Klassiker: Delta 34 SW fra 2008

Sportslig styrehytte med finslepen teknikk

De første Delta-modellene dukket opp i 2002 med spenstig design og sportslige sjøegenskaper. Men denne Delta 34 SW kan brukes til mer enn bare rask transport. 

Pluss ikon
<b>EGEN STIL:</b> Selv 15 år etter debuten ser Delta 34 SW frisk og moderne ut. Sjøegenskapene er fortsatt i toppklasse. 
EGEN STIL: Selv 15 år etter debuten ser Delta 34 SW frisk og moderne ut. Sjøegenskapene er fortsatt i toppklasse.  Foto: Joakim Hermansson
Sist oppdatert

Delta 34 SW var den femte modellen fra Stockholmsverftet da den debuterte i 2008. Eieren Lennart Alpstål og designeren Lars Modin startet opp i 2002 med en blanding av gammelt og nytt.

Delta 25 og Delta 32 hadde velprøvde skrog fra henholdsvis Smuggler og Flying Flipper, men Modin satte da et nytt og moderne preg på styrehyttekonseptet. Delta-modellene så mer moderne ut enn eksempelvis Targa og Minor.

De raske og sportslige transportbåtene gjorde suksess i Stockholmsskjærgården, der de rike og vellykkede gjerne vil fort ut fra sentrum til sine luksuriøse sommerhus.

Delta 40 WA og 29 SW fulgte opp med egne stepskrog fra Modin, en resept de videreførte på ekteparet Killanders flotte Delta 34 SW (sidewalk). Da de skulle legge mange år i seilbåt bak seg, så de først etter en Targa, men falt til slutt for denne Delta-modellen.

– Det var to hovedårsaker til at vi endte opp med Delta i stedet for Targa. Den ene at SW har en sideplassert styrehytte og dermed svært bred gangvei langs styrbord side, den andre at båten har akterdør og dermed enklere adgang til akterdekket, sier forteller Lars Killander.

Båten ble kjøpt julen 2014 etter at paret hadde sett på den i vinteropplag. Mange og lange seilbåtturer til alle de nordiske landene er nå byttet ut med kortere turer i Delta 34 SW.

<b>MILSLUKER:</b> Båten holder behagelig og drivstoffeffektiv marsjfart på 25–30 knop, også når det er mer bølger enn her. 
MILSLUKER: Båten holder behagelig og drivstoffeffektiv marsjfart på 25–30 knop, også når det er mer bølger enn her.  Foto: Joakim Hermansson

Den lengste gikk til Læsø i Kattegat, rundt 30 nautiske mil fra hjemmehavnen rett sør for Göteborg.

Det er i alle fall ikke fartspotensialet på drøyt 45 knop som hindrer langturene, men Birgitta og Lars Killander forteller at de fortsatt trives best i seilbåtfart på fem–seks knop.

– Da rekker vi å se oss om underveis, sier Lars.

Ekstra stivt skorg

Delta-båtene bygges i en sandwichkonstruksjon med Divinycell og vakuumstøpt vinylester, et sterkere og seigere alternativ til vanlig polyester

. Produksjonsmetoden optimerer vekten, dessuten er vinylester mer motstandsdyktig mot osmose, populært kjent som plastpest. Innerliner gir glatt overflate og ekstra stivhet, samtidig blir det eksempelvis enklere renhold i stuerommene. Modellen fikk en oppgradering for noen år siden og er fortsatt i produksjon.

<b>STYREHYTTA:</b> Det er her det skjer; bysse, sittegruppe, førerplass og til venstre nedgang til akterkabinen. 
STYREHYTTA: Det er her det skjer; bysse, sittegruppe, førerplass og til venstre nedgang til akterkabinen.  Foto: Joakim Hermansson

Selv om styrehyttebåter ikke er kjent som de mest turvennlige med tanke på overnatting, er Delta 34 SW stor nok til at du har fire faste køyeplasser og mulighet til å re opp for ytterligere to personer i cockpitsalongen. Eierlugaren ligger forut med stor dobbeltseng og tilstrekkelig hylle- og skapplass. Her er det også toalettrom på babord og eget dusjrom på styrbord.

Gjestelugaren er plassert under salongen med nedgang fra området mellom sofaen og glassdøren akter i styrehytta. Nede bak gardinen i inngangspartiet finner du en bred dobbeltkøye og en omkledningsdel i inngangspartiet.

