Test: Hydrolift X-27 SUV
Vannkraft
Når vi tar turen innover Lysefjorden i den 450 hesters sterke Hydrolift X-27 SUV handler det meste om vannkraft. Både på fjorden og i fjellsidene.
Det har aldri vært noen stor hemmelighet at vi kom til å se flere modellvarianter på Hydrolifts X-26-plattform. Det har blitt vist ulike, lekre 3D-versjoner på sosiale medier, og Hydrolift selv har vært klare på at en lukket versjon har prioritet. Styrehyttekonseptet – selv om det er vanskelig å bruke det begrepet om en Hydrolift – har blitt en sikker suksessfaktor for mange båtprodusenter, og et marked Hydrolift gjerne vil ha sin bit av.
Det er nisjer for alt, også for styrehytte – unnskyld, helårsbåter. Vi har allerede en overflod av rimelige, fiske- eller familieorienterte modeller. Askeladdens nye P-serie kjører på med pen, plasseffektiv tur- og familiehygge, mens Nordkapp har 905 Gran Coupé med et sportslig touring-preg. Hvor Hydrolift skulle plassere sin X-27 SUV, var det vel aldri stor tvil om: Mean, lean driving machine. Det oppsummerer essensen i den nye Hydrolift X-27 SUV. Modellen er en naturlig forlengelse av X-26 plattformen, der det viktigste tillegget er at du kan stenge døren, slå på varmeren og kjøre Hydrolift i full komfort selv når værgudene herjer på utsiden. Det er første gangen verftet har kunnet tilby en slik mulighet, ellers har jo værbeskyttelse hos Hydrolift dreid seg mest om gode båtklær.
Ikke helt som planlagt
Hadde alt gått etter planen, skulle Hydrolift X-27 SUV vært lansert med brask og bram på Sjøen for Alle tidligere i år. Men som alle nå vet, 2020 har ikke gått etter planen. Svært godt X-26-salg har gjort at fokuset for 2020-produksjonen ble på nettopp X-26. Dermed blir denne ene X-27 SUV-prototypen brukt til visninger og arrangementer, men aller viktigst: Til videreutvikling og finpussing av detaljer, slik at barnesykdommene blir kurert før de første kundene legger fra kai i 2021.
Dermed er X-27 SUV-en vi går ut med fra Jåttåvika i Stavanger ikke et endelig resultat, men et produkt under utvikling. Flere måneder og mange timer med hardkjør har gitt gode signaler på hva som fungerer bra, og hva som trenger ekstra oppmerksomhet før kundebåter settes i produksjon.
Ikke overraskende er selve hytta et fokusområde. En båt utsettes for voldsomme krefter når sjøen blir urolig og bølgeslagene forplanter seg i skroget. Det blir omtrent som om bilen din skal holde ut en fartsetappe i rally med Petter Solberg bak rattet. Selv om en båt kan virke solid som bare det, blir det bevegelser i konstruksjonen som øker i takt med påkjenningene. Og setter du en styrehytte på toppen, kan du være sikker på en ting: Den beveger seg ikke i takt med skroget.
Flere hensyn å ta
Hvis strukturell stivhet hadde vært hovedmålet, måtte båten vært bygget som et krigsskip. Men i en fritidsbåt har du ikke lyst til å kikke ut av små glugger, krype inn og ut av et trangt skott, eller drasse på flere tonn ekstra vekt. Hydrolift har ikke gjort jobben enklere for seg selv ved at båten har fartspotensial på over 60 knop, samtidig som man har laget hytta så lys og åpen som mulig: Skyvedør fra tak til dørk på babord, elektrisk stofftak og gigantiske vindusflater hele veien rundt.
Sist jeg kjørte Hydrolift i Stavanger, åpnet himmelens sluser seg. I dag er det bare grått og småkaldt, akkurat såpass hustrig at jeg setter pris på varmeapparatet og kunne lukke skyvedøren bak meg. Hytta er skjøvet ut mot styrbord side, slik at all ferdsel om bord foregår langs en tilstrekkelig bred gangvei langs babord.
Det er aldri noen tvil om at X-27 SUV er et temmelig rendyrket konsept, der rask og komfortabel transport er hovedoppgaven. Likevel har du noen gjennomtenkte løsninger som utvider bruksområdet: Sittegruppen akter er fin for fire personer på en godværsdag, og vi liker måten du kjapt kan vippe på sitteputen som vender mot kabinen. Da kan du fort flekse mellom sitte- eller dørkplass. Den behagelige solsofaen i baugen er beholdt fra X-26, det samme er kabin- og toalettløsningen som dukker opp når du åpner sofaen. Selvsagt er ikke X-27 SUV noen turbåt, men det er heller ikke utenkelig å ta en overnatting om bord.
Ingen klager på farta
I cockpit er det en proffaktig stemning, uten vås og unødvendigheter på dashbordet. Setene er de velkjente, slanke sportssetene fra X-26, med en akterbenk i samme stil. Normal er det plass til fire her inne, men ved behov kan enda en person til trykke seg inn på akterbenken. Det første du legger merke til er den positive effekten de store vindusflatene har på utsikten; her er det ikke mye som hindrer synsfeltet til føreren eller utsikten for passasjerene. På førerplass har du god kontroll – båten svarer kontant på rattet, mens den elektroniske gir/gasspaken lar deg porsjonere ut kreftene i minste detalj.
