Test: River 460

Endelig er denne båttypen tilbake

Det svinger av toppmodellen til norske River Boats. 460-modellen er noe så sjelden som en ungdomsbåt, slik vi hadde i bøtter og spann på 80- og 90-tallet.

Pluss ikon
<b>TRENGER SLIKE:</b> Det norske båtmarkedet trenger nye og innovative modeller, særlig blant de mindre og rimeligere utgavene.
TRENGER SLIKE: Det norske båtmarkedet trenger nye og innovative modeller, særlig blant de mindre og rimeligere utgavene. Foto: Terje Bjørnsen
Publisert

Da muligheten til å bli båtbyggere på egen kjøl dukket opp med River Boats i 2018, var det en anledning Reidar Gjølstad og Christoffer Haarbye ikke kunne la passere.

Begge med fartstid i Eker Design og Hydrolift siden midten av 1990-tallet, og dermed på ingen måte ukjent med hva som skal til for å lage spenstige båter av høy kvalitet.

Likevel er spranget stort – fra avansert redningsskøyte og Hydrolift X-26, til rotasjonsstøpte småbåter. Men videreutviklingen av River er en ny og spennende mulighet for de to båtentusiastene fra Fredrikstad. De har overtatt og forbedret de velkjente River-modellene fra 290 til 420.

– Vi startet med en grundig markedsanalyse, og konsentrerte oss om å bygge opp merkevaren rundt spesialversjoner av 350-modellen, sier Gjølstad.

<b>KJAPP:</b> River 460 går over 30 knop med største motor på hekken, men er også morsom å kjøre med en 30-hester. 
KJAPP: River 460 går over 30 knop med største motor på hekken, men er også morsom å kjøre med en 30-hester.  Foto: Terje Bjørnsen

River 350 er en viktig modell, ikke bare for River, men også for fremtiden til båtlivet i Norge. Det er nemlig noe etter hvert så sjelden som en ungdomsbåt, slik vi hadde i bøtter og spann på 80- og 90-tallet.

En som skal sørge for rekrutteringen til den viktige fritidsaktiviteten båtlivet er. Det har blant annet resultert i den tøffe River Black og den lekre River VIP, pluss egne modeller for fiske og proffmarkedet.

Interessant teknologi

<b>SATSER:</b> Chris Haarbye (til venstre) og Reidar Gjølstad har lang erfaring fra Eker Design og Hydro­lift. Nå står de bak nysatsingen på River Boats. 
SATSER: Chris Haarbye (til venstre) og Reidar Gjølstad har lang erfaring fra Eker Design og Hydro­lift. Nå står de bak nysatsingen på River Boats.  Foto: Produsenten

Et av de mest spennende teknologiprosjektene hos River handler om å bygge nye båter basert på resirkulert materiale.

– Vi har kommet et godt stykke på vei. Eksempelvis med den nye 460-modellen, der har vi to versjoner i svart eller grønt som består av 50 prosent resirkulert materiale, forklarer Gjølstad.

For båtkjøperne er nemlig den nye toppmodellen River 460 den viktigste nyheten for 2023-sesongen. Opprinnelig konstruert av Helge Duus som en rimelig innstegsmodell for Ibiza, men overtatt og utviklet videre av River etter at Gjølstad og Haarbye tok over styringen.

– Båten produseres hos Roto i Slovenia, Europas største produsent av rotasjonsstøpte produkter. Det samarbeidet gir oss noen muligheter vi ellers ikke ville hatt innen teknologi og volum, forklarer Gjølstad.

<b>VIDEREUTVIKLET:</b> Skroget var opprinne­lig konstruert som en rimelig innstegsmodell for Ibiza, men ble overtatt og utviklet videre av River.
VIDEREUTVIKLET: Skroget var opprinne­lig konstruert som en rimelig innstegsmodell for Ibiza, men ble overtatt og utviklet videre av River. Foto: Terje Bjørnsen

– River 460 produseres i trelags sandwich polyetylen. Det gjør båten mer rigid og solid enn ett lag som er vanlige innen rotasjonsstøp. Godstykkelsen blir mye tykkere med den skummede polyetylenkjernen. Alle River-båter er resirkulerbare og produsert etter moderne kvalitetssikringssystemer, men 460 med sine tre lag har en mer avansert støpeprosess, utdyper Gjølstad.

Med 460 tar River et viktig steg opp i størrelse. Lengden på 4,6 meter, bredden på 1,8 meter og vekten på 210 kilo, gjør at 460-modellen fortsatt har kjølen godt plantet i småbåt-verdenen, men gir River et helt nytt marked å jobbe med.

Nå kan man konkurrere med de mindre konsoll/skjærgårdsjeep-modellene fra store produsenter.

Ulike løsninger

To versjoner av River 460 ligger klar til testing ved Ålebukta i Fredrikstad. En med tradisjonell sidekonsoll og styreposisjon på akterbenken, den andre med en mer utradisjonell løsning: her er det midtplassert konsoll og jockeysete i forkant av sittebenken akter.

