hjemme hos Helene Bøksle

Verken Helene Bøksle eller mannen Espen er veldig opptatt av at ting skal være nye. Det er hjemmet deres et bevis på

Tradisjonell på den ene siden og framtidsrettet på den andre. Helene Bøksles dobbelthet viser seg ikke bare i musikken, men også i boligen hun deler med mannen og de fire barna.

Pluss ikon
<b>PERSONLIG STIL:</b> Helene innreder med varige gjenstander som gir henne følelsen av å høre til. Vasen er fra ByTimo og silkeblomstene fra Kid Interiør. Helenes genser og bukse er fra Esp Oslo og smykket fra Pearl Octopussy.
PERSONLIG STIL: Helene innreder med varige gjenstander som gir henne følelsen av å høre til. Vasen er fra ByTimo og silkeblomstene fra Kid Interiør. Helenes genser og bukse er fra Esp Oslo og smykket fra Pearl Octopussy. Foto: Yvonne Wilhelmsen
Først publisert Sist oppdatert

Da Helene Bøksle flyttet hjemmefra som 16-åring for å satse på musikk, var hun ikke opptatt av å skape seg et hjem. Hun så hele verden som sitt publikum, og reiste snart kloden rundt og bergtok med sin sang.

– Jeg bodde i en koffert i 10 år. I en leilighet i Oslo sto masse møbler og ting som jeg samlet opp. Jeg visste at det skulle et sted, men jeg visste ikke hvor. Helt til jeg traff Espen. Han er mitt ankerfeste, og sammen har vi skapt et hjem – et sted jeg har landet, sier Helene.

<b>HJEMMEKOSELIG:</b> Stua er malt i nyansen Poetic Blue fra Pure &amp; Original. Gulvet er originalt og malt grått. Sofaen er fra Raun, pleddet er kjøpt i Marokko og putene i India og Mexico. Den fremste er fra Kid Interiør. Det hvite framskapet fikk Helene og Espen overta etter de forrige eierne. Bordene er fra W22, og bildet over sofaen er malt av den danske kunstneren Christian Lemmerz. <br/>– Det ville jeg reddet om huset brant, sier Helene.
HJEMMEKOSELIG: Stua er malt i nyansen Poetic Blue fra Pure & Original. Gulvet er originalt og malt grått. Sofaen er fra Raun, pleddet er kjøpt i Marokko og putene i India og Mexico. Den fremste er fra Kid Interiør. Det hvite framskapet fikk Helene og Espen overta etter de forrige eierne. Bordene er fra W22, og bildet over sofaen er malt av den danske kunstneren Christian Lemmerz.
– Det ville jeg reddet om huset brant, sier Helene.
Foto: Yvonne Wilhelmsen
<b>KLASSISK ROMANTIKK:</b> På vindusveggen henger et maleri av østerrikske Georg Fischhof, kjøpt på Blomqvist. – Jeg elsker gigarammen og kontrasten til sofaen. Å sette sammen interiøret i et rom er litt som å lage en sang. Man må blande akkorder og toner til det skaper en deilig atmosfære, sier Helene.
KLASSISK ROMANTIKK: På vindusveggen henger et maleri av østerrikske Georg Fischhof, kjøpt på Blomqvist. – Jeg elsker gigarammen og kontrasten til sofaen. Å sette sammen interiøret i et rom er litt som å lage en sang. Man må blande akkorder og toner til det skaper en deilig atmosfære, sier Helene. Foto: Yvonne Wilhelmsen

Ullevål Hageby

Paret bor i Ullevål Hageby med fire barn. Der har de bodd siden 2012, men rett før koronapandemien slo til, flyttet de til en større leilighet 150 meter unna.

Musiker, forfatter og skuespiller.

Gift med Espen Tjersland og har fire barn i alderen fire til femten år.

Bor i leilighet i Ullevål hageby i Oslo, med to etasjer, tre soverom og stor hage.

Helene er aktuell med singelen «Einn». Hun jobber også med et nytt album.

Se mer

– Vi trengte mer plass, men ville ikke flytte. Hagebyen er et fantastisk sted å bo, med naboer som er blitt ekte venner, slike vi helst vil ha som faddere til våre barn. Her løper ungene fritt og vi føler oss trygge og hjemme, sier Helene.

