Finnmaster F11

Ny toppmodell med velprøvd løsning

Hardtop og gode boforhold i toppmodellen Finnmaster F11

<b>SPREK:</b> Med to Yamaha 300-hestere gjør Finnmaster F11 rundt 46 knop i toppfart
SPREK: Med to Yamaha 300-hestere gjør Finnmaster F11 rundt 46 knop i toppfart Foto: Produsenten
Først publisert Sist oppdatert

Finnmaster brukte den internasjonale båtutstillingen Boot 2024 i Düsseldorf til lanseringen av sin nye, store tur- og weekendcruiser.

Med lengde på 10,22 meter og bredde på 2,99 meter er Finnmaster F11 merkbart større enn de tidligere toppmodellene T9 og T9 ST.

Her har du en typisk hardtopbåt med de fordelene det gir i nordisk klima. En lang takseksjon dekker over det meste av cockpit og akterdekk, samtidig har du den obligatoriske takluken for sol og luft når været er bra.

Velprøvd løsning

Sammenlignet med Askeladdens nye C97 er hardtopløsningen mer konvensjonell, med dollbord på begge sider av hytta for passasje mellom baug og akterdel.

Les også: Askeladden C97 - Storbåten skal fikse det meste

Forut finner du en svær solseng for inntil tre personer, slik at solbaderne har sitt eget område.

<b>KJENTE LINJER:</b> Finnmaster F11 har typiske familietrekk i designen. Marsjfart på 25–30 knop. 
KJENTE LINJER: Finnmaster F11 har typiske familietrekk i designen. Marsjfart på 25–30 knop.  Foto: Produsenten

Selve cockpitområdet varter opp med velprøvd layout, der du finner bysseløsning på styrbord side og sittegruppe for inntil fem personer vis-à-vis. En ekstra ileggsplate for bordet gjør at også aktersofaen fungerer som spiseplass.

<b>TO KABINER:</b> Soveplassen i baugen har dobbeltkøye med mulighet for splitt, mens stikkabinen har dør og dobbeltkøye på tvers. 
TO KABINER: Soveplassen i baugen har dobbeltkøye med mulighet for splitt, mens stikkabinen har dør og dobbeltkøye på tvers.  Foto: Produsenten

Joystickkjøring

Forut er det dobbeltsete på passasjersiden og et velpolstret førersete for skipperen. Førerplassen kan utstyres med avansert marineelektronikk fra Garmin, og med dobbelt motorinstallasjon er det mulighet for joystickstyring, godt hjulpet av baugpropell fra Sleipner integrert i styringssystemet.

Under dekk er det stor dobbeltkøye i baugen, som også kan splittes hvis det er ønskelig.

<b>FORUT:</b> Lyse materialer, store vinduer og lysslisser i taket under dekk. 
FORUT: Lyse materialer, store vinduer og lysslisser i taket under dekk.  Foto: Produsenten

En bonus for den rommelige stikkabinen under cockpitdørken er den separate inngangen med egen dør på styrbord side. Mellom seng og dør er det en liten sittebenk, fint når man skal skifte før leggetid, eller det er på tide å stå opp.

Yamaha regjerer

Yamaha regjerer på Finnmaster-hekken, og du kan velge mellom tre utenbords V6-alternativer: 2x250 hk, 2x300 hk eller de nye 2x350 hk.

<b>KLASSISK:</b> Løsningen i cockpit gir seg nesten selv i en båt av denne typen.
KLASSISK: Løsningen i cockpit gir seg nesten selv i en båt av denne typen. Foto: Produsenten

Kjøredata fra Finnmaster viser at båten oppnår hele 46 knop med 2x300 hk og 44 knop med 2x250 hk.

Mest effektive marsjfartområde ligger på 25–26 knop, med et forbruk i området 2,3 til 2,4 liter per nautisk mil, eller rundt 60 liter i timen.

Prisen på Finnmaster F11 ser ut til å havne på rundt 4,5 millioner.

Tekniske data:

Finnmaster F11

Lengde, m: 10,22

Bredde, m: 2,99

Vekt, kg: 3 600

Personer: 8

Soveplasser: 4

Kabiner: 2 

Motor, hk: 500–700 hk

Drivstoff, l: 720

Vann, l: 150

Pris: Ca. 4,5 millioner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 16 2024