Test: Hydrolift X-27 SUV

Vannkraft

Når vi tar turen innover Lysefjorden i den 450 hesters sterke Hydrolift X-27 SUV handler det meste om vannkraft. Både på fjorden og i fjellsidene. 

Pluss ikon
<b>LANDINGSPLASS:</b> Geitaneset innerst i Lysefjorden er ikke bare en idyllisk iland­stigningsplass. Det er også landingsplass for dem som hopper fra Kjerag.
LANDINGSPLASS: Geitaneset innerst i Lysefjorden er ikke bare en idyllisk iland­stigningsplass. Det er også landingsplass for dem som hopper fra Kjerag.
Først publisert Sist oppdatert

Det har aldri vært noen stor hemmelighet at vi kom til å se flere modellvarianter på Hydrolifts X-26-plattform. Det har blitt vist ulike, lekre 3D-versjoner på sosiale medier, og Hydrolift selv har vært klare på at en lukket versjon har prioritet. Styrehyttekonseptet – selv om det er vanskelig å bruke det begrepet om en Hydrolift – har blitt en sikker suksessfaktor for mange båtprodusenter, og et marked Hydrolift gjerne vil ha sin bit av.

Det er nisjer for alt, også for styrehytte – unnskyld, helårsbåter. Vi har allerede en overflod av rimelige, fiske- eller familieorienterte modeller. Askeladdens nye P-serie kjører på med pen, plasseffektiv tur- og familiehygge, mens Nordkapp har 905 Gran Coupé med et sportslig touring-preg. Hvor Hydrolift skulle plassere sin X-27 SUV, var det vel aldri stor tvil om: Mean, lean driving machine. Det oppsummerer essensen i den nye Hydrolift X-27 SUV. Modellen er en naturlig forlengelse av X-26 plattformen, der det viktigste tillegget er at du kan stenge døren, slå på varmeren og kjøre Hydrolift i full komfort selv når værgudene herjer på utsiden. Det er første gangen verftet har kunnet tilby en slik mulighet, ellers har jo værbeskyttelse hos Hydrolift dreid seg mest om gode båtklær.

<b>MALERISK:</b> Med litt fantasi kan du fort mane frem «Brudeferd i Hardanger» eller noe annet nasjonal­romantisk. Store vindusflater gir god utsikt til landskapet. 
MALERISK: Med litt fantasi kan du fort mane frem «Brudeferd i Hardanger» eller noe annet nasjonal­romantisk. Store vindusflater gir god utsikt til landskapet. 
<b>DRAMATISK:</b> Fjell, vann. lys og skygge er ingrediensene når solen stikker over toppen av Kjerag-massivet. 
DRAMATISK: Fjell, vann. lys og skygge er ingrediensene når solen stikker over toppen av Kjerag-massivet. 

Ikke helt som planlagt

Hadde alt gått etter planen, skulle Hydrolift X-27 SUV vært lansert med brask og bram på Sjøen for Alle tidligere i år. Men som alle nå vet, 2020 har ikke gått etter planen. Svært godt X-26-salg har gjort at fokuset for 2020-produksjonen ble på nettopp X-26. Dermed blir denne ene X-27 SUV-proto­typen brukt til visninger og arrangementer, men aller viktigst: Til videreutvikling og finpussing av detaljer, slik at barnesykdommene blir kurert før de første kundene legger fra kai i 2021.

Dermed er X-27 SUV-en vi går ut med fra Jåttåvika i Stavanger ikke et endelig resultat, men et produkt under utvikling. Flere måneder og mange timer med hardkjør har gitt gode signaler på hva som fungerer bra, og hva som trenger ekstra oppmerksomhet før kundebåter settes i produksjon.

Ikke overraskende er selve hytta et fokusområde. En båt utsettes for voldsomme krefter når sjøen blir urolig og bølgeslagene forplanter seg i skroget. Det blir omtrent som om bilen din skal holde ut en farts­etappe i rally med Petter Solberg bak rattet. Selv om en båt kan virke solid som bare det, blir det bevegelser i konstruksjonen som øker i takt med påkjenningene. Og setter du en styrehytte på toppen, kan du være sikker på en ting: Den beveger seg ikke i takt med skroget.

