Nyklassiker: Ibiza 24 Touring
For mange er dette den perfekte båten
Hvis du skulle ta norske båtkjøperes drømmer om en perfekt hyttebåt, og destillere den ned til en eneste båtmodell. Da kommer du neppe nærmere enn dette.
Det var akkurat slik det skal være med den perfekte sommerforelskelsen:
Kjærlighet ved første blikk: Mandag 2. juni 2003 kl. 09.57 kom den helt nye Ibiza 24 Touring ut Tromøysund med Ibiza-sjef Helge Duus som kaptein.
Det er flere gode grunner til å huske akkurat denne dagen. Ikke bare for været; en stille, varm junidag slik nesten bare Skagerrak-kysten kan by på.
Denne formiddagen var satt av til Ibiza 24 Touring. Vi skulle teste, men også manøvrere fotobåt og forfølge en hardtkjørende Helge Duus så godt det lot seg gjøre.
Alle som har tatt turen opp fra Arendal vet hvilket skjærgårdsparadis den nye Ibiza-modellen kunne leke seg i. Og fikk vist frem alle sine kunster, bortsett fra bølgeegenskapene. Til det var dagen for fin.
Nye motorer, nye muligheter
Ved siden av et tidsriktig og elegant design, var innredningen en av de mest oppsiktsvekkende elementene ved Ibiza 24 Touring.
Les også: Ibiza overrasker med rimelig plastbåt
Den tradisjonelle U-sofaen var erstattet med to fleksible seterader som kunne vippes hit og dit. I dag er bakovervendt aktersofa en selvfølge på mange slike båter, men Ibiza hadde det allerede i 2003.
Båten var også en viktig innovasjon i Ibizas modellprogram. Etter suksessen på 90-tallet med båter som 20 Touring og 19 Sport var 24 Touring riktig båt til rett tid.
Den sammenfalt nemlig med introduksjonen av flere store firetaktere, som for eksempel Yamahas F250 og senere Suzuki DF300. En perfekt match, både for båt og motor.
At Yamahas V6 på hekken av Ibiza-en utgjorde en kontrast til det man var vant til av knatrende totaktere er årets understatement.
Ibiza-sjef Helge Duus har mange gode minner om 24 Touring og facelift-versjonen 25 Touring.
Kanskje ikke så rart når modellen var i produksjon helt frem til 2014 og ble solgt i rundt 1400 eksemplarer. Store tall her i Norge for en såpass stor og kostbar båt.
– Historien bak 24 Touring begynte allerede da vi startet opp Ibiza Boats i 1990 med 20 Touring, forteller Duus.
– Vi hadde en gruppe studenter fra Norges Handelshøyskole som intervjuet hyttefolk fra Tjøme til Blindleia om deres preferanser og behov rundt båtbruk. Ønsket var en fleksibel, allsidig båt som kunne brukes til alt fra fiske, til vannsport og hyggeturer. Mange bransjekolleger spådde Ibiza 20 Touring nedenom og hjem, men det motsatte skjedde, smiler Duus.
Rundt 2000 begynte Ibiza å tenke på hva neste steg skulle bli.
– I løpet av disse ti årene hadde det vært stor utvikling på motorfronten med stadig sterkere utenbordsmotorer. Dermed kunne vi fase ut hekkaggregat og tenke på hvordan vi skulle utnytte en lettere motorinstallasjon og mer plass akter, forklarer Duus.
Vannet er det samme
– Skroget på Ibiza 24 Touring baserer seg mye på det jeg lærte av offshore-legenden Jim Wynne i Miami på 80-tallet, forteller Duus. Kunnskapen ble først brukt i Master 670 Miami.
– Jeg husker et av favorittuttrykkene til Wynne: «Helge, the water hasn’t changed». Har man et godt utgangspunkt er det ofte nok med detaljendringer.
Men smak og behag endrer seg, og selv om den fleksible seteløsningen i 24 Touring var en suksess, ble en del av båtkundene mer opptatt av større sittegrupper akter:
– Ibiza 25 Touring var vår første respons på det ønsket, forteller Duus. Nå er det løsninger vi har på alle våre daycruisermodeller, avslutter han.
