Test: Baug 21
I marsjfartområde er forbruk og støynivå helt suverent
Baug er en spennende norsk nysatsing. Første modell ut er sportslige konsollbåten Baug 21. Den sikter høyt, men blir fallhøyden for stor?
Baug er et nytt norsk båtmerke med solide båtfolk i ryggen. Blant annet de tidligere Hydrolift-profilene Reidar Gjølstad, Pål Ve Dahlen og Chris Haarbye.
Med utgangspunkt i Sea Technology-gruppen fra Måløy har merket produsert sin moderne konsollbåt i et par år, men det er først nå for 2025-sesongen at det blir virkelig fart i sakene, blant annet med tre håndplukkede forhandlere på Øst- og Sørlandet.
Veldig åpen
Jeg plukket opp vårt testeksemplar i slutten av juli hos en av dem, Risør Båtsenter, for noen dagers test i et kystområde og på en tid av året skreddersydd for en slik båt. For relativt hyggelige sommertemperaturer – alternativt varme båtklær – er en forutsetning hvis du skal få fullt utbytte av Baug 21. Den er nemlig åpen. Veldig åpen.
Nå er det ingen som forsøker å gi deg inntrykk av at Baug 21 er noe annet enn en sportslig, lettkjørt «hopp om bord og gi gass»-båt. Her er sjøegenskaper og kjøreglede, pluss en god porsjon kvalitetstankegang hovedingrediensene.
En rask gjennomgang før jeg stikker ut fra Risør og gir meg bølgene i vold, viser flere eksempler på det. Et lett, stivt skrog med to stepp og 22 graders V-bunn er hovedingrediensen, mens et smart, kvalitetsorientert interiør følger opp.
Stor dørkplass forut
Jeg legger merke til ting som de slanke, dempede fører- og copilotstolene, akterbenken med en solid vipperygg, slik at du også kan sitte mot fartsretningen, og det myke EVA-belegget på dørken. Seks elegante kryssholt som klappes inn i relingen er et av flere eksempler på fine detaljer. Båten er godkjent for fem personer og alle sitteplassene er plassert bak konsollen, men det kan leveres ut/innfellbare benker i baugområdet. I testbåten er det svært god dørkplass forut, og i forkant av konsollen er det en stor luke med kombinasjon av teknisk- og stuerom.
Jeg er ivrig etter å komme utpå med den sportslige skjærgårdsjeepen. Ved Stangholmen fyr er det slutt på fartsbegrensningen og vi møter bølgene fra en sørvestlig frisk bris, slik at Baug 21 umiddelbart får prøve seg på det den skal være best til.
Det er et gammelt visdomsord at ingen båt har bedre sjøegenskaper enn det passasjerplassene tillater. Baug 21 er et godt eksempel på det, for mens de to bak konsollen har dempede seter og ratt, samt solid håndtak å holde seg i, er det mangelvare for de tre baksetepassasjerene. Benken i seg selv er relativt behagelig, men når en inspirert skipper angriper bølgene, etterlyses det noe å holde seg fast ifra baksetet. Ingen stor sak, men da er ønsket videreformidlet.
Får kjapt godfølelsen
Den første turen bruker jeg til å bli kjent med hvordan båten oppfører seg, og da jeg noen dager senere tar turen tilbake til Risør i like frisk sjø, er jeg blitt ordentlig godvenner med båten. I medsjø på en meter, blandet med noe dønninger går det fint å ligge rundt 40 knop, og enda litt fortere om du vil jobbe mer med gass og ratt.
Man skal være forsiktig med bajastakter i høy fart i en såpass liten, lett og rask båt. Med Merucrys 200-hester på hekken snakker vi toppfart på oppunder 50 knop, og da skal du ha et våkent øye på både omgivelser og bølger.
I løpet av tre dagene med Baug har jeg lært meg å ikke tulle for mye med trimmen. Båten liker seg best når den får gå ganske flatt i vannet og steppene gjør mesteparten av jobben med å løfte skroget ut av vannet. Da går båten også ganske stabilt selv når du passerer 40 knop.
