spektakulær villa:

Ørnulfs villa har en utrolig forhistorie

En flott fasade kan lure de fleste til å tro at bak den utspiller det seg et liv i luksus og dekadens. Heldigvis er sannheten en helt annen.

Pluss ikon
<b>MYE HISTORIE I VEGGENE:</b> Villaen er tegnet av arkitekt August Nielsen (1877–1956) og sto ferdig i 1913. Stilen er nybarokk med jugendpreg, en stil Nielsen ble kjent for og som preger både Majorstuen kirke og Deichmanske bibliotek på Schous plass. Nybarokk oppsto som stilart mot slutten av 1800-tallet og holdt seg til rundt 1920. Den hentet inspirasjon fra barokken og var til dels en reaksjon mot nyklassisismen, som ble sett på som for streng. Innslag fra jugend, art deco og klassisisme var likevel vanlig.
MYE HISTORIE I VEGGENE: Villaen er tegnet av arkitekt August Nielsen (1877–1956) og sto ferdig i 1913. Stilen er nybarokk med jugendpreg, en stil Nielsen ble kjent for og som preger både Majorstuen kirke og Deichmanske bibliotek på Schous plass. Nybarokk oppsto som stilart mot slutten av 1800-tallet og holdt seg til rundt 1920. Den hentet inspirasjon fra barokken og var til dels en reaksjon mot nyklassisismen, som ble sett på som for streng. Innslag fra jugend, art deco og klassisisme var likevel vanlig. Foto: Yvonne Wilhelmsen
Først publisert Sist oppdatert

På en forholdsvis stor hjørnetomt i boligstrøket Ris i Oslo ligger en nybarokk villa fra 1913 med pent dekorert fasade og et hageanlegg som bygger opp rundt inntrykket av grandeur.

Utsikten over Oslofjorden og byen der nede er upåklagelig, og stillheten påtagelig.

– Det hender fortsatt at jeg må klype meg selv i armen over å få lov til å bo slik, sier Line Strandli Høyer.

<b>NYE BARONER:</b> Ørnulf og Lines hjem på Ris i Oslo er fra 1913, mens den 250 kvm store terrassen og hageanlegget er designet og tilført etter at han kjøpte eiendommen i 1998. Villaen har vært utlånt til flere filmatiseringer, bryllupsfeiringer og Høyers firmafester. Lines datter inviterer også hele klassen til sommeravslutning hvert år, og fyller bassenget med barn.
NYE BARONER: Ørnulf og Lines hjem på Ris i Oslo er fra 1913, mens den 250 kvm store terrassen og hageanlegget er designet og tilført etter at han kjøpte eiendommen i 1998. Villaen har vært utlånt til flere filmatiseringer, bryllupsfeiringer og Høyers firmafester. Lines datter inviterer også hele klassen til sommeravslutning hvert år, og fyller bassenget med barn. Foto: Yvonne Wilhelmsen

Hun har bodd her i åtte år, mens ektemannen Ørnulf har eid eiendommen siden 1998, da han gjorde et kupp.

Tyvegods i veggene?

Eiendommen er verdt minst fem ganger så mye i dag, som han betalte den gang.

– Huset hadde stått plombert i to år etter at politiet beslagla det fra en kriminell bande. De fant tyvegods for flere millioner i huset, og det går fortsatt rykter om at det ligger tyvegods i veggene her.

Line holder pokerfjes: – Det gjør ikke det, altså.

Banden besto av tretten BI-studenter som hadde spesialisert seg på tyveri fra bedrifter og butikker på Oslo vest.

Ifølge Oslo Byleksikon stjal de for over 12 millioner kroner, og politiet beslagla gods for 2,5 millioner kroner i huset.

Etter at Høyer renoverte boligen og hagen har den vært leid ut til innspilling av flere filmer og tv-serier, deriblant Mammon, Olsenbanden jr. og Exit på NRK.

Noe er likevel bevart fra den tiden.

I stuen står et rikt ornamentert konsollbord med speil som fulgte med boligen, det samme gjelder det massive bordet på seks meter som står i spisestuen.

Ellers er huset restaurert og renovert fra topp til tå, gjort med respekt for det originale interiøret som i stor grad var – og er – intakt.

Fra nydelig stukkatur, listverk og eikeparkett som er gjennomgående detaljer i hele huset, til spisestuens mørkoljede eikepaneler og blyglassvinduene i vinterhagen. Og terrakottaflisene på kjøkkenet.

– Årstallet 1913 er murt inn i kjøkkengulvet. Jeg vet ikke når kjøkkeninnredningen ble satt inn, men den sto her da Ørnulf kjøpte. Han har bare malt den, forteller Line, som er veldig glad for at husets sjel har overlevd alle disse årene uten at noen har falt for fristelsen å male alt hvitt.