Rask og komfortabel i 2007
Vi kjørte tester av Ibiza 24 Touring ved flere anledninger etter denne første prøveturen i 2003. Blant annet i 2007. Da skrev vi:
« To rader med sittebenker bak en bred og beskyttende vindskjerm gjør at mange kan være om bord uten å slåss med elementene.
TEKNISKE DATA
Ibiza 24 Touring 2007
Lengde: 7,6 m
Bredde: 2,5 m
Vekt: 1400 kg
Motor: 200–300 hk
Pris: 678 700 m/Suzuki 300 hk
Med god komfort kan du forledes til å tro at dette ikke kan være så sportslig. I så fall blir du grundig lurt, for med Suzukis nye 300 hk firetakt på hekken koster Ibiza 24 Touring av gårde i hele 51 knop med tre mann om bord.
Ibiza 24 er en søndagscruiser som med ekstra motorisering forvandles til en familieracer – et rollebytte båten mestrer bra. Komfort er stikkordet, både når det gjelder sitteplasser, båtens håndtering av sjø og støynivået under kjøring.
Faktisk går Suzukis nye kraftklump så stille på tomgang at jeg blir lurt til å trykke på den elektroniske startknappen selv når motoren er i gang. Heller ikke under cruisefart på over 40 knop er det noe problem å holde en normal samtale i cockpit, noe som gjør dette til en veldig sosial fartsbåt.
Ibiza satser stort på familiebåter med fartspotensial, noe som krever lavt tyngdepunkt og kompakte, velformede skrog. Godt utrimmet har båten minimal våt flate, men virker aldri vinglete eller uberegnelig av den grunn.»
25 Touring – den store oppgraderingen
Etter åtte år på markedet, med mindre justeringer på interiøret, var det tid for en større facelift i 2011 med Ibiza 25 Touring. Denne gangen med undertegnede som utsendt Vi Menn Båt-tester:
«Det er først og fremst innvendig at en Ibiza-kjenner vil se endringer. Innredningsløsningen er fortsatt spesiell, med en separat førerstol, et dobbeltsete på venstre side og en sofa med tre sitteplasser akter. Det viktigste på førerplassen er et nytt dashbord, der man har tatt hensyn til tidens krav, og gitt plass til en kartplotter foran føreren.
TEKNISKE DATA
Ibiza 25 Touring 2011
Lengde: 7,73 m
Bredde: 2,50 m
Vekt, med motor: Ca 1650 kg
Motor: 200–300 hk
Pris: Fra 732 900 kroner med Suzuki DF200
Pris testbåt: Fra 799 900 med Suzuki DF300
Dobbeltsetet med vipperygg har blitt litt lengre og gir mulighet for en rommelig solseng når ryggputen vippes forover. I tillegg er det gjort plass til et minipantry ute og kjøleskapet er enklere å komme til.
Kalesjeløsningen er forbedret og stengene står oppe av seg selv mens du pakker kalesjen inn eller ut.
God høyde og store gjennomsiktige flater gir et luftig preg om du trenger å kjøre med den oppe.
Utvendig har man pyntet litt på linjene, men ellers latt skroget være i fred. Og når vi går ut i skjærgården mellom Arendal og Grimstad med en sørvestlig liten kuling, skal det vise seg å være et meget fornuftig valg.
Sist vi kjørte Ibiza 24 Touring, var i 2007. Minnet om en båt med svært gode sjøegenskaper står fortsatt godt plantet, men etter de par første svevene på tometers bølger, må jeg riste på hodet og innse at den faktisk er enda bedre enn jeg husker.
På den dynamiske siden har nemlig Ibiza 25 Touring alt en sportslig daycruiser skal ha: Den er lettkjørt og ukomplisert selv i høy fart eller i relativt stor sjø.
Skroget svarer fint på bruk av motortrim, slik at du kan holde fornuftig marsjfart med god komfort med krapp sjø midt imot, samtidig som du kan trimme godt ut og få følelsen av å sveve over flatt vann i 50 knop.»
I sannhet en båt verdt å minnes. Eller ta tyren ved hornene og kjøpe som brukt …
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bat nr 01 2019