Turbulens på fly:
Pilot: - Så farlig er egentlig turbulens
Pilotene er enige om at turbulens er ufarlig for flyet. For oss passasjerer, derimot ...
Vi vet at turbulens kan være farlig på den måten at en kan bli slengt rundt i flyet og få glovarm kaffe i fanget. Passasjerer kan brekke armer og ben, få rygg- og hodeskader og til og med bli drept.
Det fikk man i mai, 2024 et skrekkeksempel på da én person døde i kraftig turbulens på et passasjerfly til Singapore. Årsaken til dødsfallet var at personen fikk hjerteinfarkt, ifølge BBC.
Over 30 skal ha blitt skadet. Flyet var på vei fra London til Singapore da det tirsdag 21. mai 2024 ble tvunget til å nødlande kl. 15.45 lokal tid i Bangkok i Thailand.
Det var 211 passasjerer om bord i flyet, i tillegg til mannskapet på 18 personer, skriver VG.
Turbulens kan med andre ord være livsfarlig for passasjerer om bord på fly.
Men det vi egentlig lurer på når vi spør Google om turbulens er farlig, er om flyet kan få alvorlige skader og styrte?
Kan for eksempel den kraftige ristingen få vingen til å brekke?
– Ikke sjans. Vingene på et fly er egentlig én lang vinge som går tvers igjennom flykroppen. Flyet er rett og slett bygd rundt denne vingen, som er så fleksibel at tuppene nærmest kan møtes over taket uten at den brekker.
Det fortalte leder Bente Berg-Hansen for Braathens flyskrekkurs til forskning.no tilbake i 2004.
Uttalelsen harmonerer med hva pilot, forfatter og blogger Patrick Smith skriver på nettsiden «Ask The Pilot». I en av sine spalter svarer han på spørsmål om turbulens.
Han forklarer at turbulens i bunn og grunn er urolig luft.
- Alle fly på alle turer vil treffe på en eller annen form for urolig luft, alt fra lett til så kraftig risting at kaffen søles ut. For oss piloter er det et spørsmål om komfort og bekvemmelighet. Det er irriterende, men det er ikke farlig, opplyser Smith.
Smith forklarer at turbulens i praksis ikke er noe å uroe seg for.
– Når jeg tenker tilbake på historien til moderne, kommersiell luftfart kan jeg ikke komme på et et eneste jetfly som har styrtet på grunn av turbulens. Fly er konstruert for å tåle ekstreme påkjenninger, og mengden turbulens som må til for å for eksempel å rive en vinge av, er langt forbi alt du noen sinne kommer til å oppleve.
Godt å høre, men hva er egentlig turbulens?
Les også: (+) Hans (20) ga opp mens flyet styrtet mot bakken. Så skjedde det utrolige
Turbulens er urolig luft
Flykaptein Johan Bye i Widerøe bruker samme begrep som Smith.
– Jeg kaller det helst ikke turbulens, men urolig luft. For at folk skal forstå turbulens, må de forstå hva luft er og hvordan den fungerer, skriver piloten og flyinstruktøren i et innlegg på Widerøes nettsider.
Han sammenligner luften vi flyr i med en bred elv.
– Luft oppfører seg på mange måter som vann, bare at den er 800 ganger tynnere. Tenk deg luften som en stor og bred elv: Den ser fin og flat ut fra avstand, men når du kommer ut på elva i båt oppdager du at den har svinger og strømninger, og kanskje noen vannvirvler som lurer seg bak en stein. Alle disse urolighetene og krusningene i vannet merker du som sitter i båten, selv om du nødvendigvis ikke ser dem. Slik er det i lufta også. Det er luft i bevegelse du kjenner under turbulens, sier Bye.
Jo raskere en beveger seg, jo hardere kjennes disse urolighetene, et fly beveger seg gjerne i en hastighet på 600-800 km/t.
Det finnes ulike typer urolig luft. En type kommer av at fjell og bygninger tvinger vinden til å endre retning. En annen kommer når solen varmer og får luftmasser til å stige.
En tredje type legger du kanskje merke til på hver eneste flytur på vei gjennom skyene.
– Det er alltid urolig i skyene, fordi luften i skyene ikke stiger med nøyaktig samme hastighet, forteller Bye.
Bye sier som Smith at flyene er bygget for å tåle den urolige luften.
– Turbulens er ubehagelig, men ufarlig. Flyene er mer solide enn du kan forestille deg, og er bygget for å tåle turbulens.
Les også: Derfor er fly hvite
Det kan bli voldsomt, bruk sikkerhetsbelte
Pilotene er enige i at turbulens ikke er farlig for selve flyet, men det er verre med oss skjøre mennesker på innsiden.
Det fikk passasjerer på en Aeroflot-flygning oppleve i mai 2017. 27 av de 313 personene om bord ble stygt skadet da det oppsto kraftig turbulens på vei mellom Moskva og Bangkok.
Mobilbilder fra passasjerene viser at skadde passasjerer lå strødd i midtgangen. De skadde skal ikke ha hatt på seg sikkerhetsbelte da flyet ble rammet av turbulens, skriver The Times. Ifølge visen stod flere av dem i midtgangen. Passasjerene bakerst i flyet ble verst rammet.
Tidligere flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, har anbefalt å alltid ha på seg sikkerhetsbeltet.
– Når man sitter i setet anbefaler jeg veldig kraftig at man sitter med belte på under hele flyturen, men det er klart man kan gå på toalettet eller strekke litt på beina. Jeg sitter alltid med beltet på meg når jeg er passasjer eller når jeg selv flyr. Det andre rådet er at man setter seg i setet og tar på beltet når man får beskjed om varslet turbulens, har Hesthammer sagt til Nettavisen.
– De som er ute og går i midtgangen, er ekstra utsatt ved turbulens. Men det gjelder også dem som sitter i setet uten belte. Det som skjer ved turbulens, er at flyet får litt negativ gravitasjonskrefter, og alt blir vektløst. Det som skjer da, er at alle løse artikler fyker opp i taket. Det gjelder også passasjerer som ikke er fastspent. Da kan man få nakke- og hodeskader ved kraftig turbulens, sier han.
– Det som er viktig for passasjerer, er å sikre løse gjenstander som for eksempel en bærbar PC. En bærbar PC kan fort bli veldig tung.
Ifølge Hesthammer kan et fly «falle» flere hundre meter i urolig luft, men også han understreker at passasjerene ikke har noen grunn til å frykte turbulens.
– Turbulens er generelt mer ubehagelig enn farlig. På de fleste flyturer med litt distanse er det som regel litt turbulens, men turbulens som forårsaker skader, er sjeldent, sier Hesthammer.