Test: Marex 360 Cabriolet Cruiser

Dette er drømmebåten til ferien, men den er ikke billig

Marex har funnet formen på sine nye bo- og turbåter. Det er den nye Cabriolet Cruiser et godt eksempel på.

Pluss ikon
<b>GLANSNUMMER:</b> Den store uteplassen, fleksibel tak- og kalesjeløsning gjør båten godt tilpasset skiftende værforhold. 
GLANSNUMMER: Den store uteplassen, fleksibel tak- og kalesjeløsning gjør båten godt tilpasset skiftende værforhold. 
Sist oppdatert

Navnet Cabriolet Cruiser sier det meste. Fra åpen til lukket båt i løpet av et minutt eller to. Ingen flagrende kalesjeduk når ettermiddagsbygen nærmer seg. Ingen vonde fingre etter å ha trukket over den siste, harde knappen. Når solen igjen skinner, går det enda kjappere å åpne opp uteområdet i det som er den store norske tur- og feriebåtnyheten. Men det er ikke bare den fiffige kalesjeløsningen som kan glede feriebåtkundene. Marex 360 Cabriolet Cruiser kan nemlig by på et av de største uteområdene i denne klassen.

Den store U-sofaen akter er hovedattraksjonen. De runde hjørnene gir en deilig loungefølelse når du skal slappe av. Det store utfellbare bordet gir god spiseplass for minst fire personer. Og skal du ha med en flokk på hyggetur, kan inntil 10 personer benke seg i sofagruppen. Allsidig, med andre ord.

<b>RASK:</b> Med 2x Volvo Penta D4-300 ser du 40-tallet på GPS-en. Den skal også fungere bra med en Volvo Penta D6-400 i motorrommet. 
RASK: Med 2x Volvo Penta D4-300 ser du 40-tallet på GPS-en. Den skal også fungere bra med en Volvo Penta D6-400 i motorrommet. 

Likevel er det mer ved uteplassen i Marex 360 Cabriolet Cruiser enn bare sitteplasser. Den rommelige badeplattformen akter har store oppbevaringsbokser. Det er praktisk i seg selv for å stue unna alt fra fortøyningssaker til fendere og landstrømskabel. Men de dobler også som sitteplasser etter et bad eller å se på solnedgangen med nærkontakt til vannet.

Smarte løsninger

I forkant av sittegruppen har du en innholdsrik pantryløsning. En L-formet del på babord side har vask, 3 kokebluss og komfyr. Samt skuffer og benkplass. Vis-à-vis på styrbord finner du kjøleskap, fryser, flere skuffer og en stor tilberedningsbenk. Men genistreken er avlastingsplaten du kan felle ut mellom de to sidene av pantryet. Dermed får du noe som mangler i de fleste båter av denne størrelsen: Plass til å sette fra deg alt som skal til når middagen består av mer enn en poserett fra Toro.

<b>KALESJE:</b> Sidegardinene ligger skjult i sidestolpene og trekkes fort opp rundt akterdekket. 
KALESJE: Sidegardinene ligger skjult i sidestolpene og trekkes fort opp rundt akterdekket. 

Nettopp derfor er tak- og kalesjeløsningen helt sentral i en vellykket tilværelse i Marex 360 Cabriolet Cruiser. Du kan åpne opp de to skyvetakene, det ene over førerplassen, det andre over cockpitsalongen uten å være redd for at værgudene spiller deg et puss i matlaging, middagslur eller selskapeligheter. Det er gjort på noen sekunder å trekke over de to stofftakene og tar ikke mye lengre tid å trekke ut kalesjegardinene fra hver av sidestolpene i midtseksjonen.

Marex 360 Cabriolet Cruiser er en helt ny båt, men konseptet bygger på suksessen fra tidligere modeller. Verftet bygget rundt 250 eksemplarer av forgjengeren 350 Cabriolet Cruiser. Tar man med Marex 350 Scandinavia, snakker vi totalt 500 båter med samme tankesett bak utforming og løsninger.

<b>SMART:</b> En plate <br/>felles ut i bysse-seksjonen og gir ekstra benkplass når behovet melder seg. 
SMART: En plate
felles ut i bysse-seksjonen og gir ekstra benkplass når behovet melder seg. 

Snarvei til fordekket

Et sted du merker moderniseringen godt er på førerplass. Et gråfarget, høyreist dashbord er behagelig selv i sterkt sollys og skreddersydd for to store skjermer. Glasscockpit har vært en attraktiv løsning i flere år i båt enn i bil, men det er først med et dashborddesign som dette du virkelig får utnyttet to skjermer best mulig. Og tradisjonen tro – luken i vindskjermen på babord er på plass slik som i forgjengeren. Ingen grunn til å ta hele veien fra akterdekket for å komme frem til solseng eller fortøyningsoppgaver i baugen.

