Topp 10

Verdens ti rareste fly

Mye rart har svinset rundt oppe i luften. Her er ti som nesten ikke er til å tro.

Pluss ikon
<b>VERDENS RARESTE FLY: </b>Avro Canada VZ-9 Avrocar. En ekte flyvende tallerken, konstruert for det amerikanske luftforsvaret.
VERDENS RARESTE FLY: Avro Canada VZ-9 Avrocar. En ekte flyvende tallerken, konstruert for det amerikanske luftforsvaret.
Først publisert Sist oppdatert
<b>NUMMER 1: </b>Avro Canada VZ-9 Avrocar slet med stabiliteten.
NUMMER 1: Avro Canada VZ-9 Avrocar slet med stabiliteten.

1. Avro Canada VZ-9 Avrocar (1959–1961)

En ekte flyvende tallerken, konstruert for det amerikanske luftforsvaret. Planlagt som jagerfly, var rask, men slet med stabiliteten.

<b>NUMMER 2: </b>Vought V-173 «Den flyvende pannekake».
NUMMER 2: Vought V-173 «Den flyvende pannekake».

2. Vought V-173 (1942–1947)

«Den flyvende pannekake», amerikansk eksperiment, kunne fly veldig sakte og lande på en badestrand. Ser vel egentlig mest ut som en bille.

Les også: (+) Det luksuriøse fiaskoflyet

<b>NUMMER 3:</b> Lockheed XFV skulle kunne ta av og lande vetikalt.
NUMMER 3: Lockheed XFV skulle kunne ta av og lande vetikalt.

3. Lockheed XFV (1954)

Amerikansk eksperimentfly som kunne ta av og lande vertikalt, stående på den rakettlignende stussen. Dannet vel egentlig ingen skole.

Les også: (+) Atomlastet B-52 styrtet etter putetabbe

4. Curtiss-Wright VZ-7 (1958–1960)

<b>NUMMER 4: </b>Curtiss-Wright VZ-7 ble bare kalt for "Den flyvende Jeep".
NUMMER 4: Curtiss-Wright VZ-7 ble bare kalt for "Den flyvende Jeep".

Kalt «Den flyvende Jeep», tok av og landet vertikalt. Men ikke så veldig komfortabel.

5. A-90 Orlyonok (1972–1993)

<b>NUMMER 5: </b>A-90 Orlyonok var en russisk hybrid som skulle kunne fly like over bakkenivå.
NUMMER 5: A-90 Orlyonok var en russisk hybrid som skulle kunne fly like over bakkenivå.

Russisk hybrid, en blanding av hydrofoil og fly, operativ like over bakkenivå, men kunne nå en høyde på 3000 meter. Ganske morsomt design.

Les også: (+) Flaggermusflyet er en usynlig dommedagsmaskin

6. Northrup Tacit Blue (1982–1985)

<b>NUMMER 6:</b> Northrup Tacit Blue var en pioner innen stealth-teknologien.
NUMMER 6: Northrup Tacit Blue var en pioner innen stealth-teknologien.

En pioner innen stealth-teknologien, og meget vellykket til og med, selv om den ser ut som en utenomjordisk skolebuss.

Les også: (+) Dommedagsflyet: En styrt ville forårsaket en ufattelig katastrofe

7. Nemuth Parasol (1934)

<b>NUMMER 7:</b> Nemuth Parasol ble aldri noe mer enn en prototyp.
NUMMER 7: Nemuth Parasol ble aldri noe mer enn en prototyp.

Bygget av studenter ved universitetet i Miami. En slags tallerken erstatter vingene. Den kom aldri lenger enn til prototypen.

Les også: (+) Den utrolige historien om da norske Arne (21) stjal et jagerfly

8. Blohm & Voss BV 141 (1938)

Nazistene var først ute med mye – sist også, av og til. For eksempel med denne rekognoseringsmaskinen og dens underlige løsninger. Men den kunne fly.

<b>NUMMER 8:</b> Blohm &amp; Voss BV 141 var en underlig konstruksjon
NUMMER 8: Blohm & Voss BV 141 var en underlig konstruksjon

9. Stipa-Caproni (1932)

Den flyvende tønne; en cockpit plassert på en vindtunnel. Det ble ikke fremtidsflyet.

<b>NUMMER 9:</b> Stipa-Caproni - den flyvende tønne
NUMMER 9: Stipa-Caproni - den flyvende tønne

10. Caproni Ca. 60 Transaereo (1921)

En hel liten landsby. Tok 100 passasjerer.
Ni vinger til tross; flyet kollapset allerede på sin andre tur.

Les også: (+) Misforståelsen som førte til katastrofen

<b>NUMMER 10:</b> Caproni Ca. 60 Transaereo kollapset på sin andre tur.
NUMMER 10: Caproni Ca. 60 Transaereo kollapset på sin andre tur.