skolestartere:
– Vi vil ikke bare skape prinsesser og prinser, men være med på å forme trygge og robuste barn
I Margaretalia barnehage ønsker de å gjøre det siste barnehageåret litt spesielt. Det ble ekstra utfordrende i år, da barnehagen har hatt lange perioder med rødt nivå. Skolestarterne er allikevel fornøyde.
Vi samarbeider med foreldre og skole for å sikre at barna er forberedt på skolestart, sier Mona Johansen, som har jobbet i Læringsverkstedet Margaretalia barnehage i 19 år, de siste ni årene som styrer.
Hun forteller at barnehagen har plass til 46 barn i alderen én til seks år, fordelt på tre avdelinger.
Solsikkene er småbarnsavdelingen med ni ettåringer. Gresshoppa har 18 to- og treåringer, og Marihøna har 19 fire- og femåringer.
Det siste året har avdelingene blitt delt inn i mindre kohorter, og de har vært veldig mye ute.
– Det viktigste for oss er å se hvert enkelt barn, fange opp øyeblikkets magi og ikke minst støtte og veilede barna, slik at de kan bli den beste utgaven av seg selv, sier Mona.
– Det er også viktig å trygge foreldrene. Vi ønsker å skape en barnehage det stråler av. Jeg er stolt av at vi i foreldreundersøkelsen i desember 2020 fikk 4,9 av 5 mulige.
Klare til skolestart
Vi har fulgt Adriana og Marius gjennom det siste året i Margaretalia barnehage. I august begynner de på Luhr skole på Lørenskog.
Seksåringene Adriana Morel Sander og Marius Halse har gått gradene i barnehagen. I fjor var de forskerspirer, mens de dette siste året har vært superklubbere.
Styreren forteller at barnehagen ønsker det siste året skal være spennende, utfordrende og gjøre barna sugne på mer kunnskap.
På grunn av koronapandemien og smittevernreglene har ikke alt gått etter den opprinnelige planen i år.
De ansatte har måttet finne løsninger etter hvert som utfordringene har dukket opp, og barnehagen har vært på rødt nivå i lange perioder. Samarbeidet med andre barnehager kunne ikke gjennomføres, og festdager ble markert på alternative måter.
Les også: Dette er barnas klare beskjed til skilte foreldre
Superklubben forbereder de eldste
– Gjennom året har vi én dag i uken hvor vi har superklubb/skolegruppe, sier Anette With, pedagogisk leder på Marihøna.
– Til disse gruppene har barna fått hver sin oppgavebok tilrettelagt for skolestarterne. Vi jobber ikke med bok hver uke, men barna synes det er veldig stas å gjøre lekser, så vi prøver å få det til. De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehage og skole.
– Vi øver på å vente på tur, rekke opp hånden når man ønsker å si noe, være stille når andre snakker og når vi gjør oppgaver. Barna blir kjent med bokstaver, bokstavlyder og tall. De øver også på påkledning og det å gå på do selv.
Anette forteller at gruppene handler om å gjøre overgangen til skolen så smidig som mulig.
Det er fokus på konflikthåndtering, som ulike spill/leker der barna må tåle å tape. Eksempler på dette er brettspill og uteleker som «har’n» og «haien kommer».
Konflikthåndtering er noe som gjenspeiler hverdagen til barna gjennom hele uken.
En fast plan følges av alle barnehager/skoler i kommunen gjennom hele det siste barnehageåret.
Vanligvis besøker jeg barnehagene, barna besøker skolen og vi arrangerer foreldremøter. Nå har det meste gått digitalt.
Vi får skolestarterskjemaet og har overføringsmøte med alle barnehagene, samt oppfølgingsmøter for de barna det er aktuelt for.
I første klasse legges det mye vekt på det sosiale.
Kilde: Karin Gjerde Viddal
De får erfaring og lærer hva de kan gjøre for å trøste noen som er lei seg, hva de kan gjøre hvis noen slår med spaden og hvilke muligheter de har i ulike situasjoner. Regler og rutiner innarbeides gjennom lek, og de ansatte ser at barna hjelper hverandre og viser empati.
– Vi vil ikke bare skape prinsesser og prinser, men være med på å forme trygge og robuste barn, som nå skal ut i en langt større verden enn de er vant til, sier Mona.
– Ved å gi dem nyttige verktøy, håper vi skolestarterne er rustet til å møte nye utfordringer på en god måte.
Les også: Barnehagelærer: – Ikke kjøp disse klærne
Årets skolestartere mistet en del
Adriana og Marius forteller at de kan skrive navnet sitt og at de kan litt matte.
– Og jeg kan telle til ti på engelsk, sier Marius, og beviser det ved å telle fort og riktig.
– Vi lærer mye forskjellig i superklubben, og jeg kan former som runding, trekant og firkant, sier Adriana.
Marius forteller at han liker å tegne, og helst med Pokemonfarger som er rosa, lilla og oransje.
Begge hadde gledet seg til å besøke Luhr skole, der de begynner i august. På grunn av smittevernreglene har det ikke vært mulig å arrangere besøk verken høst eller vår.
– Det er ikke bare barna som skal trygges, det gjelder også foreldrene, sier Mona, som har full forståelse for at det kan være skummelt å sende seksåringen på skolen når de er vant til et trygt, inngjerdet barnehageområde der barna alltid har voksne rundt seg.
Sammen med foreldrene fylles det ut et overgangsskjema fra barnehage til skole med én side for barn og én side for foreldre.
– Vi prøver å trene barna på selvstendighet ved å la dem være litt alene og få andre roller i barnehagen. Men vi har dem alltid under oppsyn, forklarer Mona.
– Det aller morsomste med superklubben er å være bak huset uten voksne. Det er det ingen andre som får lov til, sier Adriana ivrig.
– Jeg gledet meg veldig til det skulle bli min tur, legger hun til.
Les også: Opp med munnen, her kommer det en skje tran, nå! Følg med!
Stopp! Det er min kropp
Mona forteller at det viktigste målet i barnehagen er å skape et trygt og godt sted å være, å se hvert enkelt barn og å fange opp utfordringer barna kan ha.
De er seks pedagoger og seks assistenter pluss fagarbeidere i Margaretalia, og skolering av de ansatte pågår kontinuerlig.
– Vi har samtalegrupper for superklubben, der vi snakker om kroppen vår, hvordan vi blir til, følelser og relasjoner. Vi snakker om at det finnes både gode og vonde hemmeligheter og ikke minst at det er barnet selv som eier sin egen kropp, ingen andre, sier Mona.
– Med dette i bagasjen, håper vi at det blir lettere for barn som opplever noe ubehagelig å tørre å si fra.
Mona forklarer at personalet har fått opplæring i hva som er normal kroppslig interesse.
Temaet kan være følsomt og vanskelig, og det er viktig at barnas spørsmål og meninger tas på alvor og møtes på en ordentlig måte. Før barna slutter i barnehagen får de se Redd barnas film «Kroppen min eier jeg».
Opplegg gjennom hele året
– Hvis året hadde vært vanlig, hadde det bestått av mange ulike arrangementer, også noen der foreldre og besteforeldre ble invitert, sier Anette.
– Superklubben ville hatt et lite innslag på FN-dagen, der de skulle presentert for foreldrene hva vi har jobbet med og hva de innsamlede pengene skulle gått til. Vi følger Forut aksjonen til NRK.
Anette forteller at Lucia ble feiret i desember, men ikke utenfor barnehagen slik de pleier. Barna fra Marihøna gikk i tog rundt på huset med Superklubben først. Siden bare én kan være Lucia, ble det loddtrekning.
Dette trenger skolestarterne
Luhr skole er heldigital og barna får sin egen Ipad.
De trenger sekk, pennal, matboks, skiftetøy og gode innesko som sitter godt. Ikke slippers.
Det er en fordel om barna holder orden på egne ting, og for eksempel vet hvilken regnbukse som er sin. Der kan foresatte hjelpe til med å navne klær og sko.
Vi vil alltid hjelpe til ved behov, men det er bra om barna mestrer påkledning og dobesøk selv.
Foresatte er velkomne til å ta kontakt når som helst. Alle, uansett om de har barna i barnehage eller ikke, får invitasjoner til det samme.
Kilde: Karin Gjerde Viddal
I år ble en gutt trukket først, med Adriana som reserve. Det syntes alle var helt greit.
Superklubben har også jobbet mot kulturprosjektet, der temaet er heksa Miriam. Barna synger og lager koreografi selv, men det ble ingen forestilling for publikum i år.
– De to siste årene har vi fått være med på gratis vanntilvenning/svømmekurs gjennom et samarbeid mellom Lørenskog-Rælingen Kappsvømmingsklubb, fylkesmannen og kommunen.
– Én gang i uken går vi til Fjellhamar skole og svømmer. Dette har ført til at de fleste barna i superklubben nå er trygge i vann, noen kan også svømme, sier Anette.
Les også: Kommer med svømme-advarsel til norske foreldre
– Men aller mest har vi vært ute på tur i skogen i år.
Marius og Adriana forteller begge at de kan bruke kniv og spikke. Det er gøy. Om vinteren synes de det er moro med akebrett, de trives ute hele året. Adriana vil gjerne lære å fiske også.
Den siste måneden
– Den helt spesielle avslutningen var overnatting i barnehagen, for anledningen kalt Hotell Margaretalia, 20.-21. mai, forteller Anette.
– Da ble det både pannekaker og is, og ostesmørbrød til frokost dagen etter. En buss hentet barn og ansatte etter fro-kost, og turen gikk til Vangen markastue i Østmarka, med mange spennende aktiviteter, som kanopadling, ridning og dyrestell.
Mona forteller at barnehagetiden ble avsluttet med en sammenkomst for både barn, foreldre og ansatte.
Da spiste de god mat sammen, og barna fikk utdelt permene sine, som har fulgt dem hele barnehagetiden.
En av de ansatte har i alle år strikket røde hjerter til skolestarterne, som de får sammen med en rose.
Les også (+): Datteren min fikk ingen venner og jeg ble helt satt ut da jeg skjønte årsaken
– Jeg blir like rørt hvert år, sier Mona.
– Vi blir jo så glad i barna og ønsker dem alt godt på veien videre, legger Anette til.
Adriana og Marius farter rundt med barnehagevennene. De gleder seg først og fremst til en lang sommerferie, og håper det blir fint vær så de kan bade masse.
– Det var gøy å gjøre eksperimenter i barnehagen, og vi har laget både rødt og grønt slim. Jeg tror vi får gjøre mange flere eksperimenter på skolen. Der får vi også lekser, og det gleder jeg meg til, sier Marius.
– Jeg liker lekser, sier Adriana.
– Det er det samme som å jobbe på kontor.