Gode ryddetips

11 smarte ryddetips: Derfor bør du samle alle jakkene dine i en haug

Med disse eksperttipsene går ryddingen som en lek. Og best av alt - du slipper nytt skippertak!

NOK JAKKER TIL Å KLE OPP EN LANDSBY? Samle sammen alle jakkene du eier i en haug, er et av rådene til ryddeekspertene.
NOK JAKKER TIL Å KLE OPP EN LANDSBY? Samle sammen alle jakkene du eier i en haug, er et av rådene til ryddeekspertene. Foto: Anders Eid / Klikk.no
Først publisert Sist oppdatert

Høsten er kanskje den tiden på året da det er vanskeligst å holde det ryddig hjemme:

Man er i full jobb, ungene skal på trening og utstyr blir slengt rundt om i huset, skolebøker stables på stuebordet, regninger og jobbdokumenter hoper seg opp på en mellomstasjon, været varierer og regntøy og støvler blir liggende våte i gangen, klesvasken øker i takt med det travle livet. Ikke akkurat så enkelt å hente frem sin siste energi på å rydde.

Hvor skal man i det hele tatt begynne når huset er et eneste stort kaos?

– Lag en ryddeplan

– Rot er noe som kommer over tid. Det er derfor ikke gjort på 1-2-3 å rydde opp, spesielt ikke om huset skal holde seg ryddig.

Nina Bakken Bye, gründeren bak nettsiden Rydd bort rotet og nettbutikken Bye9design
Nina Bakken Bye, gründeren bak nettsiden Rydd bort rotet og nettbutikken Bye9design Foto: Ryddbortrotet.no

Det forteller Nina Bakken Bye, gründeren bak nettsiden Rydd bort rotet og nettbutikken Bye9design.

Men selv om det vil ta litt tid å rydde et «bomba» hus, vil det definitivt være verdt det!

Kanskje det er vanskelig å vite hvilken ende man skal ta tak i først, men skriver du ned en ryddeplan, vil jobben bli litt lettere.

Bye råder deg til å tenke på følgende:

– Hvilket rom er det aller viktigst for familien å få kontroll på? Start med det rommet og gjør deg ferdig før du flytter deg til neste.

Les også: Mannens oppussing gjorde meg gal – helt til jeg forsto hva som lå bak

Hun har fire steg hun alltid anbefaler:

1. Start med å samle sammen og kast alt som åpenbart er søppel.

2. Samle sammen alt som ikke hører hjemme i rommet i en kurv, boks eller lignende.

3. Sett på plass tingene som hører hjemme i rommet.

4. Ta med deg boksen med ting som ikke hører hjemme i rommet og sett det på plass der det hører hjemme.

–Beveg deg gjennom rommene og gjør disse stegene til du er ferdig, råder Bye.

– Rydd etter kategori

Silje Bjørnbeth Gaarder, daglig leder hos ryddeselskapet Rydd Hjemme
Silje Bjørnbeth Gaarder, daglig leder hos ryddeselskapet Rydd Hjemme Foto: Privat

Silje Bjørnbeth Gaarder, daglig leder hos ryddeselskapet Rydd Hjemme, er mest fan av å rydde etter kategori.

– Går du gjennom jakkene dine, kan det hende du har noen på loftet, noen i boden, noen i gangen og noen i klesskapet på soverommet. Samle alle disse i én haug og ta et skritt tilbake og se på mengden. Da skjønner du ofte at du har mange nok, og kan kvitte deg med noen, tipser hun.

På kjøkkenet kan du gå gjennom glassene den ene kvelden, grytene den neste og så videre.

Godt system i gangen

  • La hvert familiemedlem få sin egen plass, sin egen stasjon.
  • Ha noen knagger til hver, og under knaggene har du kurver til votter og luer osv.
  • Husk å ha plass til skolesekk/vesker.
  • Tenk at skuffer er mer praktiske enn hyller opp til en viss høyde.
  • Mangler du veggplass kan dørene benyttes til å henge ting på.

Tips fra Silje Bjørnbeth Gaarder.

– Ta alt ut og samle de på ett sted. Se over om du kan kvitte deg med noe. Den samme metoden bruker du med alle kategoriene i hjemmet, sier Gaarder og legger til:

– Slik får du bedre oversikt, mer plass og kjøper færre ting.

Les også: Rydde ute? Gjør dette aller først

Gode hjelpemidler

For at det skal være enkelt å videre holde huset ryddig, er riktig organisering alfa omega. Og til dette finnes det noen gode hjelpemidler

Her har de to ekspertene følgende favoritter:

1. Romdelere til skuffer.

2. Gjennomsiktige, lufttette bokser til å oppbevare tørrvarer i. Utløpsdato kan du skrive med en tusj på undersiden av boksen, og eventuelt koketid på toppen av boksen.

3. Dype bokser i skap høyt oppe. Da kan du ta ut hele boksen og denne fungerer dermed som en skuff for full oversikt.

4. En merkemaskin til å merke bokser på kjøkkenet, i gangen, i boden, i kjelleren og på loftet. Et tips er å kjøpe en enkel Brother-maskin sammen med en gjennomsiktig tape med svart skrift.

Hold det ryddig

Når du omsider har ryddet huset, bør målet være å unngå at rotet nok en gang begynner å flyte.

Her får du Gaarders 11 beste ryddetips:

Ha et fast sted du legger post, gjerne en skuff i gangen. Ha en fast kontordag i uken hvor du går igjennom bunken. Når fakturaene er betalt: kast de. Trenger du en kopi, kan du få det ved å kontakte leverandøren. Lagre de eventuelt digitalt dersom du har behov.

Ha en skål/kurv til nøkler og annet du tar med til og fra boligen hver dag. Legg den gjerne oppå kommoden i gangen. Ikke ha lokk på den, da har tingene en tendens til havne andre steder.

Ha skittentøyskurvene der hvor du kler av deg. Ha én kurv for mørk vask, én for hvitt, én for 60 grader og én for finvask 30 grader. Legg skitne klær i skittentøyskurven og vask når den er full. Ha en kurv til skittentøy på hvert barnerom og lær dem å legge skittentøyet sitt der. Det er bedre å vaske litt hver dag enn at det hoper seg opp.

Oppbevar klærne stående i skuffen. Da har du full oversikt og plass til mer.

Ha en søppelbøtte på hvert barnerom og lær de å kaste søppel der.

Når du får nye duppedingser i hus, MÅ du merke ledninger og annet tilbehør du må ta vare på. Ha en boks som heter «elektrisk» og legg alle ledninger og elektriske småting oppi der. Bruk eventuelt ziplock-poser og merk dem.

Kast alle bruksanvisninger! Disse tar mye plass og finnes på nett dersom du skulle trenge dem.

Har du flere barn er det lurt å lage et system for arveklær. Bruk gjennomsiktige bokser og merk de med størrelse.

Ha en boks til hvert familiemedlem som heter «minner» og navnet til den respektive. Vær litt streng med hva som går oppi der.

Du trenger ikke beholde ALT barna produserer av kunstverk og «skatter» de tar med seg hjem. Du kan ha et fat i gangen hvor de får lov å legge fine steiner for eksempel. Når fatet er fullt, kan du hive noen.

Du trenger ikke ta vare på alle gaver du får. Bruker du den ikke, kan du gi den videre.