Test: Ibiza 711 Touring
Behersker båttypen til fingerspissene
Downsizing er tingen for 2023-sesongen, og med sin nye syvmeters daycruiser treffer Ibiza planken bortimot perfekt.
Når vi snakker om Ibiza-modeller, handler det aller meste om daycruisere. Helge Duus er mannen bak mange flotte Ibiza-modeller opp gjennom årene, men de fleste vil nok forbinde merket med daycruiser-modellene.
Hele veien fra den første Master Miami, via Ibiza 24 Touring og flere andre klassikere, frem til dagens modellserie. Seks av ni modeller i dagens Ibiza-program er daycruisere, fra den minste 640-modellen opp til flaggskipet Ibiza 911.
Les også: Vi Menn Båts test av Ibiza 811 Touring
Denne gangen har vi luftet oss i en av de nyeste modellene. Ibiza 711 Touring ble lansert til 2022-sesongen, og plasserer seg ganske midt i verftets daycruiser-utvalg.
De siste årene har mye handlet om store daycruisere, men nå som flere må telle kronene er det neppe noen dårlig idé å kunne tilby en sprellfersk daycruiser-modell i syvmeters klassen.
Fin båtstørrelse
En båt på rundt syv meter er bortimot den ideelle dagsturplattformen. Her er det plass til alt og alle, sjøegenskapene er behagelige, båten kjennes sportslig og du behøver ikke å putte på altfor store og kostbare motorer for at det skal gå unna.
Og, slik som tilfellet er med Ibiza 711 Touring, har du overnattingsplass for to og et separat toalettrom i tillegg.
Med en erfaren penn til å skisse opp interiøret, blir det riktig bra å være om bord. 711 centimeters lengde og 250 centimeters bredde gir nemlig akkurat nok plass til komfortable sitteplasser i cockpit, som ikke går på bekostning av bevegelsesfriheten rundt i båten.
En smart passasje på styrbord side akter uten at det må tråkkes i puter, samt en fint integrert trapp mellom kabinbør og dashbord opp til fordekket, gjør det enkelt å komme ut og inn av båten.
Testbåten har behagelige sitteputer i pent, lysegrått stoff. Føreren har en egen sportsstol, mens copilotsetet er et dobbeltsete med vipperygg. Dermed er det gjort i en håndvending å snu sitteretningen mot aktersofaen og sittebenken på styrbord side.
Et smart klaffebord vippes ut fra skrogsiden, og på noen få sekunder har du en sittegruppe for en matbit, en kopp med noe varmt eller et glass med noe godt i. Aktersofaen har også vipperygg. Dermed kan du nyte utsikten mot vannet, enten for anker, eller med et par passasjerer under rolig kjøring.
Liker seg i bølgene
Det er smågrått sensommervær da jeg kjører Ibiza-en ut Tromøysundet ved Arendal. Kursen settes mot Gitmertangen og området utenfor, der grunner, bratte svaberg og åpen sikt mot Skagerak alltid sørger for interessante bølgeforhold. Akkurat denne dagen er det bare en liten bris, men takket være kuling natten i forveien er det passe rotete skvalpesjø. Legg til noe retursjø fra land, så får skroget litt å bryne seg på.
Det går en rød tråd gjennom skrog- og sjøegenskapene til Ibiza. Merket har et DNA som gjør at du kan kjenne deg igjen, enten båten er liten eller stor. Størrelsen har selvsagt mye å si for hvor mye bølger som fortsatt gir komfortabel gange, men i bunnen ligger en deilig følelse av å kjøre en klassisk V-bunnsbåt.
I dag vil mange ha maksimal innvendig plass. Enkelt forklart gjør dette båtene bredere, med rettere skrogsider. En annen konsekvens er at bredden føres lenger frem i båten. Som regel går dette på bekostning av kjørekomforten i bølger. I tillegg hører du stadig oftere skrogstøy – klunk og klank fra bølgeslagene mot skroget.
Dette slipper du i Ibiza 711 Touring. Her har du en ekte kjørebåt som takler det aller meste av testdagens rotesjø uten at det blir ubehagelig om bord. Der jeg tror lufteturen skal avsluttes med et smell, lander båten i stedet forbløffende mykt og helt uten lyd eller vibrasjoner fra skrog eller interiør.
Slikt setter en engasjert båtfører stor pris på.
V6 gir mer komfort
Testbåten er utstyrt med den firesylindrete Yamaha F200, mens anbefalt motorstørrelse er fra 200 til 250 hk. Det er isolert sett ikke noe å utsette på hvordan båten går med 200-hesteren på hekken.
De fleste klarer seg med en toppfart på 36 knop, samt et behagelig og økonomisk marsjfartområde fra rundt 20 til 27 knop (se testdata for detaljer). Dessuten går båten usedvanlig lett i plan, med kun en liten antydning til planingsterskel rundt 10 knop. Det gjør den svært lettkjørt.
Likevel vet vi fra andre båter i denne klassen at det er stor forskjell på opplevelsen og følelsen om bord hvis du velger den med en V6-motor.
Ibiza er ikke knyttet opp mot et bestemt motormerke, men den vanligste V6-kombinasjonen i forhandlernettverket er med Yamahas 225/250 hk eller Suzukis 250 hk. Med Yamaha 250 hk ligger toppfarten på 46 knop.
Det er moro en gang imellom, men viktigst er det at kjørekomforten blir høyere og lydbildet penere i det typiske marsjfartområdet. Eksempelvis går V6-motoren 3500 o/m i 27 knop, mens 200 hk går 4200 o/m.
Erfaringsmessig blir ikke forbruket vesentlig høyere før du utnytter det ekstra fartspotensialet, og i 27 knop bruker 250 hk 1,1 l/nautisk mil, mens 200 hk bruker 1,3 l/nautisk mil. Ibiza 711 Touring kommer med en bra utstyrspakke som standard, og koster fra 969 000 kroner med 200 hk, og fra 999 000 kroner med V6-motor.
Vi Menn Båt mener:
Hvis du skal koke ned de viktigste egenskapene du vil ha i en daycruiser på syv meter, blir du fort stående igjen med Ibiza 711 Touring. Den viser hvorfor erfaring og tradisjon er viktig for vellykkede båtprodukter, gjerne til folk som setter pris det lille ekstra i form av kvalitet og sjøegenskaper.
Testdata
Ibiza T711 med Yamaha F175
Turtall, Fart, Støy, Forbruk, Forbruk, o/m knop dBA l/t l/Nm
1000 4,5 59,5 3,0 0,7
1400 5,5 63,0 4,5 0,8
1800 7,0 67,0 7,0 1,0
2200 8,0 67,0 11,0 1,4
2600 10,0 72,0 14,5 1,5
3000 15,0 74,5 19,0 1,3
3400 20,0 77,5 23,0 1,2
3800 24,0 78,0 28,0 1,2
4200 27,0 79,0 34,5 1,3
4600 30,0 80,5 42,0 1,4
5000 33,0 81,5 56,0 1,7
5500 36,0 84,5 69,5 1,9
Tekniske data
Lengde, m: 7,11
Bredde, m: 2,5
Vekt tom, kg: 1750
Vekt med motor, kg: 2025
Drivstoff, l: 185
Vann, l: 25
Personer: 7
Soveplasser: 2-4
Kabiner: 1
Anbefalt motor: 200–250 hk
Pris ca.: 969 000 kroner
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 59 2022