Sossen Krohg (1923-2016)

Sossen Krohg lot mannen ligge med andre kvinner

For dem som ikke visste hva en bohem egentlig var, var det bare å se på Sossen Krohg så skjønte man det. I år ville Norges siste ekte bohem ha fylt 100 år.

<b>SOSSEN KROHG: </b>Å være en bohem betyr ifølge ordboka at du har en ukonvensjonell livsstil. Sossen Krohg var mer enn bare det. Hun var også nyskapende, sprengte grenser og bød på hele seg selv både i arbeidslivet og privat. Her på sjeselongen da Her og Nå besøkte henne i 2008.
SOSSEN KROHG: Å være en bohem betyr ifølge ordboka at du har en ukonvensjonell livsstil. Sossen Krohg var mer enn bare det. Hun var også nyskapende, sprengte grenser og bød på hele seg selv både i arbeidslivet og privat. Her på sjeselongen da Her og Nå besøkte henne i 2008. Foto: Lasse Eriksson
Først publisert Sist oppdatert

Damer som Sossen kommer bare i ett eksemplar, og når de blir borte, etterlater de seg et stort tomrom. I over 60 år preget hun norsk teaterverden og skapte stadig furore.

Norge ble en fargeklatt fattigere da Sossen gikk bort i 2016. At det er nesten åtte år siden, er nesten ikke til å tro.

Noen kjente personer lever lenger i hukommelsen vår enn andre, og Sossen var en av dem. Kanskje særlig fordi hun ble folkeeie da hun takket ja til rollen som Astrid Anker-Hansen i det hun selv omtalte som såpeserien «Hotel Cæsar».

Astrid Anker-Hansen i «Hotel Cæsar»

Sossen var borgerlig oppdradd og fikk tidlig lære betydningen av et pent språk. Hun kunne si og gjøre ting som fikk folk til både å måpe og himle med øynene. Som for eksempel at hun tillot sin mann Guy Krohg å ha sex med andre kvinner selv om hun kunne bli forrykende sjalu.

Hun erklærte åpenlyst at hun elsket menn, og forsynte seg grådig av dem når hun hadde lyst, med eller uten Guys velsignelse.

Født: 18. desember 1923

Døde: 12. februar 2016

Yrke: Skuespiller

Ektefelle: Tidligere gift med Thorleif Schjelderup.

Giftet seg senere med Guy Krohg som gikk bort i 2002.

Barn: Halvor, Helge, Øivind og Frode

Se mer

Det var drøy kost på femtitallet, men pytt sann, Sossen brydde seg aldri om hva folk sa om henne. Hun stemte for fri sex og ganske fri barneoppdragelse av sine fire sønner og Guys to gutter.

Hun var den første i Norge som gikk i miniskjørt og den første som kledde seg i det skamløse plagget bikini på badestranden.

<b>ASTRID ANKER HANSEN: </b>Mange mente at det å spille i en såpeserie som «Hotel Cæsar» var dårlig reklame for seriøse skuespillere. Sossen Krohg (her i rollen som Astrid Anker Hansen) og Toralv Maurstad hevet seg over slike holdninger.
ASTRID ANKER HANSEN: Mange mente at det å spille i en såpeserie som «Hotel Cæsar» var dårlig reklame for seriøse skuespillere. Sossen Krohg (her i rollen som Astrid Anker Hansen) og Toralv Maurstad hevet seg over slike holdninger. Foto: Det Nye

Hun var ærlig og sjenerøs, raus og talentfull og noe helt for seg selv. Og hun het faktisk Sossen, men det få visste var at o-en skulle uttales å, så egentlig het hun «Såssen». Sossen Anker Olsen, datter av redaktøren i VG, Kristoffer Anker Olsen.

Les også: Hotel Cæsar-stjernen snakker ut: Ble sykmeldt i ett helt år

Giftet seg med Guy Krohg

Omtrent fra hun kunne gå visste lille Sossen at det var skuespiller hun ville bli, og slik gikk det. Etter endt utdannelse på Det norske teaters teaterskole i 1946 ble hun fast ansatt på det samme teateret.

Der vakte hun oppsikt med sin slepne og litt ironiske måte å snakke på. Snart ble hun tilbudt alle de sensuelle rollene som fantes på byens teaterscener og ble raskt en stor snakkis.

