monsterskipene

De norske gigantene som fikk nytt liv

Da «Berge Enterprise» ble sjøsatt for over 40 år siden, var skipet blant verdens største, og den aldrende Bergesen-legenden flyter fortsatt. Det gjør ikke søsterskipet «Berge Pioneer».

<b>ULTRA LARGE CRUDE CARRIER:</b> "Berge Enterprise" ble sjøsatt i 1981 og seilte på verdenshavene med olje frem til det ble tatt ut av drift og bygd om til et FPSO-skip i Mexico­golfen.
ULTRA LARGE CRUDE CARRIER: "Berge Enterprise" ble sjøsatt i 1981 og seilte på verdenshavene med olje frem til det ble tatt ut av drift og bygd om til et FPSO-skip i Mexico­golfen. Foto: Sig. Bergesen d.y. & Co.Stavanger/Oslo
Først publisert Sist oppdatert

Det er litt av en sjøhistorisk reise det gigantiske skipet har vært på, «Berge Enterprise» og søsterskipet «Berge Pioneer».

Begge ble bygget av verftet Mitsui Engineering & Shipbuilding i Japan for det norske rederiet Bergesen, og begge såkalte ULCC-skip - Ultra large crude carrier.

ULCC betegner tankskip over 320 000 dødvekttonn for transport av råolje. «Pioneer» ble sjøsatt i 1980, «Enterprise» året etter. Begge ble registrert i Norge og førte norsk flagg.

De to tankskipene med en dødvekt på 360 000 tonn hadde en lengde på 340 meter og en bredde på 65 meter da de ble sjøsatt.

Dekket var på størrelse med tre fotballbaner med internasjonale mål plassert etter hverandre. Dypgangen på mellom 20 og 30 meter. Mellom 1980/81 og 2003/04 fraktet de to søsterskipene olje på verdenshavene, mye av trafikken gikk mellom Midtøsten og USA.

Les også: (+) Verdens største skip var norskeid: Trengte åtte kilometer for å stanse

Den pensjonerte kapteinen Mikael Botnen har tjenestegjort om bord på begge. Han var hele åtte år på Berge Enterprise.

– På «Pioneer» var jeg tre perioder. Men de var jo helt like de to. Og fantastiske skip som rederiet Bergesen skal ha all ære av. De var kvalitetsskip og forut for sin tid med sine ballasttanker og skrog av skikkelig stål som tålte mye. Jeg kan ikke få fullrost de to skipene nok. Det var veldig interessant å seile dem, sier Botnen.

<b>DIMENSJONER:</b> Mennesker blir som maur i forhold til Berge-gigantene.. Her ligger "Berge Pioneer" i dokk.
DIMENSJONER: Mennesker blir som maur i forhold til Berge-gigantene.. Her ligger "Berge Pioneer" i dokk. Foto: Facebook/Ship Breaking

Fra Pioneer til Belokamenka

Tidlig på 2000-tallet var begge utgått på dato, men fikk nytt liv. I 2003 ble «Berge Pioneer» som den første av dem tatt ut av skipsfart for å bli bygd om til et FSO-skip etter en avtale mellom rederiet Bergesen og det russiske oljeselskapet Rosneft.

<b>KOLABUKTA:</b> Berge Pioneer ble sjøsatt i 1980 og fraktet olje i 23 år i hovedsak mellom Midtøsten og USA før det i 2003 ble tatt ut av drift, bygd om og benyttet som et FSO-skip ved Murmansk. Foto: Kjell Inge Brunsvik/Facebook
KOLABUKTA: Berge Pioneer ble sjøsatt i 1980 og fraktet olje i 23 år i hovedsak mellom Midtøsten og USA før det i 2003 ble tatt ut av drift, bygd om og benyttet som et FSO-skip ved Murmansk. Foto: Kjell Inge Brunsvik/Facebook Foto: Kjell Inge Brusvik/Facebook

En FSO er per definisjon en flytende plattform som blir brukt til petroleumsvirksomhet til havs for å lagre petroleum under produksjon på oljefelt. Etter at oljetankeren ble ombygd og klargjort til bruk i Dubai i 2004 leide det russiske oljeselskapet Rosneft «Berge Pioneer» fra de norske eierne.

Les også: (+) Gigantskipet med 13 nordmenn om bord forsvant på mystisk vis. Så skjedde det samme med søsterskipet

De russiske leietagerne døpte om den tidligere oljetankeren til «Belokamenka», som er et russisk stedsnavn, og plasserte det i 2004 under russisk flagg i Kolabukta utenfor Murmansk.

Med sin lagringskapasitet på 2,4 millioner fat olje ble ombygde «Berge Pioneer» i 2007 regnet som verdens største FSO. Skipet hadde kapasitet til å ta imot 750 000 fat råolje daglig.

