Langtest: Pioner GO

Rimelig båt som passer for hele familien

Pioners nye modell har en viktig oppgave. Den skal hjelpe unge og ferske båtbrukere til å oppdage båtlivets gleder. Men kan fort bli hele familiens favoritt.

Pluss ikon
<b>PLASS TIL ALLE:</b> Hyggelig når ungdommen kan invitere far, mor, vofsa og lillesøster på båttur. Ikke alle ungdomsbåter har den muligheten. 
PLASS TIL ALLE: Hyggelig når ungdommen kan invitere far, mor, vofsa og lillesøster på båttur. Ikke alle ungdomsbåter har den muligheten. 
Publisert

Det er ikke første gang Pioner lager en båtmodell for barn og unge. Den mest ikoniske er Pioner 8, den lille jolla mange nordmenn har fått sine første båtopplevelser i, før man tok turen videre til klassikere som With 10 med 20 hk Johnson, eller GH 11 med 20 hk Yamaha.

Dagens båtverden krever mer enn glassfiberskall med styrekult på motoren og en vill galopp over fjordbølgene. Mykplastbåter og små RIB-modeller har overtatt for de tradisjonelle jollene, rattstyring og elektrisk start hører ofte med. Det kan vi delvis takke overgangen fra to- til firetaktere for. Mer miljøvennlige, ja vel, men også med mer moment i styringen og langt tyngre å dra i gang manuelt.

Det er bra at store småbåtmerker som Pioner lager modeller for ferske båtbrukere. Det gir gode opplevelser og fin læring for fremtidige båtentusiaster. Samtidig stiller det en del krav til båten; den bør være lettkjørt, trygg og hyggelig å være om bord i alene eller med venner.

Når du går om bord i Pioner GO er det lett å legge merke til at dette er en helt ny båt. Linjene er moderne og tidsriktige, dessuten er innredningen utformet slik at kravene til det moderne båtlivet i stor grad er tatt hensyn til.

<b>FULL FART:</b> Frihet under ansvar er noe man lærer seg som ung båtfører. Pioner GO er en trygg følgesvenn på læringsstigen. 
FULL FART: Frihet under ansvar er noe man lærer seg som ung båtfører. Pioner GO er en trygg følgesvenn på læringsstigen. 

Langtest gir gode svar

Vi kjørte båten noen uker i løpet av sommeren 2024. Da får man et langt mer helhetlig inntrykk av båten enn ved en vanlig test gjennomført i løpet av noen timer. Det betyr mer variert bruk, forskjellige båtførere gir tilbakemeldinger, og ikke minst mer kunnskap om de praktiske egenskapene.

I en liten, åpen båt er eksempelvis selvlensingen en viktig del av det. Pioner har lang erfaring med å kvitte seg med regnvann i små båter, og tydeligvis tatt med seg all den til GO-modellen.

Smart avrenning fra seter og stuerom, slisser i dørken – til sammen blir det en relativt tørr opplevelse å entre Pioner GO etter regnvær. Det samler seg litt vann på dørken helt akter mellom seter og motor, men det kan du om ønskelig slippe helt ut ved langsom kjøring.

En annen viktig egenskap du fort setter pris på er høy stabilitet når båten ligger stille. Skroget er ganske bredt, og en lett trimaranaktig utforming gjør at bredden beholdes helt frem mot baugen.

Tekniske data

Lengde, m: 3,8
Bredde, m: 1,6
Vekt, kg: 185
CE-kategori: C
Motor, hk: 9,9-20
Stamme: Lang
Styrekabel, m: 2,75
Gass/girkabel, m: 3
Pris med 9,9 hk: Fra 88 500,-

Selv en tung voksenperson kan sette foten på ripa med bagasje i hendene, uten at det fører til et ufrivillig bad. Det betyr også at båten er lite følsom for vektforskyvning i fart, størrelsen tatt i betraktning.

<b>KONSOLL:</b> Enkelt og greit på førerplass, men vi anbefaler et feste til mobiltelefon, så slipper du at den faller på dørken - eller over bord...
KONSOLL: Enkelt og greit på førerplass, men vi anbefaler et feste til mobiltelefon, så slipper du at den faller på dørken - eller over bord...
<b>BRA LØSNING:</b> To formstøpte seter gir god sitteposisjon, og plasseringen sørger for at vektbalansen i båten blir korrekt. 
BRA LØSNING: To formstøpte seter gir god sitteposisjon, og plasseringen sørger for at vektbalansen i båten blir korrekt. 

Allsidig interiør

Med lengde på 3,8 meter og bredde på 1,6 meter har Pioner GO fin plass om bord. De to formstøpte setene med ryggstøtte sørger for behagelig sittekomfort i en båt av denne typen. Det er to praktiske drikkeholdere i midten og en liten lomme på babord side.

Setene er som nevnt trukket noe fremover fra motoren. Det gir korrekt vektfordeling selv med to voksne på setene, slik at båten ikke setter seg overdrevent på hekken.

Under setene er det et velordnet rom med batteri og 24 liters tank. At de ikke er plassert helt akter, bidrar også til gunstig vektfordeling. Hovedstrømsbryteren er smart plassert på utsiden, slik at du slipper å åpne luken for å skru strømmen av eller på.

Vi plasserte tauverk og dregg på babord side i det åpne rommet mellom seterygg og motor. Kablene til motoren er for det meste trukket på styrbord, slik at det går fint. En lav skillevegg ville gjort det ryddigere, men noe stort savn er det ikke.

Forut sitter man godt på en L-formet benk. I likhet med plassene akter er sittehøyden et bra kompromiss for små og store – et viktig poeng når man har tenkt å sitte i båten mer enn ti minutter. Putene er relativt tynne, men dermed lette å håndtere og blir fort tørre om det skulle komme en overraskende regnbyge.