Hun var gift med forfatter, naturfotograf og skihopper Thorleif Schjelderup og fikk to sønner med ham; Halvor og Helge.

Men i 1948 traff hun sitt livs store kjærlighet i illustratør og maler Guy Krohg, som var sønn av den kjente maleren Per Krohg og barnebarn av de enda mer kjente kunstnerne Christian og Oda Krohg som dominerte Kristiania-bohemen i 1880-årene.

Guy var halvt fransk og så høyreist og kjekk at det nesten gjorde vondt å se på. Ryktene kunne fortelle at han var en henrivende forfører og ikke minst – nyskilt.

Sossens ekteskap med skihopperen skrantet, og da han også traff en annen kvinne, gikk Sossen med på å si at hun hadde vært utro slik at de ble skilt ved dom i en fei.

Sossen og Guy passet sammen som hånd i hanske. De giftet seg, fikk tvillingsønnene Øivind og Frode, og snart tok de hele guttebanden på seks med seg til Paris og flyttet inn i leiligheten til Guys franske mor, Lucy. De skaffet seg barnepiker til de seks guttene, og om kveldene levde de kunstnerlivet på byen i verdensmetropolen.

– Vi er ingen hjemme-om-kvelden-foreldre. Burde kanskje være det. Får det ikke til. Hver aften er vi ute i Paris for å leve samlivet. Halvunge og opplevelsessyke, sier hun i biografien «Bohemdronningen» av Hugo Lauritz Jenssen.

Les også: (+) Skuespilleren Grynet Molvig om sitt helt spesielle navn

<b>GUY KROHG:</b> Guy kom fra et kunstnerhjem, Sossen fra det etablerte borgerskapet. Sammen satte de sitt preg på kunstnermiljøet i Oslo i over femti år. De levde i et fritt forhold og tillot utroskap, men Sossen var plaget av sjalusi.
GUY KROHG: Guy kom fra et kunstnerhjem, Sossen fra det etablerte borgerskapet. Sammen satte de sitt preg på kunstnermiljøet i Oslo i over femti år. De levde i et fritt forhold og tillot utroskap, men Sossen var plaget av sjalusi. Foto: Aftenposten/Scanpix

Jobbet i Dagbladet

Mens paret bodde og arbeidet i Paris, skrev Sossen artikler hjem til Dagbladet i Norge. Som regel i følge med en illustrasjon av Guy. Hun gjorde seg bemerket og betraktet som en eksotisk og annerledes skribent.

I 1955 var hun på forsiden av Norsk Dameblad, platinablond og sexy. I nesten ti år studerte og jobbet Sossen ved ulike franske teatre og det midt på det revolusjonære 1960-tallet.

<b>NORSK DAMEBLAD:</b> Blond og sexy, skuespillerinne og malerhustru, Sossen vakte oppsikt og ble snart en snakkis i hele byen etter at hun prydet forsiden på Norsk Dameblad i 1955.
NORSK DAMEBLAD: Blond og sexy, skuespillerinne og malerhustru, Sossen vakte oppsikt og ble snart en snakkis i hele byen etter at hun prydet forsiden på Norsk Dameblad i 1955. Foto: NB.no

Slikt ble man merket av, og da paret kom hjem til Oslo la de byen for sine føtter. De var inkarnasjonene av et kunstnerpar og to frie bohemer. Det berømte utestedet Club 7 ble deres faste arena.

På Club 7 vanket alt Norge har av skuespillere, musikere og andre kjente kunstnere. Det var et fargerikt fellesskap i et kjellerlokale som hver kveld ble tåkelagt av tykk røyk og rødvinsdunst. På scenen sto langhårede musikere og sang enten viser eller rock'n'roll. Det var «Nei til atomvåpen», flower power og fri sex.

Og midt i det hele drev Sossen Krohg sitt eget avantgardeteater under navnet Scene 7, som ble Norges første frie teatergruppe. De holdt koken til langt ut på 1980-tallet.

Les også: Artist og skuespiller Kari-Ann var bare 16 år da hun blir tvunget til å føde en baby. Babyen adopteres bort. 30 år senere skjer det utrolige

Sønnen tok sitt eget liv

For mange kunne det se ut som Sossen levde livet i et evig kunstnerisk sus og dus, men hun fikk også merket livets alvor og smerte.

