hjemme hos Helene Bøksle
Verken Helene Bøksle eller mannen Espen er veldig opptatt av at ting skal være nye. Det er hjemmet deres et bevis på
Tradisjonell på den ene siden og framtidsrettet på den andre. Helene Bøksles dobbelthet viser seg ikke bare i musikken, men også i boligen hun deler med mannen og de fire barna.
Da Helene Bøksle flyttet hjemmefra som 16-åring for å satse på musikk, var hun ikke opptatt av å skape seg et hjem. Hun så hele verden som sitt publikum, og reiste snart kloden rundt og bergtok med sin sang.
– Jeg bodde i en koffert i 10 år. I en leilighet i Oslo sto masse møbler og ting som jeg samlet opp. Jeg visste at det skulle et sted, men jeg visste ikke hvor. Helt til jeg traff Espen. Han er mitt ankerfeste, og sammen har vi skapt et hjem – et sted jeg har landet, sier Helene.
Ullevål Hageby
Paret bor i Ullevål Hageby med fire barn. Der har de bodd siden 2012, men rett før koronapandemien slo til, flyttet de til en større leilighet 150 meter unna.
Musiker, forfatter og skuespiller.
Gift med Espen Tjersland og har fire barn i alderen fire til femten år.
Bor i leilighet i Ullevål hageby i Oslo, med to etasjer, tre soverom og stor hage.
Helene er aktuell med singelen «Einn». Hun jobber også med et nytt album.
– Vi trengte mer plass, men ville ikke flytte. Hagebyen er et fantastisk sted å bo, med naboer som er blitt ekte venner, slike vi helst vil ha som faddere til våre barn. Her løper ungene fritt og vi føler oss trygge og hjemme, sier Helene.
Leiligheten er på 128 kvadratmeter fordelt på første etasje og kjeller, og har utgang til en romslig hageflekk.
– Hagen er faktisk stor nok til å kunne ha 40 gjester der, det fikk vi testet under en konfirmasjon i fjor høst. Det gikk på millimeteren, sier Helene.
Les også: (+) Hva gjør man når drømmeboligen kommer med et kjøkken man ikke liker?
Koronapandemien
Hun tilskriver også hageflekken en stor del av årsaken til at hun og familien kom seg gjennom koronapandemien med suksess.
– Jeg er vokst opp omgitt av natur, jeg savnet virkelig å bare kunne åpne døra og gå ut. Før måtte jeg pakke 14 vesker bare vi skulle i parken en tur, så det ble til at vi satt mye hjemme. Det ville gått skikkelig dårlig når alt stengte ned, sier hun.
Mange av oss opplevde at barna ikke kunne gå på skolen, at det sosiale livet ble begrenset og at man måtte gjøre alt av jobb, trening og shopping via skjerm. Men for Helene – og nær sagt alle i underholdningsbransjen – ble det i tillegg en bråstopp.
Alt av jobber forsvant på et blunk. Det var skremmende og tøft, men da det gikk opp for Helene at situasjonen ville bli langvarig, tok hun et oppgjør med sin egen selvmedlidenhet.
– Jeg klarte å se pandemien som en gave av tid, noe man bare kan drømme om ellers. Så når jeg fikk summet meg, klarte jeg også å bruke tiden. Jeg skapte mer enn noen gang før, sier Helene, som også forteller at hun fant fram til en styrke og retning i seg selv som hun ikke visste at hun hadde manglet.
– Jeg har ryddet opp på mange plan, og kvittet meg med masse. Det er så deilig – det har gitt plass til nytt!
Les også: (+) Hanne Sørvaag: – Det er ekstra sårt at jeg ikke fikk være der da pappa døde. At han døde alene
Ektemannen Espen Tjersland
Blant nyhetene som har funnet veien inn i familiens hjem, er noen kunstverk.
– Vi lurte litt på om det var smart å investere i kunst mens landet var koronastengt, men kom til at ... ja! For det første gir det energi å omgi seg med kunst som er meningsfull og vakker. For det andre er jeg kunstner selv, så det å investere i kunst har alltid verdi, sier hun.
Ellers er verken Helene eller mannen Espen veldig opptatt av at ting skal være nye. Heller tvert imot.
– Vi er opptatt av ting med sjel, av historier og kultur. Jeg tror det er lett for folk å tenke at dette med interiør er overfladisk og uviktig. Men jeg har erfart at det ikke bare er viktig, det er helt nødvendig. Når jeg åpner døra og er hjemme, kjenner jeg på tilhørigheten. Her vil rosehekken vi klippet i fjor høst blomstre igjen til sommeren. Vi får igjen for innsatsen, vi er med å skape noe varig, sier Helene.
Det varige viser seg også i valg av møbler og farger. Her er flere antikviteter i daglig bruk, noe Helene mener de har gjort seg fortjent til. Møblene, tingene og selv fargene er med å «sette akkorden» i hjemmet, sier musikeren.
– Når vi flyttet hit var alt hvitt, det passer ikke for oss. Jeg må komponere den verdenen jeg vil bo i, og fargene er en del av grunnklangen, sier hun.
Les også: (+) Hvor er det best å plassere peisen i rommet? Sjekk ekspertens råd
Ikke bare idyll
En annen del av grunnklangen er selve boligen. Hagebyen består av 654 boliger i 116 bygninger, satt opp mellom 1915 og 1922. De nyeste byggene er altså 100 år gamle.
– Det finnes ikke én rett vegg her, og alle som bor i hagebyen driver med ett eller flere prosjekter for å maksimere oppbevaring eller forsøke å tilpasse standardiserte møbler, forteller Helene.
Selv om hun og Espen kjenner igjen problemene, elsker de boligen sin – med skjevheter og alt. Med god planlegging har de fått plass til seks mennesker og alt de driver med, på tre soverom og ett bad.
– Hjemmet vårt er ikke bare et sted å bo, men en stor del av kulturen til barna våre. Rutinene og ritualene våre påvirker oppveksten deres, så vi tenker gjennom hvordan vi vil ha det. Et hjem skal brukes, ingen ting er for fine og jeg orker ikke å være en sånn mor som maser og er redd for ting hele tiden, sier Helene og fortsetter:
– Vi vil ha et hjem med rom for mennesker og møter. Og så er fredagen hellig! Da vasker vi huset, dekker fint på bordet og spiser noe godt. Alle deltar. Vi er et godt team, og det synes vi er viktig.
Helene synes også det er viktig å fortelle at ikke alt er fullstendig idyll.
– Selv om vi rydder opp hver kveld, ser det som regel ut som vi aldri rydder. Vi er seks stykker og vi sier ifra når noe plager oss. Det er høyt lydnivå. Vi burde sikkert bodd på landet, langt unna alle andre, men heldigvis er det raust her i hagebyen.