Leiligheten er på 128 kvadratmeter fordelt på første etasje og kjeller, og har utgang til en romslig hageflekk.

– Hagen er faktisk stor nok til å kunne ha 40 gjester der, det fikk vi testet under en konfirmasjon i fjor høst. Det gikk på millimeteren, sier Helene.

Les også: (+) Hva gjør man når drømmeboligen kommer med et kjøkken man ikke liker?

<b>HARMONISK PALETT:</b> Fra stua, som ligger i høy førsteetasje, er det utgang til uteplassen. Skjenken i stuen er en antikvitet fra Gudbrandsdalen. Bildet over er av Jan Groth, og silke-blomstene er fra Roggens Import. Stolen er et bruktfunn.
HARMONISK PALETT: Fra stua, som ligger i høy førsteetasje, er det utgang til uteplassen. Skjenken i stuen er en antikvitet fra Gudbrandsdalen. Bildet over er av Jan Groth, og silke-blomstene er fra Roggens Import. Stolen er et bruktfunn. Foto: Yvonne Wilhelmsen
<b>KOSEKROKEN:</b> En tilpasset madrass gjør det godt å sitte, og under er det skuffer til praktisk oppbevaring. Ved siden av henger et kunstverk av Lennart Aschenbrenner, kjøpt hos Galleri Bi-Z. Spisebordet fra 1864 er et Finn-funn, mens Wegners Y-stoler fra Carl Hansen &amp; Søn er nye. Taklampen er arvet fra Espens familie.
KOSEKROKEN: En tilpasset madrass gjør det godt å sitte, og under er det skuffer til praktisk oppbevaring. Ved siden av henger et kunstverk av Lennart Aschenbrenner, kjøpt hos Galleri Bi-Z. Spisebordet fra 1864 er et Finn-funn, mens Wegners Y-stoler fra Carl Hansen & Søn er nye. Taklampen er arvet fra Espens familie. Foto: Yvonne Wilhelmsen

Koronapandemien

Hun tilskriver også hageflekken en stor del av årsaken til at hun og familien kom seg gjennom koronapandemien med suksess.

– Jeg er vokst opp omgitt av natur, jeg savnet virkelig å bare kunne åpne døra og gå ut. Før måtte jeg pakke 14 vesker bare vi skulle i parken en tur, så det ble til at vi satt mye hjemme. Det ville gått skikkelig dårlig når alt stengte ned, sier hun.

Mange av oss opplevde at barna ikke kunne gå på skolen, at det sosiale livet ble begrenset og at man måtte gjøre alt av jobb, trening og shopping via skjerm. Men for Helene – og nær sagt alle i underholdningsbransjen – ble det i tillegg en bråstopp.

Alt av jobber forsvant på et blunk. Det var skremmende og tøft, men da det gikk opp for Helene at situasjonen ville bli langvarig, tok hun et oppgjør med sin egen selvmedlidenhet.

– Jeg klarte å se pandemien som en gave av tid, noe man bare kan drømme om ellers. Så når jeg fikk summet meg, klarte jeg også å bruke tiden. Jeg skapte mer enn noen gang før, sier Helene, som også forteller at hun fant fram til en styrke og retning i seg selv som hun ikke visste at hun hadde manglet.

– Jeg har ryddet opp på mange plan, og kvittet meg med masse. Det er så deilig – det har gitt plass til nytt!

Les også: (+) Hanne Sørvaag: – Det er ekstra sårt at jeg ikke fikk være der da pappa døde. At han døde alene

