Test: Beneteau Flyer 9 Sundeck
Her får du sommerfølelsen
Men en Sundeckbåt på over ni meter kan mer enn bare å friste til godværsturer.
Det franske Beneteau-verftet er mest kjent i Norge for sine styrehyttebåter i Antares-serien, men har et bredt modellutvalg av små og store fritidsbåter.
Flyer-utgavene er et godt eksempel på det, og serien består av ni modeller fra seks til 10 meter.
Med unntak av toppmodellen Flyer 10, kan du velge mellom Sundeck og Spacedeck. Førstnevnte er den klassiske middelhavsbåten der dekket forut er rigget med puter for soling, mens Spacedekk går mer i retning av skjærgårdsjeep med sitteområde foran konsollen.
Les også: Her kan du lese mer om Beneteau Flyer 10
Sundeck-versjonene får dermed en daycruiser-aktig layout under dekk, med gode overnattingsmuligheter i de større modellene.
Det stemmer bra for Flyer 9 Sundeck, den nest største utgaven i utvalget. Under dekk er det nemlig plass til en sittegruppe i baugen. Den kan ved behov gjøres om til dobbeltkøye, og i tillegg er det en stikkøye under cockpitgulvet.
Legg til et separat toalettrom av brukbar størrelse, og du har en båt som fint kan brukes til en langhelg med overnatting om bord.
Solbading
Likevel er det ingen tvil når du går om bord: Dette er en deilig båt for lange godværsturer. Når du får på plass putene forut, blir dette nok favorittstedet for mange.
Erfaringen med ulike sundeck-båter er at det også gjelder mer enn ren solbading. Man er jo vant til å kle seg på båttur i Norge, og «sitte i baugen» er et velkjent begrep også fra andre båttyper.
Ved rolig kjøring er man skjermet fra motorlyd og har fri utsikt til omgivelsene.
Beneteau holder innredningen i akterdelen av båten åpen og ren slik at det blir god bevegelsesfrihet.
Dessuten tar ikke L-sofaen opp altfor mye dørkplass, slik at det blir rom for vannsport eller fiske for dem som liker slikt.
Putene er ganske tynne og lette. Det gir ikke samme sittekomfort som i en velpolstret daycruiser, men gjør dem lette å ta av og på ved behov.
En enkel sittebenk kan vippes ut av konsollen i forkant av sofaen og du kan sette opp bord med stødige doble ben i midten.
Konsollen inneholder også kjøleskap, i kombinasjon med vask og kokebluss i babord skrogside kan du dermed tilberede enkle måltider i uthavn. På toppen av konsollen er det dobbeltsete til fører og copilot, der utformingen gjør det like greit å stå å kjøre som å sitte, i alle fall i planingsfart og litt bølger.
Som en liten gimmick har båten også mulighet til å vippe ut en del av babord skrogside. Det er blitt «en greie» på større badebåter der man feller ut hele akterdelen for maksimal beach club-følelse.
Like heftig er ikke løsningen i denne båten, men da har du altså muligheten. Vi var ikke helt begeistret for den praktiske løsningen med en line for å fire lemmen ned og opp.
En treghet i mekanismen på testbåten gjorde det nesten umulig å feste den ene av to bolter alene. Én måtte presse inn lemmen mens en annen sikret bolten. Olaf Tufte ville sikkert klart det på egenhånd, men dette er noe vi regner med er en justeringssak.
Solid konstruksjon
Ellers er kvalitetsinntrykket litt blandet, siden noen beslag og detaljløsninger virker noe enkle uten at de er dårlige, mens grunnleggende elementer som skrog og innredning kjennes bunnsolid.
Med vekt på 3350 kilo og bredde på nesten tre meter er dette et solid stykke båt, noe som utseendemessig understrekes av den relativt brede baugen. Selve undervannsskroget er en helt annen sak, med en temmelig spiss baug og fin V-bunn.
Dermed gjør ikke Flyer 9 Sundeck noe stort nummer av verken krappe hekksjøer eller havbølger på et par meter. Med riktig fart går den bare gjennom slike med et kompakt «boff» fra skroget.
Da setter du også pris på at stålrammen til taket kjennes godt dimensjonert uten sjenerende bevegelser i bølger. Tak eller ikke blir et spørsmål om smak og behag, men siden vi i større grad setter pris på de varmende solstrålene her nord, enn å bli solbrent i Middelhavet, tenker vi at båten fungerer best uten.
Best på cruising
To motorer på hekken er også typisk for Middelhavet og USA, to viktige markeder for en slik båt. Da kan du velge mellom 2x200 eller 2x250 hk fra Suzuki, med den vesentlige forskjellen at de minste motorene er firesylindrete, mens de største er V6-ere. Dermed blir ikke forskjellen bare effekt, men også i dreiemoment og lydbilde.
Ideelt sett skulle vi gjerne sett en utgave med en motor her i Norge, og når Askeladden eksempelvis får sin P92 SUV til å fungere med Suzukis 350-hester med duoprop, ville kanskje det samme være mulig her. Særlig siden skyvekraft og grep er glansnummeret til denne motoren.
For all del, de to 250-hesterne gjør jobben bra, men siden båten ikke har noen spesielt sportslig kjørefølelse, virker 45 knop i toppfart nesten overdrevent.
Aller best trives nemlig Flyer 9 i behagelig cruisefart på 25–30 knop, på jakt etter neste vik for å ankre opp og nyte sommeren i fulle drag.
Vi Menn Båt mener:
Allsidigheten er styrken til Flyer 9 Sundeck. Hyggelig på tur, med overnattingsmuligheter og flotte godværsegenskaper. Hvis du synes denne versjonen blir for stor eller dyr, får du mye av det samme i Flyer 8 som vi kjørte på test i fjor.
Les også: Her finner du Vi Menn Båts test av Beneteau Flyer 8 Sundeck
Testdata Beneteau Flyer 9 med Suzuki 2x250 hk
Turtall, o/m Fart, knop Støy, dBA Forbruk, l/t Forbruk, l/Nm
1000 5,0 67,5 9,0 1,8
1400 6,5 68,0 14,5 2,2
1800 7,5 73,0 16,5 2,2
2200 8,5 74,0 25,0 2,9
2600 9,5 78,0 37,5 3,9
3000 14,5 81,0 48,0 3,3
3400 22,5 82,5 51,0 2,3
3800 26,5 83,5 61,0 2,3
4200 30,0 84,0 73,5 2,5
4600 35,5 87,0 99,5 2,8
5000 38,0 89,5 116,0 3,1
5700 44,5 91,5 167,5 3,8
Tekniske data
Lengde, m: 9,1
Bredde, m: 2,97
Vekt tom, kg: 3350
Drivstoff, l: 400
Vann, l: 100
Personer: 10
Soveplasser: 4
Kabiner: 1
Anbefalt motor, hk: 400–500
Pris, fra kr: 1 770 000
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 26 2023