Hverken hun eller Ørnulf har hatt behov for å bytte ut kvalitetsinteriør som har god bruksverdi.

Les også: Mona og Marius skulle bare kikke litt – kjøpte hus på 1400 kvadratmeter

<b>KJØKKENVEIEN:</b> Som husets hjerte foregår det meste på kjøkkenet. Terrakottaflisene er originale, men gulvet er lagt på nytt med varmekabler under og tilpasset innredningen, som har vært i huset lenger enn Ørnulf og Line. Den er malt i nyere tid, ellers står den som et testament til god kvalitet og klassisk stil. Sprutsonen har marmorfliser som både tar opp farge- og materialbruk i rommet; som benkeplaten i granitt og det klassiske kjøkkenet med fronter i heltre. 
KJØKKENVEIEN: Som husets hjerte foregår det meste på kjøkkenet. Terrakottaflisene er originale, men gulvet er lagt på nytt med varmekabler under og tilpasset innredningen, som har vært i huset lenger enn Ørnulf og Line. Den er malt i nyere tid, ellers står den som et testament til god kvalitet og klassisk stil. Sprutsonen har marmorfliser som både tar opp farge- og materialbruk i rommet; som benkeplaten i granitt og det klassiske kjøkkenet med fronter i heltre.  Foto: Yvonne Wilhelmsen

Hun fikk carte blanche da hun flyttet inn, men har ikke benyttet seg veldig av den.

– Jeg har ikke behov for å endre på noe for endringens skyld, jeg vil heller gjøre forbedringer når det trengs. Dette huset er herskapelig men det har først og fremst karakter! Jeg synes det inviterer til at vi preger det med våre personligheter heller enn å holde alt i en stil. Det er gøy å få inn noen momenter som skurrer litt, sånn at resultatet blir mindre høytidelig og mer oss, sier Line.

Ørnulf Høyer og Line Strandli Høyer med sin datter, hundene Edel og Ludde og to hamstere. Han eier og driver kleskjeden Høyer, hun er medeier i kommunikasjonsbyrået Mr. Who. Villaen fra 1913 ligger på Ris i Oslo, med 900 kvadratmeter over fire etasjer. Eiendommen på 1,9 mål har garasje under terrassen, hvor det er svømmebasseng og lysthus.

Se mer

I den ånd har hun fylt stuen med grønne planter, hengt opp kunst etter sin smak og byttet ut noen av de mest snirklete møblene med mer moderne design.

– Det aller viktigste for både Ørnulf og meg er at vi har et hjem hvor man føler seg velkommen. Med et så stort hus er det ingen vits i å sitte alene, så vi har åpen dør for familie og venner. Vi ønsker et levende hjem som blir brukt, sier Line, og peker på merker etter stiletthæler i den 107 år gamle eikeparketten.

Les også: Ni meter takhøyde og TV integrert i peisen

<b>OVER 100 ÅR GAMMEL PARKETT:</b> Stuen ligger midt i huset og har tilgang fra alle kanter. At det er over tre meter under taket, blir nesten vanskelig å se i det store rommet hvor gulv, lister og vinduer er originale. Sofagruppen og sofabordet har stått her lenge, mens taklampen Black Widow fra det portugisiske merket Creativemary er et av Lines nyere tilskudd til boligen. Det retropregede formspråket til tross, lampen er designet i 2012. Putene er fra House of Hackney og Eske Interiør, og i den ene lenestolen hviler hunden Edel. På veggen henger et portrett av Fridtjof Nansen, som var Ørnulfs oldefar, utført av Nansens svigersønn, Axel Revold.
OVER 100 ÅR GAMMEL PARKETT: Stuen ligger midt i huset og har tilgang fra alle kanter. At det er over tre meter under taket, blir nesten vanskelig å se i det store rommet hvor gulv, lister og vinduer er originale. Sofagruppen og sofabordet har stått her lenge, mens taklampen Black Widow fra det portugisiske merket Creativemary er et av Lines nyere tilskudd til boligen. Det retropregede formspråket til tross, lampen er designet i 2012. Putene er fra House of Hackney og Eske Interiør, og i den ene lenestolen hviler hunden Edel. På veggen henger et portrett av Fridtjof Nansen, som var Ørnulfs oldefar, utført av Nansens svigersønn, Axel Revold. Foto: Yvonne Wilhelmsen

Det er også et testament til en livsstil man lett kan forestille seg i dette huset, med champagnefylte fester der pene mennesker i designklær danser uten tanke for hvor hælene lander.

