Test: Hydrolif X-26 S
Forbruket er oppsiktsvekkende nøysomt i en såpass stor båt med et slikt fartspotensial
I over et år har vi fulgt utviklingen av den nye Hydrolift-modellen. Ikke rart vi er spente på sluttresultatet før den første testturen.
Det er kanskje ikke noen drømmedag på sjøen. Men det er en drømmedag for den første testturen med Hydrolift X-26 S. Dagen i forveien blåste det opptil sterk kuling i ytre Oslofjord, men på testdagen nøyer været seg med å veksle mellom frisk bris og liten kuling.
Resultatet er formidable testforhold. Her varierer det mellom tunge havbølger i 2-2,5-meters klassen, via rotete returbølger til krapp strømsjø på rundt meteren.
Og akkurat her ute ved Strømtangen fyr er det en salig blanding av alt dette. Det er en av de dagene du stuer unna alt løst, fester dødmannssnoren godt og spenner fra mellom fotplate og seterygg for ikke å bli slengt veggimellom.
X-26 S er en viktig båt for Bård Ekers Hydrolift, kjent for sine raske, eksklusive og kostbare båter. Med X-serien tok Hydrolift steget inn i en noe mer folkelig del av båtmarkedet. Den mindre og rimeligere X-22 kom i 2017.
Les også: Her finner du Vi Menn Båts test av Hydrolift X-22
I 2018 var det klart for X-26 S som vi har testet.
S-versjonen er en særegen båt, en spennende variasjon av åpen konsollbåt, med sterke innslag fra daycruiser- og sundeck-konsept.
Holder fast på DNA-et
Tøffe forhold er noe Hydrolift X-26 S har vært vant med i utviklingsperioden. Vi har fulgt utviklingsprosessen tett i over et år og vært vitne til både opp- og nedturer. Men fremfor alt har vi vært med på reisen til et moderne industriprodukt. Fra tanke til ferdig båt.
Hydrolifts tilknytning til Eker Design gir dem noen muligheter andre norske båtprodusenter ikke har, med store design- og tekniske ressurser i samme konsern.
Viljen til å holde fast ved Hydrolifts DNA er sterk, samtidig tenkes det vekt, kostnader og nytteverdi, fordi X-serien ikke kan koste det samme som Hydrolifts spesialbygde Signature-modeller.
Motvind
Ingen suksess uten motvind, riktignok. Bård Eker holder en beskyttende hånd over Hydrolift med sitt engasjement og sin entusiasme. Men av og til blir den økonomiske virkeligheten slik at det må tas tøffe valg.
På forsommeren 2018 måtte produksjonsstaben slankes. X-26-prosjektet måtte en periode vike plass for ferdigstillelsen av den første P42 SUV med prislapp på over 10 millioner.
Les også: P-42 SUV - med vannjet fra Rolls-Royce
Men X-26 S ble ferdig til slutt, med lansering på Båter i sjøen i Oslo i september 2018.
Nå er det min tur til å føle X-26 på tennene. Og det kjennes som å møte en gammel bekjent, for jeg har på sett og vis vært om bord før: Gått rundt i finér-cockpiten på modellverkstedet hos Eker Design, sittet på do nede i kabinen med VR-briller på (i virkeligheten på en krakk i et tomt rom).
Sett de detaljerte beregningene for to-stepp skroget og hvordan vindskjermen skal kanalisere vekk turbulens fra cockpiten.
At det virkelige resultatet ligger så tett opp til det jeg har erfart underveis er en honnør til utviklingsverktøyene – så vel tradisjonelle som moderne.
Spennende grep
Konseptet er utvilsomt spennende og temmelig nyskapende. I alle fall er det ikke så mange andre båter på markedet akkurat maken til X-26 S.
I bunn og grunn en konsollbåt eller det vi tradisjonelt har kalt skjærgårdsjeep her i Norge. Bare at det er gjort såpass mange konseptmessige grep at båten er mer enn det.
For eksempel den store cockpitsalongen akter, soldekket og kabinen forut. Det peker mer i retning av Sundeck og Walkaround.
Så vet vi også at det eksisterer planer om andre X-26-versjoner. I første omgang som variasjoner over S-modellen, men på lengre sikt kanskje også en egen daycruiser- og styrehytte-utgave.
