Frauscher x Porsche 850 Fantom Air

Startknappen er selvsagt på venstre side

Har drivlinjen til Porsche Macan og startknappen er plassert på Porsche-vis.

Pluss ikon
Testing: Frauscher x Porsche 850 Fantom Air - eller bare eFantom - under test på Gardasjøen.
Testing: Frauscher x Porsche 850 Fantom Air - eller bare eFantom - under test på Gardasjøen. Foto: Produsent
Først publisert Sist oppdatert

Porsche og det østerrikske verftet Frauscher har gått sammen om å utvikle eksklusive Frauscher x Porsche 850 Fantom Air - eller bare eFantom.

Det dreier seg om en 8,67 meter lang og 2,49 meter bred daycruiser med drivlinjen til elektriske Porsche Macan.

Det innebærer to permanente synkronmotorer som i eFantom er begrenset til 400 kW, cirka 535 hestekrefter. En aksling overfører kraften fra den elektriske motoren til drevet.

Elmotoren er plassert bak i båten mens batteriet på 96,8 kWt nettokapasitet er plassert noe lenger frem under lounge-området.

Ifølge Porsche skal båten ved en marsjfart på 22 knop ha en rekkevidde rundt 45 kilometer. Maks rekkevidde oppgis til 100 kilometer. Settes drivlinjen i Sport Plus-modus er toppfarten 46 knop.

<b>BAK SKJERMEN:</b> Ratt og instrumenter à la Porsche. Rattet er kledd i kunstskinn for å bedre tåle saltvann. I typisk Porsche-ånd er startknappen på venstre - babord - side av rattet.
BAK SKJERMEN: Ratt og instrumenter à la Porsche. Rattet er kledd i kunstskinn for å bedre tåle saltvann. I typisk Porsche-ånd er startknappen på venstre - babord - side av rattet. Foto: Produsenten
<b>BEKVEMT:</b> Stolene ser også ganske sportsbil-inspirerte ut. 
BEKVEMT: Stolene ser også ganske sportsbil-inspirerte ut.  Foto: Produsenten

800 volts batteriteknologi sørger for at eFantom kan hurtiglades med en maks ladehastighet på 250 kW, noe som innebærer at batteriet under ideelle kan lades fra 10 til 80 prosent under 30 minutter.

Båten hadde verdenspremiere på båtmessen i Düsseldorf i januar, og skal i første omgang kun produseres i 25 first edition-versjoner til 561 700 euro per stykk. Utleveringene starter i år.

<b>SOLING:</b> To bekvemme solsenger over rommet som skjuler elmotoren fra Porsche Macan. 
SOLING: To bekvemme solsenger over rommet som skjuler elmotoren fra Porsche Macan.  Foto: Produsenten
First edition: I første omgang skal båten produseres i kun 25 eksemplar av Frauscher som holder til i Ohlsdorf i Østerrike.
First edition: I første omgang skal båten produseres i kun 25 eksemplar av Frauscher som holder til i Ohlsdorf i Østerrike. Foto: Produsent

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 16 2024