Men det er på tide å se hva den nye turbåten duger til på sjøen. Værgudene spiller slik sett på lag med en sørlig frisk bris som nærmer seg liten kuling i kastene. I indre Oslofjord betyr det ubehagelig krappsjø på 1-1,5 meter og ofte irriterende dunking og slag. Det er nettopp slike forhold det nye skroget skal fikse bedre enn forgjengeren og mange konkurrenter. Vår båt er utstyrt med største motoralternativ, 2x Volvo Penta D4-300. Det betyr toppfart på 40 knop og behagelig marsjfart fra ca. 25–30 knop.

<b>STILIG:</b> God kvalitetsfølelse og hyggelig belysning. Kabinen forut er den romsligste. Moderne dashbordlayout. 
STILIG: God kvalitetsfølelse og hyggelig belysning. Kabinen forut er den romsligste. Moderne dashbordlayout. 

Solid i sjøen

Og Marex holder det de lover, båten går mykt med sjøen inn mot baugen. Og når jeg får trimmet den riktig sideveis med ZipWake-interceptorene, er heller ikke den vanskeligste øvelsen – med bølgene inn skrått forfra – noen stor utfordring for komforten om bord. Normalt sett pleier rommelige turbåter å slite med komforten under slike forhold. Kravet om maksimal plass om bord gir brede, butte forskip som gjør at skroget lett stanger og slår under slike bølgeforhold.

Det skjer ikke her, og vi kan gå med effektiv marsjfart uten at det blir ubehagelig. Det er vel i overkant å kalle en 36 fots turbåt for leken og jolleaktig. Men det er inntrykket som fester seg når jeg tullekjører i krappsjøen. At førerposisjonen gir god utsikt og du sitter tett på instrumenter og kontroller, bidrar til følelsen av underholdende sjøegenskaper.

<b>GOD INNGANG:</b> Stikklugaren er naturlig nok noe trangere enn hovedlugaren. Men et rommelig inngangsparti gjør bruken enkel. 
GOD INNGANG: Stikklugaren er naturlig nok noe trangere enn hovedlugaren. Men et rommelig inngangsparti gjør bruken enkel. 

To kabiner

En viktig detalj i den gode totalkomforten er det lave støynivået i marsjfart. Da snakker vi ikke bare om et godt støydempet motorrom. Enda viktigere er det at det nesten ikke er skrogstøy, slik at bølgeslagene knapt nok høres i cockpit. Slikt skaper ro hos skipper og mannskap.

Etter en fin dag underveis og en god middag i aktersofaen, er det tid for å gå til ro. Med stor ute- og cockpitseksjon, har Marex tatt det eneste fornuftige valget og gjort dette til en båt med to separate kabiner og fire køyeplasser.

<b>STORKJØKKEN:</b> Du kan fint gå løs på middagen her. Bra med skap- og kjøleplass, samt flere bluss på kokeapparatet sørger for det.
STORKJØKKEN: Du kan fint gå løs på middagen her. Bra med skap- og kjøleplass, samt flere bluss på kokeapparatet sørger for det.

Noen vil gjerne ha tre kabiner, men i en 36-foter blir den minste som regel svært liten. Alternativet her er å re opp til to personer i U-sofaen akter. Fordelen med to kabiner er at begge blir rommelige. Det er nesten selvsagt i eierkabinen forut, men også midtkabinen er overraskende lys og luftig.

Det er ikke vanskelig å se for seg at fire personer kan dra på lange ferieturer uten at man føler det blir trangt om bord. Noe også et fint dusj- og toalettrom med både armslag og god takhøyde sørger for.

Dommen: Vi menn båt mener:

Hvis du liker å dra på overnattings-turer i nordiske farvann, må Marex 360 CC være en av de best tilpassede tur- og feriebåtene. Det skyldes i første rekke den store uteplassen, som enkelt tilpasses vekslende værforhold. Men også fin layout og kvalitetsmessig flott innredning. Legg til meget komfortable sjøegenskaper, og du har en vinner.

<b>TODELT:</b> Dusj/toalettrommet har bra takhøyde og to adskilte avdelinger. 
TODELT: Dusj/toalettrommet har bra takhøyde og to adskilte avdelinger. 

Lengde, m: 10,99–11,49

Bredde, m: 3,49

Dypgang, m: 0,97–1,10

Drivstoff, l: 750

Vann, l: 350

Varmtvann, l: 60

Septik, l: 190

Soveplasser: 4+3

Sitteplasser: 12 i cockpit

MOTOR/PRISEKSEMPLER:

Drev:

Volvo Penta D6-400

Toppfart: 33 knop

Pris fra: 3 626 000

Volvo Penta D6-440

Toppfart: 35 knop

Pris fra: 3 747 000

Volvo Penta 2x D4-300

Toppfart: 40 knop

Pris fra: 4 115 000

Aksel:

Volvo Penta D6-440

Pris fra: 3 570 000

Volvo Penta D6-480

Pris fra: 3 616 000

Se mer

Denne saken ble første gang publisert 06/05 2020, og sist oppdatert 17/06 2020.

Les også