<b>PÅ VANNET:</b> Med bratte fjellsider er vannet den viktigste transportåren langs Lysefjorden. Hvis du har det travelt, er <br/>X-27 SUV et åpenbart førstevalg. 
PÅ VANNET: Med bratte fjellsider er vannet den viktigste transportåren langs Lysefjorden. Hvis du har det travelt, er
X-27 SUV et åpenbart førstevalg. 
<b>LANG TRAPP:</b> Flørli har fine bryggeplasser. Trappen som går 740 høydemeter opp langs den gamle rørgaten til kraftstasjonen har 4444 trinn. Belønningen er et utrolig utsyn. 
LANG TRAPP: Flørli har fine bryggeplasser. Trappen som går 740 høydemeter opp langs den gamle rørgaten til kraftstasjonen har 4444 trinn. Belønningen er et utrolig utsyn.  Foto: Aslak Olseth

Flere hensyn å ta

Hvis strukturell stivhet hadde vært hovedmålet, måtte båten vært bygget som et krigsskip. Men i en fritidsbåt har du ikke lyst til å kikke ut av små glugger, krype inn og ut av et trangt skott, eller drasse på flere tonn ekstra vekt. Hydrolift har ikke gjort jobben enklere for seg selv ved at båten har fartspotensial på over 60 knop, samtidig som man har laget hytta så lys og åpen som mulig: Skyvedør fra tak til dørk på babord, elektrisk stofftak og gigantiske vindusflater hele veien rundt.

Sist jeg kjørte Hydrolift i Stavanger, åpnet himmelens sluser seg. I dag er det bare grått og småkaldt, akkurat såpass hustrig at jeg setter pris på varmeapparatet og kunne lukke skyvedøren bak meg. Hytta er skjøvet ut mot styrbord side, slik at all ferdsel om bord foregår langs en tilstrekkelig bred gangvei langs babord.

<b>HURTIGBÅT:</b> X-27 SUV spiser sjømil til frokost – i området 40 til 50 knop trives den godt når forholdene tillater. 
HURTIGBÅT: X-27 SUV spiser sjømil til frokost – i området 40 til 50 knop trives den godt når forholdene tillater. 

Det er aldri noen tvil om at X-27 SUV er et temmelig rendyrket konsept, der rask og komfortabel transport er hovedoppgaven. Likevel har du noen gjennomtenkte løsninger som utvider bruksområdet: Sittegruppen akter er fin for fire personer på en godværsdag, og vi liker måten du kjapt kan vippe på sitteputen som vender mot kabinen. Da kan du fort flekse mellom sitte- eller dørkplass. Den behagelige solsofaen i baugen er beholdt fra X-26, det samme er kabin- og toalettløsningen som dukker opp når du åpner sofaen. Selvsagt er ikke X-27 SUV noen turbåt, men det er heller ikke utenkelig å ta en overnatting om bord.

<b>TO KRAFTVERK:</b> Det gamle på land er Flørli kraftstasjon fra 1918, det nye på vannet Mercurys kompressormatede 450R fra 2020.
TO KRAFTVERK: Det gamle på land er Flørli kraftstasjon fra 1918, det nye på vannet Mercurys kompressormatede 450R fra 2020.

Ingen klager på farta

I cockpit er det en proffaktig stemning, uten vås og unødvendigheter på dashbordet. Setene er de velkjente, slanke sportssetene fra X-26, med en akterbenk i samme stil. Normal er det plass til fire her inne, men ved behov kan enda en person til trykke seg inn på akterbenken. Det første du legger merke til er den positive effekten de store vindusflatene har på utsikten; her er det ikke mye som hindrer synsfeltet til føreren eller utsikten for passasjerene. På førerplass har du god kontroll – båten svarer kontant på rattet, mens den elektroniske gir/gasspaken lar deg porsjonere ut kreftene i minste detalj.

Dessuten har Hydrolift bokstavelig talt finslipt trimflapsene, og gjort egne justeringer på utformingen. For flaps er helt nødvendige på en båt som dette, særlig for å motvirke sidevind. Tilpasningene fungerer tilsynelatende godt: Innslaget er jevnt, uten den markerte «knekken» i sidestabiliteten man kan oppleve på raske båter.

For rask, det er utvilsomt Hydrolift X-27 SUV. Ikke minst på grunn av kraftverket på hekken: Mercury Verado 450R er en helt unik motor med tanke på suverent vekt/kraftforhold og den helt sømløse kraftutviklingen. Vi har skrevet mye om vidunderet tidligere, og skal ikke gjenta oss til kjedsommelighet. Men på papiret skulle egentlig ikke en 4,6-liters, kompressormatet V8 oppføre seg så sivilisert. Du forventer mer napp, rykk, grynt og vræl. I stedet er det en nydelig, lineær følelse i alt den foretar seg, med en passe potent lyd som forteller hva som faktisk bor under det moderne designet på hekken.

<b>INTIMT:</b> I hytta er det fire gode sitteplasser. På kortere turer kan du nok få plass til enda en person på akterbenken. 
INTIMT: I hytta er det fire gode sitteplasser. På kortere turer kan du nok få plass til enda en person på akterbenken. 

35 nautiske går fort unna

Det er litt underlig at vindstøy er det mest fremtredende elementet i en båttest. Når vi suser med opptil 62 knop over stille vann, er det faktisk det du legger best merke til, selv med 6250 o/m på turtelleren.

