HMT Extenda

Spesialsoldatenes nye stridsvogn: Firmabil på steroider

Forsvarets spesialstyrker har fått egen stridsvogn. Den første i rekken av et ukjent antall dedikerte kampkjøretøy til en samlet pris på 250 millioner kroner.

Pluss ikon
<b>BADASS:</b> En Supacat Extenda med britisk, australsk og amerikansk personell fotografert i Afghanistan i 2011. I tillegg til å være en kombinasjon av nytte og kampkjøretøy, har det høy badass-faktor.
BADASS: En Supacat Extenda med britisk, australsk og amerikansk personell fotografert i Afghanistan i 2011. I tillegg til å være en kombinasjon av nytte og kampkjøretøy, har det høy badass-faktor.
Først publisert Sist oppdatert

Den ser ut som verdens styggeste lastebil. Eller verdens mest skremmende kjøretøy. Eller bare verdens mest praktiske kjøretøy for en spesial­kriger på krigsoppdrag.

LES OGSÅ: (+) Gjemte seg for tyskerne i tre år - visste ikke at krigen var over

<b>ØRKENKJØRETØY:</b> HMT-kjøretøyene har opparbeidet et rykte som formidable terrengkjøretøy. Jackal er kortversjonen av Extenda, her under ørkentrening med britiske styrker i Jordan.
ØRKENKJØRETØY: HMT-kjøretøyene har opparbeidet et rykte som formidable terrengkjøretøy. Jackal er kortversjonen av Extenda, her under ørkentrening med britiske styrker i Jordan. Foto: Sgt Mike Fletcher, RLC

Supacat HMT Extenda er alle tre, avhengig av øynene som ser. Det kommer godt med. Norge har gjort dyrekjøpte erfaringer nok under operasjoner, særlig i Afghanistan. (se egen sak nederst i artikkelen). Derfor går man etter det ekstreme når våre spesialstyrker skal settes opp med kjøretøy som både gir armslag, rekkevidde og mest mulig sikkerhet.

Hysj-leveranse

<b>NORSK:</b> Det første norske eksemplaret av supa­cat Extenda på fabrikken etter overleveringen. Montering av ekstrautstyr skal skje her hjemme.
NORSK: Det første norske eksemplaret av supa­cat Extenda på fabrikken etter overleveringen. Montering av ekstrautstyr skal skje her hjemme. Foto: Forsvaret

Det første eksemplaret som ble overlevert til Forsvarsmateriell på Supacat-fabrikken i Devon i England 30. mai i 2017 er også det første dedikerte stridskjøretøyet til Forsvarets Spesialkommando.

LES OGSÅ: Hitlers fryktinngytende stridsvogn var udugelig i krig

I Norge ble kjøretøyet første gang demonstrert i juni 2018, da statsminister Erna Solberg og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen besøkte Forsvarets spesialkommando på Rena.

<b>FORNØYD MINISTER:</b> Forsvarsminister Svein Bakke-Jensen bak rattet på en Supacat HTM Extenda. 
FORNØYD MINISTER: Forsvarsminister Svein Bakke-Jensen bak rattet på en Supacat HTM Extenda. 

Hvor mange kjøretøy som skal leveres til Norge holder Forsvaret tett om, men produsenten sier i en pressemelding at kontrakten er verd 23 millioner pund, eller ca. 260 millioner kroner. Etter planen skal siste kjøretøy leveres innen utgangen av 2019, men kontrakten inneholder en opsjon for å doble antallet kjøretøy.

Både til nytte og last

Fra før er HMT i Extenda-versjonen og mindre versjoner i bruk av blant annet australske, britiske og amerikanske spesialstyrker. Også det danske Jægerkorpset bruker 15 Extenda av første versjon som de bestilte allerede i 2006.

Hittil er det levert over 600 eksemplarer av kjøretøyet som har 14 års operativ tjeneste bak seg blant annet i Afghanistan.

<b>SKARPT OPPDRAG:</b> Anders Gråtrud og den aktuelle Dingoen før angrepet. Han og kollegaene var på oppdrag med å mentorere Afghanske politi­stryker i Dowlata­bad da de kjørte på veibomben.
SKARPT OPPDRAG: Anders Gråtrud og den aktuelle Dingoen før angrepet. Han og kollegaene var på oppdrag med å mentorere Afghanske politi­stryker i Dowlata­bad da de kjørte på veibomben.

HMT, eller High Mobility Transporter, kommer både i to og treakslet utgave. Det spesielle med Extenda er at det kan gjøre nytte både som patruljekjøretøy og lastekjøretøy, både i 4x4 og 6x6 konfigurasjon. Den bakerste akslingen og lasteplanet er en egen modul som kan tas av og på etter behov.

LES OGSÅ: Denne utrolige doningen, en kombinasjon av stridsvogn og fly, løste et stort problem

<b>ÅPEN:</b> En norsk spesialsoldat skyter fra en modifisert MB feltvogn. De norske spesialstyrkene har lenge favorisert åpne terrengkjøretøy for best fremkommelighet.
ÅPEN: En norsk spesialsoldat skyter fra en modifisert MB feltvogn. De norske spesialstyrkene har lenge favorisert åpne terrengkjøretøy for best fremkommelighet. Foto: norsof

Fakta: HMT EXTENDA

<b>DEMONSTRASJON:</b> Her viser Supacat HTM Extenda  hvordan det kan brukes for å sikre et område, som vist under en demonstrasjon ved Forsvarets spesialkommando i sommer.