<b>UNIKT KJØKKEN:</b> Kjøkken-innredningen er et gjenbrukslappeteppe med innredning fra Ikea, fronter fra hagebyen og en gammel benkeplate av italiensk marmor. Innredningen er malt i nyansen Polar Blue fra Pure &amp; Original, samme som på veggene. «Overskapet» er en antikk arkivhylle fra Oslo Katedralskole, og krokene under har Helene fått montert på.
UNIKT KJØKKEN: Kjøkken-innredningen er et gjenbrukslappeteppe med innredning fra Ikea, fronter fra hagebyen og en gammel benkeplate av italiensk marmor. Innredningen er malt i nyansen Polar Blue fra Pure & Original, samme som på veggene. «Overskapet» er en antikk arkivhylle fra Oslo Katedralskole, og krokene under har Helene fått montert på. Foto: Yvonne Wilhelmsen
<b>VELKOMMEN TIL BORDS:</b> Bordet er omtrent det eneste møbelet som ble kjøpt nytt da familien flyttet inn. Tre Wegner-stoler og en antikk benk gir god plass til mange. Gardinen er en blondeduk som Helene har delt i to. Det lille bildet er malt av Johan Larssen. Gulvteppet er fra Coza Concept og den gamle taklampen er kjøpt i Frankrike.
VELKOMMEN TIL BORDS: Bordet er omtrent det eneste møbelet som ble kjøpt nytt da familien flyttet inn. Tre Wegner-stoler og en antikk benk gir god plass til mange. Gardinen er en blondeduk som Helene har delt i to. Det lille bildet er malt av Johan Larssen. Gulvteppet er fra Coza Concept og den gamle taklampen er kjøpt i Frankrike. Foto: Yvonne Wilhelmsen

Ektemannen Espen Tjersland

Blant nyhetene som har funnet veien inn i familiens hjem, er noen kunstverk.

– Vi lurte litt på om det var smart å investere i kunst mens landet var koronastengt, men kom til at ... ja! For det første gir det energi å omgi seg med kunst som er meningsfull og vakker. For det andre er jeg kunstner selv, så det å investere i kunst har alltid verdi, sier hun.

Ellers er verken Helene eller mannen Espen veldig opptatt av at ting skal være nye. Heller tvert imot.

– Vi er opptatt av ting med sjel, av historier og kultur. Jeg tror det er lett for folk å tenke at dette med interiør er overfladisk og uviktig. Men jeg har erfart at det ikke bare er viktig, det er helt nødvendig. Når jeg åpner døra og er hjemme, kjenner jeg på tilhørigheten. Her vil rosehekken vi klippet i fjor høst blomstre igjen til sommeren. Vi får igjen for innsatsen, vi er med å skape noe varig, sier Helene.

<b>FAVORITTPLASSEN:</b> Helene elsker kjøkkenet sitt, og den gamle benken som er så god å krype opp i. Her har hun på seg en genser fra Camilla Phil.
FAVORITTPLASSEN: Helene elsker kjøkkenet sitt, og den gamle benken som er så god å krype opp i. Her har hun på seg en genser fra Camilla Phil. Foto: Yvonne Wilhelmsen
<b>ANTIKK SKATT:</b> Benken sto i Skippergata i Kristiansand fra den ble laget i 1790 til Helene fikk kjøpt den – ved å love dyrt og hellig å aldri male den. Over benken henger et maleri av Elisabeth Werp.
ANTIKK SKATT: Benken sto i Skippergata i Kristiansand fra den ble laget i 1790 til Helene fikk kjøpt den – ved å love dyrt og hellig å aldri male den. Over benken henger et maleri av Elisabeth Werp. Foto: Yvonne Wilhelmsen

Det varige viser seg også i valg av møbler og farger. Her er flere antikviteter i daglig bruk, noe Helene mener de har gjort seg fortjent til. Møblene, tingene og selv fargene er med å «sette akkorden» i hjemmet, sier musikeren.

– Når vi flyttet hit var alt hvitt, det passer ikke for oss. Jeg må komponere den verdenen jeg vil bo i, og fargene er en del av grunnklangen, sier hun.

Les også: (+) Hvor er det best å plassere peisen i rommet? Sjekk ekspertens råd

Ikke bare idyll

En annen del av grunnklangen er selve boligen. Hagebyen består av 654 boliger i 116 bygninger, satt opp mellom 1915 og 1922. De nyeste byggene er altså 100 år gamle.

– Det finnes ikke én rett vegg her, og alle som bor i hagebyen driver med ett eller flere prosjekter for å maksimere oppbevaring eller forsøke å tilpasse standardiserte møbler, forteller Helene.

Selv om hun og Espen kjenner igjen problemene, elsker de boligen sin – med skjevheter og alt. Med god planlegging har de fått plass til seks mennesker og alt de driver med, på tre soverom og ett bad.

