetopp-båt, men gir forutsigbar og rolig gange tross de smårøffe forholdene.

Usedvanlig komfort

Det er et godt tegn at jeg tenker lite på motoren når jeg tester ut båten i bølgene. Riktignok setter jeg pris på et umiddelbart fraspark hver gang det trengs ekstra krefter i en sving, eller for å gå gjennom medsjøene.

Her spiller også en velfungerende autotrim og automatiske trimflaps inn. Når forholdene krever full oppmerksomhet til manøvrering og utkikk, er det fint å slippe knappetrykking på dem i tillegg.

UTSTYR: Elektrisk toalett med tank er standard.
UTSTYR: Elektrisk toalett med tank er standard. Foto: Terje Bjørnsen
FAMILIEBÅT: Voldsomme krefter til tross, Gran Coupe 905 V12 også en allround familiebåt.
FAMILIEBÅT: Voldsomme krefter til tross, Gran Coupe 905 V12 også en allround familiebåt. Foto: Terje Bjørnsen

I stedet finner jeg ut hva det vil si å bli fartsblind i drittvær på sjøen. Når jeg tror vi går i motsjø med 20 knop, står det 27–28 knop på GPS-en, og med vinden i rygger tipper jeg 30 knop, mens GPS-en viser 36–37 knop.

Motorstøy høres knapt, og avstivningene i skroget har tydeligvis en god effekt på skrogstøy og vibrasjoner fra innredningen.

<b>UTE OG INNE:</b> Nordkapp Gran Coupe 905 (her i standardversjon) har en god avveining mellom ute- og inneområder. Dermed blir det trivelig enten du skal overnatte, sole deg eller sitte lunt innendørs.
UTE OG INNE: Nordkapp Gran Coupe 905 (her i standardversjon) har en god avveining mellom ute- og inneområder. Dermed blir det trivelig enten du skal overnatte, sole deg eller sitte lunt innendørs. Foto: Terje Bjørnsen

Selv inne skjærgården røsker vinden godt, men bølgene er ikke er noe stort hinder for testmålingene. De første resultatene i sakte fart tyder på at vi snakker om en svært stillegående båt- og motorkombinasjon.

Opp i 57 knop

Jeg skvetter litt når jeg må måle dobbelt på 3000 o/m, men så husker jeg at denne motoren jo faktisk har en totrinns girkasse. Det sørger for rask akselerasjon og moderat tomgangsfart. Samtidig blir utvekslingen oppe i fart lenger slik at du cruiser på rolig turtall og får ut litt mer fart på toppen.

<b>STILLEGÅENDE:</b> Diagrammet viser fart og støy for 905-modellen. Den oransje linjen fra da vi kjørte den første modellen høsten 2019 med 2x200 H.O. fra Evinrude på hekken. Den grønne linjen viser tallene for dagens 905 V12 med Mercurys 600 hk. Forskjellen er enorm, mellom fem–syv knop skiller det 13 dBA i snitt, mens det i området 22–48 knop skiller syv dBA i snitt. Natt og dag i favør V12-motoren.
STILLEGÅENDE: Diagrammet viser fart og støy for 905-modellen. Den oransje linjen fra da vi kjørte den første modellen høsten 2019 med 2x200 H.O. fra Evinrude på hekken. Den grønne linjen viser tallene for dagens 905 V12 med Mercurys 600 hk. Forskjellen er enorm, mellom fem–syv knop skiller det 13 dBA i snitt, mens det i området 22–48 knop skiller syv dBA i snitt. Natt og dag i favør V12-motoren. Foto: Terje Bjørnsen

Krefter er det i overflod. Normalt er det nesten nytteløst å kjøre målinger i 20–25 knop motvind, men her faller farten bare en–to knop på motvindslegget. Og selv om 905-hytta ikke er av de mest voluminøse, er det tross alt et visst vindfang i den.

Da motoren presser oss opp i drøyt 57 knop mot vinden, har vi en effektiv vindhastighet på rundt 140 km/t. Da skal vi tilgi at det kommer en smule vindsus fra den store takluken, for det er også et av de få momentene som forstyrrer i en ellers svært harmonisk og stillegående totalpakke.

DRØMMEBÅT: Prislappen starter rett under tre millioner kroner.
DRØMMEBÅT: Prislappen starter rett under tre millioner kroner. Foto: Produsent

Vi Menn Båt mener:

Det er ikke noen automatikk i at en båt på ni meter skal passe til en gigantisk utenbordsmotor med et hav av krefter. Men den kombinasjonen har Nordkapp tydeligvis fått til med sin 905 i V12-versjon. Den går som et godstog, og har en totalkomfort vi ikke har opplevd maken til i denne båtstørrelsen. Legg til nærmest uuttømmelige kraftressurser og du har en kjøremaskin som minner om landjordens beste GT-modeller.

Tekniske data

Lengde, m:  9,12

Bredde, m:  2,98

Vekt tom, kg:  2550

Drivstoff, l:  309

Vann, l:  48

Septik, l:  48

Personer:  7

Soveplasser:  2–4

Kabiner:  1

Anbefalt motor, hk:  600

Pris:  3 000 000

Testdata

Nordkapp Gran Coupe 905 V12

Turtall | Fart, knop | Støy, dBA | Forbruk, l/t | Forbruk, l/Nm

1000 | 4,5 | 51,0 | 8,0 | 1,8

1500 | 6,0 | 53,5 | 12,5 | 2,1

2000 | 7,5 | 57,0 | 21,5 | 2,9

2500 | 9,5 | 59,5 | 32,0 | 3,4

3000 | 14,0 | 64,5 | 39,5 | 2,8

3000/2. gir | 22,0 | 71,5 | 49,0 | 2,2

3500 | 28,0 | 73,5 | 57,0 | 2,0

4000 | 33,5 | 75,5 | 69,0 | 2,1

4500 | 39,0 | 76,0 | 90,5 | 2,3

5000 | 43,5 | 77,5 | 109,5 | 2,5

5500 | 48,0 | 78,5 | 145,0 | 3,0

6000 | 53,0 | 81,5 | 182,5 | 3,4

6400 | 58,0 | 81,0 | 202,0 | 3,5

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 59 2022