TURTIPS

Riktig bruk av gass­bren­ne­r på tur: Dette må du vite

For man­ge fers­ke tur­folk er ko­ke­ap­pa­ra­tet den skum­les­te de­len av tur­ut­sty­ret. Men om du for­står fy­sik­ken som lig­ger til grunn for gass­bren­ne­ren, blir den kan­skje litt mind­re skrem­men­de?

Pluss ikon
Først publisert

Det mes­te av inn­hol­det i en gass­boks er i fly­ten­de form. Om du ris­ter på bok­sen, vil du høre at det skvul­per. Over væs­ken vil det være en del gass, og det er den som slip­per ut når vi åp­ner ven­ti­len på bren­ne­ren.

For at det skal kom­me gass ut av bok­sen må tryk­ket inne i bok­sen være stør­re enn uten­for. Det for­ut­set­ter at tem­pe­ra­tu­ren er høy­ere enn gas­sens ko­ke­punkt.

Gass­bok­ser til tur­bruk in­ne­hol­der nor­malt en blan­ding av pro­pan, iso­bu­tan og bu­tan. Dis­se gas­se­ne ko­ker ved hhv. -42oC, -11,7oC og -0,5oC.

En blan­ding av to gas­ser får et ko­ke­punkt som lig­ger et sted mel­lom ko­ke­punk­te­ne for de rene gas­se­ne. Jo høy­ere tem­pe­ra­tu­ren er, des­to stør­re blir gass­tryk­ket i bok­sen, og des­to stør­re ef­fekt vil bren­ne­ren gi.

Hvor stor flam­me du får når du star­ter bren­ne­ren, er alt­så av­hen­gig av tem­pe­ra­tu­ren. Er tem­pe­ra­tu­ren un­der gass­blan­din­gens ko­ke­punkt, vil ikke bren­ne­ren vir­ke.

Les også: (+) Triksene du må kunne: Slik holder du fisken fersk på tur

Kjekt å vite

Du har kan­skje lurt på hvor­for bun­nen i gass­bok­sen ikke er flat, men er bøyd inn­over? Det ville jo vært plass til mer gass i bok­sen om den var flat, men den inn­over­bøy­de bun­nen er en ef­fek­tiv sik­ker­hets­bar­rie­re. Der­som tryk­ket i bok­sen skul­le øke til far­lig nivå, for eks­em­pel for­di bok­sen blir stå­en­de for nær pri­mus­flam­men el­ler i sol­stei­ken en varm som­mer­dag, kan den inn­over­bøy­de bun­nen bøye seg i mot­satt ret­ning. Da vil vo­lu­met til bok­sen øke og tryk­ket vil syn­ke.  

Kjø­les ned

Når du fy­rer opp bren­ne­ren med ny gass­boks, er gjer­ne flam­men stor og ef­fek­ten god, men et­ter noen mi­nut­ter re­du­se­res ef­fek­ten ty­de­lig.

Sam­ti­dig kan du mer­ke at gass­bok­sen har blitt kal­de­re, og ofte vil det dan­nes kon­dens, el­ler til og med rim på bok­sen. Det­te er helt nor­malt.

Når du slip­per ut gass fra gass­fa­sen, må den er­stat­tes med av­dam­ping fra væs­ke­fa­sen. Det­te kre­ver ener­gi, og ener­gi­en tas fra væs­ke­fa­sen.

Den­ne ned­kjø­lin­gen gir igjen la­ve­re gass­trykk og re­du­sert ef­fekt. Du kan mot­vir­ke det­te med å leg­ge hen­de­ne på gass­bok­sen og var­me den opp.

End­ret sam­men­set­ning

Når du stop­per bren­ne­ren og lar gass­bok­sen var­mes opp igjen av om­gi­vel­se­ne, vil ef­fek­ten bli stør­re når du star­ter den igjen, men den blir ikke like stor som med full, ny gass­boks. Det­te er et re­sul­tat av at sam­men­set­nin­gen til gas­sen end­res når du fy­rer.