<b>MOTEBEVISST VERTSKAP:</b> Ørnulf og Line Høyer har hver sin jobbhverdag, men gjør også mye sammen. Blant annet jobber de begge tett med klesmerkene Maud og Fram, som Høyer lanserte i 2017. Line er iført klær fra årets Maud-kolleksjon, og Ørnulfs er fra Fram. På veggen bak dem henger et oljemaleri av den tyske samtidskunstneren Mike Dargas, som Line kjøpte via hans Instagram-profil. Det måler 220 x 140 cm. – Jeg liker det moderne uttrykket inn i den gamle stuen, samtidig som den klissete honningen passer tematisk inn her, sier Line. 
MOTEBEVISST VERTSKAP: Ørnulf og Line Høyer har hver sin jobbhverdag, men gjør også mye sammen. Blant annet jobber de begge tett med klesmerkene Maud og Fram, som Høyer lanserte i 2017. Line er iført klær fra årets Maud-kolleksjon, og Ørnulfs er fra Fram. På veggen bak dem henger et oljemaleri av den tyske samtidskunstneren Mike Dargas, som Line kjøpte via hans Instagram-profil. Det måler 220 x 140 cm. – Jeg liker det moderne uttrykket inn i den gamle stuen, samtidig som den klissete honningen passer tematisk inn her, sier Line.  Foto: Yvonne Wilhelmsen

Og som en del av den norske moteeliten gjennom Ørnulfs posisjon som eier av luksusmerket Høyer hender det at paret bruker huset og hagen til «firmafester» og andre lett profilerte sammenkomster.

Huset har også vært kulisse for flere tv-serier, der det som regel fremstilles et liv i luksus. Det kan være fristende å tro at dette er parets hverdag, men den gang ei.

– Som regel driver vi med helt vanlige ting, vi lager middag, gjør lekser og ser tv-serier. Hva vi ser på avhenger om min datter er her eller ikke. De ukene det bare er Ørnulf og meg så jobber vi kanskje litt mer og spiser litt mer ute, men vi er veldig opptatt av å sette av tid til å være sammen. Det er kvaliteten på hverdagene som definerer om livet er godt eller ei, sier Line, og trekker litt på skuldrene.

For bak fasaden av denne herskapelige, historiske boligen er livet stort sett som i de fleste hjem.

Les også: Johannes Thingnes Bøs hytte ved Sjusjøen

– Vi er ekstremt familiekjære og bruker mye tid sammen. Søndagsmiddagene med Ørnulfs to døtre er hellige, og vi elsker å lage mat enten vi er tre eller ti personer til bords, og lager like gjerne fredagstaco som fireretters gourmetmåltider, sier Line.

Den eneste forskjellen er at midt i all denne hverdagsligheten så må Line og Ørnulf rett som det er klype seg i armen, når det går opp for dem hvor heldige de er som bor slik.

Se flere bilder fra huset nedover på siden:

NØYE UTVALGTE SPISESTOLER: Spisestuen preges av det originale interiøret, som er usynlig modernisert med lys og varme. De buede takovergangene og stukkaturen understrekes av belysningen som er innfelt i toppen av de ornamenterte veggpanelene i oljet eik. Spisebordet, som sto i huset da Ørnulf kjøpte det, er i massivt treverk og over seks meter langt. – Vi lette en stund for å finne stoler som kunne hamle opp med det flotte rommet uten å stjele all oppmerksomheten, sier Line. Stolene er fra Jonathan Adler, lysekronen er antikk og gulvteppet er kjøpt i Marokko.
NØYE UTVALGTE SPISESTOLER: Spisestuen preges av det originale interiøret, som er usynlig modernisert med lys og varme. De buede takovergangene og stukkaturen understrekes av belysningen som er innfelt i toppen av de ornamenterte veggpanelene i oljet eik. Spisebordet, som sto i huset da Ørnulf kjøpte det, er i massivt treverk og over seks meter langt. – Vi lette en stund for å finne stoler som kunne hamle opp med det flotte rommet uten å stjele all oppmerksomheten, sier Line. Stolene er fra Jonathan Adler, lysekronen er antikk og gulvteppet er kjøpt i Marokko. Foto: Yvonne Wilhelmsen
<b>KLASSISK &AMP; HIMMELSK:</b> Badet ble totalrenovert for tyve år siden, med klassiske valg som gjør at det fremstår som nytt. Rommets størrelse og mengden dagslys gjør det til et godt sted å være. At flisene ikke går helt opp til taket, gjør at rommet virker litt mindre og dermed litt mer intimt. 
KLASSISK & HIMMELSK: Badet ble totalrenovert for tyve år siden, med klassiske valg som gjør at det fremstår som nytt. Rommets størrelse og mengden dagslys gjør det til et godt sted å være. At flisene ikke går helt opp til taket, gjør at rommet virker litt mindre og dermed litt mer intimt.  Foto: Yvonne Wilhelmsen
<b>HISTORIEN I DETALJENE:</b> I stuen står et antikt konsollbord med speil som fulgte med på kjøpet av huset. Line synes det har karakter og fungerer godt i selskap med mer moderne design, som vasene fra Jonathan Adler. På sofabordet står en stor maurerhodevase fra Abhika/Inside Too. – Det ligger en fantastisk historie bak, som stammer fra Sicilia i middelalderen. En mauritansk kjøpmann forelsket seg i en lokal skjønnhet med en nydelig hage, og de hadde et lidenskapelig forhold helt til hun oppdaget at han hadde kone og barn i hjemlandet. Vill av sjalusi drepte hun ham mens han sov, og skar hodet av ham. For å skjule mordet brukte hun hodet som potte til en basilikumplante i hagen sin. Planten ble uvanlig frodig, noe som inspirerte naboene til å skaffe seg lignende «potte». Heldigvis valgte de å bruke maurernes keramiske teknikker heller enn å hugge hodet av flere kjøpmenn. Slike maurerhode-vaser er over alt på Sicilia den dag i dag, sier Line. Hun og Ørnulf giftet seg i 2015 og den kjente fotografen Julie Pike tok bildene. – Det er kanskje litt «bold» å lage et bryllupsbilde så stort, men jeg synes det er så fint, sier Line. Under bildet står fotoboken Sumo, en samling av over 400 av Helmut Newtons bilder, som kommer med sitt eget stativ designet av Philippe Starck.
HISTORIEN I DETALJENE: I stuen står et antikt konsollbord med speil som fulgte med på kjøpet av huset. Line synes det har karakter og fungerer godt i selskap med mer moderne design, som vasene fra Jonathan Adler. På sofabordet står en stor maurerhodevase fra Abhika/Inside Too. – Det ligger en fantastisk historie bak, som stammer fra Sicilia i middelalderen. En mauritansk kjøpmann forelsket seg i en lokal skjønnhet med en nydelig hage, og de hadde et lidenskapelig forhold helt til hun oppdaget at han hadde kone og barn i hjemlandet. Vill av sjalusi drepte hun ham mens han sov, og skar hodet av ham. For å skjule mordet brukte hun hodet som potte til en basilikumplante i hagen sin. Planten ble uvanlig frodig, noe som inspirerte naboene til å skaffe seg lignende «potte». Heldigvis valgte de å bruke maurernes keramiske teknikker heller enn å hugge hodet av flere kjøpmenn. Slike maurerhode-vaser er over alt på Sicilia den dag i dag, sier Line. Hun og Ørnulf giftet seg i 2015 og den kjente fotografen Julie Pike tok bildene. – Det er kanskje litt «bold» å lage et bryllupsbilde så stort, men jeg synes det er så fint, sier Line. Under bildet står fotoboken Sumo, en samling av over 400 av Helmut Newtons bilder, som kommer med sitt eget stativ designet av Philippe Starck. Foto: Yvonne Wilhelmsen
UTEROM: Like utenfor spisestuen ligger det som tidligere var en vinterhage, men som nå er åpnet opp som en overbygget terrasse. Her kan man gjemme seg litt bort og finne skygge og ly for vinden når det trengs. Flisbelagt hagebord fra Marokko, puter på benken fra Missoni og Bolia, og gulvteppe fra Jotex.
UTEROM: Like utenfor spisestuen ligger det som tidligere var en vinterhage, men som nå er åpnet opp som en overbygget terrasse. Her kan man gjemme seg litt bort og finne skygge og ly for vinden når det trengs. Flisbelagt hagebord fra Marokko, puter på benken fra Missoni og Bolia, og gulvteppe fra Jotex. Foto: Yvonne Wilhelmsen
HIMMELSENG: Den er tegnet av Line og Ørnulf med hjelp av Tommy Toft, en dansk interiørarkitekt som innreder de fleste av Høyer-butikkene. Sengen passer perfekt inn på soverommet. Gavlen er trukket i hvit lin, mens himmelen er av bomull. Sengetøy fra Inside Too, puter fra Missoni og pledd fra Røros Tweed. På det antikke nattbordet med bordplate i stein står et duftlys fra Portus Cale sammen med familiebilder. Lines fløyelstøfler er fra Aquazzura.
HIMMELSENG: Den er tegnet av Line og Ørnulf med hjelp av Tommy Toft, en dansk interiørarkitekt som innreder de fleste av Høyer-butikkene. Sengen passer perfekt inn på soverommet. Gavlen er trukket i hvit lin, mens himmelen er av bomull. Sengetøy fra Inside Too, puter fra Missoni og pledd fra Røros Tweed. På det antikke nattbordet med bordplate i stein står et duftlys fra Portus Cale sammen med familiebilder. Lines fløyelstøfler er fra Aquazzura. Foto: Yvonne Wilhelmsen