Den er ganske slank med sine 2,25 meter bredde og noe følsom for skjevfordeling av vekt, så om du skal kjøre friskt med mange om bord opplevde jeg at det er lurt å plassere de tyngste mest mulig i senter av båten.
Lite støy, lavt forbruk
Vi målte en toppfart på 49,5 knop og båten holder seg dermed under den magiske 50-knopsgrensen. Nå er ikke Baug 21 en båt du absolutt må tyne til det maksimale hver gang du tar en tur på fjorden. Etter hvert setter du nok mer pris på et komfortabelt, effektivt og bredt marsjfartområde mellom rundt 20 til 35 knop. Da ligger forbruket rundt 0,7 til 0,85 liter per nautisk mil, og støynivået på 77 til 82 dBA. Det er helt suverent.
Dermed blir Baug 21 en perfekt «hit og dit på et blunk»-båt. Har du lagt over trekkene i cockpit, fjernes de kjapt og puttes i konsollen. Dermed går det minimalt med tid på rigging før du er på sjøen. Takket være de gode setene og vendbar ryggstøtte, rikelig med koppholdere og nesten umerkelig motorlyd, er det også hyggelig å kjøre en rolig tur mellom øyene.
Les også: Test Hydrolift X-22: Med ny motor gjør den lett 50 knop
På førerplass er det ryddig. Garmin-plotteren har eget skjermbilde for berøringsknapper som styrer alt fra lanterner til lensepumpe, slik at fysiske knapper er eliminert. Derfor begrenser innholdet på dash- bordet seg til gir/gass, motorinstrument og betjening av Fusion-anlegget.
Totalt sett gir båten et godt kvalitetsinntrykk, og konseptet som sportslig konsollbåt i premiumklassen er ikke til å ta feil av. Førsteinntrykket er dermed at Baug 21 leverer bra på de områdene den skal.
Test: Gozzi 23 Open: Stilsikker actionbåt
Vi Menn Båt mener:
Baug 21 bringer tilbake gode minner om andre sportslige, norske konsollbåter vi har gledet oss over tidligere. Særlig dukket Gozzi 23 og Hydrolift X-22 opp i hukommelsen under Baug-testen. Det handler om fine sjøegenskaper, effektiv motor/skrogkombinasjon og høy kvalitetsfølelse. Som en åpen og nesten minimalistisk konsollbåt er naturlig nok Baug 21 ikke for alle. Aller best er den for raske turer på kryss og tvers i ferieparadiset, og et ekstra pluss at det trengs minimalt med rigging før og etter båtturen. Mercurys sterke, men siviliserte V6-motor er en vinner i kombinasjon med det lettdrevne skroget. Det sørger for svært lavt støynivå og forbruk, begge deler et stort fortrinn om du liker å bruke båten ofte. Og det frister med Baug 21.
Testdata
Turtall, Fart, Støy, Forbruk, Forbruk,
o/m knop dBA l/t l/Nm
1000 5,5 63,0 4,0 0,7
1400 7 66,5 6,0 0,9
1800 9 69,0 9,0 1,0
2200 12,5 74,0 12,0 1,0
2600 19 77,5 13,5 0,7
3000 25 77,5 17,0 0,7
3400 29,5 79,5 22,5 0,8
3800 33,5 81,5 28,0 0,8
4200 37,5 84,5 34,0 0,9
4600 41 85,5 40,5 1,0
5000 44,5 87,0 52,0 1,2
5500 50 87,0 68,0 1,4
Tekniske data
Lengde, m: 6,35
Bredde, m: 2,25
Dypgang, m: 0,44
Vekt tom, kg: 820
Drivstoff, l: 130
Personer: 5
CE-kategori: C
Anbefalt motor, hk: 150–200
Toppfart, knop: 48
Pris, fra: 933 000 kroner
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 59 2024