Gass­fa­sen har nem­lig ikke eks­akt sam­me sam­men­set­ning som væs­ke­fa­sen. Det vil være mest av gas­sen med la­vest ko­ke­punkt – alt­så pro­pan.

Over tid vil der­for an­de­len pro­pan i gass­blan­din­gen bli mind­re, noe som gir høy­ere ko­ke­punkt for gass­blan­din­gen og la­ve­re ef­fekt.

Det er alt­så helt nor­malt at ef­fek­ten blir dår­li­ge­re når gass­bok­sen tøm­mes. Når den er nes­ten tom, kan ef­fek­ten bli svært lav.

<b>TO FA­SER:</b> Inne i gass­bok­sen fin­nes både en gass­fase og en væs­ke­fase. 
TO FA­SER: Inne i gass­bok­sen fin­nes både en gass­fase og en væs­ke­fase. 

For­skjell på gass­bok­ser?

Det er gass fra man­ge pro­du­sen­ter på mar­ke­det i dag, og det er for­skjel­ler med tan­ke på hvor godt de fun­ge­rer – spe­si­elt i kul­de.

<b>FOR­SKJEL­LER:</b> Uli­ke ty­per gass har uli­ke egen­ska­per. Pri­mus Winter Gas er op­ti­ma­li­sert for lave tem­pe­ra­tu­rer. Pa­pi­ret inne i bok­sen gir økt over­fla­te for væs­ke­fa­sen å for­dam­pe fra.
FOR­SKJEL­LER: Uli­ke ty­per gass har uli­ke egen­ska­per. Pri­mus Winter Gas er op­ti­ma­li­sert for lave tem­pe­ra­tu­rer. Pa­pi­ret inne i bok­sen gir økt over­fla­te for væs­ke­fa­sen å for­dam­pe fra. Foto: Randulf Valle

Pri­mus har eks­em­pel­vis tre uli­ke gass­ty­per: Sum­mer-, Power- og Winter Gas. For­skjel­len mel­lom de to først­nevn­te er sam­men­set­nin­gen av gass­blan­din­gen. I sin Winter Gas har Pri­mus lagt inn et ab­sor­be­ren­de pa­pir som gir væs­ke­fa­sen stør­re are­al å for­dam­pe fra.

Vi har tid­li­ge­re målt en ef­fekt­øk­ning på 40–70 % når man sam­men­lig­ner Power- og Winter Gas, så det er in­gen tvil om at det­te fun­ge­rer.

Les også: (+) Slik får du mer ørret — disse to faktorene har alt å si

Opp ned

I dag er man­ge av gass­bren­ner­ne med slan­ge kon­stru­ert for å bru­kes med gass­bok­sen opp ned. Det­te gir mye jev­ne­re ef­fekt og ikke minst bedre ef­fekt i kul­de.

Grun­nen er at vi da tap­per fra væs­ke­fa­sen i bun­nen av gass­bok­sen, ikke gass­fa­sen i top­pen. Det gir to po­si­ti­ve ef­fek­ter.

For det før­s­te har et gram gass i væs­ke­form mye mind­re vo­lum enn et gram gass i gass­form. Det be­tyr at mind­re vo­lum for­svin­ner fra bok­sen ved sam­me ef­fekt, noe som igjen fø­rer til at mind­re gass må dam­pe av fra væs­ke­fa­sen for å opp­rett­hol­de tryk­ket.

Det kre­ver mind­re ener­gi, og tem­pe­ra­tu­ren i gass­bok­sen syn­ker mind­re.

En an­nen for­del ved å tap­pe av væs­ke­fa­sen, er at man da bru­ker mind­re av gas­sen med la­vest ko­ke­punkt, slik at ef­fek­ten over tid opp­rett­hol­des bedre.

Det er der­for svært for­del­ak­tig å bru­ke gass­bren­ne­re hvor bok­sen står opp ned – spe­si­elt un­der kal­de for­hold. Det­te kre­ver imid­ler­tid at gass­rø­ret pas­se­rer gjen­nom flam­men og blir var­met opp på vei til dysa.