<b>BAUGLUGAR:</b> Forut er det rommelig dobbeltseng med separat dusj og toalett på hver side ut mot styrehytta.
BAUGLUGAR: Forut er det rommelig dobbeltseng med separat dusj og toalett på hver side ut mot styrehytta. Foto: Joakim Hermansson

Det meste av livet om bord skjer selvsagt oppe i salongen, der du finner en stor U-sofa på babord side og en velutstyrt bysse på styrbord. I fremre del har du en fint utformet førerplass med 14-tommers kombiinstrument. Copilotsetet er en del av sofaen der ryggstøtten vippes frem eller tilbake etter behov. Under disse setene er det skuffer med skreddersydd plass til dekketøy.

Liker takluken

Paret er godt fornøyd med den innholdsrike bysseløsningen. Her er det stor benk i sort Corian, to vasker, to gassbluss, kjøleskap og ikke minst en ovn. Det gjør at man kan tilberede ordentlig middag om bord, der Birgitta har funnet en smart løsning på å varme opp hjemmelagde retter i aluminiumsform med dampbad i tildekket stekepanne.

Den enorme takluken sørger for masse lys i styrehytta. Killander har reflekterende solfilm på sitt glass, men liker å ha luken åpen på varme sommerdager. Hytta er utstyrt med to dører, den ene fra førerplass og rett ut til gangveien på styrbord, den andre i akterveggen ut til akterdekket.

<b>BRA BYSSE:</b> God plass for tilberedning, og eierne setter pris på ovnen.
BRA BYSSE: God plass for tilberedning, og eierne setter pris på ovnen. Foto: Joakim Hermansson

Her har eierne gjort en smart tilpasning:

– Rett etter at vi kjøpte båten, bestilte vi kalesje til akterdekket, sier Birgitta. Dermed er ikke den behagelige L-sofaen og en flyttbar sittebenk kun til finværsseilas, men et lunt oppholdssted også når været viser seg fra en kjøligere eller fuktigere side. Området er godt dimensjonert i forhold til båtstørrelsen, med spiseplass til seks og det dobbelte om man bare skal nyte et glass med noe godt i.

Fra sidedøren kommer man raskt ut til fortøyningene ved tillegging, og de karakteristiske pulpittene fra hytta og frem på dekk gir sikkert grep når man skal bevege seg rundt. Godt nedsenket gangvei og fordekk kjennes trygt underveis og i bølger.

<b>GJESTELUGAR:</b> Med nedgang akter i styre­hytta finner man en grei dobbeltkøye for noen netter av gangen.
GJESTELUGAR: Med nedgang akter i styre­hytta finner man en grei dobbeltkøye for noen netter av gangen. Foto: Joakim Hermansson

Gode testresultater

Vi Menn Båt testet Delta 34 SW i 2009 med samme motorinstallasjon som på Killanders båt, der to Volvo Penta D4-300 sørger for rask fremdrift. Testdataene fra 15 år siden viser en båt/motorkombinasjon med svært gode egenskaper.

Toppfart på 46 knop og et meget behagelig marsjfartområde på 25–30 knop, der støynivået ligger på snille 77–79 dBA, mens forbruket rundt 1,9-2,0 liter per nautisk mil på ingen måte sender eieren til skifteretten.

Les også: Her finner du Vi Menn Båts test av Delta 34 SW

<b>VI MENN-TESTET:</b> Vi Menn Båt testet Delta 34 SW i 2009 med samme motorinstallasjon som på Killanders båt. 
VI MENN-TESTET: Vi Menn Båt testet Delta 34 SW i 2009 med samme motorinstallasjon som på Killanders båt.  Foto: Egil Nordlien HM Foto

Med tanke på fart og akselerasjon, samt driftssikkerhet i grisgrendte strøk, er de to D4-300 et bra valg. Tenker du mer på den økonomiske siden av båtholdet, kan det være smart å se etter en båt med singleinstallasjon av Volvo Penta D6-370 i det store motorrommet under akterdekket.

Den vil fortsatt gi deg marsjfart i området rundt 30 knop, men det skal være en rimeligere totalpakke siden du slipper unna service og vedlikehold på én motor/drevkombinasjon i stedet for to.

– Jeg kunne vel egentlig tenkt meg en båt med akseldrift i stedet for drev sett fra et økonomisk synspunkt, sier Lars. – Heldigvis har jeg nevenyttige venner og de hjelper til med service på motorer og drev, dermed klarer jeg å holde kostnadene på et fornuftig nivå, forteller han.

Fra akterdekket er det grei tilgang til badeplattformen. Du kan ta bort en eller flere rustfrie bøyler, avhengig av hvor bred du vil åpningen skal være.

