Test: HR 602 CC
Det er enkelt og greit veldig mye båt for pengene
Ikke alle trenger fancy, raske båter. Noen synes det er helt ok med en praktisk båt som ikke koster all verden.
Svenske HR Boats har spesialisert seg på mindre landsteds- og fritidsbåter i den rimelige delen av båtsegmentet. Felles for dem alle er svært konkurransedyktige priser.
Mens mange båtprodusenter prøver å bli mer eksklusive i pris, design, utstyr og egenskaper, holder HR Boats fortsatt fast ved grunnprinsippet: Det handler om prisgunstige, praktiske og sikre båter.
Jeg skal ut i konsollmodellen HR 602 CC. Det er sammen med søstermodellen og bowrideren 602 BR den største båten i HR-programmet. De deler skrog, som navnet tilsier på 6,02 meter og med en V-bunn som på sitt skarpeste er på 21 grader.
Uansett hvordan du snur og vender på det – prisen er det som gir størst hakeslipp med HR 602 CC. Med 140-hesters Suzuki på hekken, koster båten snaut 400 000 kroner.
Det er enkelt og greit veldig mye båt for pengene. Ikke bare fordi det er billig, men HR 602 CC byr i tillegg på stort innvendig volum.
Bred hele veien
Du merker det når du går om bord. Her er det høye skrogsider og ikke bare å skritte rett ned på dørken. Det er smart å ta omveien via konsollene i baugen eller akter.
Mange setter pris på det høye fribordet. Det skal mye til at en av de små tipper over kanten, mens de fiskeglade har en trygg støtte når de skal ha fangsten om bord. Det gir ikke båten de mest sexy linjene, men da er HR uansett feil adresse.
Volumet får HR 602 CC ved hjelp av stor innvendig bredde i det meste av båtens lengde. Dessuten er styrekonsollen trukket langt frem i båten, er slank og tar dermed opp lite av dørkplassen. Resultatet er svært god plassutnyttelse.
I akterdelen er det rene ballsalen. Her blir det ingen konflikt mellom sitte- og boltreplass siden det er masse rom mellom de to enkeltsetene bak konsollen og aktersofaen.
To enkle bord kan vippes frem fra hver skrogside og stolene snus rundt slik at det blir en liten sittegruppe når du ligger i havn.
Du skulle tro det ble lite plass forut når det er så mye akter, men også foran konsollen får du valuta for pengene. En liten U-formet sittebenk med stuveplass under.
Baugspydet og to trinn ned i båten vitner om at dette er enkleste vei inn og ut av båten. Rom til å legge nedi saker og ting har du også i akterbenken. Det er også her du oftest merker mest til «billigbåten» HR, siden lukene virker spinkle og ikke alt under er like forseggjort. Men funksjonaliteten er det lite å utsette på.
Lettkjørt er ordet
Jeg kjører ut av den beskyttede havna og kommer ut i fjorden. Det blåser frisk bris i dag og vinden lager småkrappe bølger. Det er fine forhold å prøve ut HR 602 CC i. De færreste kjøper en slik båt for lange strekk utaskjærs, men fjordblåst og -bølger vil nok eieren og passasjerene sette pris på at båten takler.
Alt ved HR 602 CC signaliserer at den skal være trygg og lettkjørt. En båt de aller fleste føler de mestrer uten lang fartstid. Den er i alle fall enkel å håndtere inn og ut av brygga og går i plan uten noen markert terskel.
Om du har aktersofaen full av folk er det sikkert smart å trimme motoren inn ved akselerasjon, men med meg alene om bord går det av seg selv.
Jeg kjører de vanlige testprosedyrene med målinger, svingkjøring, sjekker ut hvordan skroget tar seg av bølger ved ulike vinkler og hastigheter. Og inntrykket av den snille, enkle båten holder seg fjellstøtt gjennom samtlige.
Nei, det er ikke spesielt spennende, men så er det heller ikke ambisjonen til HR. Fjordbølgene affiserer ikke egenskapene i særlig grad. Selv om båten er bred har baugen en utforming som ruller av småbølger uten at det blir harde slag.
Krever lite ekstrautstyr
Det går fint å kjøpe HR 602 CC med en mindre motor enn 140 hester. Men prismessig er det ikke voldsomt mye å tjene på det. Den typiske HR-kunden vil kanskje ikke bry seg altfor mye om toppfart på snaut 36 knop, men vil helt sikkert sette pris på at den store motoren går på snille turtall og med moderat støynivå rundt 20–25 knop.
Førerplassen er fint lagt opp med plass til plotter rett i siktlinjen, og motorinstrumenter samt gir/gasspak korrekt plassert midt på konsollen. Foran copiloten er det et oppbevaringsrom med ladeuttak og solid håndtak. Med fotstøtter og mulighet til å sitte tett på ratt og gass har du fin kontroll selv når det er urolig sjø.
Standardutstyret er bra, med komplett putesett, stoltrekk, vannskibøyle, bluetooth-høyttalere, grå laminatdørk og fast drivstofftank på 170 liter. Du kan spandere en liten kartplotter i tillegg, eventuelt hardtopkalesjen om du planlegger å bruke båten i ruskevær.
Vi Menn Båt mener:
En seksmeters konsollbåt med 140 hester til rundt 400 000 kroner? Da kunne vi sannsynligvis tatt til takke med flere kompromisser enn det HR 602 CC byr på. Den virker som en ærlig, robust bruksbåt. I tillegg er den lettkjørt og har god plass om bord.
Tekniske data
Lengde, m: 6,02
Bredde, m: 2,3
Vekt tom, kg: 750
Drivstoff, l: 170
Personer: 7
Anbefalt motor: 100–140 hk
Pris, fra: Rundt 400 000 kroner
Testdata
Turtall, o/m Fart, knop Støy, dBA
1000 4,0 58,5
1500 5,5 62,5
2000 6,5 66,5
3000 12,5 78,0
3500 17,5 81,0
4000 21,5 78,0
4500 26 82,0
5000 29 83,5
5500 32 83,0
6000 35,5 84,0
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bat nr 04 2019
Denne saken ble første gang publisert 02/06 2023, og sist oppdatert 15/06 2023.