Jeg går gjennom innredning og layoutløsninger ved brygga. Mange er flinke til å snakke om hvordan ting skal være og fungere, ikke alle klarer å levere løsningene når det kommer til stykket. Den biten har Hydrolift på det tørre.
Ikke bare i teorien
Her er noen eksempler: Kabinen foran burde vært en praktisk umulighet, men ved ulike smarte grep og utforminger fungerer den faktisk etter formålet.
Den er en typisk «nødkabin», når kveldsturen til gode venner blir litt for sen til å ta turen hjem i mørket. Eller med god plass og takhøyde når marinetoalettet skal benyttes.
Åpningen er en integrert del av sollounge-løsningen i baugen og har ingen negativ innvirkning på sitteplassene forut.
Eller sittegruppen akter, båtens store og sosiale samlingspunkt. Det høres enkelt ut når målsettingen er at den skal være både fleksibel og lettvint å endre på.
Men det har vært mange uker med tankevirksomhet og utviklingsarbeid for å få til den elegante mekanismen.
Jeg har sett den da den var en 3D-konstruksjon, jeg har holdt den første, tunge prototypen i hånden. Derfor er det ekstra artig å se at det faktisk fungerer i praksis.
Og jeg skjønner hvorfor selv seriøse båtbyggere spretter rundt som glade småbarn, når den første båten kommer på vannet og det aller meste virker slik det skal.
En motor som matcher
Men brukervennlige løsninger er ikke alt. Står det Hydrolift på skrogsiden må båten også levere dynamiske kvaliteter. På hekken av bygg nummer en henger en av 2018s høydepunkter:
Til Hydrolift fra Mercury. En av de første nye 300 hk V8 utenbordsmotorene som dukket opp i Norge, ble nemlig sendt til Fredrikstad og påmontert X-26 S.
Jeg var i Italia under lanseringen av de nye V6- og V8-motorene til Mercury i mai i fjor. Inntrykket av de nye motorene, spesielt denne 300-hesteren, var såpass imponerende at jeg måtte holde igjen litt på entusiasmen. Fenomenet «lanserings-eufori» er ikke helt ukjent blant fagjournalister.
Kortversjonen: Det meste av førsteinntrykket fra Italia stemmer godt overens med opplevelsen av motoren bakpå X-26 S. At noe også virker bedre, tror jeg kommer av at båt og motor er en nærmest perfekt match.
Det har jeg også erfart tidligere når nye, viktige motorer kommer på markedet. På noen båter virker det «bare» helt greit, mens på andre tilfører båt/motorkombinasjon hverandre en ekstra dimensjon, slik tilfellet er her. 300-hesteren henter kreftene fra en 4,6-liters V8-blokk.
Det kraftige trykket ved akselerasjon og spensten på høye turtall passer perfekt til den sportslige båten.
Er lett, går fort
X-26 S har et skrog med to stepp. Enkelt forklart trekker de luft under båten, gir løft og lavere vannmotstand. I tillegg er X-26 S er en relativt lett 8-meters båt (ca. 1900 kilo med motor).
Dermed oppnår man en høy toppfart: 54 knop med to personer og cirka 200 liter drivstoff er fort med en 300 hk. I tillegg er forbruket pent, båtstørrelse og fartspotensial tatt i betraktning.
Ulempen med mye vind og sjø er at det ikke blir forhold til å kjøre egne testmålinger. Men de stikkprøvene jeg tar er i samsvar med Hydrolifts egne målinger. Testbåten er rigget med en annen propell enn da målingene ble kjørt.
Bravo XS 24 ½-propellen blir også standardvalget på båten. Både fordi båten nå topper 54 knop (mot 52) og du får bedre effekt av motortrim i høy fart. Og 54 knop er fort på en båt av denne typen med 300 hk.
Les også: Test av ulike propeller: Fikk Hydroliften opp i 72 knop
Oppsiktsvekkende
Viktigere enn den rene toppfarten er hvor lettkjørt ekvipasjen er. Du kan i praksis velge å holde nøytral trim med unntak av de mest heftige toppfartsstuntene. Da går X-26 fint gjennom hele fartsregisteret, sågar uten merkbar planingsterskel.
