Sminke

Synet som møtte Isabella i lekebutikken, fikk henne til å reagere

– Det er viktig å la barn være barn.

REAGERER: Da Isabella gikk innom lekebutikken, ble hun overrasket.
REAGERER: Da Isabella gikk innom lekebutikken, ble hun overrasket. Foto: Privat
Publisert

Isabella skulle kjøpe en lekebil til sønnens ettårsdag.

Da hun gikk inn i Ringo Storo på Storo Storsenter i Oslo, stoppet hun fort opp og tenkte: «Dette hører ikke hjemme i en lekebutikk».

– Jeg så hylle på hylle på hylle med sminke. Ikke «bare» litt lipgloss, men avansert sminke som setting spray, highlighter, primer, concealer og foundation. Sminken stod plassert midt i butikken, rett ved kassen, mellom figurer som Paw Patrol, Brannmann Sam, Luigi og Sonic, og i barnehøyde, forteller Isabella Ludviksen (28) til Klikk.no.

Hun tenker det er merkelig å selge ekte sminke i en lekebutikk.

– Jeg har alltid forbundet lekebutikken som et sted for de yngste barna, samt foreldrene som handler til disse i anledning LEK. Det ligger vel litt i ordet LEKEbutikk? Når man begynner å selge ekte sminke, og ganske avansert sminke som setting spray og concealer, signaliserer butikken at dette er til hverdagsbruk og ikke lek. Jeg tenker det er viktig å la barn være barn, sier Isabella.

SMINNKE: I Ringo Storo selges det sminke. Det fikk Isabella til å legge ut en video på TikTok-profilen sin.
SMINNKE: I Ringo Storo selges det sminke. Det fikk Isabella til å legge ut en video på TikTok-profilen sin. Foto: Privat

Hun besøker sjelden lekebutikker og lurte på hvor lenge dette hadde vært vanlig. Hun la derfor ut en TikTok på profilen sin «Byttedronningen» hvor hun spurte ironisk: «Når ble det innafor med voksenssminke i lekebutikker?».

– Responsen har vært enorm! Folk har blant annet kommentert «Reagerte på det samme her en dag», «I alle dager», «Helt vilt», «Trist syn» og «La barn være barn». Det virker som de fleste er enig med meg.

Isabella mener at lekebutikken er med på å normalisere sminke til barn, samt å bidra til skjønnhetspresset mange unge kan kjenne på.

– Jeg tror barn og unge kan kjenne på at de ikke er gode nok som de er. Jeg reagerer på at det selges ekte sminke i en lekebutikk fordi det blir en måte butikken er med på å forsterke skjønnhetspresset fra en veldig tidlig alder av, sier hun og fortsetter:

– En 3-4-5-åring kan i det ene øyeblikket stå og velge seg ut en paw patrol figur, snu seg rundt og plukke fra hylle på hylle med sminke som om det er smågodt. Det blir helt feil.

SKJØNNHETSPRESS: Isabella mener det kan skape et skjønnhetspress å ha sminke i en lekebutikk.
SKJØNNHETSPRESS: Isabella mener det kan skape et skjønnhetspress å ha sminke i en lekebutikk. Foto: Privat
"VOKSENSMINKE": Isabella refererer det som "voksensminke" som er ganske avansert for barn.
"VOKSENSMINKE": Isabella refererer det som "voksensminke" som er ganske avansert for barn. Foto: Privat

Isabella håper Ringo enten fjerner sminken helt fra butikken eller legger det i en egen voksenavdeling om det må være der.

– Per nå blir det feil at det står inntil Paw Patrol og i barnehøyde. Jeg forstår heller ikke hvilken aldersgruppe Ringo mener sminken er ment for, sier hun.

Les også: Advarer foreldre: – Denne metoden hører fortiden til

Tilsvar fra eier av Ringo Storo

Thomas L. Henriksen, eier av Ringo Storo, forteller at deres sminkeprodukter er primært rettet mot ungdom og unge voksne, ikke barn.

– Vi er klar over at barn kan være nysgjerrige på sminke, og derfor har vi satt opp et skilt på Ringo Storo som markerer at produktene er ment for ungdom/voksne.

Leketøysbransjen har i de siste årene møtt økende konkurranse fra svært mange bransjer som tilbyr leker og produkter som appellerer til barn og unge. Henriksen mener sminken er en måte å beholde kundene sine på.

– Dagligvarekjeder, bokhandlere og elektronikkforhandlere blant annet, har nå et utvalg av leker, noe som har ført til tap av kunder for lekebutikkene. For å møte denne utfordringen må lekebransjen se på nye måter å beholde kundene sine på, også etter at de har vokst fra barn til tenåringer og voksne, sier Henriksen og fortsetter:

– Disse produktene fra Glam er nettopp dette. I tillegg er det trygge produkter til en lavere pris enn du finner i enkelte andre butikker som tilbyr sminke.

Henriksen tar avstand fra normalisering av sminke og skjønnshetspress.

– Vi mener at barn og unge skal få lov til å være seg selv uten å føle seg presset til å se ut på en bestemt måte, sier han.

– De yngste barna er sjelden alene i lekebutikken. De er som regel i følge med en voksen som har ansvar for å veilede dem og hjelpe dem å ta gode valg. Vi tror de fleste voksne er godt i stand til å si nei til barnet sitt når det ønsker seg noe som ikke er passende eller aldersriktig, legger han til.

Henriksen mener at i den yngste alderen er det mye annet fristende i en lekebutikk, og sminke er bare en av mange ting barna kan se på.

– Hvis produktene hadde hatt motiv med prinsesser, Hello Kitty eller lignende, som appellerer direkte til barn, ville saken stilt seg annerledes. Men i dette tilfellet er produktene designet for ungdom og unge voksne, og de er plassert i nærheten av kassen med synlig skilt i butikken.

Han mener derfor at det er opp til de voksne å veilede barna sine og hjelpe dem å ta gode valg.

Henriksen sier at de har tatt til seg bekymringene som har blitt uttrykt om salget av sminke, og har derfor tatt bort concealer, ansiktsmaske og primer fra hyllene.

– Produktene på stativet var ment for både ungdom og voksne, men vi ser at noen av dem, som primer, concealer og ansiktsmasker, er mer rettet mot voksne enn ungdom. Derfor har vi valgt å fjerne disse produktene fra stativet, sier Henriksen.

– Vi ønsker å tilby et utvalg av sminke som er relevant for alle aldre, og vi vil fortsette å lytte til våre kunder for å sikre at vi tilbyr de beste produktene og prisene, legger han til.

Les også (+): Når kan barn få lommepenger, og hvor mye?

Seksualisering av jenter

Ingela Lundin Kvalem er professor ved Psykologisk institutt og har forsket på kroppsbilde, skjønnhets- og kroppsidealer i en årrekke.

Hun refererer til den amerikanske psykologforeningen som skrev en rapport i 2007 om seksualisering av jenter. I undersøkelsen så de på flere påvirkninger, der kosmetikk var en av dem. Allerede da trakk de frem at lekebutikker så verdien av å reklamere for sminke til yngre jenter.

– Kosmetikk er ofte assosiert spesifikt med ønsket å være seksuelt attraktiv, et ønske som virker feilplassert hos unge jenter. Det sender signaler som kan være bekymringsfullt for små barn. Det kan føre til at unge jenter tenker at det er viktig å være sexy før de er modne nok til så forstå hva det betyr.

Forskningen tilsier at markedsføring og salg av «voksen-produkter» som er seksualiserende, har gått nedover i alder. Flere kjeder er opptatt av å markedsføre dette til yngre jenter.

– 8-9-åringer er ikke modne nok til å forstå hvilke seksuelle signaler de sender, og eventuelt responsen de mottar. Risikoen ved dette er dårlig selvfølelse og depresjon i senere alder. Det er fare for at de unge jentene blir mer opptatt av å være sexy, framfor den man egentlig er.

Flere påvirkninger

Kvalem mener at dette er ingen ny bekymring, og tror det kan ha blitt mer forsterket de siste årene.

– Denne forkningen er noen år gammel, og allerede da så vi målrettet kampanjer og kosmetikk til små jenter. Jeg vet ikke om trenden har blitt forsterket, men vi vet at barn blir påvirket av sosiale medier og dets skjønnhetsidealer. Økt tilgang til sosiale medier har bidratt til å skape mer skjønnhetspress og misnøye med kroppen hos jenter.

Men barn kan også oppleve å bli «foret» med skjønnhetsidealer hjemme.

– Barn får tidlig vite hva som er «skjønnhet» og ikke, og hvordan de bør se ut. De ser mor sminke seg, mor slanker seg eller at mor kommenterer på andres utseende. De ser videoer og bilder på sosiale medier av forbildene deres som sminker seg og ser stilig ut. Mange barn er ikke helt klar over påvirkningen det har på dem og hva det betyr. Mange 8-9-åringer har allerede kropps- og skjønnhetsidealer som ligner veldig på de voksnes, spesielt dette med vekt, sier Kvalem.

Oppmuntre et godt sevbilde

– Vi bør la barn være barn – både når det gjelder klær, sminke og leker. Vi har også sett at leker har blitt mer seksualisert. For eksempel My Little Pony som tidligere var litt rundere, har nå fått slankere midje, større lepper og lengre øyevipper. Det er klart det er en fortelling om hvordan skjønnhetsidealet er. Skjønnhetspresset er der ganske tidlig, og påvirkninger kommer fra mange ulike steder.

Kvalem synes det er fint at foreldre reagerer på det de mener er urett.

– Det er bra at foreldre markerer: «Hva er det dere holder på med. Er dette ok?», sier hun.

– Foreldre bør helst unngå slike kosmetiske produkter for barna sine. Du trenger ikke å si noe spesielt til barna, men man kan si «Det er ikke noe du trenger. Det er for voksne». Det handler om å flytte fokuset vekk fra utseende, men heller være stolt over kroppens funksjoner. Foreldre kan oppmuntre et godt selvbilde, legger hun til.

Denne saken ble første gang publisert 12/04 2024.

Les også