I tillegg til at du ruller opp akterveggen på kalesjen, kan du også fjerne sideveggene slik at kalesjetaket gir skygge på akterdekket de gangene du trenger det.

<b>SOL UTE OG INN:</b> Stor takluke er bra å ha på godværsdager. Solfilm hjelper mot oppvarming inne. 
SOL UTE OG INN: Stor takluke er bra å ha på godværsdager. Solfilm hjelper mot oppvarming inne.  Foto: Joakim Hermansson

Selve badeplattformen er ikke integrert i skroget, men består av en rustfri rørkonstruksjon med teakplanker til å stå og gå på.

– Den sviktet noe mer enn vi likte, sier Lars, og forteller at en forsterkning med ekstra tverrgående teakplanker sørget for den ønskede stivheten i plattformen. Der det også er plass til en solid badestige og aktervinsj.

Takstmannens dom

<b>ALLVÆRSDEKK:</b> Med akterkalesjen oppe blir sitteplassene på akterdekket langt mer værbestandige. 
ALLVÆRSDEKK: Med akterkalesjen oppe blir sitteplassene på akterdekket langt mer værbestandige.  Foto: Joakim Hermansson

– Delta 34 SW er en klassiker med veldig moderne linjer og konstruksjon. For meg personlig tok det litt tid å venne meg til både materialer og utseende, men etter litt tilvenning fungerer det veldig bra, sier båteksperten Stephan Birke.

Han forteller at konstruk­sjonen med vakuumstøp og Divinycell ned til vannlinjen er lett og vridningsstabil, men gir litt andre egenskaper og utfordringer enn vanlig.

– Siden skroget er stivt og stumt leder vibrasjoner bedre enn et vanlig håndlaget enkel­laminat, sier han. Det kan gi ulyd, eksempelvis om skruer løsner og må trekkes til.

– Konstruksjonen fungerer veldig bra, men kjører du på noe, eller på annen måte skader skroget, er det veldig viktig å utføre reparasjonen raskt. Ellers kan skroget suge vann slik at fuktighet skader konstruksjonen. Og man må ha ekspertkunnskap for å gjøre jobben korrekt, understreker Birke.

Les også: Test: Delta 34 SW: Svenske Deltas nye 34-foter er en både tøff og passe stor langdistansecruiser.

Ifølge eksperten er det ikke noe i veien med båtens grunn­leggende kvalitet, men jeg har sett eksempler på reparasjoner uten tilstrekkelig fagkunnskap, og da får man etter hvert en delaminering.

– Alle eksemplarene jeg har besiktiget virker godt vedlikeholdt, stort sett vært lagret inne og fått profesjonell service. Interiøret er moderne og trearbeidene virker mer masseprodusert enn på båter der en snekker har bygget interiøret. Et tips kan være å ha minst mulig løst i cockpit, kabiner og stuerom. Båten tåler hard kjøring i bølger, da er det greit at ting er sikret og ikke slenger rundt, sier Birke.

<b>MYE KREFTER:</b> De to Volvo Penta D4-300 sørger for 46 knop toppfart, lavt støynivå og forbruk i marsjfart. Men det allikevel er en mer kostbar løsning enn en enkel D6-installasjon.
MYE KREFTER: De to Volvo Penta D4-300 sørger for 46 knop toppfart, lavt støynivå og forbruk i marsjfart. Men det allikevel er en mer kostbar løsning enn en enkel D6-installasjon.

Den sekssylindrede D6-motoren fra Volvo Penta er det mest kostnadseffektive motor­alternativet og har tilstrekkelige fartsressurser. Duoprop-drevene krever jevnlig vedlikehold med belgbytte etter de oppgitte intervallene.

Siden Delta-modell­ene ofte kjøres mye er det greit å holde et øye med timetelleren. Helt til slutt minner Birke om at man tross lang sesong skal unngå å kjøre i is:

– Det kan skade de relativt tynne laminatene i skroget, sier han.

Tekniske data

Delta 34 SW 2008

Lengde:  10,95 m

Bredde:  3,23 m

Dypgang:  0,8 m

Vann:  200 l

Drivstoff:  500 l

Motor:  VP D6 370 hk eller 2xVP D4 300 hk

Soveplasser:  4–6

Vekt:  4 500 kg

Konstruktør:  Lars Modin

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 16 2024


Denne saken ble første gang publisert 16/05 2024, og sist oppdatert 22/05 2024.

Les også