En egenskap jeg setter ekstra pris på når jeg skal manøvrere gjennom krappsjøen mellom grunner og skjær i Hankø-skjærgården. Passer det å gå 14–16 knop, ja så gjør den det.
Et ofte brukt marsjfartområde på hyggeturer i skjærgården er 25–30 knop. Da er komforten på topp og forbruket som lavest.
1,2 liter per nautisk mil er oppsiktsvekkende nøysomt i en såpass stor båt med et slik fartspotensial. Og du skal godt over 40 knop før ekvipasjen lukter på 1,5 l/Nm. Potensielt mye moro, uten at det blir altfor fort tomt i den 350 liter store tanken.
Noe for alle
Heller ikke toppfarten er det noe hokuspokus å hente ut. Full gass, et par knepp opp på trimmen og uten videre står 54-tallet på plotteren. At båten kjennes stabil og ikke trenger bruk av ZipWake for å kompensere for sidevind er en bonus.
Da kan man i stedet bruke den mentale kapasiteten til å holde utkikk etter hundrevis av merkebøyer til hummerteiner som dupper mellom skumtoppene i det skarpe høstlyset.
Det mest gledelige med kjøreopplevelsen er likevel hvordan den takler de røffe forholdene. Trygge, sportslige sjøegenskaper er nettopp det Hydrolift X-26 S leverer.
Det høye fribordet og stepp-skroget holder sjøsprøyten forbløffende godt ute – særlig tatt i betraktning hvor åpen båten er. Du kan holde god fart i krappsjøen uten at slagene blir for harde.
Men det er når de større havbølgene ruller inn du virkelig kjenner den gode følelsen av kontroll. Du kan kjøre hardt, utfordre deg selv og båten til å treffe riktig inn mot bølgetoppene.
Eller bare slakke av på gassen. Da har skroget kapasitet nok til å ri av bølgene og du behøver ikke gjøre mer enn noen få kursjusteringer for at ferden skal bli behagelig.
Med vind i håret og adrenalin i kroppen skvetter vi fra bølgetopp til bølgetopp i medsjøen inn mot Fredrikstad.
I august 2017 fortalte Bård Eker oss hvordan han ville at den nye Hydroliften skulle være. Og X-26 S må være så nær det er praktisk mulig å komme.
Vi Menn Båt mener:
Det er lett å trekke sammenligningen mellom den nye X-26 S og klassikeren fra 2003. X-26 S byr på tilsvarende grad av sportslighet som forgjengeren. Samtidig er den nye modellen bedre tilpasset moderne båtbrukere. De vil ikke «bare» ha en kjøremaskin, men en båt som også kan en masse andre ting. Det fikser X-26 S. I tillegg er den konkurransedyktig priset – egenskapene tatt i betrakting. Den har bokstavelig talt X-faktoren som skal til når det står Hydrolift på skrogsiden.
Testdata
Hydrolift X-26 S med Mercury Verado V8 300 hk
Turtall, Fart, Forbruk, Forbruk o/m knop l/t l/NM
1000 5,0 5,3 1,1
1500 6,5 8,5 1,3
2000 8 15 1,8
2500 11,5 19 1,6
3000 17 23,5 1,4
3500 24 28 1,2
4000 31 38 1,2
4500 37 48 1,3
5000 42 64 1,5
5500 48 80 1,7
6000 52/54* 94 1,8
*) Toppfart med ny standardpropell.
Målinger utført av Hydrolift
Tekniske data
Hydrolift X-26 S
Lengde, m: 8,11
Bredde, m: 2,45 m
Vekt, kg: Fra 1.900 kg inkl. motor
Skrog: 24 grader, to-step teknologi
Motor, enkel: Mercury 250–400 hk
Motor, dobbel: Mercury 2x300 hk)
Fart, knop: 50+ (med 300 hk)
Materiale: GRP sandwich
Drivstoff, l: 350
Personer: 8
Soveplasser: 2+1
Priser (2018):
250 hk: 998 000 kroner
300 hk: 1 035 000 kroner
400 hk: 1 085 000 kroner
2 x 300 hk: 1 327 000 kroner
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bat nr 01 2019