C
Det tradisjonsrike, svenske båtmerket blir norsk
Norske Cormate kjøper svenske Ryds som ble begjært konkurs før jul.
Svenske Ryds Båtar har laget fritidsbåter i Småland siden 1968, men forhistorien strekker seg helt tilbake til 1946. Ryds er kjent for sitt klassiske båtdesign med fokus på sikkerhet og funksjonalitet.
De var i en periode alene i Norden om å bygge skrog med vakuuminjisering, en teknikk der rommet mellom skrogdelene blir fylt med flyteskum som gjør båten usenkbar. Teknikken gir ekstremt sterke, lette og støydempede skrog.
Underskudd
Den rike historien til tross, 27. november ble Ryds Båtar AG begjært konkurs. Ifølge Praktiskt Båtägande skal Ryds han kjempet med økonomiske utfordringer i en lengre periode.
Siste årsregnskap viste en omsetning rundt 76 millioner svenske kroner og et tap på 5,6 millioner. Til slutt gjorde underskuddet det umulig å fortsette driften.
Det er ikke første gang Ryds har vært i problemer. Da Nimbus Boats gikk konkurs i 2012, fulgte Ryds med i dragsuget, men produsenten greide å stable seg raskt på fote igjen. Denne gangen måtte det et oppkjøp til for å redde videre drift.
Les også: Test: Ryds 650VI DC - Kombinasjonen gjør den til en attraktiv dagsturbåt
Knytte bånd
Egil Ranvig, grunnlegger, eier og sjefsdesigner i Cormate, uttaler at han er opptatt av å ivareta Ryds tradisjoner, men også å utvikle merket basert på innsikt ervervet i Cormate.
– Vi kjøper ikke bare et merke, vi overtar en arv. Nå handler det om forvalte Ryds' merkevare med en ny og dynamisk tilnærming. Vårt mål er å pare Cormates kompetanse innen innovativ design, effektivitet og sjøegenskaper med Ryds' rike historie og profesjonelle produksjonsmetode, og med det skape båter som overgår forventningene, sier Ranvig.
Les også: Bak de lekre Cormate-båtene står mannen som i sin tid stiftet Hydrolift
Cormate holder til i Fredrikstad, med Ryds' båter skal fortsatt bygges i Småland.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 16 2024