<b>ROMANTISK:</b> Sengegavlen er dekorert med en 100 år gammel blonde som Helene har kjøpt i Italia. Sengetøyet er fra Mille Notti og pleddet er vintage. Blusen hun har på seg er fra Camilla Phil.
ROMANTISK: Sengegavlen er dekorert med en 100 år gammel blonde som Helene har kjøpt i Italia. Sengetøyet er fra Mille Notti og pleddet er vintage. Blusen hun har på seg er fra Camilla Phil. Foto: Yvonne Wilhelmsen
<b>GODT STED Å SOVE:</b> Soverommet er malt i nyansen Oxford Blue fra Pure &amp; Original. Gulvet er polert betong mens taket er malt hvitt. Lampen er kjøpt i Marrakech, krakken er et funn fra Finn. 
GODT STED Å SOVE: Soverommet er malt i nyansen Oxford Blue fra Pure & Original. Gulvet er polert betong mens taket er malt hvitt. Lampen er kjøpt i Marrakech, krakken er et funn fra Finn.  Foto: Yvonne Wilhelmsen
<b>DRØM I OPPFYLLELSE:</b> Fotografiet av Heidi Wexelsen Goksøyr til høyre har en spesiell plass i Helenes hjerte. – Jeg så det på et galleri da jeg var 19, og syntes det var så vakkert! Det var for dyrt, men jeg kjøpte et postkort med motivet, som fulgte meg i 20 år. En dag ringte Espen og sa at han trodde «bildet fra det postkortet ditt» var til salgs på Blomqvist. Da var det ikke noe å lure på, sier Helene. Gåsa er ei lykt som Helene har hatt lenge.
DRØM I OPPFYLLELSE: Fotografiet av Heidi Wexelsen Goksøyr til høyre har en spesiell plass i Helenes hjerte. – Jeg så det på et galleri da jeg var 19, og syntes det var så vakkert! Det var for dyrt, men jeg kjøpte et postkort med motivet, som fulgte meg i 20 år. En dag ringte Espen og sa at han trodde «bildet fra det postkortet ditt» var til salgs på Blomqvist. Da var det ikke noe å lure på, sier Helene. Gåsa er ei lykt som Helene har hatt lenge. Foto: Yvonne Wilhelmsen

– Hjemmet vårt er ikke bare et sted å bo, men en stor del av kulturen til barna våre. Rutinene og ritualene våre påvirker oppveksten deres, så vi tenker gjennom hvordan vi vil ha det. Et hjem skal brukes, ingen ting er for fine og jeg orker ikke å være en sånn mor som maser og er redd for ting hele tiden, sier Helene og fortsetter:

– Vi vil ha et hjem med rom for mennesker og møter. Og så er fredagen hellig! Da vasker vi huset, dekker fint på bordet og spiser noe godt. Alle deltar. Vi er et godt team, og det synes vi er viktig.

<b>TROFAST SKAP:</b> Det gamle skapet har fulgt Helene i mange år, og endelig fikk det et strøk maling for å bli en del av badet. – Når jeg først elsker ting, kan jeg ikke kvitte meg med dem. De får personlighet, og må få kred for å holde ut, sier Helene. Såpene er fra Ikou.
TROFAST SKAP: Det gamle skapet har fulgt Helene i mange år, og endelig fikk det et strøk maling for å bli en del av badet. – Når jeg først elsker ting, kan jeg ikke kvitte meg med dem. De får personlighet, og må få kred for å holde ut, sier Helene. Såpene er fra Ikou. Foto: Yvonne Wilhelmsen
Badet er malt og innredet for å hensette familien til en varmere verden. Marrakech, for eksempel. Veggene er malt i nyansen Skin Powder fra Pure &amp; Original. Såper fra Ikou.
Badet er malt og innredet for å hensette familien til en varmere verden. Marrakech, for eksempel. Veggene er malt i nyansen Skin Powder fra Pure & Original. Såper fra Ikou. Foto: Yvonne Wilhelmsen

Helene synes også det er viktig å fortelle at ikke alt er fullstendig idyll.

– Selv om vi rydder opp hver kveld, ser det som regel ut som vi aldri rydder. Vi er seks stykker og vi sier ifra når noe plager oss. Det er høyt lydnivå. Vi burde sikkert bodd på landet, langt unna alle andre, men heldigvis er det raust her i hagebyen.