Frauscher 1017 GT Air

Fra foten av Alpene

Det østerrikske verftet klinker til med en nydelig 10-meter.

<b>SOMMERLIG:</b> Den nye Frauscher 1017 GT Air kommer uten kalesje.
SOMMERLIG: Den nye Frauscher 1017 GT Air kommer uten kalesje. Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

Det er alltid litt vanskelig å forestille seg at de nydelige Frauscher-båtene blir til ved foten av mektige østerrikske alper. Ved nærmere ettertanke likevel ikke.

For når man tenker på alle de vakre runabout-modellene som har blitt laget på den italienske siden av fjellene, hvorfor i alle dager skulle ikke en østerriker få til det samme?

Og det har Frauscher-verftet gjort. De siste 10 årene med en stødig strøm av stadig mer overveldende solskinnsbåter. I år er verftets nykommer gått litt ned i størrelse, men har like fullt oppmerksomhetsskapende kraft i seg.

Frauscher 1017 GT Air baserer seg på 1017 Lido-modellen fra 2013, men tar steget videre når det gjelder utvendig plass.

To solsenger akter, et rommelig uteområde i baugen med utfellbare bord og komplett toalettløsning i konsollen sørger for at du kan nyte lange dager på sjøen uten strandhogg. To store kjøleskuffer og musikkanlegg med 14 høyttalere bidrar til å holde stemningen på topp.

<b>UTEPLASS:</b> I baugen er det sittegruppe. Båten er godkjent for 10 personer. 
UTEPLASS: I baugen er det sittegruppe. Båten er godkjent for 10 personer.  Foto: Produsent

Når skipperen og gjestene blir lei av å duppe over smaragdgrønn sandbunn, eller senke kroppen i 25 graders badevann er det bare å fyre opp. Da dundrer to bensin- eller dieselmotorer på til sammen 860 hester i gang.

<b>LAUNCHCONTROLL:</b> Bak en liten vindskjerm kontrollerer du opp til 860 hester. 
LAUNCHCONTROLL: Bak en liten vindskjerm kontrollerer du opp til 860 hester.  Foto: Produsent

Og du finner veien hjem med en 12-tommers Raymarine Axiom Pro kartplotter. Prøvekjøre? Da kan du booke deg inn på testsenteret i Port Adriano på Mallorca. Regn med en kredittsjekk i forkant ...

Tekniske data:

Lengde, m:  9,99

Bredde, m:  2,99

Vekt, kg:  Fra 3900

Motor:  600–860 hk

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bat nr 03 2019