BARN OG DRUKNING

– Tenk deg nøye om før du lar barna bade alene med venner

Kommer med svømme-advarsel til norske foreldre: – Norske tiåringer er dårligst på å svømme i norden, og det er vi nødt til å ta tak i.

BEKYMRING: Å kunne svømme er en livreddende ferdighet, mener fagleder. For mange er skolen den viktigste læringsarenaen.
BEKYMRING: Å kunne svømme er en livreddende ferdighet, mener fagleder. For mange er skolen den viktigste læringsarenaen. Foto: Getty Images
Først publisert Sist oppdatert

– Det er bekymringsfullt at en hel årgang med elever gikk glipp av viktig svømmeundervisning i de periodene skoler eller basseng var stengt under pandemien, forteller Tanja Krangnes, fagleder drukningsforebygging hos Redningsselskapet.

Hun viser til at en undersøkelse utført av Ipsos for Norges Svømmeforbund og Redningsselskapet i vår, viser at kun 41% av norske tiåringer kan svømme 200 meter eller mer. Ved forrige måling i 2013 var tilsvarende tall 53%.

– Mindre svømmeundervisning under pandemien kan være en av forklaringene. Norske tiåringer er dårligst på å svømme i Norden, og det er vi nødt til å ta tak i. Å kunne svømme er en livreddende ferdighet, og for mange barn er skolen den viktigste læringsarenaen sier Krangnes, og legger til:

– Ikke bare er det å kunne svømme en livreddende ferdighet, men det er også viktig sosialt for å kunne delta i uteaktiviteter sammen med venner. Å satse på svømmeopplæring er rett og slett en investering i god folkehelse.

SOSIALT: Tanja Krangnes, Fagleder drukningsforebygging hos Redningsselskapet, mener det er viktig sosialt å kunne svømme slik at man kan bli med på uteaktiviteter.
SOSIALT: Tanja Krangnes, Fagleder drukningsforebygging hos Redningsselskapet, mener det er viktig sosialt å kunne svømme slik at man kan bli med på uteaktiviteter. Foto: Privat

Les også: – Solbrenthet i barne- og ungdomsår øker risikoen for hudkreft senere i livet

Trygg vannglede

At de nye kompetansemålene for svømmeopplæringen som ble innført forrige skoleår også vektlegger utendørs opplæring i kombinasjon med basseng er positivt, mener faglederen.

Så godt som alle drukningsulykker skjer utendørs, og det er derfor avgjørende å øve på svømming, selvberging og livredning i omgivelser der kritiske situasjoner kan oppstå.

– Ute får barna kjenne på kaldt vann, strøm og bølger, og de kan prøve hvordan det er å være i vannet med klær på. Her lærer de å gjenkjenne farer og vurdere risiko ved vannaktiviteter. Da gjør vi de i stand til å ta gode valg når de går tur langs vann, bader og er ute i båt livet ut.

– Utendørs opplæring bidrar også til trygg vannglede og fine opplevelser i et land som har verdens nest lengste kyst og et innland med mange elver og vann, sier Krangnes.

Hun får støtte av Claire Ann Viesca Alfonso, president i Norges Livredningsselskap, som påpeker at ferdigheter man opparbeider seg ved å lære og svømme inne er verdifulle på mange måter, men at kunnskap om svømming ute er like viktig.

– Det er store forskjeller på det å svømme i et basseng, kontra det å svømme ute. Bassenget utgjør et begrenset areal, og svømmeren har full oversikt over vannområdet. Utendørs er det mange faktorer som spiller inn, ikke minst når det gjelder vanntemperaturen og sikten i vannet, sier hun, og legger til:

Etter ettårsdagen sluttet David å si «mamma» og «pappa». Da Nathalie...
Pluss ikon
Etter ettårsdagen sluttet David å si «mamma» og «pappa». Da Nathalie begynte å google, forsto hun det umiddelbart

– Det er ikke alltid lett å vite hvor det er trygt å gå ut og opp av vannet, og i tillegg har vi undervannsstrømmer ute. Alle disse momentene er det så viktig å ha kunnskap om for å kunne ferdes trygt ute i vann.

