Ny toppmodell: Marex 42

Har alt du forventer av merket, pluss en god del mer

Norske Marex er tidlig ut med illustrasjoner og informasjon om sin nye 42-foter, som satser litt ekstra på deg som er glad i å lage mat. 

Pluss ikon
<b>ALT PÅ PLASS:</b> Den nye toppmodellen til Marex har alt du forventer av merket, pluss en god del til.
ALT PÅ PLASS: Den nye toppmodellen til Marex har alt du forventer av merket, pluss en god del til. Foto: Marex
Først publisert

Tidlig ute er nøkkelordet i båtbransjen om dagen. Også den er rammet av leveringsutfordringer på materialer og komponenter som følge av pandemi og krig. Derfor er det ingen dårlig idé å gå i tenkeboksen relativt tidlig om du vil bli innehaver av en ny feriebåt til neste sommer. 

Marex 42 skal representere både nye ideer og velprøvde konsept fra mange vellykkede Marex-modeller de siste årene. Verftet har vært en eksponent for mange smarte løsninger, der særlig raske forvandlinger fra en nesten helt åpen til helt lukket båt har gitt trygghet i vekslende skandinavisk sommervær. 

Tre versjoner

Den nye toppmodellen kommer i tre versjoner, der det Marex interessant nok kaller «Gourmet Cruiser» blir den første varianten ut. Etter hvert vil båten også komme i flybridgeversjon. Om du tror navnet har noe med mat å gjøre, er det helt korrekt. I denne modellen er det lagt ekstra vekt på bysseløsningen og miljøet rundt. 

<b>COCKPIT:</b> Stor bysse dominerer i Gourmet-utgaven. I tillegg er det fin førerplass med elektrisk justerbart dobbeltsete og komplett navigasjons­utstyr. Det er også plass til to i copilot­-<br/>setet. 
COCKPIT: Stor bysse dominerer i Gourmet-utgaven. I tillegg er det fin førerplass med elektrisk justerbart dobbeltsete og komplett navigasjons­utstyr. Det er også plass til to i copilot­-
setet. 
Foto: Marex

Her er det en U-formet kjøkkenløsning med benk på styrbord side samt barstoler som en naturlig del av utformingen.

Utstyret er også i orden, med 220 liters kjøleskap, 100 liters fryser og kombinert mikro/stekeovn samt oppvaskmaskin. Et solcellepanel på 1000W gjør at kjøleskap og fryser kan stå på uten tilgang til landstrøm. 

<b>STOR ÅPNING:</b> Inne er det nye ute i Marex 42, takket være stor bakdør, sidedører og takluke over førerplassen. Byssa er komplett utstyrt.
STOR ÅPNING: Inne er det nye ute i Marex 42, takket være stor bakdør, sidedører og takluke over førerplassen. Byssa er komplett utstyrt. Foto: Marex

Masse uteplass

Konseptet er planlagt å være svært sosialt. Med en tredelt bakveggdør og glassvegg, som kan senkes ned elektrisk, kan man åpne opp mellom sittegruppen og bysse.

Salongen ute og byssa inne er på ett plan. Det gir uteplass med god flyt og enkel adkomst gjennom båten via døren fra badeplattformen. Babord side har en stor U-formet sofa for opptil åtte personer med store oppbevaringsrom under. Bordet kan senkes, roteres for solseng eller en ekstra overnattingsplass.

På styrbord er det alternative løsninger som grill, kjøleskap, ismaskin eller sofa og oppbevaring. Med komplett sofaløsning kan opptil 12 personer sitte rundt bordet, sier Marex.

42-foteren har selvsagt samme smarte kalesjeløsning som øvrige Marex-modeller: Taket har skyveløsning og åpner opp/lukker taket over akterdekket med ett enkelt håndgrep. Kalesjesidene følger rammen og skyves inn i kalesjegarasjer på hver side av overbygget. Ingen knepping, og akterdekket går fra åpen til lukket løsning på få sekunder.

<b>EGET BAD:</b> Eierlugaren ligger i baugområdet og har godt oppbevaringsplass og eget bad og toalett. 
EGET BAD: Eierlugaren ligger i baugområdet og har godt oppbevaringsplass og eget bad og toalett.  Foto: Marex

Ekstra bonus

Marex lover også en smart jolleløsning på badeplattformen som kan heves og senkes. Der er det også to sittebenker med mykt rygglene. I benkene er det også oppbevaringsrom.

Passasje mellom baug og akter foregår på brede dollbord på hver side av båten, der skyvedører på begge sider av cockpit gjør det lett å komme ut og inn. På fordekket er det en stor solseng med justerbar ryggstøtte.

Som en ekstra bonus flyter solmadrassen og kan dermed brukes på vannet. Ankeret i baugen vil ha mulighet for kameraovervåking via plotteren på førerplass slik at kapteinen har full oversikt derfra. 

To eller tre kabiner

Med to kabiner lover Marex et stort bad med gedigen dusjløsning for eierlugaren i baugen. Midtkabinen skal også være rommelig, med tilgang til eget dusj- og toalettrom. I denne kabinen er det også plass for å sette inn vaskemaskin/tørketrommel. 

<b>MIDTKABIN:</b> Her kan du velge mellom en stor eller to mindre midtkabiner. Faste soveplasser varierer dermed fra fire til seks. 
MIDTKABIN: Her kan du velge mellom en stor eller to mindre midtkabiner. Faste soveplasser varierer dermed fra fire til seks.  Foto: Marex

I løsningen med tre kabiner blir det to midtkabiner i tillegg til forkabinen. Badet på babord side får da egen inngang fra forkabinen. Marex forteller at de legger vekt på god sovekomfort. Kundene kan velge mellom flere komfortable madrassløsninger.

Gode oppbevaringsmuligheter kombineres med store kabinvinduer. Forkabinen har store hengeskap og skuffer på hver side av køya med belysning. De store glassfeltene i skroget gir utsyn når man ligger i uthavn.

Midtkabinen har også store vinduer med mulighet for lufting. Aircondition kan leveres i alle kabiner og i salongen. 

Klassisk

Marex 42 gir gode valgmuligheter på motorfronten. Her kan du nemlig velge både klassisk akseldrift, noe mange fortsatt setter pris på, eller gå for full IPS-løsning med de fordelene det innebærer – særlig når det kommer til manøvrering.

<b>AKTER:</b> Her er det vegg-til-vegg sofa­løsning med masse sitteplasser, i tillegg til sitteplassene ved badeplattformen som kan heves og senkes. 
AKTER: Her er det vegg-til-vegg sofa­løsning med masse sitteplasser, i tillegg til sitteplassene ved badeplattformen som kan heves og senkes.  Foto: Marex

Båten får også mulighet for andre storbåtløsninger i maskinrommet. Med alle elektriske og elektroniske opsjoner på plass vil nok mange uthavnsentusiaster sette pris på generator, dessuten vil det også være mulighet til å bestille båten med gyrostabilisator. 

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 21 2022