Våren 1968 tok sønnen Helge sitt eget liv, og i tyve år klandret Sossen i stillhet seg selv. I ettertid fikk hun vite at sønnen hadde fått diagnosen hjernesvulst med spredning og at han derfor trolig selv valgte å avslutte livet sitt før sykdommen gjorde det.

Det var et smertelig tap, men Sossen begynte med yoga og mediterte, hun hadde de andre barna å tenke på og brukte sitt faste mantra: videre, videre, videre, fortalte hun senere i et intervju med Aftenposten.

– Hadde jeg stoppet opp og bare sørget, ville jeg kanskje brutt sammen, sa hun.

<b>LEVDE LIVET:</b> Hun elsket jobben og levde livet akkurat som det passet henne. Hun brukte yoga og meditasjon når livet buttet. Sossens mantra i tunge tider var: videre, videre, videre. Hun så seg sjelden tilbake.
LEVDE LIVET: Hun elsket jobben og levde livet akkurat som det passet henne. Hun brukte yoga og meditasjon når livet buttet. Sossens mantra i tunge tider var: videre, videre, videre. Hun så seg sjelden tilbake. Foto: Aftenposten

Siden mistet hun også sønnen Øivind som var født med cerebral parese.

I oktober 2002 døde Guy av kreft mens Sossen sto på scenen og spilte teater. Sønnen mente hun burde avlyse og heller være hos Guy i de siste timene, men Sossen mente annerledes. Hun var overbevist om at Guy var enig med henne.

Det var et tungt og ubegripelig tap, men Sossen trøstet seg med at han hadde fått malt ferdig de siste bildene sine.

Les også: (+) Etter den dype sorgen, tok livet en ny vending for Terje

Gullrutens ærepris

Heldigvis var hun i full jobb med Norges lengstlevende såpeserie «Hotel Cæsar». Hun bare måtte komme seg videre, videre. Allerede fra oppstarten i 1998 gjorde Sossen en imponerende entré som hotellets erkekonservative familieoverhode Astrid Anker-Hansen.

TV 2s såpeserie rullet over skjermen nesten hver eneste dag i 19 år og var en gigantsuksess.

Nå fikk Sossen anerkjennelse, ble berømt og kunne nyte varmen fra fellesskapet med gode kolleger som blant andre Toralv Maurstad og Anette Hoff.

Sossen var med fra oppstart i 1998 til hun fylte 87 år i 2010. Serien gikk helt frem til 2017.

I 2010 mottok hun Gullrutens ærespris for sin innsats i «Hotel Cæsar» sammen med nettopp Anette Hoff. Da Sossen døde i 2016, sa Toralv Maurstad til Dagbladet: «Sossen var uredd og morsom. En glede å være sammen med, glimrende i rollen og original i sin tankegang.»

Les også: Toralv Maurstad: Siste teppefall for legenden

<b>PRIMADONNA UTEN NYKKER: </b>Sossen var liketil, jordnær, hardtarbeidende og godt likt av kolleger. I rollen som Astrid Anker Hansen i «Hotel Cæsar» ble hun landskjent.
PRIMADONNA UTEN NYKKER: Sossen var liketil, jordnær, hardtarbeidende og godt likt av kolleger. I rollen som Astrid Anker Hansen i «Hotel Cæsar» ble hun landskjent. Foto: Svein Brimi

Spilte i 20 filmer

Hun opphevet alle aldersgrenser og ble aldri pensjonist. 74 år gammel spilte hun Solveig til «Peer Gynt» for Riksteatret og helt frem til 2010, i en alder av 87, var hun altså å se i «Hotel Cæsar».

For Sossen var det å få lov til å jobbe en ære. Hun var ydmyk og takknemlig for hvert eneste tilbud hun fikk, og i tillegg til teaterkarrieren spilte hun også i 20 filmer.

I biografien blir hun spurt om hun tror på Gud.

– Nei, Gud er for tyrannisk, og om jeg tror på et liv etter døden? Nei, absolutt ikke, lød det fra den gamle bohemen, men så fikk hun det likevel.

Et liv etter døden i alle de eventyrlige minnene hun etterlot sitt store publikum.

Kilder: nbl.snl.no, «Bohemdronningen» av Hugo Lauritz Jenssen