Dessuten har Hydrolift bokstavelig talt finslipt trimflapsene, og gjort egne justeringer på utformingen. For flaps er helt nødvendige på en båt som dette, særlig for å motvirke sidevind. Tilpasningene fungerer tilsynelatende godt: Innslaget er jevnt, uten den markerte «knekken» i sidestabiliteten man kan oppleve på raske båter.
For rask, det er utvilsomt Hydrolift X-27 SUV. Ikke minst på grunn av kraftverket på hekken: Mercury Verado 450R er en helt unik motor med tanke på suverent vekt/kraftforhold og den helt sømløse kraftutviklingen. Vi har skrevet mye om vidunderet tidligere, og skal ikke gjenta oss til kjedsommelighet. Men på papiret skulle egentlig ikke en 4,6-liters, kompressormatet V8 oppføre seg så sivilisert. Du forventer mer napp, rykk, grynt og vræl. I stedet er det en nydelig, lineær følelse i alt den foretar seg, med en passe potent lyd som forteller hva som faktisk bor under det moderne designet på hekken.
35 nautiske går fort unna
Det er litt underlig at vindstøy er det mest fremtredende elementet i en båttest. Når vi suser med opptil 62 knop over stille vann, er det faktisk det du legger best merke til, selv med 6250 o/m på turtelleren.
Mens vi har gjort de faste testmålingene, har skydekket begynt å sprekke opp, og vi beslutter å ta et ekspresscruise innover Lysefjorden. Og det er nå du merker den virkelige styrken til Hydrolift X-27 SUV: Her er det et ekstremt bredt fartsområde å spille på. Du kan skli rolig av gårde i 15 knop, du kan holde et støy- og forbruksmessig idealtempo mellom 25 til 40 knop, eller som vi gjør innledningsvis: Legger oss i det jeg kaller «høyfartscruise» rundt 50 knop, uten at noe føles spesielt anstrengt av den grunn.
Da er de rundt 35 nautiske milene inn til Lysebotn en raskt unnagjort affære, men vi tar oss selvsagt tid til sightseeing underveis. For når fossefallene styrter mot fjorden, må vi selvsagt kjøre inntil for å føle på kraften der vanndisen velter ut og vasker båten på få sekunder. Eller går i land på Flørli og kikker på den gamle kraftstasjonen i jugendstil fra 1918. Her er det mange gjesteplasser, restaurant, museum og overnattingsmuligheter på land. Pluss den spektakulære trappen langs den gamle rørgaten fra havnivå og nesten 800 høydemeter til værs. Jeg nøyer meg med å høre beretninger om turen, og har støle ben til gode for en annen anledning. Og som et vendepunkt gjør vi strandhugg på Geitaneset, ellers kjent som landingsplass for ekstremsportutøverne som kaster seg ut fra det inntil 1100 meter høye Kjerag-massivet.
Det eneste man kan utsette på en dag som klippet ut av et nasjonalromantisk maleri, må fra båttestsynspunkt være mangelen på bølger. Det hadde jeg nok av forrige gang jeg kjørte X-26R i området, men krappe hekksjøer fra hurtigbåter og mindre lasteskip holder som målestokk. For X-27 SUV gjør selvsagt ikke skam på Hydrolift-navnet, og med riktig gasspådrag svever den fra hekkbølge til hekkbølge uten at det blir noen større uro i cockpit. Riktignok merker du at hytta samler opp noe mer skrogstøy enn den åpne X-26, og at det fortsatt er en jobb å gjøre for å minimere noen ulyder i bølger.
Men når Hydrolift har en plan for hvordan det skal skje, pleier det ofte å bli orden i sakene.
Tekniske data
Lengde, m: 8,11
Bredde, m: 2,50
Skrog: 24 grader, tosteps-teknologi
Vekt, kg: Fra 2300
Motor: Mercury utenbords 250–600 hk
Personer: 8
Drivstoff, l: 350
Pris fra: kr 1 560 000,- med 250 hk
Testdata
Hydrolift X-27 SUV med Mercury Verado 450R
Turtall, Fart, Støy, Forbruk, Forbruk,
o/m knop dBA l/t l/Nm
1000 5 61,5 1,2 6
1500 7 59,5 1,8 13
2000 8 63,0 2,7 21
2500 11 68,0 2,7 30
3000 18 71,5 2,1 37
3500 26,5 76,5 1,6 42
4000 33 80,0 1,5 50
4500 39,5 79,0 1,6 62
5000 46,5 81,0 1,9 87
5500 53 83,0 2,2 114
6000 58,5 84,5 2,6 151
6250 61 85,0 2,8 168
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 42 2020
Vi Menn Båt mener
At Hydrolift X-27 SUV bikker 60 knop med grei margin er et morsomt poeng, men på langt nær det viktigste med denne båten. Det handler mer om at du får en transportbåt med stort fartsregister, der et effektivt skrog og en moderne motor også holder forbruket på et fornuftig nivå.