Marex 330 Scandinavia
Feriebåt skreddersydd for norske forhold
Navnet er velkjent, men båten er tvers igjennom ny. En feriebåt skreddersydd for norske forhold – akkurat slik tilfellet var med den populære forgjengeren.
En av årets viktigste nyheter blant tur- og feriebåtene er den nye Marex 330 Scandinavia. Et navn som klinger godt i ørene, og som skal ta opp arven etter en svært populær forgjenger.
I dagens moderne Marex-program skal 330 Scandinavia være et alternativ til toppmodellen 375, for den som ikke trenger like mye plass, men som vil ha tilnærmet samme format.
Den nye modellen fås i to størrelser, en med kort og en med lang badeplattform, først og fremst for å være tilpasset marinaer med begrensning i størrelse. Fra hekken og fremover er det ingen forskjell.
Den lengste versjonen er på 10,49 meter, med en bredde på 3,4 meter. Det skal gi gode plassforhold, og vi kjenner igjen mange av elementene som Marex har gjort suksess med i sine andre modeller.
330 Scandinavia har bakvegg mellom cockpit og akterdekk, dermed er den spesielt egnet for Skandinavia med skiftende vær- og temperaturforhold.
Tekniske data
Lengde kort/lang, m: 9,99/10,49
Bredde, m: 3,4
Dypgang 1/2 motorer, m: 1,1/0,9
Vekt lett/maks, kg: 5500/7430
Personer: 8
Soveplass: 4+2
Drivstoff, l: 650
Vann, l: 300
Septik, l: 200
Motor: Enkel eller dobbel, 440–540 hk
Pris: Fra ca. 3,2 millioner
Sol og regn
Akterdekket med stor sofaløsning er i utgangspunktet åpent for de fine dagene underveis, men takket være skyvetak i stoff og kalesjen som trekkes frem fra sideveggen i overbygget, trenger du ikke bekymre deg for en overraskende regnbyge. Her går værsikringen på rekordtid.
Cockpitområdet har en tilsvarende tilnærming til båtlivet, med stor takluke og vindusflater.
Nytt for 330 Scandinavia er skyvedør på styrbord side slik at det er lett for føreren å komme inn og ut på siden, samt ekstra dashbordplass i taket foran førerposisjonen.
Layouten følger et velprøvd mønster med bysseområde på styrbord side og spiseplass vis-à-vis. Her er også den vanlige løsningen med vipperygg på sofaen i front. Den fungerer dermed også som dobbelt co-pilotsete underveis.
To lugarer
Under dekk er det to rommelige soveplasser, en midtkabin og en kabin i baugen – begge med dobbeltkøye. I forkabinen er køya stilt litt på skrå, noe som gir bedre plass på det kombinerte toalett/dusjrommet på styrbord.
Dermed er det blitt plass til en egen dusjnisje, et viktig praktisk element på lengre ferieturer. Om man har lyst til å være enda flere på tur, kan det også res opp til to på sofaen i cockpit.
Brødreparet Espen og Thomas Aalrud står bak Marex, og kan fortelle om eventyrlig suksess de siste årene:
– Vi har solgt hele 2021- og 2022-produksjonen til forhandlernettverket, og ved produksjonsanlegget i Litauen har vi nå 300 personer i arbeid, forteller Espen Aalrud.
Han legger til at det fortsatt er noen båter tilgjengelig for levering i Norge til sommeren 2021, blant dem én 330 Scandinavia.
Bredt motorutvalg
Marex 330 Scandinavia kommer med et bredt motorutvalg. Du kan velge mellom Volvo Penta D6-440 med drev, og D6-480 med V-aksel, samt 2x D3-220 med drev.
I tillegg leveres båten med 2x270 hk i form av 3,0-liters V6 fra Mercruiser og Axius joystickstyring.
– Her i Norge er det populært med enkeltinstallasjon, mens man i Middelhavet sverger til to motorer, forklarer Aalrud.
– Akselløsningen har noen trofaste tilhengere i Norge, men er viktigst med tanke på innenlandsmarkedet i Europa, samt for de tøffe bruksforholdene i Asia.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2021