365 meter lange «Icon of the Seas»

Norske Henrik er kaptein på verdens største cruiseskip

Henrik Loy (49) er kaptein på gigantiske «Icon of the Seas». Grunnlaget la han i farvannet rundt Bergen.

<b>REKORDARTET:</b> Om bord finner du verdens største badeland til havs med seks rekordartede sklier. Skipet har hele åtte forskjellige nabolag. – Hvert av nabolagene på «Icon» er et reisemål i seg selv, sier Henrik.
REKORDARTET: Om bord finner du verdens største badeland til havs med seks rekordartede sklier. Skipet har hele åtte forskjellige nabolag. – Hvert av nabolagene på «Icon» er et reisemål i seg selv, sier Henrik. Foto: Royal Caribbean International
Først publisert Sist oppdatert

En bruttotonnasje på 248 663 tonn gjør «Icon of the Seas» til verdens største cruiseskip. Lengden på 365 meter er nesten 100 meter lengre enn «Titanic».

Det enorme skipet er det første i Royal Carribeans nye Icon-klasse. Det har 20 dekk, et mannskap på 2350 og plass til opptil 7600 gjester som kan boltre seg i verdens største badeland til sjøs, vandre mellom åtte forskjellige nabolag og innta mat og drikke på mer enn 40 restauranter.

Og på broen står kaptein Henrik Loy fra Bergen. Han har jobbet hos Royal Caribbean siden 1997.

– Jeg tok maritim utdannelse etter grunnskolen og var deretter så heldig å få tilbringe et år med Kystvakten før jeg begynte på Maritime College. Da jeg var ferdig utdannet, fikk jeg jobb i Royal Caribbean International. Jeg startet som kadett og jobbet meg opp til kaptein, forteller Henrik Loy.

Hans første oppgave som kaptein ble på 311 meter lange «Explorer of the Seas» for 13 år siden.

<b>GIGANTISK:</b> «Icon of the Seas» er 365 meter langt. Kaptein er bergenseren Henrik Loy. 
GIGANTISK: «Icon of the Seas» er 365 meter langt. Kaptein er bergenseren Henrik Loy.  Foto: Royal Caribbean International

Ligger i blodet

At Henrik skulle bli sjømann er neppe et resultat av tilfeldigheter.

– Jeg vokste opp i Bergen, som er stinn av maritim historie. Som ung gutt var jeg fascinert av cruiseskipene som kom inn til havnen, så jeg dro ofte til byen for å ta en nærmere titt på dem. Jeg tilbrakte også mye tid til sjøs, enten på ferger for å besøke familie eller på mindre båter på dagsturer. Etter mange positive opplevelser med båt, bestemte jeg meg for å forfølge en karriere i den maritime industrien. Jeg tror det har ligget i blodet hele tiden, sier Henrik.

– Føles det spesielt å være kaptein på verdens største cruiseskip, eller er det bare en hvilken som helst kapteinsrolle til sjøs?

– «Icon» er jo kulminasjonen av Royal Caribbeans over 50 år lange tradisjon med å levere minneverdige opplevelser. Jeg er stolt av jobben min og veldig tilfreds med å få leve ut min lidenskap som kaptein på «Icon». Det er et privilegium, sier nordmannen.

– Hva er det mest utfordrende aspektet ved å være kaptein på et så stort skip?

– Teamet mitt og jeg har mange års erfaring og er trent og forberedt på å håndtere eventuelle utfordringer. Vi har en sterk og sammensveiset sjømanns­kultur om bord, og sammen med de tekniske innovasjonene på «Icon» er dette en smidig og effektiv operasjon, sier den utflyttede bergenseren.

<b>NAVNESEREMONI:</b> Selveste Lionel Messi deltok på navne-seremonien. Henrik helt til høyre.
NAVNESEREMONI: Selveste Lionel Messi deltok på navne-seremonien. Henrik helt til høyre. Foto: Simon Brooke-Webb

Negativt fokus

Cruiseindustrien har måttet tåle mye negativt fokus de seneste årene på grunn av C0²-utslipp og ringvirkningen på miljø. Loy opplever det likevel ikke som mer belastende å jobbe på cruiseskip nå enn før.

– Vi jobber hele tiden med de skarpeste hodene mot nullutslipp. «Icon of the Seas» er Royal Caribbeans mest bærekraftige skip til dags dato og er vårt første skip som drives av flytende naturgass, LNG. Det er også utstyrt med et anlegg som konverterer alt av organisk avfall om bord til energi, sier Henrik.

<b>FLYTENDE NATURGASS:</b> «Icon of the Seas» går på flytende naturgass, LNG. 
FLYTENDE NATURGASS: «Icon of the Seas» går på flytende naturgass, LNG. 

Fremdriften besørges av seks maskiner på flytende naturgass som produserer til sammen 67 500 kilowatt. LNG anses som mer miljøvennlig enn tungolje eller annet fossilt brennstoff, men har den ulempen at det slipper ut metan.

Skipet har et system for rensing av ballastvann, noe som riktignok ble pålagt alle skip da en ny konvensjon fra FNs sjøfarts­organisasjon IMO ble ratifisert i 2017. Dessuten produserer skipet 90 prosent av ferskvannet som trengs om bord ved omvendt osmose som avsalter sjøvann. Toalettene i nyere cruise­skip, som MSCs «Euribia», skyller toalettet med én liter vann, mens vanlig landtoalett gjerne bruker 10 liter.

<b>DEBUT SOM KAPTEIN:</b> Henrik fikk sin debut som kaptein på «Explorer of the Seas» for 13 år siden. På bildet ligger skipet i Ålesund. 
DEBUT SOM KAPTEIN: Henrik fikk sin debut som kaptein på «Explorer of the Seas» for 13 år siden. På bildet ligger skipet i Ålesund.  Foto: Joachim Kohler/Wikimedia Commons

Innsidetips

– Er det noen forskjell i å føre et skip på 365 meter sammenlignet med ett på, la oss si, 330 meter?

– Det som virkelig forbløffer meg med «Icon of the Seas» er ingeniørprestasjonen som ligger bak. Det har blant annet et svært vellykket skrog som gir svært gode sjøegenskaper uansett forhold, sier Henrik.

Skroget er utformet og belagt med en maling som reduserer friksjonen. Det betyr at skipet kan holde standard marsjfart, men med redusert forbruk.

<b>SJEFER:</b> Kaptein Henrik Loy sammen med Rover, Chief Dog Officer om bord. 
SJEFER: Kaptein Henrik Loy sammen med Rover, Chief Dog Officer om bord.  Foto: Royal Caribbean

– Har du et «innsidetips» fra «Icon» som du kan dele med Vi Menns lesere?

– Er du om bord, så hold utkikk etter Rover, vår Chief Dog Officer. Hun holder oss med selskap på broen, men dukker rett som det er opp på andre steder om bord.