Mens vi har gjort de faste testmålingene, har skydekket begynt å sprekke opp, og vi beslutter å ta et ekspresscruise innover Lysefjorden. Og det er nå du merker den virkelige styrken til Hydrolift X-27 SUV: Her er det et ekstremt bredt fartsområde å spille på. Du kan skli rolig av gårde i 15 knop, du kan holde et støy- og forbruksmessig idealtempo mellom 25 til 40 knop, eller som vi gjør innledningsvis: Legger oss i det jeg kaller «høyfartscruise» rundt 50 knop, uten at noe føles spesielt anstrengt av den grunn.

<b>PRESISJON:</b> Løsningen med separat gir/gasshendel og fly-by-wire-overføring gir millimeterpresis kontroll på kreftene. 
PRESISJON: Løsningen med separat gir/gasshendel og fly-by-wire-overføring gir millimeterpresis kontroll på kreftene. 

Da er de rundt 35 nautiske milene inn til Lysebotn en raskt unnagjort affære, men vi tar oss selvsagt tid til sightseeing underveis. For når fossefallene styrter mot fjorden, må vi selvsagt kjøre inntil for å føle på kraften der vanndisen velter ut og vasker båten på få sekunder. Eller går i land på Flørli og kikker på den gamle kraftstasjonen i jugendstil fra 1918. Her er det mange gjesteplasser, restaurant, museum og overnattingsmuligheter på land. Pluss den spektakulære trappen langs den gamle rørgaten fra havnivå og nesten 800 høydemeter til værs. Jeg nøyer meg med å høre beretninger om turen, og har støle ben til gode for en annen anledning. Og som et vendepunkt gjør vi strandhugg på Geitaneset, ellers kjent som landingsplass for ekstremsportutøverne som kaster seg ut fra det inntil 1100 meter høye Kjerag-massivet.

<b>SITTEGRUPPE:</b> To gode benker på akterdekket. På den fremre kan du fort vippe opp sitteputen og få bedre dørkplass. 
SITTEGRUPPE: To gode benker på akterdekket. På den fremre kan du fort vippe opp sitteputen og få bedre dørkplass. 

Det eneste man kan utsette på en dag som klippet ut av et nasjonalromantisk maleri, må fra båttestsynspunkt være mangelen på bølger. Det hadde jeg nok av forrige gang jeg kjørte X-26R i området, men krappe hekk­sjøer fra hurtigbåter og mindre lasteskip holder som målestokk. For X-27 SUV gjør selvsagt ikke skam på Hydrolift-navnet, og med riktig gasspådrag svever den fra hekkbølge til hekkbølge uten at det blir noen større uro i cockpit. Riktignok merker du at hytta samler opp noe mer skrogstøy enn den åpne X-26, og at det fortsatt er en jobb å gjøre for å minimere noen ulyder i bølger.

Men når Hydrolift har en plan for hvordan det skal skje, pleier det ofte å bli orden i sakene.

Tekniske data

Lengde, m:  8,11

Bredde, m:  2,50 

Skrog:  24 grader, tosteps-teknologi

Vekt, kg:  Fra 2300

Motor:  Mercury utenbords 250–600 hk

Personer:  

Drivstoff, l:  350

Pris fra:  kr 1 560 000,- med 250 hk

Testdata

Hydrolift X-27 SUV med Mercury Verado 450R

Turtall,  Fart,  Støy,  Forbruk,  Forbruk,
o/m knop dBA  l/t l/Nm

1000  5  61,5  1,2  6

1500  7  59,5  1,8  13

2000  8  63,0  2,7  21

2500  11  68,0  2,7  30

3000  18  71,5  2,1  37

3500  26,5 76,5  1,6  42

4000  33  80,0  1,5  50

4500  39,5  79,0  1,6  62

5000  46,5  81,0  1,9  87

5500  53  83,0  2,2  114

6000  58,5  84,5  2,6  151

6250  61  85,0  2,8  168

<b>TESTDATA:</b> Støy/fart (gul) og forbruk/fart viser at båten går effektivt og med relativt lavt støynivå mellom 30 og 40 knop.
TESTDATA: Støy/fart (gul) og forbruk/fart viser at båten går effektivt og med relativt lavt støynivå mellom 30 og 40 knop.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 42 2020

Vi Menn Båt mener

<b>LUFTIG:</b> Et stort stofftak slipper inn lys og luft. Solcellepanel i forkant av hyttetaket.

At Hydrolift X-27 SUV bikker 60 knop med grei margin er et morsomt poeng, men på langt nær det viktigste med denne båten. Det handler mer om at du får en transportbåt med stort fartsregister, der et effektivt skrog og en moderne motor også holder forbruket på et fornuftig nivå.