Folkebåten Ryds 568 DC
Stadig bedre
En testkjøring av nye Ryds 568 DC imponerte oss.
Og det er først og fremst kjøreegenskapene som imponerer oss med denne båten. Ryds vakuuminjiserer alle sine nye modeller, noe som i praksis betyr 30 prosent lettere, stivere og sterkere skrog.
Designer Lindblom har også gjort jobben: Dette er en skarp, leken og velbalansert båt som tåler forbausende mye sjø i forhold til båtens størrelse.
Mercury 115 EFI presser Ryds opp i akseptable 36 knop, noe som kjennes som nærmere 50 ute i halvmetersjøen, men takket være en veldreid førerplass er dette lite annet enn en nytelse. Når det er sagt, ville vi ikke tatt med svigermor ut under alle forhold, men for de lekelystne går dette rett hjem.
Fin bak rattet
Som nevnt er førerplassen flott, ikke minst takket være bra ergonomisk utforming, god støtte i setet, fin fotstøtte og et oversiktelig dashbord. Også co-pilotsetet gjør jobben, og får plusspoeng for fint støttehåndtak. Ellers har cockpit brukbare sitteplasser til fem personer, uten at komforten overstiger forventningene.
Dette er ingen utpreget overnattingsbåt, kort og godt fordi plassen om bord er for liten både til komfortabel overnatting under fordekket, og til fri bevegelse i cockpit.
Vi er heller ikke hodestups overbegeistret for finishen i interiøret, noe som har vært billigbåten Ryds sin akilleshel i alle år. Når de nå har fått fart på skrogproduksjonen sin er det på høytid å følge etter på denne fronten.
At Ryds 568 DC - som også har en tvillingsøster i skjærgårdsjeepen 568 GTS - har riktig folkebåtpotensial, er det trolig liten tvil om. Dette er en praktisk dagsturbåt som også skulle passe utmerket på hytta. Fra rundt 230 000 kroner er det klart at man får mye båt for pengene, noe som veier tungt for de fleste i finanskrisetider.
Tekniske data Ryds 568 DC
Lengde: 5,76 m
Bredde: 2,17 m
Vekt u/motor: 725 kg
Personer: 6
Bensintank: 90 l
Nyttelast: 525 kg
Maks motor: 115 hk
Pris: Fra ca. 230 000,-
www.ryds.se
Denne saken ble første gang publisert 05/08 2009, og sist oppdatert 14/02 2024.