SVØMMING UTE: Claire Ann Alfonso, president i Norges Livredningsselskap, mener svømmekunnskaper ute er like viktig som svømmekunnskaper inne. Hun understreker at det er store forskjeller på å svømme ute, enn å svømme inne..
SVØMMING UTE: Claire Ann Alfonso, president i Norges Livredningsselskap, mener svømmekunnskaper ute er like viktig som svømmekunnskaper inne. Hun understreker at det er store forskjeller på å svømme ute, enn å svømme inne.. Foto: Privat

Lov å være den "kjipe" voksne

Siden 2017 har 15 barn mellom 0-14 år omkommet i drukningsulykker, i følge Krangnes. De fleste ulykkene skjer i forbindelse med bading eller etter fall fra land.

Åtte har druknet under bading, mens seks barn omkom etter fall fra land/brygge. Et barn druknet etter å ha gått gjennom isen. I tillegg er det hvert år en rekke drukningsulykker der barn overlever med eller uten skade etter å ha blitt reddet.

– Myndigheter, organisasjoner og andre relevante aktører må jobbe sammen for å forebygge drukningsulykker. Skoleeierne må sørge for at skolene har tid, ressurser og kompetanse til at elevene når kompetansemålene. Og vi må øke vannkompetansen i form av ferdigheter, kunnskap og gode holdninger rundt vann til alle nordmenn uansett alder, sier Krangnes.

Les også: Du lar vel ikke vannet stå i plaskebassenget i flere dager?

Til foreldre har hun en klar oppfordring om å tenke seg nøye om før du lar barnet gå for å bade med venner når de kommer i tenårene.

– Du bør vurdere hvor svømmedyktige de er og hvor de skal bade. Husk at det er stor forskjell på å kunne svømme 200 meter i basseng og 200 meter i sjøen eller elven med bølger, strøm og kaldere vann. Tenk også på at barna får ansvar for vennene sine om noe skulle skje. Her er det best å være den fornuftige, litt strenge voksenpersonen fremfor den snille.

Norges Livredningsselskap har strandlivreddere på strendene i Oslo. Etter deres erfaring skyldes de fleste drukningsulykker hvor barn er involvert manglende forståelse når det kommer til egne svømmeferdigheter, samt selvberging.

– Ofte er dette i kombinasjon med at foreldrene dessverre ikke alltid følger nøye nok med når barna er ute og bader. Som en badevettregel sier vi at man til enhver tid skal holde barna sine i en armlengdes avstand, og denne regelen er like aktuell når det gjelder barn i skolealder, forteller Alfonso.

Hun anbefaler foreldre å ta barna med på kurs som ikke bare tar for seg svømming, men også både selvberging og livredning.

– Vi må huske på at mange av de som drukner faktisk er svømmedyktige, men mangler kompetanse når det kommer til selvberging og livredning. Vanntilvenning er viktig så barna vet hvordan de skal oppføre seg i vannmiljøer ute. Ha fokus på trygg ferdsel ute, alltid ha respekt for vannet og tenke egen sikkerhet, sier Alfonso.

Les også: Dette hjelper om du er solbrent

Både voksne og barn bør kjenne til Vannvettreglene:

1. Ha respekt for vann, vær og lokale forhold. Strømforhold og kaldt vann kan gjøre svømmeturen farlig.

2. Barn skal aldri bade alene. Pass godt på dine egne barn og følg med på andres.

3. Bli kjent med bunn og dybdeforhold. Aldri hopp eller stup der du ikke er kjent.

4. Kjenn dine egne grenser. Du kan ikke redde andre uten først å ta vare på deg selv.

5. Ved ulykke; først varsle, så redde. Gi beskjed slik at flere kan hjelpe til.

6. Bruk redningsline eller livbøye ved redning. Ha alltid en gjenstand mellom deg og den som trenger hjelp. Redning fra land gir økt sikkerhet.

7. Bruk flytevest og følg Sjøvettreglene når du ferdes i båt. Flytevest redder liv og regler gjør sjøen tryggere for alle.

8 . Vend i tide, det er ingen skam å snu. Svømmeturen skal gå langs stranden. Søk ly hvis det blåser opp på båtturen.

Kilde: Drukningsforebyggende råd