<b>SITTEPLASSER:</b> Modellen med sidekonsoll har tofte i tillegg til sittegruppen forut og mange sitteplasser. 
SITTEPLASSER: Modellen med sidekonsoll har tofte i tillegg til sittegruppen forut og mange sitteplasser.  Foto: Terje Bjørnsen

Førstnevnte i svart med Tohatsus nye 30 hester, sistnevnte i rødt med 40 hester, også den fra Tohatsu. River har for øvrig et stort forhandlernettverk i Norge, men er ikke knyttet opp til en bestemt motorleverandør.

Innredningsløsningen foran konsollen er også noe ulik mellom de to båtene. På modellen med sidekonsoll er det plass til en tverrgående tofte midt i båten og en stor U-formet sittegruppe forut. Siden konsollen i båten med jockeysete er flyttet lenger forut er det ikke tofte på den, mens sittegruppen er beholdt.

I testbåten er det satt inn to modulære oppbevaringskasser forut slik at båten får et opphøyd, fluktende dekk. Fint til fiske eller soldekk. Et lite fordekk sørger for at det er enkelt å komme ut og inn av båten via baugen.

<b>RESIRKULERBAR:</b> River 460 finnes også i to utgaver der 50 prosent av båten er laget av resirkulerbart materiale. 
RESIRKULERBAR: River 460 finnes også i to utgaver der 50 prosent av båten er laget av resirkulerbart materiale.  Foto: Terje Bjørnsen

River 460 oppfører seg slik du forventer av en konsollbåt på denne størrelsen. I havn er den lettmanøvrert og enkel å håndtere. Ved rolig kjøring med rundt 2000 o/m på motoren går det i fire–fem knop. Uten noe særlig motorstøy er det et fint fartsområde for rolige turer i skjærgården.

Sporty og morsom

Men River 460 har et ganske sportslig skrog til å være rotasjonsstøpt båt, så her er det bare å hive seg over gasspaken og prøve. Forskjellen på 30 og 40 hk er merkbar, særlig fordi Tohatsus 40-hester hører til en større motorserie med mer volum og høyere vekt. Dermed blir det mer punch i akselerasjonen: 31 knop toppfart og noe livligere oppførsel enn med 30 hk.

<b>KJØRESTOL:</b> Modellen med jockeysete gir fin sittestilling. Vi savner en liten slingrekant bakerst på sittebenken, så småtterier ikke plutselig bader i motorbrønnen. 
KJØRESTOL: Modellen med jockeysete gir fin sittestilling. Vi savner en liten slingrekant bakerst på sittebenken, så småtterier ikke plutselig bader i motorbrønnen.  Foto: Terje Bjørnsen

Med en merkbart lavere pris og noe roligere sjøegenskaper er nok 30 hk totalt sett det riktige valget. 28 knop er fort nok for båtstørrelsen, og en behagelig marsjfart ligger rundt 21–22 knop.

Unntaket er hvis du ofte kjører med mye folk eller last i båten. Da vil nok det ekstra skyvet med 40 hk kjennes bra å ha i bakhånd.

Det er ikke all verdens sjø å bryne seg på, men noen hekksjøer og litt strømsjø i utløpet fra Glomma gir River 460 en passe utfordring.

Da kjennes skroget stabilt og skarpt nok til at det dekker over de fleste bølgeslagene. Et par løft i hekksjøen fra en halvplaner beviser at River 460 er den mest kjøreglade båten av sin type.

Til aktiv kjøring er jockeystolen den beste varianten, siden du sitter tett på ratt og gass/gir med god vinkel i knærne. Sidekonsollen med sitteplass på akterputen er nok den mest praktiske løsningen. Særlig hvis du skal ha noen flere om bord er det fint å fordele passasjerene på de tre sitteområdene denne modellen kan tilby.

Vi Menn Båt mener:

Det er fint med nye rimelige og lettkjørte båtmodeller. Enda bedre blir det når River 460 har egenskaper du fort blir glad i. Ved siden av det praktiske og lune materialet, setter vi pris på de sportslige sjøegenskapene, det smekre designet og den gode plassen.

Testdata

River 460 med 30 hk Tohatsu

Turtall, o/m  Fart, knop,  Støy dBA

2000  4,5  70

4000  16,5  78

5000  21  82

6000  28  87

River 460 med 40 hk Tohatsu

2000  5  71

4000  20,5  82

5000  26,5  86

5600  31  89

Tekniske data

Lengde, m:  4,6

Bredde, m:  1,8

Vekt u/motor, kg:  ca. 210

Nyttelast, kg:  582/677 (CE-kategori C/D)

Personer:  4/5

Anbefalt motor, hk:  10–30 

Maks motor, hk: 40

V-bunn, vinkel/grader:  15

Dørk:  Selvdrenerende

Pris båt: 61 980 til 98 630 kroner, avhengig av utstyr

Pris med motor, ca: 120–150 000 kroner, avhengig av utstyr, motorstørrelse og -merke

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 59 2022

Denne saken ble første gang publisert 11/03 2023.

Les også