<b>MURMANSK:</b> Berge Pioneer (til høyre) utenfor Murmansk i 2005. Grønnfargen var karakteristisk for Bergesen-gigantene. 
MURMANSK: Berge Pioneer (til høyre) utenfor Murmansk i 2005. Grønnfargen var karakteristisk for Bergesen-gigantene.  Foto: Ukjent/Facebook

Belokamenka fungerte som en omlastningssentral for mindre skip som ankom med olje fra Arkhangelsk sørøst for Murmansk fram til slutten av november 2015. Da gikk russernes leiekontrakt ut.

Bare noen dager etter at leiekontrakten gikk ut ankom «Belokamenka»/«Berge Pioneer» Kirkenes hvor skipet igjen ble overført til sine norske eiere (BW Offshore).

<b>VED VEIS ENDE:</b> Opphuggingen av Berge Pioneer startet i 2019.
VED VEIS ENDE: Opphuggingen av Berge Pioneer startet i 2019. Foto: Facebook/Ship Breaking

Etter service og skifte av mannskap seilte skipet sørover langs norskekysten mot Batam/Indonesia. Der ble den majestetiske oljetankeren i opplag til BW Offshore solgte skipet for 20 millioner dollar til en skraphandler.

I en pressemelding i 2018 opplyste BW Offshore at skipet skulle hugges opp i henhold til Hong Kong-konvensjonen og IMOs retningslinjer. Hong Kong-konvensjonen ble vedtatt på en diplomatkonferanse i Hong Kong og omhandler sikker og miljømessig forsvarlig gjenvinning av skip.

IMO (International Maritime Organization) er FNs sjøfartsorganisasjon IMO (International Maritime Organization). I 2019 ble «Berge Pioneer» kjørt opp på stranden utenfor Alang for opphugging.

Les også: Trist skjebne for legendariske og 343 meter lange "Berge Stahl"

FPSO-skip

Hva så med Berge Enterprise? Sjømenn som har seilt på noen av de aller største tankskipene til rederiet Bergesen drar nok kjensel på giganten som ligger forankret i Mexicogolfen, like utenfor Yucatan-halvøya i meksikansk farvann.

Forvandlingen av MT «Berge Enterprise» fra oljetanker til en FPSO (Floating Production, Storage and Offloading) for olje tvang seg etter hvert frem.

<b>PLATTFORM:</b> Et FPSO-skip er en flytende plattform som blir brukt til petroleums­virksomhet for å prosessere og lagre petroleum under produksjon på oljefelt. Her er tidligere «Berge Enterprise» på oppdrag i Mexicogolfen under det nye navnet Yuum K’ak Naab .
PLATTFORM: Et FPSO-skip er en flytende plattform som blir brukt til petroleums­virksomhet for å prosessere og lagre petroleum under produksjon på oljefelt. Her er tidligere «Berge Enterprise» på oppdrag i Mexicogolfen under det nye navnet Yuum K’ak Naab . Foto: BW Offshore

Nye krav om doble skrog i enkelte regioner, gjorde at Berge-gigantene ikke lenger var like attraktive som tankskip. Ombygging til FPSO ble løsningen for «Berge Enterprise» som ble bygget om i Singapore, Sembawang. Det norske ingeniør- og arkitektselskapet Inocean var involvert i konverteringen av Berge Enterprise

Siden arbeidsområdet for den 340,5 meter lange giganten skulle bli den orkanutsatte Mexicogolfen, ble oljetankeren bygget om til et FPSO-skip som skal tåle orkaner opp til styrke fem.

Det tilsvarer styrken til berømte Katrina, som høsten 2005 raserte byer langs Mexicogolfen generelt og New Orleans spesielt.

HISTORISK.: Grønnfargen var typisk for Bergesen-skipene som ble omtalt som "green giants". Nå er “Berge Enterprise” er utstyrt med et 125-meter høyt faklingstårn og skipet har en kapasitet som tilsvarer rundt 20 prosent av Norges daglige oljeproduksjon.
HISTORISK.: Grønnfargen var typisk for Bergesen-skipene som ble omtalt som "green giants". Nå er “Berge Enterprise” er utstyrt med et 125-meter høyt faklingstårn og skipet har en kapasitet som tilsvarer rundt 20 prosent av Norges daglige oljeproduksjon. Foto: Getty Images

Ble historisk

Da skipet var ferdig ombygd i 2007, gikk ferden fra Singapore til kysten av Mexico, nærmere bestemt til Yucatan-halvøya i Mexicogolfen. Der ankret det opp og ble koplet til olje- og gassfeltene Ku, Maloob og Zaap. Meksikanerne som nå har leieavtale døpte Enterprise om til Yuum K’ak Naab (Havets Herre på Maya-språk).

Berge-skipet ble for øvrig historisk som det aller første FPSO-skipet som noensinne ble tatt i bruk i Mexicogolfen. Skipet ligger fremdeles i Mexicogolfen, eid av norske BW Offshore og fører Bermudas flagg.