Testdata 

Pioner GO med Yamaha 20 hk

Fart/støy

4 knop/67,5 dBA
15 knop/82,5 dBA
17 knop/83 dBA
22 knop/85,5 dBA

Under den langsgående delen er det et praktisk stuerom, mens fortøyningstau får plass i det lett tilgjengelige rommet under baugtoften. Drenering ut til dørken sørger for at det ikke blir stående vann i disse rommene.

Totalt sett er vi svært godt fornøyd med utformingen av interiøret. Det er rikelig plass til de fire båten er godkjent for, og du har bra dørkplass når du vil transportere saker og ting, eller folk trenger å flytte på seg underveis.

<b>ROMMELIG:</b> Selv med relativt stor L-formet sittebenk forut, er det fortsatt god dørkplass. 
ROMMELIG: Selv med relativt stor L-formet sittebenk forut, er det fortsatt god dørkplass. 
<b>FLEKSIBEL MOTORLØSNING:</b> 9,9 hesteren som satt på vår testbåt kan relativt enkelt stilles om til 15 og 20 hester. Da kan motoriseringen vokse med båtføreren. 
FLEKSIBEL MOTORLØSNING: 9,9 hesteren som satt på vår testbåt kan relativt enkelt stilles om til 15 og 20 hester. Da kan motoriseringen vokse med båtføreren. 

Flere motoralternativ

Pioner GO passer med motorer fra 9,9 til 20 hester. Siden flere av dagens 9,9 hestere er nedtrimmede versjoner av motorer med høyere effekt, er det også en smal – og helt lovlig sak – å øke effekten.

På testbåten satt det en Yamaha 9,9 hester uten effektsperrer slik at den i praksis yter 20 hester. Du kan også velge en mellomløsning med 15 hester. For barn under 16 år er det viktig å huske at største tillatte effekt er 10 hester, men at farten kan være over 10 knop.

– Med 9,9 hester går båten rundt 15 knop, og det er en fin hastighet for de yngre, sier Jo Erling Riise hos Pioner. Hvis aldersgrense ikke er noe problem, vil den gå snaut 20 knop med 15 hester, forteller Riise.

Med vår 20 hester ser vi 22 knop på GPS-en, men for et mer behagelig lydbilde ender vi ofte opp på mellom 17 til 20 knop på de fleste turene. Det er fint å ha det ekstra frasparket, og båten går bra med to voksne, to barn og hund om bord.

Det er først når vi laster den full med jordsekker, full feriebagasje og et lite IKEA-kjøkken på toppen at båten ikke vil gå i plan, men det hadde vi heller ikke forventet.

<b>RYDDIG:</b> Egen kasse under førerplass gir stødig plassering for batteri og bensintank. 
RYDDIG: Egen kasse under førerplass gir stødig plassering for batteri og bensintank. 
<b>FRAKTESKUTE:</b> Stort volum gjør at du kan laste opp Pioner GO med masse ulike greier. Robust mykplast gjør at båten tåler en støyt før det blir riper. 
FRAKTESKUTE: Stort volum gjør at du kan laste opp Pioner GO med masse ulike greier. Robust mykplast gjør at båten tåler en støyt før det blir riper. 

Oppfører seg trygt i sjøen

Den største overraskelsen når det kommer til sjøegenskapene er hvor mye bølger Pioner GO faktisk tåler. Krapp fjordsjø og hekkbølger fra større båter går helt fint, og stabiliteten kombinert med fin vektfordeling gjør at du lander trygt selv etter en liten luftetur.

På førerplass sitter du godt og stødig i setene bak den lille konsollen. Noen vindskjerm er foreløpig ikke planlagt, og etter vår mening heller ikke nødvendig med tanke på bruksområdet. Båten reagerer fint på styringen og takket være god bredde oppleves den som svært stabil selv for ferske båtførere.

Det største «problemet» er egentlig at du kan kjøre såpass friskt at utsparingen til mobiltelefon i konsollen blir noe grunn. Dermed kan mobilen sprette ut under inspirert kjøring, noe Pioner planlegger å fikse.

Alternativt kan du montere en mobilholder på platen foran rattet, da vil den stå trygt og med en navigasjonsapp, vil du også kunne bruke den til enkel navigasjon. Slik det sømmer seg en moderne båt, har Pioner GO to USB-uttak på førerplass, i tillegg til brytere for lanterne og eventuelt annet utstyr.

Standard båt uten motor koster 52 000 kroner, og du kan velge i fargene mørk grå, rød og oransje uten pristillegg. Ekstrautstyr er badestige (2875,-), lanternemast (2494,-), kjøleboks (2156,-) og putesett (4485,-). Standard båt koster fra 88 500 kroner med 9,9 hk, og spør du oss får du da en svært allsidig båt til en hyggelig pris.


Vi Menn Båt mener

Vi hører «ungdomsbåt» og tenker umiddelbart på noe lite og lekent, uten noe mer enn moro på vannet som formål. Pioner GO viser imidlertid at det går an å være ungdommelig, uten at det behøver å gå på bekostning av andre egenskaper.

Plassen er stor nok til at kamerater eller venninner kan byttes ut med familiemedlemmer på fisketur, eventuelt et strandhogg på en skjærgårdsøy. Og til at de voksne kan låne båten når det skal handles mat, eller jord til blomsterbedet.

Båten er morsom i bølgene, men vel så viktig – den er svært trygg og stabil enten den ligger stille, eller det går i full fart.

Sammen med en hyggelig prislapp gjør det i våre øyne Pioner GO til et av 2025-sesongens smarteste båtkjøp. Selv om ungdommene av og til må finne seg i å dele båten med resten av familien.

Denne saken ble første gang publisert 30/09 2024.

Les også