Bygges i England av Supacat på lisens fra Lockheed Martin
Maks vekt: 4x4: 7600 kg, 6x6: 10500 kg
Nyttelast: 4x4: 2100 kg, 6x6: 3900kg
Hastighet: 120 km/t
Rekkevidde på vei: 4x4: 700km/6x6: 800km
Vadedybde: 1m
Understell: Uavhengig ­luftfjæring med forskjellige ­nivåer
Beskyttelse: Minebeskyttelse og ballistisk beskyttelse

Kilde: Supacat.com

Våpenstasjon

Hva som står på utstyrslisten til de norske spesialsoldatene er foreløpig ukjent. Ifølge hjemmesiden til produsenten er HMT Extenda bygget opp etter sveitsisk armekniv-prinsippet. Lengden kan varieres mellom 5,9 meter og 7,04 meter, samtidig som nyttelasten kan økes fra 2,1 til 3,9 tonn, avhengig av antall akslinger. Uten nyttelast veier kjøretøyet fra 5,5 til 6,6 tonn med drivstoff og pansring.

I tillegg kan kunden bestille ekstrautstyr som vinsj til selv­berging, punkteringssikre dekk, våpenoppheng og ikke minst fjernstyrt våpenstasjon.

LES OGSÅ: Visent 2 blir Forsvarets tyngste kjøretøy

Sistnevnte er den norsk internasjonale salgssuksessen Protector RWS. Produsenten Kongsberg Protech Systems har solgt nesten 19 000 enheter til 18 forskjellige land siden starten i 2001. I tillegg til å gi bedre beskyttelse til operatøren som styrer våpenet på en skjerm ved hjelp av joystick, gir systemet langt større stabilitet og treffsikkerhet. I tillegg kan våpenstasjonen utstyres med infrarøde sensorer og nattoptikk.

I likhet med de andre versjonene kan også Extenda utrustes med ekstra beskyttelse mot veibomber og pansring mot splinter og skudd.

Foto: Torbjørn Kjosvold/Forsvarets mediesenter 

I ly av panser

Tradisjonelt har spesialstyrkene prioritert åpne løsninger på kjøretøyene sine fremfor å sitte beskyttet bak panser. En årsak er at man får et bedre synsfelt og kan bruke egne sanser bedre i et åpent kjøretøy. I tillegg gir det bedre muligheter til å avfyre sitt eget våpen raskt.

– Takker kjøretøyet for at jeg lever

<b>OVERLEVDE:</b> Dingoen med de norske soldatene ble kraftig ramponert. Allikevel slapp alle fire fra veibomben uten alvorlige skader.

Anders Gråtrud satt bak rattet da en veibombe gikk av under forhjulet på Dingoen.

Farten var lav, bare 15 km/t, da kolonnen med 11 norske soldater kjørte mot checkpointet i Dowlatabad i Afghanistan.

Observasjonsposten til de afghanske soldatene lå på en liten høyde bare 150 meter unna den trygge asfalterte hovedveien.

Anders satt bak rattet i Dingoen forrest. Normalt ville han valgt å unngå å kjøre i veitråkket, den mest forutsigbare ruten for den som ville grave ned en veibombe. Men istedenfor å kjøre en bue ut i terrenget valgte han å følge hjulsporene for å vise vaktpostene lenger fremme at han stolte på dem. 

Nå var det bare 50 meter igjen. 

Så ble alt svart, etterfulgt av helt hvitt lys mens det altoppslukende braket fra eksplosjonen filleristet dem. Det høyre forhjulet hadde kjørt over en hjemmelaget veibombe. Den var kraftig nok til å rive av forhjulet og kaste det 60–70 meter av gårde. Bilen ble kastet flere meter til værs og forsvant i støvskyen før vraket falt ned og ble liggende med bakparten nede i bombekrateret.

– Jeg kom umiddelbart til meg selv igjen, men alt gikk i slow motion. Det var som å våkne etter dyp søvn. Hjernen begynte gradvis å registrere hva som skjedde mens kroppen var treg med å respondere, erindrer Anders fra opplevelsen for seks år siden.

De fire om bord hadde fått en trøkk og var mørbankede, men slapp fra hendelsen med småskader. De var blitt reddet av den minesikre konstruksjonen til Dingoen.

Andre soldater før dem hadde ikke vært like
heldige. I fire hendelser mellom 2004 og 2010 ble i alt seks norske soldater drept da kjøretøyene, tre av dem upansrede, kjørte på improviserte veibomber (IEDer).

På neste side kan du lese hvordan erfaringene fra Afghanistan og andre krigsområder har vært med på å utforme de norske feltkjøretøyene.

Lavere vekt og dermed bedre og raskere fremkommelighet er også en prioritert egenskap for spesialstyrkene når de opererer utenfor allfarvei og skal raskt inn og raskt ut.

I tillegg til blant annet terrengmotorsykler og sivile kjøretøy er en ombygd variant av MB-feltvognen «firmabil» for FSK. Den heter MB Multi II og gir høy ildkraft og mobilitet men liten beskyttelse.

– Leveransen av det første produksjonskjøretøyet er en milepæl i programmet som har pågått siden 2011. Vi er veldig fornøyde både med kvaliteten og selve produktet som møter alle kravene fra brukeren, sier prosjektleder Arild Stangnes i Forsvarsmateriell i en pressemelding fra Supacat.

Les mer fra Vi Menn på www.vimennpluss.no.

<b>KLAR TIL INNSATS:</b> En Supacat HTM Extenda klar for innsats. Fotografert under en demonstrasjon ved Forsvarets spesialkommando i sommer.
KLAR TIL INNSATS: En Supacat HTM Extenda klar for innsats. Fotografert under en demonstrasjon ved Forsvarets spesialkommando i sommer. Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret