RYDDE HJEMME:

Rydde-ekspert: – For hver leke som kommer inn, bør to gå ut

For å få et ryddigere hjem, må du være litt nådeløs, mener ekspertene.

SMÅ, SMARTE HVERDAGSRUTINER: Trebarnsmamma Liv Gravdahl, som står bak den populære TikTok-profilen Hurryliv, elsker familiens godt innarbeidede tips og triks som hjelper dem gjennom hektiske dager som småbarnsfamilie.
SMÅ, SMARTE HVERDAGSRUTINER: Trebarnsmamma Liv Gravdahl, som står bak den populære TikTok-profilen Hurryliv, elsker familiens godt innarbeidede tips og triks som hjelper dem gjennom hektiske dager som småbarnsfamilie. Foto: Olav Svaland
Først publisert Sist oppdatert

For de aller fleste av oss, det være seg aleneboende, samboere eller familier, er det bare ikke mulig å holde det strøkent og ryddig til enhver tid, og det er garantert ikke nødvendig heller.

Men rot og kaos er utvilsomt en uvelkommen tidstyv som mange av oss gjerne vil til livs. Om man har en plan og et system blir det både ryddigere og hyggeligere, mener TikTok-ryddeguru og forfatter Liv «Hurryliv» Gravdahl.

Innarbeidede rutiner

Gravdahl bor i Froland, sammen med ektemann og tre barn. Med små barn i huset, kombinert med hektiske arbeidsdager for både mor og far, fant hun raskt ut at nettopp orden var nøkkelen til en mer harmonisk hverdag. Først og fremst vil hun jo bruke fritiden sin på å være mamma til Emma Sofie (8), Matheo (6) og Noah (4). Så bruker de heller et kvarter ekstra hver dag for å holde huset stabilt gjennom uken, fremfor de store, tidkrevende skippertakene.

Det er små innarbeidede triks og hverdagsrutiner som hjelper dem gjennom hektiske dager, og disse rutinene og ritualene gjør at familien i det store og hele bruker mindre tid på rydding og vasking, mener hun. Går hun ut av stuen, bretter hun pleddet. Står hun på badet og vasker hendene, tar hun bort flekken på servanten. Når hun er ferdig å spise, rydder hun bort asjetten.

Slipper å lete

Å bruke tid på å lete etter ting, slipper de også.

KAOS: Mer tid, mindre rot. Ja, takk! Sjekk ekspertenes beste tips.
KAOS: Mer tid, mindre rot. Ja, takk! Sjekk ekspertenes beste tips. Foto: Getty Images

- En stor fordel med å ha det ryddig og organisert, er at vi sjeldent bruker tid på å lete etter noe. Alt har sin faste plass, akkurat som tallerkenene på kjøkkenet. Barna vet hvor ting skal stå og kan lett sette på plass og finne det igjen, sier Gravdahl - som i skrivende stund har rundet over 200.000 følgere på TikTok, til Foreldre & Barn.

Rent og ryddig er vel og bra, men hun er samtidig opptatt av å ikke stikke under en stol at et ekte hverdagshjem ikke alltid er plettfritt. Den evige runddansen av klesvask, støvsuging og rydding kan utvilsomt være kjip og kjedelig. Men alltid har hun dette i bakhodet; husk hvor deilig det føles når huset er ryddig og rent, godstolen står klar og duftlyset er tent.

Både i boken «Endelig ryddig! Hurrylivs beste tips og lifehacks» og gjennom sosiale medier ønsker hun å inspirere gjennom å vise frem et «hverdagshjem», ikke et utstillingshjem.

KOSELIG KAOS: Der hvor det bor mennesker blir det til tider litt rotete. Slik skal det være. Men når de er ferdige å bruke området rydder familien på fem opp etter seg. Vips, så er det ryddig igjen.
KOSELIG KAOS: Der hvor det bor mennesker blir det til tider litt rotete. Slik skal det være. Men når de er ferdige å bruke området rydder familien på fem opp etter seg. Vips, så er det ryddig igjen. Foto: Liv Gravdahl

- Et hverdagshjem blir rotete. Jeg ville at leserne og følgerne mine skulle kunne kjenne seg igjen, men samtidig ville jeg formidle hvor enkelt man kan gjøre noe med det, og hva det igjen gir av fordeler. Mange tror at jeg ikke jobber, men vi er to foreldre med fulltidsjobber. Hver dag blir det rot. Ungene leker og koser seg. Det blir kaotisk, men alltid hyggelig, med både kaffe, saft, oppkuttet frukt og hobbyprosjekter på bordene. Lego og Villkatten-spillet ligger strødd på gulvet, sier hun.

- Men når vi er ferdige rydder alle opp sine ting. Og stuen er ryddig igjen.

Les også (+): Foreldretabben «alle» gjør: – Det gir ikke mening for barnet

Barna kan hjelpe til

Alle må være med å dra lasset, også barna. Som forelder er det viktig for Gravdahl at barna får både plikter og ansvar hjemme, og hun synes det er «nydelig » å se mestringsfølelsen hos barna når de mestrer og bidrar.

Barna har sine faste oppgave, akkurat som de voksne. Noen ganger kan det komme en belønning, og andre ganger ikke. Hun synes det er fint at de bidrar hjemme uten å forvente noe igjen for det, samtidig kan det noen ganger komme en uventet «premie», som en kosekveld med film og popcorn, eller en tur på kafé.

- Motivasjonen for å bidra er først og fremst at da blir jeg fortere ferdig, og jeg kan bruke mer tid sammen med dem.

Mer tid, mindre rot. Ja, takk! Generelle tips for hele hjemmet er vel og bra, men for alle oss som ikke har fått ryddegenet og som trenger å få det inn med teskje, har Gravdahl gjort noe lurt. Hun gir konkrete tips for konkrete rom, og her får du noen av dem:

1. Lag et grunnsystem. Alt du eier burde ha en adresse.

2. Ikke gjør all jobben alene, motiver familien til å bidra. Du blir gladere og barna får kjenne på mestringsfølelse. Selv fra liten alder kan de bidra med mye som er veldig hjelpsomt.

3. Ikke se på at pastaen koker, rydd opp skjærefjølen, tørk over benker, rydd en skuff. Bruk denne dødtiden effektivt.

4. Gå aldri tomhendt ut av et rom. Er du i stuen og skal på kjøkkenet for å hente en brus, tar du med søppelet på bordet. Slik slipper dere at rotet hoper seg opp, og det blir mindre å rydde.

Se mer

Stuen

1. Småsøppel, tallerkener og glass samler seg på sofabordet i en rasende fart. Gå derfor aldri tomhendt ut av rommet. Det tar veldig liten tid å sette glasset inn i oppvaskmaskinen, om man likevel skal en tur inn på kjøkkenet.

PUFF OG PLASSER: Brett pledd, puff puter og sett på plass stolene før du forlater stuen. Så er sofakroken klar for å nytes når du er tilbake.
PUFF OG PLASSER: Brett pledd, puff puter og sett på plass stolene før du forlater stuen. Så er sofakroken klar for å nytes når du er tilbake. Foto: Olav Svaland

2. Lag en egen stasjon, det kan være et eget møbel eller en annen oppbevaringsløsning til leker. Slik kan det enkelt ryddes bort på kvelden.

3. Man skal ikke undervurdere dette med å brette pledd, puffe puter og sette på plass stoler (om du har spisestue på stuen). Gjør det til en vane å brette, sette og puffe når du er ferdig med å bruke området.

4. Små ting og tang som ligger og slenger, som ladere, gjør at det fort ser rotete ut. Samle ting i en liten kurv, eller lag en ladestasjon. Har du en liten trådkurv, kan du for eksempel trekke ladeledningene fra kontakten og inn i denne, slik at alt ligger og lader inni kurven. Ute av øye, ute av sinn.

Les også (+): Hva gjør du når barnet ikke trenger deg lenger?

Kjøkken

ORGANISERT; Organiser kjøkkenet slik at det er enkelt å finne frem, og enkelt å holde kontroll over både matvarer og rot. Her har alt sin plass
ORGANISERT; Organiser kjøkkenet slik at det er enkelt å finne frem, og enkelt å holde kontroll over både matvarer og rot. Her har alt sin plass

1. Rydd og vask mens du holder på. Det blir fort veldig overveldende om du skal ta alt av rydding når maten er ferdig og spist opp.

2. Rydd i skuffer og skap. Det er så mye som samler seg opp. Gi bort, kast eller doner alt det som du ikke behøver. Spør deg selv: Trenger noen andre denne mer enn meg? Kommer jeg til å få bruk for denne i løpet av et par måneder? Er det et år siden jeg brukte denne sist? (Hvis ja - kast den).

3. Organiser matvarene. Sorter i både soner og bokser. Man forbruker også mindre strøm når kjøleskapet er ryddig, og alt som trengs kan hentes i en vending. I tillegg maksimerer vi holdbarheten på matvarene slik at vi i størst mulig grad unngår matsvinn.

4. Pass på å ha rene overflater. Smulete og seige overflater gir et shabby preg. Enten vi snakker om benkeplater, skapdører, håndtak eller lister. Dette er fort gjort å gjøre noe med, bruk dødtiden du har mens potetene koker.

RENE, RYDDIGE OVERFLATER, er alfa omega for et ryddig hjem
RENE, RYDDIGE OVERFLATER, er alfa omega for et ryddig hjem

Bad

1. Ser du noe skitt, ta det med en gang. Når du står og vasker hendene, ta et raskt blikk rundt deg. Er det noe som kan vaskes mens du likevel står der? En flekk på servanten? Bare gni litt på den med våte hender, så er den borte.

HENDIGE SMÅ ESKER: Sorter på baderommet etter hvilken gruppe produktet tilhører.
HENDIGE SMÅ ESKER: Sorter på baderommet etter hvilken gruppe produktet tilhører.

2. Doen kan gjerne vaskes hver dag, eller når du ser at det trengs. Har du en sprayflaske med klorbanding parat ved doen blir ikke dette det store tiltaket som det kan høres ut.

3. Organiser. For eksempel i kategoriene: Sminke, hudpleieprodukter, hårprodukter, tannhygieneprodukter, rengjøringsmidler, dopapir, håndklær og kluter.

4. Vask badet skikkelig en gang i uken. og ta for deg dusjen, toalettet, servanten, skapfronter og gulv. Du vil merke at det ikke tar lange tiden når du har vært flink til å ta småting underveis hele uken.

Les også (+): Hva gjør jeg for å få barnet mitt til å sovne om kvelden?

Barnerommet

Det «umulige» rommet. I tillegg til de gode rådene fra Gravdahl, kunne vi ikke la dette rommet forbigås i stilhet. Rot får en ny mening når det kommer til barnerom, og her har vi fått hjelp av Linn Marie Amundsen, eier og daglig leder i Ryddekonsulenten.no.

Det er fort gjort å tenke at løsningen på å få plass til alle tingene til barna er å kjøpe nye kommoder og skap, men ofte handler det heller om å eie færre ting.

ORDEN GIR ORDEN: - Barn er egentlig veldig glad i å ha orden, og det er lettere for dem å vite hvor ting skal ligge når alt har en fast plass, sier ryddekonsulent Linn Marie Aamundsen.
ORDEN GIR ORDEN: - Barn er egentlig veldig glad i å ha orden, og det er lettere for dem å vite hvor ting skal ligge når alt har en fast plass, sier ryddekonsulent Linn Marie Aamundsen.

- En regel som kan være grei å ha med seg er én ting inn, to ting ut. Det vil si at når du kjøper en ny ting, må du kvitte deg med to. På den måten unngår dere at barnerommet og hjemmet generelt fylles opp av unødvendige ting, sier Aamundsen.

1. Det aller viktigste er å ta bort tingene som ikke blir brukt. Har dere for mye leker? Spør barna om hva de ønsker å ta vare på og hva de ønsker å gi slipp på. Det som virker som gråstein for oss kan være gull for barna. Det er mye lettere for barna når de har færre leker å velge mellom.

Hvis barna har for mange valg blir de overveldet og distrahert, og de klarer ikke å bestemme seg for hva de skal leke med. Da er det fort gjort at de tømmer hele lekekassa på hodet og alt flyter utover. Doner, gi bort, eller selg det som dere ikke behøver.

2. Hvis barnet ditt har mye ting og tang er det bedre å rullere lekene, slik at ikke alt ligger fremme samtidig.

3. Tenk at alt skal ha en fast plass. Hovedgrunn nummer to til at det blir kaos manglende system på leker, ting og tang, og bøker. Ved å få på plass et godt system blir det mye lettere for barna finne det de skal ha med en gang, og sjansen for at de rydder opp etter seg er også mye større fordi det går raskere å legge ting på plass når alt har en fast plass.

ALT PÅ SIN PLASS: Når både voksne og barn vet hvor stort og smått kan finnes og oppbevares blir det enklere å holde orden på barnerommet. Ikke minst blir det enda morsommere når man slipper å bruke masse tid på lete etter dukkeskoen. boken om sjømonsteret, eller den grønne ballen.
ALT PÅ SIN PLASS: Når både voksne og barn vet hvor stort og smått kan finnes og oppbevares blir det enklere å holde orden på barnerommet. Ikke minst blir det enda morsommere når man slipper å bruke masse tid på lete etter dukkeskoen. boken om sjømonsteret, eller den grønne ballen. Foto: Unsplash / Taylor Heery

4. Organiser. Del gjerne inn skuffer og hyller med kurver, bokser, inndelere. Slik blir det lett for barna å finne det de skal ha.

5. Ta en jevnlig gjennomgang av klærne til barna. Spesielt hvis du kjøper noe nytt. Barn vokser fort, og for at ikke skap og skuffer skal fylles opp av klær som er for små, er det lurt med en jevnlig sjekk. Brett klærne stående, slik at du får utnyttet plassen i skap og skuffer maksimalt.