Nyhet: Askeladden C70

Riktig båt til rett tid

En mindre og rimeligere båt er veien å gå for 2023-sesongen.

<b>KJENT STIL:</b> Den nye Askeladden C70 bruker samme designspråk som de større daycruiser-modellene. 
KJENT STIL: Den nye Askeladden C70 bruker samme designspråk som de større daycruiser-modellene.  Foto: Produsenten
Først publisert

Det har vært bonanza for store, dyre båter de siste årene. Men nå tilsier renteutviklingen og energiprisene at også de båtinteresserte må stramme inn en smule på livreima.

Askeladden har allerede vært på downsizingspiralen da de lanserte C78 til 2022-sesongen, og til neste år er en helt ny C70-modell på plass.

Les også: Vi Menn Båts test av Askeladden C78 Cruiser

Det er i praksis en etterfølger til den svært populære C65, en av verftets store suksessmodeller de siste årene.

Les også: Vi Menn Båts test av Askeladden C65 Cruiser

– Vi har videreutviklet og forbedret konseptet fra C65 etter tett dialog med kunder og forhandlere, sier daglig leder i Askeladden Boats AS, Jonathan Dyrstad.

Ifølge Dyrstad er den nye modellen blitt sprekere både kjøre- og utseendemessig, med Askeladdens nye design – særlig tydelig i baugprofil og fenderlist.

<b>SPREK:</b> Med 200 hk går båten ca. 38 knop, og med største motor på 300 hk kan det bli en ordentlig fartsfylt opplevelse.
SPREK: Med 200 hk går båten ca. 38 knop, og med største motor på 300 hk kan det bli en ordentlig fartsfylt opplevelse. Foto: Produsenten

– Dessuten er båten mer komfortabel, sier Dyrstad, og peker spesielt på utvidet bokomfort med større køye og mer takhøyde i forkabinen, samt rommeligere cockpit med bedre sittekomfort.

I tillegg kan C70 by på forbedret kalesjeløsning med biminitopp, flere og større stuerom, samt ekstrautstyr slik at båten blir bedre rustet for overnattingsturer.

<b>KOMFORT:</b> Innredningen i cockpit skal gi sitteplass for inntil syv personer. 
KOMFORT: Innredningen i cockpit skal gi sitteplass for inntil syv personer.  Foto: Produsenten

Da er det snakk om elementer som ekstra forbruksbatteri, dieselvarmer, lukket toalettrom, utfyllingspute i kabin og skrogvindu.

Standard båt med Topline utstyrspakke og Suzuki 200 hk koster 890 000 kroner, mens tilsvarende weekendutstyrt båt starter på 990 000 kroner.

Tekniske data:

Designkategori: C

Lengde: 6,99 m

Bredde: 2,46 m

Tørrvekt uten motor: Ca. 1.700 kg

Drivstoff: 230 liter standard

Dieseltank: 11 liter (ekstra)

Ferskvann: 40 liter

Septiktank: 40 liter

Personer: 7

Motor: 200–300 hk

Toppfart, 200 hk: Ca. 38 knop

Forbruk, 25–30 knop: Ca. 1,1-1,3 l/Nm

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Båt